De trappen die mogelijk vanaf de Moreelsebrug naar Utrecht Centraal worden gebouwd, zijn weer een stap dichterbij. Als de gemeenteraad instemt, en daar heeft het alle schijn van, zijn de trappen in 2027 of 2028 af. Het college van Burgemeester en Wethouders heeft namelijk afspraken gemaakt met ProRail en de NS over de bouw.
Het gaat om zes trappen, inclusief toegangspoortjes en reizigersinformatie. ProRail zal de trappen gaan bouwen, mits de raad groen licht geeft. Het college zegt nu een ‘overeenstemming’ te hebben met de NS en ProRail over ‘de uitgangspunten en voorwaarden’ van een voorstel.
Als de raad vóór 1 juli 2025 beslist, kunnen treinreizigers waarschijnlijk ergens tussen eind 2027 en eind 2028 vanaf de Moreelsebrug naar de sporen 5 tot 21. De sporen 1 tot en met 4 zijn niet toegankelijk, omdat deze perrons stoppen onder de OV-terminal en
niet doorlopen tot onder de brug.
De Moreelsebrug over de treinsporen tussen de Croeselaan en Moreelsepark werd in 2016 geopend. Sindsdien wordt er ook al gesproken over de mogelijkheid van trappen naar de treinperrons. Daar was het nodige gesteggel om, onder meer vanwege de eigenaar van Hoog Catharijne. Ook was het lang de vraag wie er zou opdraaien voor de kosten van de bouw van de trappen.
‘Langgekoesterde wens’
Verantwoordelijk wethouder Eelco Eerenberg is blij dat er schot in de zaak zit. “De komst van trappen naar de treinperrons vanaf de Moreelsebrug is een langgekoesterde wens van veel Utrechters, van de gemeenteraad én partijen in het Stationsgebied”, zegt de wethouder. “We hebben de afgelopen jaren heel veel en intensief met ProRail en NS gesproken om dit voor elkaar te krijgen voor de stad! Heel fijn dat we daar nu samen met elkaar uit zijn gekomen.”
Met de komst van de trappen moet Utrecht Centraal makkelijker te bereiken zijn en moeten inwoners van Merwede en Beurskwartier ook een kortere reistijd hebben. De verwachting is dat op termijn 20.000 tot 25.000 treinreizigers elke dag gebruik zullen maken van de nieuwe zuidelijke toegang.
Gekoppelde berichten

Nog een hoop hobbels te nemen voordat trappen vanaf Moreelsebrug naar station Utrecht Centraal er zijn
Er zijn nog een hoop hobbels te nemen voordat de trappen vanaf de Moreelsebrug naar…

Deze afspraken wil Klépierre met de gemeente maken voordat er trappen bij de Moreelsebrug kunnen komen
De gemeente wil vier afspraken met Klépierre maken, waardoor de eigenaar van Hoog Catharijne zich…
29 Reacties
ReagerenDan wil ik de aandeelhouders van Klépierre feliciteren. Klépierre is er ongetwijfeld in geslaagd de gemeente utrecht en dus de belastingbetalende inwoners van utrecht het vel ongelofelijk hard over de oren te trekken. Het stadsbestuur heeft nooit bekend gemaakt hoeveel ze heeft betaald lees ik elders. De hoogte van het bedrag is vastgelegd in een geheim contract, raadsleden zijn verplicht om te zwijgen over de inhoud van de overeenkomst. Dat zegt genoeg lijkt me.
Dat betekent veel extra chaos. Fietsers die onderaan de trappen zullen gaan parkeren / in direkte omgeving en ook op de brug zelf. Zoveel voetgangers op de brug dat fietsers er niet meer kunnen fietsen waardoor de brug een belangrijke verbindende functie verliest.
Nog meer reizigers op bepaalde perrons die alleen maar onderweg zijn naar perrons 1 tm 4.
Men moet alsnog aan de NO kant over de volle breedte van de hal een toegang maken. Dus niet door een te krappe zij ingang onder dat bollendak waardoor reizigers HC in worden gedirigeerd, maar daarnaast.
Goed nieuws!
Betekent voor veel reizigers die werkzaam zijn in de kantoren rond Moreelsepark en oude AZU terrein en voor reizigers die via Mariaplaats stad verlaten een stuk (om) lopen. Kleppierre zal wel minder Snickers verkopen.
Ben wel benieuwd of de trappen van spoor 5 alle reizigers aankunnen die via hal alsnog naar de sporen 1 t/m 4 willen?
Handig om de hal van Utrecht Centraal wat te ontlasten van de grote mensenmassa!
Heeeeel fijn! Not! Het wordt daar teringdruk, en wel zo druk dat de brug niet meer door fietsers gebruikt zal kunnen worden.
En hoe zit het met de veiligheid bij drukte? Je flikkert zo over de reling.
Sommige reacties schilderen een hilarisch beeld!
Denk dat er heel veel mensen blij gaan zijn met die trappen.
Maar wat gaat datgeintje de gemeente (=ons) kosten?
De Moreelsebrug is al gebouwd met inkepingen om de trappen tegenaan te zetten. Er zit aan de rabo-zijde al een fietsparkeergarage. Een logisch vervolg.
1 grote smerige gore kolos aan beton. Utrecht: ga je schamen !!!!
Geheim tot…
Tot het project financieel is afgesloten 😉
https://utrecht.bestuurlijkeinformatie.nl/Reports/Item/611f107c-b179-41f8-911d-bfd6dbb3a8fb
Ik lees niets over een trap naar het busstation, dus dit wordt dan een zinloze actie. Kom zelf vaak achter op Spoor 18 aan, en moet dan naar bushalte D5. Met trappen zou dat 50 meter zijn, nu zeker 500.
@Erwin 21/3/2025 – 17:18
En ik lees ook niks over een trap naar kruising Vredenburg – Catherijnesingel.
Met trappen zou dit 500 meter zijn, nu het dubbele.
Daarnaast kom ik meestal op spoor 19 aan, dus een tunnel naar Buslijn 1 richting Hoograven, en bij voorkeur meerdere tunnels, gecoördineerd met waar de treindeuren openen, zou bij-zon-der fijn zijn.
@Erwin : Goed voor de gezondheid misschien ?
50% van de Nederlanders is te dik, dus een stukje omlopen is helemaal zo slecht nog niet.
Best wel vlug! Al over twee jaar. Eerst nog even bij Hornbach langs voor die touwladder. Past makkelijk in m’n rugzak.
Voor de Utrechters slecht ter been, komt er ook een lift naar de perrons, of mogen die Utrechters gewoon toch al slecht ter been het hele eind omlopen? Eerenberg reageert hier niet op helaas. U weet wel: Utrecht toegankelijk voor iedereen, zoals Utrecht zo mooi in woord placht te brengen, maar zeker niet altijd in daad! 🥴
Makkelijk zelfmoord plegen over die brug. ook makkelijk voor een misdadiger zijn slachtoffer over de reling te gooien, na een beroving… vroeger waren dergelijke traverses dicht. Vooral tegen de elementen. De ontwerper, de gemeenteraad, het college. Allemaal bureaucraten die nooit hun Tesla van een ton uitkomen, behalve voor de deur ten kantore, en huis. ….. Diep én diep treurig: dat hele stationsgebied is ‘snachts vergeven van criminaliteit. Je dacht toch wel dat ze er van geleerd hadden…. Maar hardleersheid is men in gegoten bij ons gemeentelijk bestuur, door hun enorme hebzucht naar geld. Zij hebben geen geld. Het grote geld heeft onze bestuurders.
Goede zaak dat deze trappen er komen. Maar hele slechte zaak dat het bedrag dat de gemeente aan Klepière (eigenaar van Hoog Catherijne) geheim wordt gehouden. Dat betekent dat het een exorbitant hoog bedrag zal zijn geweest.
Het wordt tijd dat de wet wordt aangepast. Natuurlijk mag Klepière niet onteigend worden. Maar de juridische mogelijkheden van Klepière om het hele gebied te controleren zijn veel te uitgebreid. Klepière claimt omzetverlies als minder mensen door HC lopen en wil daarvoor gecompenseerd worden. Maar ze hebben nooit betaald voor de enorme toename in bezoekers die ze in de loop van tientallen jaren hebben mogen ontvangen. Dit zou juridisch meegewogen moeten worden bij dit soort situaties. Het algemeen belang zou voor moeten gaan op dit soort claims.
En natuurlijk zou iedere Utrechter HC vanwege deze houding links moeten laten liggen.
@Klaasjan
“Je flikkert zo over de reling.”
Er is sinds 2016 nog nooit iemand over de reling geflikkerd. Zelfs geen dronken fietser.
Ik gebruik de Moreelsebrug graag als alternatief om de drukke fietsroute langs Leidserijn/Vredenburg te vermijden. Met die trappen er bij ook nog eens goed voor de conditie!
Met hordes forenzende voetgangers die niet uit hun doppen kijken zal dat straks helaas geen alternatief meer zijn, in ieder geval niet tijdens spitstijden.
@herman De situatie wordt een beetje een spiegeling voor wat nu een issue is voor mensen die van de noordertunnel komen en naar spoor 16-20 willen. Dan loop je naar (bvb.) 14/15 en gaat daar dan via de hal (of middentunnel).
Op zich ligt spoor 5/7 meest voor de hand voor als je naar de “buursporen” wilt. Kan tijdens de spits nog wel wat onhandige verkeersstromen veroorzaken. Gezien dat het drukste perron is met de treinen naar A’dam? Het zal wel loslopen, uiteindelijk. Immers zo populair zal de brug ook niet zijn, want je moet wel eerst omhoog 😀 Idem als nu de Noordertunnel ook nooit bizar druk is.
Eens! Ik vind het ontbreken van pannen voor trappen naar het busstation weer van een ondoordachte knulligheid betuigen.
Jammer dat de perrons via de trappen niet toegankelijk zijn voor minder mobiele mensen. Dat past niet in een samenleving waarin iedereen kan meedoen.
@Erwin.
staat in het artikel. De sporen 1 tot en met 4 zijn niet toegankelijk, omdat deze perrons stoppen onder de OV-terminal en niet doorlopen tot onder de brug.
Helemaal mee eens, Erwin. Er moet zeker ook een (1) trap komen naar de busperrons. Nu loop je een enorm eind om. Verder ben ik blij dat er nu eindelijk trappen en verdere voorzieningen komen. Fietsparkeren kan worden tegengegaan en zo kan de chaos die Binnenstadbewoner voor zich ziet worden tegengegaan. Als je maar consequent handhaaft. Er is echt voldoende overdekte parkeerplaats voor fietsen.
Ten eerste is moeten er dan ook trappen naar de busperrons komen.
Ten tweede, terechte vrees voor chaotische toestanden met overal fietsen rond die brug, en ook op de brug, en je moet er al helemaal niet aan denken dat er door vandalen ook fietsen vanaf de brug op het spoor gegooid gaan worden. Er zijn al zoveel redenen / verstoringen waarom de trein niet rijd, dus daar zitten we al helemaal niet op te wachten.
Leuk dat je ook mag fietsen op die brug. Wordt lekker makkelijk, fiets op de brug zo dicht mogelijk bij de trap neerpleuren. Handhaving komt er niet want je kan d’r niet met een wagentje komen en ze gaan toch niet de fietsen van de brug af tillen 😂
Nu al? had al jaren bij wet moeten worden verplicht. Openbare wegen moeten toch op elkaar aansluiten? Openbare brug en openbare perrons, zo simpel is het.
@Tingeka ga jij je schamen met je taalgebruik.
Wat wil jij nu een gezellig klein stationnetje voor 100 mensen per dag.
En hoe det U dat voor de mensen met handikap? Mensen die in een rullstol zitten en toch nog de trein willen/kunden nämen?