Van sardientjesbus naar proppen in de tram: de Uithoflijn rijdt nu echt Van sardientjesbus naar proppen in de tram: de Uithoflijn rijdt nu echt

Van sardientjesbus naar proppen in de tram: de Uithoflijn rijdt nu echt

Van sardientjesbus naar proppen in de tram: de Uithoflijn rijdt nu echt
De trams op de Uithoflijn worden maandagochtend goed gebruikt tijdens de eerste officiële dag. Het was voor veel passagiers nog onwennig en ook het personeel keek soms vragend om zich heen, maar de volle trams vertrokken met regelmaat naar het Utrecht Science Park.

De trams op de Uithoflijn worden maandagochtend goed gebruikt tijdens de eerste officiële dag. Het was voor veel passagiers nog onwennig en ook het personeel keek soms vragend om zich heen, maar de volle trams vertrokken met regelmaat naar het Utrecht Science Park.

De trams brengen vooralsnog niet de gewenste rustige rit naar het Utrecht Science Park. Buslijn 12 werd door veel mensen bekritiseerd door de enorme drukte, maar ook in de trams is het proppen en staan tijdens de spits. “Doorlopen naar voren, doorlopen”, roepen medewerkers in koor op de halte.

Tekst loopt door onder afbeelding

Veel passagiers zijn wel wat gewend en veel geklaagd wordt er niet. Laura uit Dongen werkt op de Universiteit Utrecht en pakte twee keer in de week buslijn 12. Nu staat ze te wachten op tram. “Ik vond buslijn 12 niet echt oncomfortabel, natuurlijk moest ik meestal staan en was het wat wiebelig maar ik vond het niet erg. De tram ziet er wel mooi uit. Ik ben vooral blij als de tram ook duurzamer is als de bus.”

De tram rijdt net voor de neus van Laura weg en nu moet ze eigenlijk naar een andere halte lopen waar de eerstvolgende tram vandaan rijdt. Het gebeurt vaker tijdens de eerste maandagochtend van de tram. Er zijn twee haltes waarvan tram 22 naar de Uithoflijn rijdt, maar als de trams te vol zijn, moeten tientallen reizigers omlopen naar de andere halte om daar in te stappen.

Tekst loopt door onder afbeelding

De tram vertrekt om de zes minuten richting het Utrecht Science Park en doet er 19 minuten over. Sam en Alec staan samen op de tram te wachten. “We waren eerst nog de verkeerde kant opgelopen, richting de bus.” Ze kijken naar de drukte: “Ach, we zijn het wel gewend. Er passen in ieder geval meer mensen tegelijk in de tram.”

Afgelopen zaterdag werd de tram feestelijk in gebruik genomen. “Mensen hebben veel tolerantie opgebracht en bedankt daarvoor. We hebben het samen met bloed, zweet en tranen voor elkaar gekregen”, zei wethouder Lot van Hooijdonk.

Op zaterdag werd er ook gedemonstreerd door tientallen ouders en hun kinderen bij de kruising Weg tot de Wetenschap en de Platolaan. Zij maken zich zorgen over de veiligheid.

Fotoverslag

Eerste dag van de Uithoflijn (Robert Oosterbroek)

Gekoppelde berichten

18 Reacties

Reageren
  1. Anthony B.

    We kunnen natuurlijk klagen over de opvallend winderige tramhokjes op de haltes, die geen zijmuren hebben. Belangrijker is dat er een evenwichtige planning en besluitvorming komt die gericht is op veiligheid en bruikbaarheid op langere termijn.
    De zojuist in werking getreden tramlijn 22 is tijdens de drukke uren op dag 1 al overvol, wat alleen maar erger zal worden, terwijl hij in de avonden na 21.15 uur en tijdens de weekends helemaal buiten werking wordt gezet. We hebben in feite een overvolle spitstram voor de forenzen gekregen.
    Waarom maken we het huidige tramsysteem niet nuttiger door lijn 22 te verlengen en door de Biltstaat en Voorstraat te trekken? We krijgen dan (over een aantal jaren) een functioneler cirkeltraject, waar ook de stadsbewoners zelf van kunnen profiteren.

  2. MJPD

    Van de regen in de drup dus qua drukte?

  3. Fred

    Dat de capaciteit nog niet echt voldoende zou zijn, was van tevoren eigenlijk al wel bekend, zelfs als hij 16x per uur gaat rijden is het krap aan.
    Er is dus hoe dan ook een tweede tram (of nog beter, een metro) verbinding nodig tussen CS en de Uithof.
    Ook met het oog op eventuele verstoringen, als op het éne traject het tramverkeer stil ligt, is de andere er in ieder geval nog.
    Utrecht moet zowiezo inzetten op een uitgebreider tramnetwerk, ook langs de merwedekanaalzone bijvoorbeeld, waar ook weer niet serieus naar een goede OV-verbinding gekeken wordt lijkt het, maar weer gedacht wordt aan zo’n onnozele busbaan.

  4. M.

    @Anthony B.: veel Utrechters willen geen tram door de binnenstad, en niet ten onrechte. Een tram is letterlijk weinig flexibel: hij kan alleen vooruit en achteruit en als hij kapot is, houdt hij alle andere trams op de rails tegen. Er is een Amsterdams mopje: een fietser rijdt voor een tram uit. De bestuurder roept: “Hee, kun je niet opzij gaan?” De fietser: “Ik wel, maar jij niet.” Ik ben bang dat veel Utrechtse fietsers ook zo in mekaar zitten.

  5. BramD

    Weet iemand waarom er nog vaak voor de tram wordt gekozen boven de bus.

  6. Scherpschutter

    Het is toch werkelijk niet te geloven dit…Dertig jaar zijn ambtenaren hier mee bezig, dik een half miljard(!) aan belastinggeld uitgegeven, faal op faal op faal en dan heb je uiteindelijk een trambaan die de belastinbetaler net voor opening een gigantische storing biedt (en nul back-up voor uitval) en net na opening al een heuse “Calcutta” ervaring biedt omdat de capaciteit nu al zwaar onvoldoende is. En dan moet de echte bevolkingsgroei nog komen…

    Welkom in Utrecht anno 2019, dankzij linkse utopische politiek langzaam maar steeds meer zeker deevoluerende naar een stad met de infrastructuur van een derde wereld land. Proppen in de tram….of fietsen. Meer smaken zijn er niet in het arbeidersparadijs. Nou ja, u zou nog te paard kunnen gaan… Zelfs in Addis Abeba ligt in 2019 een modernere en efficientere infrastructuur dan in Utrecht… LOL!

    Hoelang zou het nog duren voordat dit monstrum herkent wordt voor wat ze is: de grootste ambtelijk faal in de 900-jarige geschiedenis van onze stad? Persoonlijk geef ik het maximaal 5 jaar….

    Had gewoon de bestaande busbaan uitgebreid en geupgrade. Was je voor een 10e van het bedrag en in een 30e van de tijd klaar geweest…Zucht.

  7. B.

    Er vielen mij vanochtend twee dingen op:
    – Rond 8.35 was de tram al rustig waar de bus normaal nog overvol is
    – De eerste kar was vol en de tweede leeg……lijkt me niet een probleem van de tram als je dan moet staan.

  8. Harry

    Moet toch een heerlijk gevoel zijn om in een tram van een half miljard te mogen staan die zijn stroom ontvangt van een steenkool/kernenergie/aardgas centrale.
    Geeft je een heel duurzaam gevoel!

    Het is alleen jammer dat de 200 miljoen overschrijding niet naar arnoede bestrijding en daklozenopvang is gegaan.

  9. jan

    De tram is op termijn goedkoper en groener dan de bus. De tram is ook makkelijker uit te breiden qua capaciteit. De tram is ook nog eens veiliger dan een bus en qua comfort beter. Hij was wat duur inderdaad. Maar hij is er! Ik ben blij dat ik niet in een land en een stad woon waar alles maar een beetje de boel de boel wordt gelaten. Moet je in Rome komen of kijk over de grens in België. Nee hier in Nederland doet met tenminste aan plannign

  10. Niet mijn naam

    *”ook langs de merwedekanaalzone bijvoorbeeld, waar ook weer niet serieus naar een goede OV-verbinding gekeken wordt lijkt het”*

    Lees de plannen voor de Merwedekanaalzone eens door. Daar wordt al jaren over “intensiveren OV (tram?)” of “De reizigersgroei wordt opgevangen met transformatie van het vervoersproduct èn de lijnvoering. De SUNIJ-lijn rijdt vanaf P+R Westraven rechtdoor naar de Europalaan, via het Balijeplein, treinstation Vaartsche Rijn, Utrecht Centraal en de binnenstad naar Utrecht Science Park (tweede tramas). Regionale busreizigers naar de stad stappen op P+R Westraven over op de lightrail” gesproken.

  11. Hugo Aylva

    Vandaag meegereden met de tram, maar het is een hele prettige en comfortabele manier van naar de Uithof reizen, ook als je moet staan. Die nieuwe trams rijden bijzonder soepel.

    Waarschijnlijk gaat het hier net zoals in Amsterdam met de Noord-Zuidlijn. Er werd steen en been geklaagd over kostenoverschrijding (en terecht overigens!), maar nu wil niemand meer zonder de lijn.

    Nu gelijk doorpakken en het tramnetwerk uitbreiden, daarmee zou het OV-netwerk van Utrecht een enorme kwaliteitsimpuls van krijgen.

  12. Angelique

    @bovenstaande stuurlui
    De gemeente is allang voornemens om ook een tram door de binnenstad te laten leiden. Er zouden 2 HOV-assen door de stad moeten komen in de toekomst, via binnenstad naar uithof en om de zuid naar uithof, aan de westkant eentje via papendorp en eentje via vleutenseweg/LR-centrum.
    Het maken van plannen is het probleem niet, dat is het makkelijke deel. Probeer het maar eens voor elkaar te krijgen. In de jaren ‘ 90 zijn er al pogingen gedaan, maar door protesterende burgers gefrustreerd.

  13. Koel Hoofd

    Het lijkt er nu nog op alsof er met een klein half miljard belastinggeld het probleem (overvol OV) slechts verplaatst is (overvol luxe OV).

    Hebben de studenten al een poging ondernomen om uit te vinden hoeveel studenten er eigenlijk in gepropt kunnen worden? Want dit was pas dag één, dus ze hielden rekening met calamiteiten waar deze lijn berucht om is geworden. Als het business as usual wordt, dan gaan ze met zijn allen in de laatst mogelijke tram die dan alleen nog theoretisch op tijd kan rijden.

  14. VincentDV

    Voor de pessimisten: op dit moment is de capaciteit van de tram nauwelijks groter dan die van de buslijn. Maar wanneer de frequentie wordt opgeschroefd naar de geplande 16 trams per uur, gaat de bestaande capaciteit van 4000 passagiers per uur omhoog naar 7000 passagiers. Dat is 75% meer!
    Verder is een tram vele malen comfortabeler en klaar voor duurzame energie.

  15. Fred

    @ Niet mijn naam & Angelique

    Als dat echt zo is ben ik daar heel blij mee.
    Alleen tot nog toe, van wat er echt concreet wordt genoemd, of ingetekend in de plannen, gaat het slechts om een busbaan.
    Die plannen die jullie noemen zijn tot nu toe nooit echt concreet helaas.
    Dat zou het wel moeten zijn, als je ziet welke (wel concrete) plannen er zijn betreft de woningbouw.

  16. Metro Utrecht

    De sneltram of metro heeft heel veel voordelen tov de bus.
    Vele zijn al genoemd hierboven , belangrijk extra voordeel is dat het een vaste infra structuur heeft en dat dit de juiste stedenbouwkundige beslissingen rond om stations stimuleert.
    Merkwaardig is dat in Utrecht maar geen totaal Metro/ sneltram netwerk tot stand komt. Bij het afblazen van de metrobuis door de binnen stad na Science Park in de 70 jaren was al bekend dat Utrecht vóór uit moet denken. Deze vond men destijds te duur 600 mil. gulden. De tram als alternatief door de binnen stad kwam er ook niet… uiteindelijk werd het een verharde busbaan waar zelfs auto’s deels op mogen rijden..
    na na 45 jaar heeft men nog steeds niet geleerd.. Utrecht heeft een goed metro net nodig.. nu een plan maken betekend in NL dat deze dan pas over 30 jaar klaar is of langer. Utrecht stad heeft dan pakweg 500.000 inwoners en de stads regio ruim een miljoen !
    of.. blijft het pappen en nat houden met lijntje zus of busbaantje zo hier ?
    Voordeel is dat er dan ook heel veel geld bespaart wordt door een echte goede project organisatie met deskundige en niet iedere keer een tijdelijke organisatie met alle leermomenent hoeft te zijn met onlogische hoge kosten overschreidingen.
    Welke wethouder neemt nu het initiatief tot volwassen metro plan onderzoek en planning ?

  17. Fred

    @ Metro Utrecht
    Fijn te zien dat ik blijkbaar niet de enige ben die er zo over denkt.
    Het lijkt er op dat men in Utrecht nog niet helemaal beseft dat de stad serieus groter aan het worden is, en dat je dan niet toe kan met een OV-netwerk zoals in bijvoorbeeld Zwolle of Leeuwarden, om maar wat middelgrote steden te noemen.
    Een wethouder die initiatief neemt voor een uitgebreider Tram/Metro-netwerk zou ik graag zien, maar ik vrees dat onze wethouder denkt dat de Utrechters alles wel op de fiets doen, en dat terwijl de fietspaden en stallingen al overvol zijn.
    Straks worden er flink veel woningen gebouwd in de Merwedekanaalzone, en wat staat er dan op de plannen ingetekend op de Europalaan ?…..je raadt het al…..een busbaan.
    Als men die tram direct ingepland had langs deze plek, dan hadden die 10.000 woningen wel mogelijk geweest i.p.v. de 6000 nu, om maar een voorbeeld te noemen.

  18. Koel Hoofd

    @metro utrecht en Fred.
    Dit is nou een probleem wat wordt gecreeerd door ondeskundige wethouders met horizontale leercurves en mega ego welke slechts korte tijd die baan tussen 9 en 17u doen. Als het dan ook nog eens wethouders betreft die niet eens een rijbewijs hebben, dan wordt het helemaal pret.

    Dit speelt al net zo lang als dat de NS het eerste station BUITEN de stadsgracht met stadswal realiseerde medio 1800. Had het bestuur destijds de trein de stad in gelaten, had men anders leren denken. Nu zit men hopeloos vast in circulair denken, dus problemen schapen zodat ze later als spijtoptant problemen kunnen oplossen

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).