Nog geen definitief plan - en geen geld - voor nieuwe fietsbrug richting Lage Weide in Utrecht Nog geen definitief plan - en geen geld - voor nieuwe fietsbrug richting Lage Weide in Utrecht

Nog geen definitief plan – en geen geld – voor nieuwe fietsbrug richting Lage Weide in Utrecht

Nog geen definitief plan – en geen geld – voor nieuwe fietsbrug richting Lage Weide in Utrecht
Foto (2022): Bram van Toor
De zoektocht naar de beste en meest betaalbare fietsverbinding naar bedrijventerrein Lage Weide in Utrecht en de fietssnelweg naar Amsterdam gaat verder. Vorig jaar waren er vijf varianten, nu zijn er nog twee opties over. Er is echter nog geen geld beschikbaar voor het project dat tientallen miljoenen euro’s gaat kosten. 

De zoektocht naar de beste en meest betaalbare fietsverbinding naar bedrijventerrein Lage Weide in Utrecht en de fietssnelweg naar Amsterdam gaat verder. Vorig jaar waren er vijf varianten, nu zijn er nog twee opties over. Er is echter nog geen geld beschikbaar voor het project dat tientallen miljoenen euro’s gaat kosten. 

Er werken duizenden mensen op bedrijventerrein Lage Weide waarvan een flink deel met de fiets over de huidige Demkabrug moet. Dit fietspad moet ook onderdeel worden van de fietssnelweg Dom-tot-Damroute tussen Utrecht en Amsterdam.

De fietsroute over de Demkabrug is nu echter nog verre van optimaal en het fietspad op de brug is vrij smal. Er worden al langer zorgen geuit over dit knelpunt. Daarom wordt er ook al jaren gesproken over een opwaardering of het bouwen van een nieuwe brug.

Vorig jaar lagen er vijf varianten en na extra onderzoek zijn er nu nog twee opties over. Zo is het een optie om een nieuwe fietsbrug te bouwen aan de noordzijde van de Demkabrug. De kosten daarvan zijn ongeveer 57,6 miljoen euro. De tweede optie is het bouwen van een nieuw fietspad aan de Werkspoorbrug. Dit is een vrij nieuwe spoorbrug die naast de Demkabrug ligt. De kosten van dit nieuwe fietspad zouden ongeveer 36,6 miljoen euro zijn.

Tekst loopt door onder de foto

Hoewel het verschil qua kosten tussen de twee opties groot is, wil de gemeente niet nu al een knoop doorhakken. Daar is nog meer onderzoek voor nodig. Er speelt echter ook een groter probleem, er liggen geen tientallen miljoenen euro’s klaar om de brug te bouwen. De provincie en het Rijk moeten meebetalen om dit te realiseren. De gesprekken hierover lopen nog.

De gemeente heeft in de tussentijd wel al het smalle fietspad van en naar de Demkabrug opgeknapt om het voorlopig zo veilig en comfortabel mogelijk te maken.

Gekoppelde berichten

16 Reacties

Reageren
  1. Len

    Dat opknappen van het fietspad is ook niet al te best gedaan, het lijkt wel of je op een hobbelpaard zit als je daar overheen fietst.

    Verder nogmaals levensgevaarlijk daar. Ik beschouw mezelf toch wel als modelfietser, zoals de doorsnee DUIC reaguurder het graag zou willen zien, maar op de Demkabrug hoop ik geen tegenligger te treffen en wil ik derhalve altijd zo snel mogelijk aan de andere kant zijn. Sinds dat er verplicht spiegels op scooters zitten en al die bezorg bakfietsen inmiddels ook gemeengoed zijn, is de relatieve smalheid van dat fietspad nog erger.

    Kunnen we niet ergens een brug recyclen ofzo?

  2. Twojays

    Vanwege de enorme kosten zou een optie zijn om aan de brug het fietspad te verbreden. Dit is op vele plaatsen in Europa ook de oplossing gebleken. De brug lijkt mij sterk genoeg en je hoeft de gehele infrastructuur ook niet aan te passen.
    Maar dit is misschien een te simpele oplossing en kost het te weinig. Eerst maar een paar externe buro’s het laten onderzoeken en velen euro’s verder voor een duurdere variant kiezen.

  3. Lombokker

    Ik begrijp echt niet waarom dit zo achterlijk duur zou moeten zijn!
    En ook niet waarom er na jaren ouwehoeren nog steeds niets is gedaan, nota bene in een stad die zich altijd profileert als de beste fietsstad van Nederland. Onze GL wethouder van verkeer vind de bakfietsmoeders in de yuppenwijken kennelijk belangrijker dan de forenzen die op Lage Weide werken.

  4. Slipknot

    Ik fiets er elke dag hij is te smal vooral de bromfietsen de met te grote snelheid over heen rijden al meerdere keren bijna aan gereden gewoon verbieden bromfietsen bakfiets zie foto ook soorten fietsen ook verlichting zo donker ook afrit naar Utrecht zeer link .kan er niet een stuk aan gelast worden ?

  5. JdV

    Gewoon doen wat Utrecht ook altijd doet bij auto’s. Smallere rijbaan maken, drempels om de snelheid er uit te halen en het zo onaantrekkelijk mogelijk maken. Dat werkt prima klaarblijkelijk.

  6. Agtelijke gladiool

    Tientallen miljoenen? Ik ontwerp er zo eentje in AutoCad voor 150 euro.

  7. Geenstijl@Utrecht

    Wil een een stad draaiende houden,zul je echt diverse infrastructuur aan moeten pakken,zeker deze belangrijke fietsverbinding naar de Lage Weide.

  8. Utrecht Genieter

    Je gaat me toch niet vertellen dat een brug, die ontworpen is om meerdere zware treinen tegelijkertijd te kunnen dragen, geen draagkracht heeft voor een vergroting van een simpel fietspadje? Bevestig er een paar balken aan en klaar is kees, dit is geen raketwetenschap toch?

  9. Nico

    Als onze gemeente het geld wat ze nu steken in veranderen en aanpassen van wegen zodat de auto op bezoek is in een fietsbrug steekt sla je 2 vliegjes in 1 klap.
    Veel mensen blij met de fietsbrug en dat geldverslindende straten verbouwen op lange baan schuiven. Sorry Lotte maar dit belangrijker dan die voor het grootste deel onzinninnige straat veranderingen vind ik.

  10. Fietskoerier

    Geen lolletje als voormalig (fatsoenlijk) fietskoerier van Thuisbezorgd. Gelukkig hoefde ik er niet zo vaak overheen.

    En ja, het lijkt mij veel goedkoper te kunnen. Gewoon verbreden, aan die brug zelf. Misschien dat men alvast de meest waarschijnlijke optie eerst opzettelijk overslaat om deze daarna als goedkopere optie aan het Rijk voor te stellen?!

  11. Statler

    Als de wethouder van verkeer het voor de Maliebaan gereserveerde geld eens vrijmaakte voor dit project?
    Maar, ik heb het eerder geopperd: dit fietspad gaat anoniem naar een bedrijventerrein en geeft geen Utrecht promotie of wethouder profilering
    Met vriendelijke grrrrr,
    PeterH

  12. Rob hoogtevrees

    Ik schijt peuken wanneer ik over dit fietspad moet .

  13. Wim

    Niet sexy, dus geen stemmen mee te winnen, dus geen interesse van onze wethouder van fietsen.

  14. Statler

    Ik maak vaak gebruik van de fietsbrug Nigtevecht. In 2018 kostte die bij oplevering 8,2 miljoen euro. Ik begrijp dan ook niet waar de Utrechtse raming van tientallen miljoenen vandaan komt. Het lijkt er op dat men zich verschuilt achter oneigenlijke argumenten, om het vriendelijk te stellen.
    Met vriendelijke groet,
    PeterH

  15. Thuisblijver

    Effe openbaar aanbesteden. Dit hoeft echt geen miljoenen te kosten. Maar voor 10 miljoen begin ik a.s. maandag een lasbedrijf.

  16. de Roeptoeter

    Gevaarlijke brug, ook nu Motorrijders er illegaal gebruik van maken. Vanuit het centrum kan je beter via de gele brug Lage Weide op fietsen.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).