Statushouders worden in Utrecht ingezet tegen lerarentekort; resultaat is zichtbaar positief Statushouders worden in Utrecht ingezet tegen lerarentekort; resultaat is zichtbaar positief

Statushouders worden in Utrecht ingezet tegen lerarentekort; resultaat is zichtbaar positief

Statushouders worden in Utrecht ingezet tegen lerarentekort; resultaat is zichtbaar positief
Leerlingen van Ithaka ISK die bezig zijn met podcasts. Foto: Sanne Sprenger
Het lerarentekort neemt toe, zo ook in Utrecht. Terwijl scholen op zoek zijn naar mensen die het tekort kunnen opvullen, staat er een groep ervaren professionals – de statushouders met onderwijservaring – die vaak niet aan de slag komt. Om dit probleem te verhelpen, hebben de Hogeschool Utrecht, internationale schakelklas Ithaka en de gemeente Utrecht de handen ineengeslagen om deze mensen op te leiden tot meertalige onderwijsassistenten (MOA’s).

Het lerarentekort neemt toe, zo ook in Utrecht. Terwijl scholen op zoek zijn naar mensen die het tekort kunnen opvullen, staat er een groep ervaren professionals – de statushouders met onderwijservaring – die vaak niet aan de slag komt. Om dit probleem te verhelpen, hebben de Hogeschool Utrecht, internationale schakelklas Ithaka en de gemeente Utrecht de handen ineengeslagen om deze mensen op te leiden tot meertalige onderwijsassistenten (MOA’s).

Ondanks dat het grote lerarentekort het onderwijs al jaren in zijn greep houdt, wordt nog steeds een grote groep professionals over het hoofd gezien: statushouders met onderwijservaring in het land van herkomst. Volgens Jantien Smit, lector Meertaligheid en Onderwijs aan de HU, is het zonde dat we geen gebruikmaken van deze mensen. “Er zijn docenten die vanuit het buitenland naar Nederland zijn verhuisd, soms zelfs met een in Nederland erkende lesbevoegdheid. Toch vinden zij moeilijk werk”, aldus Smit. Ze voegt hieraan toe dat juist deze kennis en ervaring hard nodig is nu.

Opleidingshuis

Om dit onderwijstalent niet onbenut te laten, zijn de Hogeschool Utrecht, Ithaka – een internationale schakelklas in Overvecht – en de gemeente Utrecht het ‘opleidingshuis’ voor meertalige onderwijsassistenten gestart. Deelnemers van dit opleidingshuis volgen wekelijks lessen over pedagogiek, didactiek en het Nederlandse schoolsysteem. Daarnaast doen ze ook directe ervaring op door tegelijkertijd mee te lopen in een klas.

Bij Ithaka gaat dit om klassen in een meertalige context. De leerlingen van deze internationale schakelklassen zijn nog bezig met het leren van de Nederlandse taal, zodat ze in de toekomst deel kunnen nemen aan het Nederlandstalige onderwijs. De meertalige onderwijsassistenten kunnen, met hun ervaring uit het land van herkomst en de aanvulling door het opleidingshuis, de leerlingen zowel in het Nederlands als in hun moedertaal ondersteunen.

Zichtbare resultaten

Het MOA-project bij Ithaka is in 2023 van start gegaan en de effecten zijn inmiddels al zichtbaar in de klas.  Leerlingen voelen zich gesteund, begrijpen de lesstof sneller als ze ook hun thuistaal mogen gebruiken en durven actiever mee te doen. Ook uit de oudergesprekken blijkt dat de meerwaarde van de MOA’s groot is: zij slaan een brug tussen de ouders en de school, waardoor er meer vertrouwen en wederzijds begrip ontstaat.

Sinds 1 september dit jaar is ook het vervolgproject, dat tot 2027 duurt, van start gegaan. Hierbij wordt niet alleen Ithaka in het MOA-project meegenomen, maar ook MPower in Overvecht en het Gerrit Rietveld College in Tuindorp doen hieraan mee.


Ken jij de verhalen achter Catharijne? Gerard Aaftink brengt een boek uit over het onderbelichte stadsdeel en is – in samenwerking met DUIC – een crowdfunding gestart om de productie van het boek te realiseren. Ben je nieuwsgierig naar de rijke geschiedenis van Catharijne en wil je een nieuw beeld van Utrecht? Steun dan de crowdfunding en reserveer ‘Catharijne op een kantelpunt’

Gekoppelde berichten

11 Reacties

Reageren
  1. Koel Hoofd

    Goed dat statushouders zo hun weg in Nederland weten te vinden.

    Toch momentje van reflectie:
    “De leerlingen van deze internationale schakelklassen zijn nog bezig met het leren van de Nederlandse taal, zodat ze in de toekomst deel kunnen nemen aan het Nederlandstalige onderwijs.”

    Nederlandse ouders die met hun kinderen naar het buitenland emigreren hebben die faciliteiten niet. Die sturen hun kroost gewoon naar de lokale school en zeggen “ga maar lekker oefenen met de taal door vriendjes maken en huiswerk doen.”
    Dergelijke emigratie ervaringsverhalen staan regelmatig in de kranten.

    Als Nederlandse ouders niet zo betuttelend doen met hun eigen kinderen in het buitenland, waarom doen Nederlanders dat dan wel met de kinderen van een buitenlander in Nederland?
    Wonderlijke wereld

  2. Realist

    Slecht idee en niet goed voor de inburgering om in de eigen taal les te geven. De integratie is al niet geweldig en dat wordt alleen maar minder zo. En waar zijn de feiten die deze zichtbare resultaten aantonen?

  3. Boogschutter

    Eens temeer is hiermee aangetoond dat arbeidsmigranten onmisbaar zijn voor onze samenleving. Ga niet mee in het frame van PVV en BBB!

  4. Bennie

    Doe ik ook .

  5. Bernhard

    Goed voorbeeld hoe essentieel het is om het potentieel van Asiel zoekers, statushouders een effectieve bijdrage kunnen zijn voor onze samenleving.
    Het hele thema moet uit de negatieve hoek als probleem komen. Met goede strategieën zijn ze een oplossing voor onze enorme arbeids te korten.

  6. Stem voor oplossingen en niet polarisatie.

    Hopelijk wordt gezien dat Protest Parteien geen oplossingen bieden, en nu ons land weer aan de slag moet.

  7. Lombokker

    @Boogschutter

    U haalt arbeidsmigranten en asielzoekers door elkaar.

    Met ‘arbeidsmigranten’ bedoelt men meestal de Oost-Europeanen die vooral werkzaam zijn in onze logistiek&distributie, (agrarisch) industrie en de bouw; en die mensen zijn inderdaad onmisbaar voor onze economie.

    Dit stuk gaat echter over asielzoekers, dat is een hele andere categorie.

  8. Koel Hoofd

    @Realist
    Gegevens van de overheid over onderwijskwaliteit:
    https://www.ocwincijfers.nl/sectoren/ocw-internationaal/onderwijs/leerlingen-en-studenten/internationale-prestaties-pisa

  9. Realist

    @Koelhoofd. Met in de link geen gegevens over de zichtbare verbetering door statushouders. Het is niet aan te tonen, het is een gevoel waar hier op ingespeeld wordt. Het lijkt wel verkiezingstijd.

  10. Rups

    @Koel Hoofd
    Allereerst is het toch gewoon fijn dat we jonge mensen zo kunnen ondersteunen? Daarnaast is het gros van de leerlingen van ISK Ithaka vluchteling. Een deel daarvan zijn ook nog eens analfabeet. Waarom niet een beetje ‘betuttelen’ zoals jij het noemt? Het is doorgaans niet zo dat deze leerlingen (die overigens tussen 12 en 18 jaar oud zijn) de tijd hebben om thuis voor hun emigratie een cursusje Nederlands te doen ofzo. In 2 jaar worden ze klaargestoomd voor regulier onderwijs in de Nederlandse taal. Hard werken op een veilige plek, heel fijn dat dat kan!

    @Realist
    Het onderwijs is ook in het Nederlands, maar nu is er dus soms een onderwijsassistent aanwezig die af en toe kan helpen, en zo nodig ook assistentie kan geven in de eigen taal (die klassen bestaan altijd uit leerlingen van allerlei verschillende achtergronden met verschillende moedertalen en Nederlands blijft de voertaal in de klas).

  11. De Preu

    Goh. Als je mensen dus serieus neemt en iets leuks/belangrijks laat doen heeft dat een positief effect in plaats van een negatief effect, wie had het verwacht? Lezen alle VOC-vlag dragende schreeuwers mee?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).