In Utrecht komen drie extra flitspalen om de verkeersveiligheid in de stad te verbeteren. Twee in Kanaleneiland en één in Overvecht. De flitspalen moeten hard rijden en door rood rijden tegengaan.
De komst van de drie nieuwe flitspalen brengt het totale aantal in Utrecht op negen. De palen in Kanaleneiland komen op de Beneluxlaan bij de kruising met de Van Heuven Goedhartlaan en op de Beneluxlaan ter hoogte van de Bernadottelaan. In Overvecht gaat het om de aansluiting van de Humberdreef op de Einsteindreef.
Op deze plekken wordt relatief vaak door rood gereden en wordt te hard gereden. De gemeente is nog in gesprek met de politie over maatregelen op de Waterlinieweg, waar de maximum snelheid ook vaak wordt overschreden.
Ongevallen
Het aantal ongevallen op gemeentelijke wegen in Utrecht nam in de eerste helft van 2019 opnieuw af, zo blijkt uit de halfjaarlijkse voortgangsrapportage verkeersveiligheid. Het gevoel van onveiligheid onder bewoners daalt echter niet. Naast de flitspalen zet de gemeente ook snelheidsdisplays in om te voorkomen dat automobilisten te hard rijden.
DUIC stelde al eens de vraag: waarom staan er niet veel meer flitspalen in Utrecht?
Hoe vaak flitsten de palen in Utrecht voor snelheid of door rood rijden?
Gekoppelde berichten
Waarom staan er niet overal flitspalen in Utrecht?
Het is een veelgestelde vraag rond wegen waar regelmatig te hard wordt gereden: waarom worden…
‘Gemeente moet flitspalen inzetten in Overvecht en Kanaleneiland’
De SP Utrecht wil dat er flitspalen komen op de wegen waar bestuurders consequent te…
Daling verkeersongelukken en slachtoffers in Utrecht zet door
Het aantal geregistreerde verkeersongevallen in Utrecht lijkt dit jaar weer te dalen. In de eerste…
26 Reacties
ReagerenGoede zaak, al is de slechte afstelling van de stoplichten op de Beneluxlaan ook erg verleidelijk om hard te rijden. Lijkt me wel zo eerlijk om daar nog even naar te kijken voordat de flitspalen worden geplaatst. De Graadt van Roggeweg is trouwens wel echt een cash cow, ongelooflijk.
Weet je waar een flitser ook niet zal misstaan: ‘t Goyplein.
Graag een trajectcontrole op de Kapteynlaan!
De Schoolstraat in Vleuten is zo’n plek met een snelheidsdisplay. Laag ik het zo zeggen: het komt voor dat het ding een snelheid in groen weergeeft. Meestal wordt de maximumsnelheid fors overschreden, want stel je voor dat je in een dorp op een weg met veel fietsende kinderen even rustig aan doet.
Raampjes dicht, muziek aan, blink op oneindig #zombies
Eén hele flitspaal in Overvecht, dat zal ze leren! Hiep hiep hoera, nu is alles opgelost!
Nee maar echt he… alleen al in Overvecht zijn tientallen plekken waar constant met dik 70 in het uur door rood wordt gereden. Hele volksstammen hebben maling aan geldende verkeersregels, spookrijden is er een volkssport, je aan de snelheid houden wordt als irritant ervaren en als fietser mag je bijna een knieval maken als er voor je wordt gestopt. Eén flitspaaltje met een paar displays gaan echt niet substantieel bijdragen aan de verkeersveiligheid in die wijk. Zal best dat er weinig ongelukken zijn (althans dat mag ik hopen), er wordt niet voor niets gesproken over “Overvechts rijden”.
Maar goed, onveiligheid is een gevoel dus ik zal er wel grandioos naast zitten.
Op de Graadt van Roggenweg Noord en de Amsterdamse straatweg, beide met veel verkeer, gemiddeld ongeveer 5 per dag. Daar wordt dus netjes gereden. Tja je zult na correctie per ongeluk maar 1 km te hard rijden. Boete!!
In mijn vorige bericht heb ik het over de Graadt van Roggenweg. Ik bedoel de Europalaan.
Beneluxlaan/van HGlaan staan de stoplichten veel te strak afgesteld.
Vreemd dit. Er wordt toegegeven dat het aantal ongelukken in Utrecht afneemt, maar toch komen er extra camera’s ‘omdat het gevoel van onveiligheid niet daalt’
Mijn gevoel zegt dat de opbrengst belangrijker wordt gevonden dan de verkeersveiligheid. Aardig wat wegen in Utrecht waren tot voor kort 70km/h. Zonder iets aan de wegindeling aan te passen is dat verlaagd naar 50km/h. En dan klagen dat er te hard wordt gereden als iemand 58km/h rijdt…..
@Toeterstoet 19/9/2019 – 11:58
“Eén flitspaaltje met een paar displays gaan echt niet substantieel bijdragen aan de verkeersveiligheid in die wijk.”
U denkt toch niet serieus dat het om veiligheid te doen is, LOL?! Mijnheer, het gaat maar om 1 ding en dat is geld uit de zakken van burgers kloppen. Beroven…
Iedereen u de buurt weet binnen een dag waar dat ding precies staat. Flitspalen flitsen geen locals. Flitspalen flitsen incidentele passanten, en die passanten blijven toch wel te hard rijden. Dat zijn tenslotte diegenen die niet weten dat die paal er staat… Tenminste, diegenen die geen Flitsmeister gebruiken. De notoire hardrijders gebruiken die over het algemeen altijd uiteraard.
Kortom: lalalalala: geld. Dat is het enige waar dit om gaat.
Het lijkt mij beter, vooral voor de veiligheid, als er flitspalen geplaatst worden waar auto’s en fietsers de weg delen. Op dit soort wegen heeft te snel rijden, als het misgaat een grotere impact. #singels
Eigenlijk moeten de opbrengsten van de flitspalen linea recta naar infrastructurele verbeteringen gaan, aangezien het nogal druk is geworden op de Utrechtse wegen sinds de economisch crisis is afgelopen, de bevolking groeit en iedereen online zooi koopt (de stroom bestelbusjes door woonwijken)
Wel miljoenen voor een milieuzone, maar 20 flitspalen is nog steeds teveel van het goede. Dat is een anomalie.
Flitspalen zijn een zeer rendabele maatschappelijke investering, zie de daling van de verkeersongelukken, de milieuzone levert geen substantiële gezondheidswinst op.
Ik ben benieuwd of D66 en GL nu eens eindelijk wakker worden.
Mobiele flitspalen die wekelijks verplaatst (of vaker) worden, dat zou misschien iets teweeg brengen.
@scherpschutter: “Kortom: lalalalala: geld. Dat is het enige waar dit om gaat.”
Als de boel, op uw voorstel, geprivatiseerd is, dan gaat dat niet minder worden…
Wat een ongeloofelijke zure reacties weer, het is ook nooit goed …..maar ben het wel met scherpschutter eens dat toevallige pasanten weer de dupe worden van deze euro graaiers.
@Rob H. 19/9/2019 – 13:57
Dat is correct. Met als verschil dat de aanbieder van de dienst dan wél tot op het bot gemotiveerd is om een zo hoogwaardige dienst voor zo min mogelijk geld te bieden, omdat hij anders de vrijwillige gunning van de klant verliest aan de concurrentie….
Utrecht word straks een melkkoe om boetes te innen,terwijl de jaarlijkse gemeentebelastingen maar hoger worden elke jaar,en wij maar betalen,en weinig tot in de min terugkrijgen,de rijken worden rijker en de armen worden armer.
De gemeente heeft zeker hard geld nodig om linkse duurzaamheid hobbies te betalen, en de vervuiler moet die gaan betalen. Oh ja, er moet ook nog 12 miljoen gevonden worden voor die tram die nog steeds niet rijdt….
Ik weet nog wel een paar plekken en dat tekort van 6,5 mio is zo weer opgelost!
Jammer dat de Einsteindreef zelf geen flitspaal (of meerdere) krijgt. Een van de grootste racebanen en zoals eerder gezegd: je aan de maximumsnelheid houden wordt door aanzienlijk wat mede-Overvechters als hinderlijk ervaren. Seinen, bumperkleven en als je echt geluk hebt nog een ‘vriendelijk’ gebaartje je kant op. En als je groen krijgt mag je alsnog goed uitkijken omdat genoeg van die zotten door rood licht de hoek om knallen.
@Andre: het verlagen van de maximumsnelheid naar 50 op vrijwel alle wegen heeft oa ook te maken met het besluit om alle bromfietsen de weg op te sturen ipv het fietspad.
@Walter en @Koel Hoofd;
Ik ken een prima remedie om jullie portemonnees te sparen: houd je aan de verkeersregels!
Doe je het niet, prima hoor..maar ga niet lopen janken. Wie zijn billen brandt…
Er wordt nogal geageerd tegen vermeende geldklopperij van de gemeente. Dat is lariekoek.
Handhaving zonder sancties ondergraaft de rechtsstaat. Die wordt dan niet meer serieus genomen.
Op een overtreding volgt een sanctie. Een boete is dan wel zo handig. Het is een makkelijke, efficiente en directe manier om fout gedrag te corrigeren. Of willen de reaguurders hen als ‘Klaar over’ inzetten?
Het geld van de boetes gaat naar het rijk, daar ziet Utrecht niets van.
Zo weer een stukje staatsrecht op DUIC. Het valt mij op dat iedereen wel van de voordelen van de liberale rechtsstaat wil genieten, maar volstrekt geen weet waarom en hoe die werkt. Iets voor het onderwijs?
Op de ASW minder ? Doen ze het wel ?
Als we ‘het gevoel van onveiligheid’ willen laten afnemen kan je beter de (sociale) media afschaffen dan flitspalen neerzetten. Het ‘gevoel van onveiligheid’ is in zijn algemeenheid allang niet meer gekoppeld aan eigen ervaringen of ervaringen in de eigen omgeving.
Wie zich veilig wil voelen moet vooral een ander ochtendblad nemen en andere hyperige media links laten liggen…
Nu nog een traject controle op de Marshalllaan daar vliegen die spookpiloten met de knetterende uitlaten ook laag