De nieuwe strengere regels voor vracht- en bestelverkeer in het gebied binnen de Utrechtse singels gaan niet meer op 1 januari, maar op 1 mei 2026 in. De gemeente zegt dat er daardoor meer tijd is voor ondernemers en vervoerders om zich voor te bereiden op het nieuwe beleid. Daarbij kan het zijn dat de plannen nog worden aangepast.
Afgelopen zomer werd bekend dat de gemeente de regels wilde aanscherpen. Zo zijn vanaf dat moment in het wervengebied alleen bestelauto’s tot 3.500 kilo toegestaan. Dit wordt gedaan om de historische constructies, zoals de werfkelders, te beschermen. In de rest van het gebied binnen de singels geldt straks een maximale voertuigmassa van 7.500 kilo.
Op dit moment mogen bestel- en vrachtwagens in het voetgangersgebied in het centrum alleen laden en lossen tussen 6.00 en 11.30 uur. In de nieuwe regels is te lezen dat het gebied waar deze venstertijden gelden fors wordt uitgebreid. Zo hebben deze regels straks betrekking op het hele gebied binnen de singels, en worden de tijden waarbinnen geladen en gelost mag worden beperkt tot 06.00 tot 10.00 uur.
Zorgen
DUIC schreef eerder al dat met name de uitbreiding van het voetgangersgebied en het beperken van de laad- en lostijden tot zorgen heeft geleid. De gemeente zegt nu ook dat er zorgen zijn geuit over de plannen.
Wethouder Eva Oosters: “We zien brede steun voor een autoluwe en duurzame binnenstad, maar ook zorgen over de praktische gevolgen. Die signalen nemen we serieus. Met de extra tijd willen we samen met ondernemers en andere betrokkenen kijken naar werkbare oplossingen.”
Aanpassingen
Er is dus besloten om de invoering van het nieuwe beleid uit te stellen tot 1 mei 2026. De komende weken wordt nog gesproken met betrokkenen zoals ondernemers, vervoerders en bewoners. “Naar verwachting is eind november duidelijk welke aanpassingen worden doorgevoerd, waarna begin 2026 het definitieve besluit over de verkeersmaatregelen wordt verwacht. Daarna kunnen ondernemers ontheffingen aanvragen”, schrijft de gemeente Utrecht.
Gekoppelde berichten
Strengere regels voor goederenvervoer binnen Utrechtse singels vanaf 2026
De gemeente Utrecht heeft nieuwe regels voor vracht- en bestelverkeer in het gebied binnen de…
Zorgen over strengere nieuwe regels voor bevoorrading centrum Utrecht: ‘Wat is het probleem?’
Ondernemers en bewoners van het centrum in Utrecht maken zich zorgen over de strenge nieuwe…
10 Reacties
ReagerenPlannen genoeg
Maar handhaving in binnenstad Utrecht is 0.00000
Er wordt nu al nietnop venstertijden gehandhaafd
Stadhuisplein handhaving 0.0000
Mariaplaats handhaving 0.0000
Neude,,o.oooo
Fietsers in voetgangersgebied, idem.
Fietsers op de grachten massaal tegen het verkeer in. Handhaving: 0.000
Ze maken er een zooitje van .
Door het beste jongetje van de klas te willen zijn, en vooruit te willen lopen op de landelijke afspraken, dupeert Utrecht zowel bewoners als ondernemers. In ieder geval worden er 12 ambtenaren aangenomen om
vergunningen af te geven. Deze maatregel kost alleen maar geld? Hopelijk hebben de Gemeente raad en het bestuur begrip voor de argumenten van bewoners en ondernemers.
Weer een voorbeeld van ijverige ambtenaren die weer eens vergeten om met inwoners, vervoerders etc. af te stemmen wat in de praktijk haalbaar is.
Als bevoorrading zo onmogelijk of onbetaalbaar wordt heeft dat direct effect op alle activiteiten van winkels en horeca in de binnenstad. Maar ook van de bewoners die niets meer geleverd of gerepareerd krijgen.
Fijn dat er nu wel geluisterd wordt naar de mensen die er verstand van hebben. Op basis van wensdenken kun je nl. geen beleid voeren.
Erken dat experts (zoals bijv. ook netbeheerders) weten waar zij over praten en pas je beleid hierop aan.
Verder moet er gestemd worden in maart, dus mogelijk gaat dit plan van tafel.
80% van de luchtvervuiling in onze stad, komt van buiten de stad.
Wellicht verstandig om de volgende keer een 60-jarige wethouder aan te stellen die zijn leven lang succesvol ondernemer is geweest en ook iedere denkbare fout al gemaakt heeft in het leven, in plaats van een 25-jarig meisje die haar eerste stapjes op de arbeidsmarkt zet.
Ik denk dat die ondernemer dit wel had zien aankomen.
Als chauffeur in de Binnenstad zie ik met de nieuwe regels alleen maar problemen! Heel veel vervoerders hebben nog lang geen dure elektrische vrachtwagen, het tijdslot betekent nog vroeger bevoorraden, met geluidsoverlast, of horeca die nog niet open zijn, waardoor vervoerders zullen afhaken!
Bestellingen ( rolcontainers- pallets) kunnen niet in busjes,en al helemaal niet op bakfietsen!
Als deze regels blijven gelden, dan zit de Horeca met een groot probleem, en gaan ook vervoerders/ leveranciers failliet!
Leve het oliedomme Linkse College!
P.S. fietsers zijn de asociaalste weggebruikers!
Welke partijen in utrecht heeft terugbrengen van het aantal ambtenaren in haar programma staan?