Rivierenwijk-Zuid is aan de beurt, vanaf november betaald parkeren Rivierenwijk-Zuid is aan de beurt, vanaf november betaald parkeren

Rivierenwijk-Zuid is aan de beurt, vanaf november betaald parkeren

Rivierenwijk-Zuid is aan de beurt, vanaf november betaald parkeren
Uiteindelijk moet de hele stad eraan geloven, als het aan het college van B&W ligt, maar in november is vast Rivierenwijk-Zuid aan de beurt. Vanaf die maand wordt er betaald parkeren ingevoerd. In 2021 werd al besloten dat men moet gaan betalen in alle buurten die grenzen aan Merwede.

Uiteindelijk moet de hele stad eraan geloven, als het aan het college van B&W ligt, maar in november is vast Rivierenwijk-Zuid aan de beurt. Vanaf die maand wordt er betaald parkeren ingevoerd. In 2021 werd al besloten dat men moet gaan betalen in alle buurten die grenzen aan Merwede.

In een groot deel van Rivierenwijk werd in mei al betaald parkeren van kracht, daar komt vanaf november dus ook het zuidelijke gedeelte van de buurt bij. Betaald parkeren wordt hier ingevoerd om parkeeroverlast tegen te gaan, aldus de gemeente.

Parkeerders moeten gaan betalen tussen 06.00 en 11.00 uur in de ochtend, van maandag tot en met vrijdag. De kosten zijn 4,01 euro per uur. Bewoners en bedrijven kunnen vanaf 4 oktober een vergunning aanvragen. In september wordt er nog een informatieavond voor de wijk georganiseerd.

Gekoppelde berichten

31 Reacties

Reageren
  1. Leon

    Mooi.

  2. JdV

    Nou, dat zullen de mensen in de aangrenzende wijken gaan merken. Sterkte daar mee.

  3. ja

    Langzamerhand sluit het net zich rondom de automobilist. Eerst even betalen in de ochtend en dan over 2 jaartjes is het tot einde middag. Over 5 jaar moet je betalen tot in de nacht. Totdat de echte Utrechters het zat zijn en de stad alleen maar gevuld is met mensen die er eventjes wonen totdat ze een gezin willen beginnen. + Een grote groep expats. Een yuppen stad in spe

  4. Don

    @ja en vergeet niet de jaarlijkse verhoging van de parkeerbelasting van 20 %

  5. arbeider

    @ Leon

    Mooi? Je bent zeker een goed verdienende yup en 2 verdienende?

    Ooit ( voor dit College aan de macht was) waren er geen problemen in de stad. Pas toen er parkeerplaatsen werden verwijderd, en men besloot de stad verder vol te douwen met yuppen was het in ene een probleem!

  6. Claire Obscur

    Iedereen hier weer klagen en er blind aan voorbij gaan dat diegenen die dit soort beleid maken niet zomaar op die plek zijn komen te zitten. Blijkbaar is daar draagvlak voor. Sommige reacties hier zijn daar getuige van. Ik wens Utrecht heel veel sterkte de komende tijd.

  7. Anne-Fleur

    24 uur 7 dagen in de week betaald parkeren in de gehele stad per direct invoeren

  8. Koel Hoofd

    Alleen ‘s ochtends betaald parkeren??
    Is onze gemeente met een gapend gat in haar hand spontaan vies van automobilistengeld geworden omdat het naar brandstof ruikt of zo?
    Want dit is al de 2e wijk die ‘s middags gratis parkeren krijgt.
    Maar korting voor basisschoolleraren die buiten Utrecht wonen kon er niet af want die moesten maar met het OV komen of gaan fietsen…
    Dit riekt naar discriminatie.

  9. FH

    Het blijft ook nog steeds de vraag of de Gemeente dit mag doen, want doordat het overal betaald parkeren wordt en voor echte prijzen, gaat het niet meer om reguleren van het parkeren, maar om opleggen van een extra autobelasting, voor het hebben van een auto op zich. Dat zeggen ze eigenlijk ook gewoon ronduit. Mag een Gemeente dat wel doen?
    Daarnaast is de hele insteek ‘iedereen op/in een gehuurde er elektrische fiets/auto te krijgen’ echt niet milieuvriendelijk (menig dertiger rijdt nu al onnodig op met een bakfiets op kernenergie ipv op bruine bonen) en het is voor gebruikers vaak veel duurder dan een echte, zelfgeregelde deelauto (waarbij de teller niet altijd door tikt).
    Minder rijden en kiezen van milieuvriendelijk gebouwde autos is zeker van belang voor onze overleving, maar dat moet sws intrinsiek gemotiveerd en verder met behoud van een faire optie voor beperkter gebruik. Toch?

  10. Fvw

    Beste Leon, stop toch eens met de auto haat. Graag een beetje op een redelijke marnier mee omgaan.

  11. Rob H.

    Wonderbaarlijk, dat er nog steeds mensen zijn, die menen, dat je openbare grond gebruikt voor blik/plastic, dat ook nog eens 90% van de tijd stilstaat, en dat je daar dan niet voor hoeft te betalen…

  12. Peter

    Hoe staat het met het plan om UPas houders, ook al hebben ze geen auto, te compenseren voor de invoer van betaald parkeren?

  13. Rutger

    @Rob H.

    Precies. Tijd voor betaald parkeren voor fietsen… 😉

  14. CH

    @ FH, tuurlijk mag de gemeente dat doen. Je betaalt voor de ruimte (die eigendom is van de gemeente = de gemeenschap).

  15. Bas

    Prima, jammer dat het maar beperkte tijden zijn. Gewoon betalen voor het parkeren van je blik lijkt me heel realistisch!

  16. JdV

    @bas: absoluut. Fietsen heeft u het toch over?

  17. FH

    CH ea, je betaald als je een auto hebt toch al voor de weg plus parkeerplaatsen via je gewone belasting en wegenbelasting, net zoals de fietser en loper al via inkomsten belasting voor de weg+parkeeroptie op de stoep betaald en iedereen buiten mag lopen, maar ook zitten of spelen? De Gemeente gaat zo elk bezit of gebruik van een auto extra belasten, u kunt graag minder autos zien, maar dit, zo is vziw niet aan Gemeentes. Kern is verder dat de regeling te ondoordacht ruig is, er zijn betere varianten. Sommig autovervoer blijft wel erg relevant. Ja, sterk minderen etc., zoals meer wat nu gevaarlijk is voor onze overleving.

  18. Wim

    Ik hoop dat bij de volgende verkiezingen al de burgers die in deze wijkewn wonen zich bewust zijn wies deze belachlijke maatregel heeft ingevoerd en niet voor behoorlijke ruimtelijke ordening heeft gezorgd zodat een behoefte is afgedekt namelijk fatsoenlijk kunnen parkeren met een vervoermiddel.

  19. Paul

    Kunnen we voor de autohaters lees yuppen geen aparte wijken gaan bouwen waar ze lekker Kunnen bakfietsen, muntthee drinken, filosoferen over een beter klimaat, neer groen in de stad? Oeps…die wijken worden al gebouwd, hoezo inclusief het mode woord van Links?

    Ondertussen moet midden rechts de echte problemen proberen op te lossen, massale instroom van Afrikanen en Noord Afrikanen, de alsmaar toenemende criminaliteit in de steden, woningtekort voor onze kinderen etc

    Maar daar zijn de yuppen van deze tijd niet mee bezig in hun autovrije wijken…ben je gek joh…kom maar binnen iedereen!

  20. Pee

    Betaald parkeren invoeren om parkeeroverlast tegen te gaan is natuurlijk onzin.
    Ze zien dat degenen die in die autoloze wijk komen wonen gewoon een auto hebben en in de wijken neer gaan zetten rond die autoloze wijk.
    Het word je onmogelijk gemaakt om een auto te bezitten want ze maken het gewoon onbetaalbaar .
    Mensen die voorstander zijn hebben toch al geen auto en kunnen niet verder kijken dan hun neus lang is om de echte reden achter het uitbannen van de auto te kunnen zien.
    Zoek maar eens op ”15 minuten steden” misschien dat er dan wel een belletje gaat rinkelen.

  21. Leon

    Fietsen nemen nou net amper ruimte in en hebben voor het gebruik ook geen brede wegen nodig – en zorgen niet voor heel veel ziekenhuisopnames van anderen door aanrijdingen. De auto van JdV en de andere fossiele wegverpesters hier wel.

    Waarom het asociale gedrag van automobilisten ook nog eens gratis moet worden gefaciliteerd door kostbare vierkante meters op te offeren aan uitermate lelijke objecten, dat heeft ie nog nooit aannemelijk kunnen maken. Iedereen moet gewoon braaf meegaan in zijn gewoonte om de leefomgeving van de mensen om hem heen te verpesten want dat is ie zo gewend. Rekening houden met is voor hem immers eenrichtingsverkeer.

  22. Roel

    Voor wie is dit nu eigenlijk echt een probleem? Als bewoner krijg je in principe toch een vergunning? Nee die is niet gratis, maar ik neem aan dat over het algemeen mensen begrijpen dat je bruikleen betaald over ruimte wanneer deze schaars is. Het lijkt me zone B1 dus dan heb je het over 10 euro per maand. Dat is relatief tot de kosten van het gebruik en onderhoud van een auto niet veel, zeker niet wanneer het noodzakelijk is.

  23. Anne-Fleur

    Volgende stap kenteken op fietsen en bekeuren
    Het ziet er niet uit in de stad de stallingen staan leeg en stad staat vol fietsen
    Zo kan het toch langer gemeente

  24. jankanerwatvan

    Beste Leon,

    Dat jij bijvoorbeeld voor je werk niet het hele land door moet betekent niet dat iemand die dat wel moet direct asociaal is.

    Daarnaast wordt de automobilist niet gratis gefaciliteerd, deze betaald wegenbelasting.

  25. Tanja

    @Leon, fietsen nemen steeds meer ruimte in en hebben door alle nieuwe fietsvormen steeds bredere wegen nodig.
    De fiets is inmiddels al even irritant (ik moet HIER zijn dus ik gooi mijn barrel HIER neer) als de auto destijds.
    Ook voor fietsen: in een stalling ermee!
    Dan is er hopelijk eindelijk meer ruimte voor het vervoer met de kleinste voetafdruk: DE VOETGANGER!!!

  26. Ooginaller

    Mooi. Onze buurt volgt hopelijk snel. Wij zitten precies aan de verkeerde grens van het betaaldparkeergebied. Gevolg: de hele stoep staat (op adociale wijze) volgeparkeerd met dikke bakken waar ‘s ovhtends om 8.00 uur forenzen uit komen kruipen. Kofferbak-vouwfietsje en ik kan m’n deur nauwelijks uit omdat ze m’n ingang van mijn voortuin geblokkeerd is. Kappen met dat blik. En nee, ik heb zelf geen auto.

  27. Wouter

    Ter info: De inwoners van deze wijk hebben zelf eerder al met een meerderheid gevraagd om betaald parkeren in te voeren. Dit is de vertraagde invoering.

    Automobilisten die boos zijn over de steeds verder reikende invoering moeten met name kijken naar hun mede automobilisten van buiten de stad (de eerder genoemde forenzen) die weigeren mee te betalen aan de parkeergelegenheid op de (centrum) locaties waar zij heen willen / moeten voor hun werk. Zeker waar het parkeergarages betreft is de aanleg en onderhoud niet kosteloos.

    En het waterbed effect is geen argument om parkeren overal “gratis” maken. “Gratis” parkeren is een fabeltje. Iemand moet de rekening betalen. Moeten Utrechtse inwoners de parkeerkosten van deze werknemers betalen en zo indirect werkgevers die zo nodig hun kantoor op een top locatie willen hebben subsidiëren?

  28. Leon

    @Tanja: fietsen nemen veel maar dan ook veel minder ruimte in dan een auto. De cijfers spreken voor zich.

  29. Tanja

    Hallo @Leon, Over welke cijfers heb je het?
    Het is wel zo dat één fiets beslist minder ruimte inneemt dan één auto, maar er zijn inmiddels zoveel fietsen in Utrecht, dat het een minstens zo grote plaag is geworden als de auto destijds. Op sommige stoepen in Wittevrouwen, Lombok en de Binnenstad is nauwelijks meer te lopen van de “geparkeerde” fietsen. En heb je de Neude wel eens gezien op een zaterdagmiddag? O nee, daar zie je niks meer van omdat het 1 fietsenzee is!
    Daarom: FIETS IN DE STALLING!

  30. Statler

    @Leon:
    vandaag is tijdens een hoosbui mijn paraplu verrot gereden door een pedaalproleet die over het trottoir pedaleerde en ook nog de gore moed had om te bellen dat ik opzij moest. Detail: naast dat trottoir loopt een -ROOD-fietspad van 3,75 meter breed. Staan ook van die blauwe borden met een wit fietsje er op bij. Hoeveel wegbreedte had die fietser nodig volgens u?
    De totale openbare ruimte?

  31. Cas

    @FH het enige is dat de inkomsten van de auto naar het rijk en de provincie gaan. In de belastingen zit niks in dat direct voor de gemeente is. Mocht de gemeente hier wel een deel van krijgen moeten ze het natuurlijk wel inzetten voor de bereikbaarheid van motorvoertuigen en niet fietsnietjes van plaatsen dus voor Utrecht zou het verspilling zijn als ze geld zouden krijgen

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).