Vanaf 2025 moet binnenstad Utrecht uitstootvrij zijn, maar er ligt nu al een reeks aan mogelijke ontheffingen Vanaf 2025 moet binnenstad Utrecht uitstootvrij zijn, maar er ligt nu al een reeks aan mogelijke ontheffingen

Vanaf 2025 moet binnenstad Utrecht uitstootvrij zijn, maar er ligt nu al een reeks aan mogelijke ontheffingen

Vanaf 2025 moet binnenstad Utrecht uitstootvrij zijn, maar er ligt nu al een reeks aan mogelijke ontheffingen
Het is de bedoeling dat vanaf 2025 in de Utrechtse binnenstad alleen nog maar vrachtwagens en bedrijfsauto’s rondrijden zonder uitstoot. Dat is althans in 2020 door de raad besloten en in 2014 heeft de gemeente, samen met allerlei andere organisaties, de handtekening gezet onder een Green Deal waarin dit een van de doelen was. Nu blijkt dat die nul-emissiezone er weliswaar komt in 2025, maar ook dat er een hele rits aan ontheffingen is en de overbelasting van het elektriciteitsnet speelt daarin ook een rol.

Het is de bedoeling dat vanaf 2025 in de Utrechtse binnenstad alleen nog maar vrachtwagens en bedrijfsauto’s rondrijden zonder uitstoot. Dat is althans in 2020 door de raad besloten en in 2014 heeft de gemeente, samen met allerlei andere organisaties, de handtekening gezet onder een Green Deal waarin dit een van de doelen was. Nu blijkt dat die nul-emissiezone er weliswaar komt in 2025, maar ook dat er een hele rits aan ontheffingen is en de overbelasting van het elektriciteitsnet speelt daarin ook een rol.

De Utrechtse binnenstad is al vele jaren een milieuzone. Dit betekent dat voertuigen met een hoge uitstoot niet in dit gebied mogen komen. De gemeente wil hiermee de luchtkwaliteit verbeteren. De eisen van de milieuzone zijn al een aantal keer aangescherpt. Dit is op 1 januari 2022 voor het laatst gedaan. Destijds is bepaald dat vrachtwagens en autobussen op diesel alleen de milieuzone in mogen met minimaal emissieklasse 6.

In 2014 heeft de gemeente Utrecht samen met verschillende andere gemeenten, vertegenwoordigers van het bedrijfsleven, belangenorganisaties en de Rijksoverheid de zogenoemde Green Deal Zero Emission Stadslogistiek ondertekend, met als doel dat de stadskernen vanaf 2025 emissievrij worden bevoorraad. Daarnaast heeft de Utrechtse gemeenteraad in 2020 besloten dat de luchtkwaliteit van de stad omhoog moet. Onderdeel daarvan was het invoeren van een nul-emissiezone in de huidige milieuzone.

Uitstootvrij

Vanaf 2025 worden de eisen van de milieuzone nog een keer aangescherpt. “Voor bestelauto’s en vrachtwagens geldt vanaf 2025 een uitstootvrije zone […] in het gebied van de huidige milieuzone”, is te lezen op de website van de gemeente. Voor bestelauto’s en vrachtwagens die voor 2025 zijn gekocht geldt echter een landelijke overgangsregeling. Afhankelijk van de emissieklasse mogen deze dus ook na 1 januari 2025 in het gebied komen.

Vrachtwagens met emissieklasse 6 mogen tot 2030 in de nul-emissiezone komen en bestelauto’s moeten uiterlijk in 2028 schoon zijn. “Hiermee laten we de druk op het stroomnet niet te snel oplopen”, schrijft het college. Het opladen van vrachtwagens vraagt namelijk veel vermogen en netcongestie, oftewel de overbelasting van het elektriciteitsnetwerk, kan gevolgen hebben voor de laadinfrastructuur.

Standplaatshouders

Ook is er een ontheffing voor standplaatshouders. Deze ondernemers krijgen straks een vergunning voor twaalf jaar. Deze periode is bepaald na onderzoek van het ministerie van Economische Zaken, waarin is gekeken naar de tijd waarin zij hun investeringen terug kunnen verdienen. Als blijkt dat de investeringen van de standplaatshouders in de nul-emissiezone niet in verhouding staan tot de vergunningsduur, kan er een ontheffing worden verleend. Dit betekent dat de ondernemer niet een nieuw voertuig hoeft aan te schaffen.

Ook komt er ontheffingsbeleid voor de andere lokale en kleine zelfstandige ondernemers. ”Zeker voor deze groep mkb’ers is de overstap naar emissievrije voertuigen een aanzienlijke investering. Daarom zorgen wij dat er passende ontheffingsmogelijkheden komen voor deze doelgroep”, schrijft het college.

Pensioen

Naast bovengenoemde regels kunnen ondernemers ook in specifieke gevallen een ontheffing aanvragen. Zo kan dat bijvoorbeeld bij een naderend pensioen. Tot slot kan er een beroep worden gedaan op het stimuleringsfonds van de overheid. “Als daarnaast ondernemers moeite hebben om hun voertuigen te vervangen vanwege financiële zware omstandigheden, kunnen zij in alle bovenstaande gevallen maximaal drie keer een jaar lang volgens het landelijk ontheffingenbeleid een ontheffing aanvragen.”

Gekoppelde berichten

32 Reacties

Reageren
  1. S

    Tuurlijk joh, lekker uitstellen voor sommige ondernemers en marchanderen met overgangsregels. Eea was al in 2014 bekend. Zo wordt het natuurlijk niks.

  2. Toine Goossens

    Ja die CO2 uitstoot, het is me wat. Teveel CO2 daar ga je dood van. Binnenkort komen de droomdenkers van Groen66 met het idee om alle bewoners uit de binnenstad te weren. Ontstaat er een gebied met nul CO2 uitstoot. Als 1e stad in de wereld, dat is groot nieuws. Ook het stadhuis wordt dan ontruimd.

    Daarna is de stad van Wahalla denkers bevrijd. Wat een vooruitzicht.

  3. De count

    Ambtenarendromen vs de werkelijkheid. Taxpoetverbrander meets belastinggeldezeltjes. Dit had iedereen al aan zien komen. Maar de utrechtse ambtenaar weet het weer beter. Alles wordt vanzelf elektrisch, daar is deze onrealistische symboolpolitiek niet voor nodig.

  4. Utrechter

    Een uitstootvrije binnenstad en ondertussen stroom de uitstoot van de rest van de wereld (oa de bio massa centrale) gewoon de binnenstad binnen. Waar zijn we mee bezig in Utrecht.

  5. Binnenstadbewoner

    Het blijft schandalig dat de binnenstad per se de strengste mileuzone van Utercht en zelfs van heel NL moet krijgen en vooral op zo’n korte termijn. Alsof de binnenstad een industrieterrein met zeer vuile lucht is, terwijl het al jarenlang voornamelijk een voetgangers- fietsgebied is. Andere wijken zoals Kanaleneiland en Overvecht hebben met alle doorgaande wegen pas echt met luchtvervuiling te maken. Daar komt bij dat een emissievrije auto voor de gemiddelde inwoner onbetaalbaar is met groot risico op snelle afschrijving door techniek die zich snel ontwikkelt.

  6. Blaag

    Waarom moet de binnenstad uitstootvrij zijn en de buitenwijken niet?

    Lijkt me dat iedereen Boris Jonsson als burgemeester van London of Hidalgo van Parijs nadoet, zonder na te denken waarom.

    Marketinggedrag van GL, geen logica, zeg ik als ex GL stemmer.

    Als ze links waren begonnen ze met het verbeteren van de gezondheid van de armsten en werden er geen Vinexwijken langs snelwegen meer gebouwd.

  7. Binnenstadbewoner

    @ Blaag omdat politiek en media vinden dat de binnenstad veel belangrijker is dan andere wijken. Niet mijn mening, maar is wel zo. Ook op DUIC. Elke boom in de binnenstad en elk parkbankje is bijv. nieuwswaardig.

  8. eric

    Haha….wat een farce van dit College.

    Ondertussen de belangrijkste toegangswegen van de stad ,van een 2 baans naar een 1 baans maken, waardoor het verkeer muurvast komt te staan.

    Stoplichten die na 2 of 3 auto’s op rood springen, waardoor de auto’s veels te lang blijven stil staan met ronkende motors.

    We worden klaar in de zeik genomen door dit zgn “linkse ” College!

  9. Marcel 59

    En wat te denken van het extra gewicht van een elektrische bestelwagen? In veel gevallen komt de aslast boven de 2 ton uit, waardoor zo’n wagen bijvoorbeeld niet de Oudegracht op mag vanwege de werfkelders.

  10. Ihsan

    Ik snap niet waarom de nadruk ligt op de binnenstad, waar de luchtkwaliteit al uitmuntend is vergeleken andere wijken. Richt je op de plekken waar de meeste winst te behalen valt.

  11. JdV

    @ihsan: de reden is dezelfde reden waarom asielzoekers, drugsverslaafden en daklozen ook bij voorkeur in andere wijken worden gestald. De kiezers van D66 en GL willen wel de lusten maar niet de lasten. De lasten zijn voor de wijken waar op andere partijen wordt gestemd.

  12. Peter

    Vanuit een eerder bericht hierover: Onderzoek dat de gemeente heeft laten uitvoeren, laat zien dat afhankelijk van het type luchtvervuiling slechts 10 tot 40 procent in onze stad ook in Utrecht wordt uitgestoten. Van deze 10 tot 40 procent is het verkeer de grootste vervuiler. Binnen deze groep levert het verkeer op de snelwegen de meeste luchtverontreiniging op.

    Extra pleidooi dus om deze zaken landelijk aan te pakken (regeling stimuleren elektrische busjes en vrachtwagens), scheelt een duur camerasysteem en handling zodat de gemeente zich op haar eigen taken kan concentreren.

  13. Boogschutter

    Wat een verontrustend betoog van dhr. Goossens. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet goed begrijp. Ik wist bijvoorbeeld niet dat er een partij bestond die Groen66 heette, ik wist ook niet dat dhr. Goossens beschikte over zoveel meer informatie als in bovenstaand artikel te vinden is; hij zegt te weten wat deze partij, die ik niet ken, van plan is te gaan doen, namelijk alle bewoners uit de binnenstad te weren. Als dat zo is dan wil ik daar graag meer van weten. Zo’n idee is namelijk inhumaan en mag nooit uitgevoerd worden. Kan dhr. Goossens mij hier meer informatie over verschaffen? Dan kunnen we gezamenlijk een petitie starten om dit onzalige plan te blokkeren.
    Verder lijkt het mij inderdaad verstandig dat schadelijke uitstoot, van welke aard dan ook, met behulp van moderne technieken zoveel mogelijk wordt ingeperkt. Andere sprekers, zoals bijvoorbeeld ihsan hebben natuurlijk gelijk: breid dit soort verstandige maatregelen veel meer uit naar omliggende gebieden. Ook Eric uit terechte zorgen omtrent ronkende motoren. En Blaag breekt eveneens heel verstandig een lans voor beleid om tot schone lucht te geraken, niet alleen voor de binnenstad.

  14. Joop de Zeeuw

    Hier worden de welvarenden in de binnenstad onevenredig bevoordeeld. De binnenstad kent al weinig verkeer. Andere wijken zijn veel slechter af.

  15. Blaag

    @ Peter

    Gelet op de huidige landelijke politieke verhoudingen weet je al dat de regering/ landelijk dus compleet geen beleid gaat maken op minder uitstoot of gezondheid van burgers.

    Sterker nog, zij gaan beeid voeren op het tegenover gestelde: alles voor het bedrijfsleven> zo min mogelijk regels> de burger delft het onderspit. Dat krijgen mensen als ze (zeer) rechts stemmen. 1 van de redenen waarom gemeentes maar zelf beleid gaan verzinnen> helaas slaat dat beleid vervolgens de plank mis. De oorzaak is wel de rechtse dominantie (neo liberalisme) in de landelijke politiek en profit over people.

  16. LGT

    Utrechters moeten niet klagen. Als je zo ultra Links stemt als in Utrecht dan krijg je ook het college wat alle plezier uit je haalt.
    Succes Utrechters met de GL/PvdA woke politici.

  17. Marcel1

    Gelukkig waait het nooit. Is het bladstil snachts. Die wind houd vanzelf op aan de rand van de milieu zone. Al die borden, daar schrik je van. Zelfs mijn wind.

  18. JdV

    @blaag: dus als inwoners van utrecht extreem links stemmen is dat goed, want democratisch. Als de nederlandse bevolking dat niet doet is het slecht en moeten gemeentes vooral zelf bepalen wat ze willen. Duidelijk.

  19. HenQ

    HenQ lacht erom en zet op YouTube wel weer wat video’s aan van truckdragracing uit de USA. Een eentje met Pakistanen die in de buitenlucht met de hand een euro0 bus bouwen. Niets geen opgedrongen klimaathoax en geen Groen66 college.

  20. Toine Goossens

    @Boogschuttie,

    Waarschijnlijk al lang niet meer van satire genoten zo te zien. Nodig mij uit voor een kop koffie.

  21. Oranje mannetje met vervuilende scooter dat dan weer wel

    Er rijden nog steeds honderden aflever busjes rond in utrecht die gezamelijk,,ja ja!!! goed zijn voor maar liefst 1.2 miljoen uitstoot kilometers per jaar.in de stad utrecht! Geef iedere wijk een afleverpunt waar al die te luie burgers hun op internet aangekocht boxer shorts kunnen ophalen.
    Het is toch van de zotte dat alles maar word thuis gebracht.wat een vervuiling . Denk daar maar eens over na als je weer wat onnozels besteld bij Ali expres of zelf niet je boodschapjes kan doen bij AH en deze laat bezorgen. Zo sneu!

  22. Blaag

    @LGT
    PvdA is een midden partij die ook haar ziel aan het neo liberalisme heeft verkocht in de jaren negentig. Groen Links is links van het midden. Niet extreem links. De SP zit links van GL en is zelfs niet extreem links te noemen.

  23. Boogschutter

    Geachte heer Goossens,

    ik dank u zeer voor uw nadere uitleg aangaande uw eerste bijdrag. Een uitleg die u verpakt in een vooronderstelling (ik zou allang niet meer van satire genoten hebben) en in de suggestie u eens op de koffie uit te nodigen. Die vooronderstelling klopt niet (ik geniet vrij regelmatig van de satire zoals de onnavolgbare Youp van ‘t Hek die beoefent) en aan koffie met u, en in het algemeen met de meeste medemensen – heb ik niet veel behoefte.
    Eerlijk gezegd ben ik wel tamelijk opgelucht over uw reactie omdat u hiermee eigenlijk zegt dat ik de boodschap, die u eerder ventileerde, niet al te serieus hoef te nemen.
    De definitie van het begrip ‘satire’ heb ik om secuur te zijn nog eens opgezocht, zij sterkt mijn opluchting. Wikipedia vermeldt hierover o.m. het volgende:

    ‘Een satire of hekeldicht is een kunstvorm waarbij vaak op humoristische wijze maatschappijkritiek of kritiek op personen wordt gegeven.’

    Uw kritiek op het streven van onze lokale overheid om de uitstoot van schadelijk stoffen in bepaalde delen van de stad terug te dringen dient dus als humor opgevat te worden. Zij hoeft mij dus niet zo te verontrusten als zij aanvankelijk deed. Eigenlijk blijkt zij niet meer dan een grappige mening te zijn die ik op zijn meritus zal beoordelen. Mijn oordeel over uw mening is dat zij niet veel om het lijf heeft. Dit laatste bedoel ik niet persoonlijk of kwetsend. Ook is het geen satire van mijn kant, ik stel alleen maar vast dat u grappig wilde overkomen. Niets aan de hand dus.

  24. Statler

    Beetje off topic maar het moet m.i. niet zo zijn dat een democratisch gekozen stadsbestuur- van welke signatuur dan ook- besluiten van een even democratisch gekozen landsbestuur ondermijnt door eigen beleid te ontwikkelen. Lijkt op de vorming van een stadstaat die, als de druiven zuur en de rapen gaar zijn wel bij dat zelfde landsbestuur gaat bedelen om extra financieele bijdrages.

  25. C. Lichtenberg

    Ik woon in de binnenstad. Nooit ruik ik daar benzine- of dieselgassen, tenzij ik er vlakbij sta. Als ik wat ruik, is het sigarettenrook, cannabis of etensluchten.
    In Tuindorp Oost staat (of stond) wekenlang een dieselaggregaat te roken en te stinken in een woonstraat, bij mensen voor de deur. Nuttige werkzaamheden, maar in die wijk maakt de gemeente zich blijkbaar niet druk om uitstoot. Zijn die bewoners minder waard dan?
    Ik ben nog wel eens in Spanje, daar ruikt het overal naar uitlaatgassen. Dat valt me dan op, en dan denk ik: wat is het in de Utrechtse binnenstad toch schoon.
    Oftewel: volgens mij is het in de binnenstad nu toch al beter, je kunt ergens anders meer resultaat boeken.

    Maar dit heeft ook andere negatieve effecten op de binnenstad. Hoe is dit geregeld in heel Nederland? Want nu al willen sommige klus- en onderhoudsbedrijven niet meer in de binnenstad werken vanwege gebrek aan parkeerruimte. Als zij straks ook nog moeten investeren in een nieuwe bus om in de Utrechtse binnenstad te kunnen werken dan kan de gemeente binnenkort de kreet “onze prachtige monumentale binnenstad” wel van alle promotiemateriaal afhalen.

  26. Nina

    De lucht boven Europa en Amerika is zo helder geworden de afgelopen 20 jaar, dat de zin de aarde beter bereikt en het daardoor op deze twee werelddelen veel heter is geworden.

    Een zeer ongemakkelijke uitkomst waar we wel iets mee moeten.

    Bron: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5408227/wolken-klimaat-opwarming-aarde

  27. Blaag

    @ nina

    Opwarming van de aarde is iets anders dan uitstoot.

    Uitstoot is niet hetzelfde als smog. Ook zonder smog kan uitstoot schadelijk zijn> longaandoeningen, etc..

    Ook leidt te veel co2 tot andere problemen, naast opwarming.

  28. Nina

    @ Blaag
    Lees het artikel eens via de link in mijn vorige post. Zeer verhelderend.

    Roken en alcohol zijn schadelijker voor de mens.

  29. Van Dijken

    Ik heb een eenmanszaak al 20 jaar, ik rij 20x per maand 1,2 km door de milieuzone met een dieselauto. Ik had een euro 4, die was 1 maand te oud bij de invoering, toen kwam er een nieuwere euro 4 bus, kosten 10k – inruil 6k bijbetalen.. resultaat een hogere uitstoot met als reactie van gemeente we sturen op bouwjaar dat is een keuze.
    Nu geen keuze meer.. een h2l2 met 1000kg laagvermogen electrisch is er nog niet op 2 modellen van + 90k na. Beide met actie radius dat ik 2,5 ritten meer moet rijden..
    + 90k kan ik nooit betalen, lease.. kost 25k + 1.2k per maand extra lasten, ik heb max 700€ ruimte dus geen optie.. deze bus eruit en euro 6 erin kan, kost 15k en schuif ik dit probleem 3 jaar vooruit.. maar niemand geeft mij de garantie dat er dan wel een betaalbaar alternatief beschikbaar is..
    Collega van mij heeft zojuist een elektrische bus (kleine) aangeschaft met lening van 40k erop om nu te horen dat hij gewoon had kunnen doorrijden de komende 3 jaar.. hij zit nu in de schulden en vraagt zich af of hij niet had moeten wachten.. tja..
    de milieuwinst is en was nihil, de bijdrage van dit plan ook.. de kosten zijn voor mkb ondanks subsidies gewoon niet te dragen.. over 2 jaar valt de hele binnenstad volledig stil.. ook ik kan mijn klanten niet langer voorzien.. ik kan niet op orders van 200€ een 300€ vergoeding milieuzone investering doorberekenen.. kortom Utrecht wil veel te snel de eerste zijn met de toekomst maar dit rampenplan gaat veel verder dan iemand had kunnen voorzien.. dat ga je niet repareren met enkele uitzonderingen.. de dhl post nl, ambulance dienst, gemeente wagens die organisaties kunnen dit lijden maar probeer maar eens een loodgieter, dakdekker, specialist in wat dan ook te vinden voor de binnenstad.. die slaan deze klussen allemaal over en volledig terecht.. je kan deze investeringen niet verwachten voor deze kleine straal van werkgebied.. ik haal 90% van mijn omzet uit dit gebied en ik krijg dit met een volledig gezonde eenmanszaak al niet rond..
    ik ga nu komende tijd maar kijken of ik mijn omzet elders kan genereren want ik zie dit niet als haalbare kaart, niet met subsidies ook niet met tijdelijke ontheffingen.. en zeker niet met een normaal toekomst perspectief, dat risico kan en ga ik mijn gezin ook niet aandoen.
    De wethouder en raadsleden die allemaal kennelijk ver boven modaal zitten wens ik succes met de verkiezingen en verdere plannen!

  30. Van dijken

    Ik heb overigens laatst een hoorzitting gehad (en opgenomen) over een bezwaarschrift aangaande een electronische laadpaal, die wil gemeente niet verplaatsen naar een veel geschikter locatie.. de reden in 2040 zijn die parkeerplaatsen weg, gemeente wil afscheid nemen van veel parkeer capaciteit omdat de stad dan autoluw moet worden..
    Dus kon het niet nalaten: ik zeg dus nu moeten we massaal investeren in electrisch rijden terwijl gemeente nu al plannen maakt om het parkeren van deze voertuigen onmogelijk te maken? Reactie.. enorme stilte

    Denk daar ook maar eens over na.. je mag nu sappelen dat je over paar jaar elektrisch kan rijden om nog voor je afschrijving van je wagen te horen dat de parkeerplaatsen worden opgeheven.. dan mag je opladen en daarna de auto buiten Utrecht wegzetten om met je elektrische fiets naar je huis te rijden waar waarschijnlijk dan wel veel nieuwe bomen in de straat staan.. top idee!

  31. GeeWee

    Veel negatieve reacties terwijl het gaat om schonere lucht in je leefomgeving. En ja, de zone geldt alleen voor de binnenstad en een gedeelte er direct omheen. En in 25 andere binnensteden in NL. Dat gaat ertoe leiden dat veel grotere bedrijven zoals DPD, PostNL, DHL, en Amazon Prime (die dat prima kunnen betalen), versneld overstappen op elektrische bussen. Want anders is het voor hen erg lastig routes te plannen binnen/buiten deze zones. Dus ook bewoners buiten de zones zullen minder dieselbusjes door hun wijken krijgen. Mooi toch? En de gemeente voorziet in maatregelen voor kleine ondernemers dus die worden voor een groot deel ontzien.

  32. Robbie

    Waar hebben we t over , in Nijmegen willen ze ook uitstoot vrij centrum, terwijl r elke dag honderden schepen langs varen , met vervuilde stookolie, pak eerst dat maar eens aan 😔

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).