Aan het Domplein opent aankomende donderdag Nijntje het nieuwe Utrecht Informatie Centrum. De vertrouwde VVV aan de voet van de Domtoren is de afgelopen maanden ingrijpend gemoderniseerd en het nieuwe ‘shop in shop’-concept richt zich op een bredere doelgroep. De vernieuwingen passen in de strategie van de stad, waarin Toerisme Utrecht ook het platform is voor bewoners en bezoekers uit de regio.
De nieuwe inrichting sluit aan bij het vestigingsconcept van VVV Nederland en is helemaal van deze tijd. Zo is informatie overzichtelijk op thema gerangschikt en staan de informatiemedewerkers voortaan niet meer achter een balie maar adviseren ze bezoekers in de winkel. Bovendien beschikt het Utrecht Informatie Centrum over gratis wi-fi, zodat bezoekers makkelijk apps kunnen downloaden. ‘We vonden ook dat de iconen van Utrecht veel meer een gezicht moesten krijgen’, zegt manager Gemma Adelaar van Toerisme Utrecht. ‘Daardoor is een soort warenhuis ontstaan, met ‘shop in shops’ voor onder andere streekproducten, typisch Utrechtse souvenirs en artikelen van onder meer de Universiteit en de Domtoren. De rondleidingen voor de Domtoren en de Schatkamer Domplein blijven als vanouds starten vanuit de VVV.’ Uniek in de opzet is het Nijntje-huisje, dat compleet met tuintje prominent midden in het informatiecentrum staat opgesteld. Adelaar: ‘Daar krijgen we doorlopend enthousiaste reacties op en het is meteen al een populaire fotospot geworden.’
‘Met ruim 150.000 bezoekers per jaar heeft de VVV-winkel nog altijd duidelijk een functie in Utrecht’, zegt directeur Ronald Trum van Toerisme Utrecht. ‘En dus is daar in ons nieuwe distributiebeleid vanzelfsprekend plaats voor. Het is wel zo dat de functie verandert. Met allerlei middelen zoals websites, social media en een city app bedienen we toeristen steeds vaker op locaties waar ze al zijn. En ook staan er sinds begin deze zomer folderzuilen op tientallen plekken waar veel bezoekers komen, zoals hotels, musea, parkeergarages, horeca, winkels en rondvaarboten.’ De nieuwe VVV is daarom juist ingericht om mensen van persoonlijk advies te voorzien. ‘In het informatiecentrum kunnen bezoekers terecht voor inspiratie en advies op maat, maar ook voor een leuke wandeling, fietskaart, streekproducten of een typisch Utrechts cadeau’, aldus Trum. ‘En natuurlijk voor evenementen. Want naast de informatie van het Uitburo en kaartverkoop voor Vredenburg informeert een nieuwe evenementenwand bezoekers over de grote actuele evenementen.’
Het VVV Utrecht Informatie Centrum is gevestigd op het Domplein 9 en is dagelijks geopend. Meer informatie: www.bezoek-utrecht.nl.
1 Reactie
ReagerenMet dit informatiezuil kunnen klanten in de winkel zien welke producten, maten en kleuren er nog op voorraad zijn. Dit door enkel de barcode van het product te scannen. Daarnaast beschikt het informatiezuil over een reclamefunctie.