Om het reisgedrag van Utrechters te beïnvloeden en inwoners te helpen bij energie-efficiënte vervoerskeuzes op belangrijke momenten in hun leven voert de gemeente Utrecht, samen met &Morgen, nog tot oktober campagnes op maat voor mensen voor wie op dat moment hun leven verandert. Bijvoorbeeld omdat zij nieuwe inwoner zijn of binnen Utrecht zijn verhuisd, omdat ze met een nieuwe baan zijn begonnen of omdat hun kind voor het eerst naar school gaat.
Willen mensen kiezen voor meer energie-efficiënte vormen van vervoer en kan de gemeente mensen helpen bij die vervoerkeuzes, bij belangrijke veranderingen in hun leven? SEGMENT is een drie jaar durend project en probeert antwoord te vinden op deze vragen. Van april tot oktober 2012 voeren de gemeente Utrecht en &Morgen campagnes op maat voor mensen voor wie op dat moment hun leven verandert. Reisgewoontes moeten dan worden (her-) overwogen. Door campagnes gebaseerd op gedetailleerd leefstijlenonderzoek in te zetten, moet de effectiviteit van dergelijke campagnes worden vergroot.
De eerste mailing naar 4300 nieuwe inwoners van Utrecht is inmiddels de deur uit! In de totale campagneperiode benadert gemeente Utrecht 9000 (nieuwe) inwoners. Dat zijn bewoners die binnen Utrecht verhuizen, maar ook mensen van buiten naar de stad komen. In de mailing zit een brief van de wethouder van verkeer en cultuur, Frits Lintmeijer. Hij heet de inwoners welkom en vraagt iedereen om zo vaak mogelijk de fiets te pakken. Om de pas verhuisde Utrechters nog eens extra te stimuleren, is een unieke persoonlijke code aan de brief toegevoegd, waarmee je op de website 16 kortingsbonnen kan downloaden voor kortingen op leuke adresjes in Utrecht. Bij de brief zit ook een fietskaart. Op één kant alle adresjes en kortingen en op de andere kant een infographic met cijfers over duurzaam vervoer in Utrecht.
Zeven Europese steden zullen de in het project ontwikkelde methodiek in de praktijk testen. Naast Utrecht zijn dat Gdynia in Polen, Sofia in Bulgarije, de deelgemeente Hounslow in London, Groot-Brittannië, Almada in Portugal, Athene in Griekenland en München in Duitsland. De kennis en ervaring van SEGMENT kunnen vervolgens worden toegepast in gedragscampagnes in heel Europa. De gemeente Utrecht en &Morgen, de organisatie voor mobiliteitsmanagement voor werkgevers in de regio Utrecht, nemen deel aan dit project. SEGMENT is een project van de Europese Unie en staat voor Segmented Marketing for Energy efficient Transport. Het project wordt gesubsidieerd door Intelligent Energy Europe (IEE). www.segmentproject.eu
geen Reacties
ReagerenEr zijn nog geen reacties geplaatst.