Tienduizenden auto’s kunnen tijdelijk niet over Marnixlaan in Utrecht; weg wordt ingericht als Westelijke Stadsboulevard Tienduizenden auto’s kunnen tijdelijk niet over Marnixlaan in Utrecht; weg wordt ingericht als Westelijke Stadsboulevard

Tienduizenden auto’s kunnen tijdelijk niet over Marnixlaan in Utrecht; weg wordt ingericht als Westelijke Stadsboulevard

Tienduizenden auto’s kunnen tijdelijk niet over Marnixlaan in Utrecht; weg wordt ingericht als Westelijke Stadsboulevard
Een van de grote verkeersaders van Utrecht is sinds woensdag afgesloten. 30.000 auto’s rijden er dagelijks over de Marnixlaan maar die moeten tot 31 oktober een andere route zoeken. De weg en kruisingen worden omgetoverd tot de Westelijke Stadsboulevard, een project dat meerdere jaren gaat duren om af te ronden.

Een van de grote verkeersaders van Utrecht is sinds woensdag afgesloten. 30.000 auto’s rijden er dagelijks over de Marnixlaan maar die moeten tot 31 oktober een andere route zoeken. De weg en kruisingen worden omgetoverd tot de Westelijke Stadsboulevard, een project dat meerdere jaren gaat duren om af te ronden.

“Daar moeten wel een paar pylonen staan”, roept Dave van Schaick als hij ziet dat er vlakbij een fietspad een gat wordt gegraven. Als omgevingsmanager is hij dagelijks druk om ervoor te zorgen dat de werkzaamheden worden afgestemd met het verkeer en de buurt. Hij werkt voor KWS Infra, het bedrijf dat verantwoordelijk is voor de aanleg van de Westelijke Stadsboulevard.

De werkzaamheden aan de wegen tussen het 24 Oktoberplein en de Marnixbrug zijn al een aantal maanden in volle gang. De herinrichting van de Westelijke Stadsboulevard is onderdeel van de plannen van de gemeente om automobilisten in de toekomst zoveel mogelijk via de ring naar hun bestemming te laten rijden en om meer ruimte te maken voor voetgangers en fietsers. Niet alleen worden de wegen aangepast, maar ook de grote kruising krijgt een metamorfose. Bijna het hele traject van vier kilometer wordt aangepast en gaat van in totaal vier rijbanen naar twee.

Tekst gaat verder onder afbeelding

De verschillende wegen waaraan gewerkt wordt zijn veelal drukke straten. “Op de Marnixlaan rijden dagelijks 30.000 auto’s”, vertelt Rene Spriensma van de gemeente Utrecht. “De weg is nu volledig afgesloten en daar zitten maanden aan voorbereiding in.”

De eerste ochtendspits met een afgesloten weg lijkt zonder veel trammelant te zijn verlopen. “Het scheelt natuurlijk ook wel dat het vakantie is, dat hebben we ook zo gepland. Maar we hebben ook groots ingezet op communicatie, om zo veel mogelijk mensen te vertellen dat de afsluiting eraan komt, wat de gevolgen zijn en welke alternatieve routes er zijn. We hebben regelmatig overleg met belangengroepen en via een app kan iedereen de werkzaamheden volgen. Natuurlijk komen er altijd wel wat meldingen binnen van mensen die last van de werkzaamheden hebben, maar het zijn er niet veel gelukkig.”

Tekst gaat verder onder afbeelding

Het werk aan de Westelijke Stadsboulevard wordt in fases uitgevoerd. Deze afsluiting moet 31 oktober afgerond zijn, dan moet het grootste gedeelte van dit stuk weg klaar zijn. Van Schaick: “Daarvoor wordt 24 uur per dag doorgewerkt. Overdag zijn we met ongeveer veertig personen bezig, en in de nachten met ruim tien mensen. De werkzaamheden die het meeste geluid produceren proberen we zoveel mogelijk overdag te doen. Maar als er ‘s nachts wordt gewerkt dan heb je als aanwonende daar wel gewoon last van.”

Dat laatste erkent ook een buurtbewoner: “Afgelopen nacht was ik om het uur wakker, maar er moet toch gewerkt worden.” Bouwlogistiek is het ook wel een uitdaging, zegt Van Schaick: “Het is natuurlijk ook een verschil of je in een weiland iets bouwt, of midden in een drukke stad.”

Minder autoverkeer

Een groot gedeelte van de Marnixlaan blijft nog tot met 31 oktober 06.00 uur afgesloten, dan kunnen de tienduizenden auto’s weer de weg op. Het idee is overigens dat er uiteindelijk minder autoverkeer zal zijn op de Westelijke Stadsboulevard, automobilisten kunnen de komende dagen dus al even wennen aan alternatieve routes. De totale herinrichting van het vier kilometer lange traject moet eind 2024 klaar zijn.

Gekoppelde berichten

46 Reacties

Reageren
  1. De count

    Absolute puinhoop en vooral onnodig. Precies nul problemen opgelost

  2. Fred

    Wordt mooi! Top!

  3. Sebastiaan

    de linkse lobby die weer groenstroken door heel de stad wil ten nadele van elke mobiliteitsoplossing (zowel elektrisch als fossiel)

  4. Fvw

    Ga nu eerst de noordelijke rondweg langs overvecht aanpassen zo als beloofd, je hoort er niets meer van. Maar nu wel al het autoverkeer er opsturen. (Ps het is gewoon de binnenring west).

  5. puinhoop

    Fred vind straks de files op top!!

  6. LOESJE P.

    Ook heel mooi voor de hulpdiensten en het OV.

  7. Hans

    Dit gaat er enorm op vooruit!
    Een snelweg door een woonwijk wordt een stadsboulevard met veel groen, ruimte voor voetgangers en fietsers. Eindelijk!

  8. Rob H.

    Het Wordt nu al prachtig. In niks meer het verkeersriool wat het was.

  9. Katja

    Mooi zo, weg met die racebaan.

  10. W.

    Het lijkt erop dat het mooi gaat worden en in elk geval een flinke vooruitgang na hoe het was!

  11. Utrechter2

    Jammer alleen dat de gemeente Utrecht dwars ligt om de Ring Utrecht (o.a. A27) berijdbaar te houden terwijl ze wel haar lokale verkeer daar naar toe dwingt.

    Studenten die zich niet van bestuurlijke politiek bewust zijn stemmen op een college/gemeente die armpje probeert te drukken met het Rijk. Ondertussen komt de gemeente voor steeds meer essentiele zaken geld te kort.

    Maar ja links heeft al vaker toegegeven er naast te hebben gezeten. De meest actuele fout die ze nu toegeven is hun “naieve houding” tijdens de Koude Oorlog. Ze zien nu een ruime halve eeuw later alsnog in dat Rusland gevaarlijk is.

  12. Sonja van dijk

    Weer een weg waar de hulpdiensten er niet langs kunnen eerst de straatweg naar de klote geholpen. En al dat groen is leuk, maar het groen wat we nu hebben word al niet onderhouden omdat er niet genoeg memsen voor zijn

  13. Ruben

    Ik zie hier dezelfde inrichting die ook op Goylaan zijn vruchten heeft afgeworpen. Volgens de gemeente een veel veiligere kruising doordat automobilisten langzamer rijden. Dit is makkelijk te geloven, want hier staat het dagelijks vast met kilometers stilstaande auto’s. Nul doorstroming in dit soort kruisingen. Het is een leuk idee voor de fietsers, maar feit blijft dat er velen gebruik maken van deze kruising met de auto omdat ze niet anders kunnen. Deze mensen zijn helaas niet weg te praten met een auto-onvriendelijke inrichting, hoe graag we het ook willen. Gevolg: gefrustreerde automobilisten die liever met hoge snelheid een sluiproute door de wijk pakken, wat de situatie alleen maar gevaarlijker maakt.

  14. Koel Hoofd

    Uhhm…volgens mij zijn die zachte bochten op dat kruispunt veel makkelijker op te hoge snelheid te nemen dan de oude situatie. Om over de afwezigheid van verkeerslichten op de foto nog maar te zwijgen.
    Overdag zal er wel een lange verkeersopstopping zijn waardoor de omwonenden worden vergast met de groeten van G66/DL, maar na de avond spits is dat wegens gebrek aan auto’s toch een heel ander verhaal. Milieu, verkeersveiligheid?
    Dat zijn scrabbelwoorden voor die zweefgarnalen.

  15. M v Rooijen

    Ik vind het prima. Minder auto’s door de stad. Ik rijd zelf altijd al om. Fijn voor de omwonenden. Mieke

  16. Fred

    Het mijden van stedelijke centra wordt door gemeenten enerzijds toegejuigd vanwege het daaruit voortvloeiende minder autoverkeer maar aan de andere kant wordt de consequentie ervan niet gewaardeerd: minder bezoek van het stedelijk centrum en dus een negatieve invloed op delokale economie.

  17. Statler

    Ik ben benieuwd hoe over een jaar of 40 (ik ga dat niet meer meemaken) over deze wethouder en dit en het voorgaande college gedacht gaat worden. Ik vrees dat de huidige inzichten net zo beperkt en monomaan zijn als die van de singeldempers/HC bouwers. Alleen is de impact op de hele stad nog groter.

  18. Kees

    Wat zijn dan de alternatieve routes? Wordt dus alleen maar langer stilstaan en dus meer vervuiling. Typisch weer dat GroenLinks gedoe. Mensen gaan echt niet minder autorijden. Ze worden alleen maar gefrustreerd hierdoor.

  19. Steve

    Diep triest, Utrecht slipt zo vanzelf dicht.
    Ook leuk voor hulpdiensten en ov en (regio) taxi.
    Lot schaam je kapot.

  20. Jazeker

    Fijn dat die racebaan verleden tijd wordt! Meer ruimte voor de (elektrieke) fiets. Veel gezonder voor de omgeving/milieu ook. Goed bezig!

  21. [email protected]

    Aaaa ik zie dat de linkse planologen met volle borst reageren op dit verkeers debacle.

  22. Fred

    @puinhoop: zeker! Vooral als ik er langs rijd op mn fiets! 😂

  23. Realist

    Toch maar de rondwegen verbreden waaronder de trechter bij Amelisweerd. Verkeer uit de stad wegjagen heeft domweg consequenties.

  24. Herman

    Goed bezig!
    De stad heeft al jaren te lijden onder de terreur van auto’s. Zowel in gebruik als met parkeren.

  25. Coen

    Grote verbetering. Blij mee!
    Een van de mensen die zich hierboven Fred noemt beweert dat ‘minder autoverkeer leidt tot minder bezoekers van het centrum’. Nu zie ik in het centrum van Utrecht nog maar heel weinig auto’s. Ze staan al lang niet meer op het Neude geparkeerd (gelukkig). Maar toch zie ik overal in de stad altijd volop mensen lopen. Hetzelfde valt me in andere grote steden in het land ook op. Kan Fred me uitleggen hoe dat zit?

  26. Wim

    De ‘verelendung’ van Utrecht in beeld.

  27. Herman

    De lay-out out lijkt trouwens behoorlijk op die van de voormalige snelweg onder HC……

  28. John

    @Kees, je stelt “Mensen gaan echt niet minder autorijden”. Toch zijn er grote verschillen in automobiliteit tussen wijken, woonplaatsen en landen. Die hangen deels samen met de ruimtelijke inrichting, de nabijheid van voorzieningen, de mogelijkheid om te lopen, fietsen of het OV te pakken etc. Dat is nou net waar deze stad mee bezig is, een grotere beweging naar minder automobiliteit en meer andere vormen van mobiliteit. Prettiger voor bewoners, gezonder en minder vervuilend. Dat begon in het centrum, dat nu autoluw is en getuige de vele bezoekers een prettige plek om naar toe te gaan.
    Veel bewoners van de stad vinden het heerlijk. Niet alleen GroenLinksers kan ik je zeggen.

  29. PeterH

    Er zijn twee @Freds op het forum?
    Met vriendelijke groet,
    PeterH

  30. Bromsnor

    Bromsnor aan Utrechter2, betoogt u nou dat de regering in Den Haag aan Utrecht een strafkorting oplegt omdat de bevolking van Utrecht op democratische wijze een links stadsbestuur heeft gekozen? Dat zou wat zijn zeg, dat pleit overigens niet voor het etisch besef van rechtse bestuurders.

  31. Scherpschutter

    @Statler 27/10/2022 – 21:00

    Het huidige tijdperk zal over 40 jaar worden bezien als het Tijdperk der Totale Krankzinnigheid en ik vermoed persoonlijk dat er over eeuwen nog over gesproken zal worden over de geestekronkels van de mens aan het begin van de 21e eeuw. Een tijdperk waarin de mens afscheid nam van iedere vorm van rede en logica als zodanig en terugviel in Middeleeuws mysticisme.

    Daarom is het ook zo fantastisch om nu in leven te zijn! Geniet lekker van de totale krankzinnigheid die ons omringd… Het is episch en er komt niet snel een einde aan! We hebben het genoegen om in een werkelijk uniek tijdperk in de menselijke geschiedenis te mogen leven. Een tijdperk van allesomvattende realiteitsontkenning. Genieten geblazen man.

  32. Wies

    Ben nog niet overtuigd van de ruimtelijke verbetering. Vind het kruispunt bij de ASW niet ineens veel prettiger ofzo. En de genoemde ruimte voor voetgangers en fietsers zie ik er ook niet terug. Wat wel prettig is, is dat fietsers meer en langer groen lijken te hebben. De kapitale fout is die groene middenberm. Beter was geweest een simpele en smalle 50 weg zonder middenberm met veel ruimte aan weerszijden.

    Ik rijd meestal via de ring (als ik de stad uit ga). Binnen de stad pak je de fiets. Een gezonde beweging lijkt mij. Ben je wel autoafhankelijk, dan blijft de auto pakken goed mogelijk!

  33. Klaas

    Voor de 365.000.000.000e keer>>> om meer verkeer in de tunnelbak bij Amelisweerd te kunnen verwerken kunnen er NU AL meer rijstroken binnen de bestaande bak aangelegd worden, zonder de bak fysiek te moeten verbreden. Daarmee zou het werk binnen no time gepiept zijn tegen een fractie van de kosten in tegenstelling tot vele nutteloze miljarden en 10 jaar aan werkzaamheden.

  34. Rutger

    Prima ontwikkeling om stoplichten weg te halen en wegen te versmallen, geeft een veel natuurlijker verloop en Utrecht is al een heel eind autoluw. Pak idd wel de NRU nu goed aan, als het daar goed doorrijdt blijven auto’s uit de stad.

  35. Fred H

    @Peter H: blijkbaar is er tegenwoordig nog een Fred – überverwarrend. Ik zal de eerste Letter (H) van mn achternaam erbij zetten om verwarring te voorkomen

  36. Bart Prims

    @hans. Meer ruimte voor fietser en voetganger? Nee hoor. Die blijft precies hetzelfde. Het enige verschil is dat een dubbele rijbaan nu wordt vervangen door een enkele rijbaan met een grote (op tekening groen, in praktijk een dode met zwerfvuil bezaaide) middenberm. Doordat er nu geen hulpdienst meer langs kan worden aan tijdrijden (brandweer zit bij station zuilen) een stuk langer. Mooie vooruitgang hè?

  37. Sjaak

    @kees: mensen gaan echt niet minder auto rijden, stelt u. Dat is dan heel erg dom, en dan moet men maar op de koop toenemen dat ze een groot deel van hun leven in hun blik doorbrengen. Persoonlijk zou ik dat zonde vinden, maar soit…
    Probeer de fiets eens, of de benenwagen. Nog goed voor je gezondheid ook.

  38. Pee

    Mensen die dit plan toejuichen zijn geen automobilisten en anders hebben ze een belabberde toekomstvisie.
    Sommigen noemen het een racebaan maar het is vrij moeilijk racen als je om de 50 meter stoplichten hebt waar er ook nog een paar een flitser hebben.
    Wat niet vermeld word is dat het ook nog eens een 30 kilometerzone moet worden dus vliegen de elektrische fietsers je voorbij .
    Minder word het verkeer ook niet en vind zijn weg in de wijken om deze laan heen.
    Dat weten ze wel maar daar hebben ze allang plannen voor klaar liggen om daar ook de auto te kunnen weren , let maar op.
    We mogen geen auto meer bezitten daar is op ingezet .
    Gaat dat niet door dit soort verkeersdwalingen dan verhogen ze alles toch nog maar een keer zoals brandstof , wegenbelasting , uitbreiding van milieuzone etc.
    We gaan het zien wat er gebeurt als men van vier , waar nu al iedere keer verkeersopstoppingen zijn , naar twee banen gaat die dan zogenaamd voor doorstroming gaat zorgen .
    Een koe begrijpt nog wel dat dat onmogelijk is .
    OV Zal nooit meer op tijd kunnen rijden enz.

  39. Koel Hoofd

    @Kees
    Er zijn voldoende alternatieve routes als je zelf de stad beetje kent want Lotje kan gewoon niet de hele stad afsluiten, al zou ze dat wel heel erg graag willen.
    Dankzij deze afsluiting ben ik bijvoorbeeld weer door het centrum gaan rijden, iets wat ik echt in geen 15 jaar heb gedaan en ook van dacht dat ik het nooit meer zou doen omdat het gewoon sneller was om die binnenring te nemen.
    Nu is het weer sneller om weer dwars door de stad te gaan rijden, is nog korter ook, veel minder stoplichten en dat bespaart weer brandstof.

    @John
    Dan weet jij niet hoe het vroeger was, namelijk een heel stuk drukker. Die winkelleegstand is er niet voor niets, dat komt door een gebrek aan bezoekers.
    Die zijn met de kredietcrisis de stad uit en de online shop gejaagd door D66/GL en hun achterlijke autohaat. Wat er nu nog in binnenstad rondkruipt is een heel slap aftreksel van hoe het was, kijken kijken niet kopen….
    Aangezien je kennelijk in die linkse propaganda gelooft heb ik een tip voor je:
    Pak eens de uitstekende middelbare school economieboeken van Prof. Heertje en lees die eens door. Dan zou je zo maar van het linkse geloof kunnen vallen.

    @Bromsnor
    In dat geval krijgt links een koekje van eigen deeg want zij mogen iedereen die niet in hun straatje denkt ook heel graag en met volledige overgave afstraffen.

  40. Wil

    @koelhoofd: door het centrum?
    Vreemd, in een andere reactie mbt schoenhandel Telkamp stelt u dat het centrum onbereikbaar is geworden met de auto. Dat valt dus wel mee blijkbaar. U spreekt uzelf wederom tegen.

  41. FB59

    De groenstroken op deze stadsboulevard zullen gedoopt worden als “parken”. Net zoals park Paardenveld dat stukje groen aan de overkant voor de Daalse tunnel.
    Absolute waanzin, maar Lot heeft haar zin gezet op minder auto’s.

  42. W

    Allemaal op de fiets. Top!

  43. Nina

    @Kees

    Net geprobeerd om de alternatieve routes te vinden.

    Kom van de site van de gemeente over de werkzaamheden op de Marnixlaan via een link op een overzichtskaart op een andere site, klik daar op “meer informatie” en kom vervolgens weer uit op de site bij de gemeente over de werkzaamheden op de Marnixlaan 🤨

  44. Nina

    Kortom: iedereen met de auto over de Ringweg om Utrecht, maar de A27 verbreden bij Amelisweerd wil men niet. Ehm…?

    Verder woont niet iedereen op loop-, fiets- of ov-afstand van het werk, maar wil wel gewoon naar huis kunnen om met de parkeervergunning te parkeren in eigen straat.

  45. Realist

    @W. Ja! Politie, ambu, brandweer, bevoorrading, monteurs, bouwers, stadsreiniging enz enz, allemaal op de fiets! Goed plan…

  46. Utrechter2

    @Bromsnor: u draait de zaken om: Utrecht bedelt al jaren bij het Rijk om EXTRA geld, onder meer omdat ze liever geld aan ideologische statements uitgeeft dan aan kerndoelen. En als je lokaal verkeer op de Ring gooit met dure “stadsboulevards” en vervolgens het Rijk traineert die na jaren eindelijk aan de slag wil met de Ring dan moet zo’n studentengemeente er rekening mee houden dat andere steden eerder hun miljarden zullen binnenhalen.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).