De nieuwe stadswijk Cartesius wordt straks de gezondste plek van Utrecht, waar inwoners gemiddeld langer leven en ook nog eens heel gelukkig zijn. Dat is althans de ambitie van de verschillende organisaties die dinsdag een convenant ondertekenden waarmee ze dat willen bereiken. Bij velen zal dit streven misschien de wenkbrauwen doen fronsen, maar tegelijkertijd zijn er wel degelijk verschillen in gezondheid tussen bewoners van bijvoorbeeld Overvecht en de wijk Leidsche Rijn. Dat ligt natuurlijk aan veel verschillende factoren. Over een tijdje wordt duidelijk in hoeverre de buurt een rol speelt in de gezondheid en gemoedstoestand van de bewoners want de World Health Organisation (WHO) heeft aangegeven de effecten te gaan meten.
Aan grote instellingen geen gebrek in Cartesius, waar UMC Utrecht, Universiteit Utrecht, Hogeschool Utrecht, gemeente Utrecht, NS, Ballast Nedam, MRP, Achmea, CBRE en Portaal een handtekening zetten onder het convenant voor de gezondste wijk van Utrecht. Tegelijkertijd werd door wethouder Susanne Schilderman en Marja Appelman, directeur Woningbouw van het ministerie van Binnenlandse Zaken, het startsein gegeven voor de bouw van de tweede fase van Cartesius waarin 770 woningen uit de grond worden gestampt. In totaal komen er 3.000 woningen in het gebied en de eerste bewoners hebben al hun sleutel gekregen. Voordat de rest van de nieuwe huizen klaar is, moet er overigens eerst in de grond gestampt worden. Nadat de wethouder en de directeur een knop indrukten ging namelijk de ‘eerste’ heipaal de grond in. Dit was overigens niet echt de eerste heipaal, want DUIC kreeg al meerdere reacties over het constante lawaai. Omwonenden van deze ‘gezonde wijk van de toekomst’ zeggen hier momenteel veel overlast van te ervaren.
Ook Lindsey, bewoner van een atelierwoningen in het complex ‘Solo’, dat tijdens de eerste fase werd gebouwd, zegt dat ze “even moet wennen” aan de werkzaamheden. “Maar ik hoorde dat ik hier honderd jaar kan worden, dus dat leek mij wel een goede reden om hier te komen wonen”, zegt de kersverse bewoner grappend tegen onder meer de afgevaardigden van de organisaties die een rondleiding door het gebied kregen. Om gezonde stadswijk te worden, is de buurt straks onder meer autoluw en wordt fietsgebruik aangemoedigd door bijvoorbeeld de ‘ruime en comfortabele’ fietsenstallingen. Lindsey noemt het een ‘privilege’ dat zij geen auto nodig heeft en dat het daardoor voor haar makkelijker is in deze wijk te wonen. “Wel betekent het dat ik mijn camper in een andere wijk moet parkeren en dat mijn schoonmoeder die in een rolstoel zit minder makkelijk langs kan komen.”
Tekst loopt door onder afbeelding
Concreet
Er wordt in Cartesius natuurlijk meer gedaan dan auto’s weren en fietsgebruik bevorderen. Zo is er ook veel aandacht voor groen. Ieder deelgebied heeft een binnentuin die vervolgens verbonden is met het Cartesius Park. Bewoners kunnen hier wandelen of even tot rust komen op een van de bankjes. “De binnentuin is een biotoop die in samenwerking met de stadsecoloog en Mecanoo voor de landschapsarchitectuur is ontworpen. Inheemse planten zijn zorgvuldig uitgekozen om privacy te bieden aan bewoners en ontspanning voor passanten. De groene gevels zijn gemeenschappelijk eigendom om te zorgen dat alles goed in stand gehouden wordt”, is te lezen in een persbericht.
Verder is te lezen dat er komende vijf tot tien jaar ‘interventies’ plaatsvinden, waarna de gezondheid en het sociaal welzijn van bewoners wordt gemonitord. Die interventies komen uit wetenschappelijke theorieën over gezond en gelukkig leven. Hele concrete voorbeelden werden er echter nog niet genoemd tijdens de rondleiding. We belden daarom nog even met de directeur van Ballast Nedam, Onno Dwars. Hij legt uit: “De woningen worden energieneutraal, twintig procent van de gevels wordt groen, dertig procent van de wijk wordt groen, er komt een lage parkeernorm en fiets en deelmobiliteit worden gestimuleerd. Maatregelen die we ook steeds meer zien bij andere nieuwe wijken, maar hier gaan we ook echt meten wat dit doet met de bewoners. Dat is uniek. We claimen dat dit een gezond stedelijk gebied wordt, maar wij willen dit ook gaan onderzoeken. Kan je echt aantonen dat mensen hier gelukkiger en gezonder worden? Daarvoor doen we eerst een nulmeting, we kijken waar de bewoners nu staan qua gezondheid. En in de loop van de tijd gaan we dat dan monitoren. Want meten is weten.”
Tekst loopt door onder afbeelding
Daarnaast gaat er samengewerkt worden met kennisinstellingen als het UMC Utrecht, Hogeschool en de Universiteit Utrecht. “Zij gaan interventies bedenken waarmee we bewoners stimuleren om gezondere keuzes te maken. Denk bijvoorbeeld aan gezondheidslessen of preventieve voorlichting. We willen inzichtelijk maken wat de gevolgen zijn van die maatregelen.”
Riool
Dwars geeft als voorbeeld mee dat de aanleg van het rioolsysteem in Nederland er ook voor heeft gezorgd dat mensen zo’n tien jaar langer leven. “Het is dus geen sprookje dat aanpassingen aan de leefomgeving direct gevolgen kunnen hebben voor de gezondheid van mensen. De gebouwde omgeving als beste medicijn.” Dwars benadrukt dat het meewerken aan de monitoring op vrijwillige basis gebeurt. De World Health Organisation haakt aan bij het project en gaat kijken of de maatregelen ook daadwerkelijk van invloed zijn op de gemoedstoestand en de gezondheid van de bewoners. Dit heeft de WHO besloten tijdens de handelsmissie van de Economic Board Utrecht in Kopenhagen. Cartesius wordt opgenomen als project in het programma ‘Health in the Well-Being Economy’ als onderdeel van ‘WHO Healthy Cities’. Onno Dwars van Ballast Nedam hoopt straks aan te kunnen tonen dat mensen zo’n vijf jaar langer kunnen leven als je de buurt anders inricht. “Ik denk dat we straks anders gaan kijken naar hoe we gebieden inrichten en ik hoop dat we de kloof, die nu groot kan zijn tussen verschillende wijken, in de toekomst kunnen beslechten.”
Of Cartesius de gezondste wijk van Utrecht gaat worden? De ambities zijn in ieder geval hoog en tijdens de rondleiding was er geen gebrek aan superlatieven, maar of dit vooral een tekentafelwens is of ook daadwerkelijk praktijk gaat worden moet nog blijken. De monitoring lijkt daar een goed idee voor. Aan woningen is er sowieso een gebrek in Utrecht dus met de komst van 3.000 huizen worden er in ieder geval weer heel wat mensen blij gemaakt.
Gekoppelde berichten
Over twee weken geldt een parkeerverbod voor de nieuwe Utrechtse stadswijk Cartesius
In de hele openbare ruimte van de nieuwe Utrechtse stadswijk Cartesius geldt vanaf 15 mei…
Eerste bewoners van nieuwe Utrechtse wijk Cartesius nemen binnenkort intrek in nieuwe woningen
De eerste woningen in de nieuwe stadswijk Cartesius worden, na anderhalf jaar bouwen, over twee…
De handtekeningen zijn gezet: Cartesiusdriehoek wordt Blue Zone met duizenden woningen
In de Cartesiusdriehoek komen tal van voorzieningen en 2.600 nieuwe woningen. Het gebied wordt een…
38 Reacties
ReagerenNee, de luchtkwaliteit en het altijd aanwezige geluid in Utrecht (+ de stress onder haar inwoners) is zeer ongezond.
Dus nee.
er zijn heel veel meer factoren die bepalen hoe oud je wordt, wonen is er maar eentje van, en in randstad wonen lijkt mij per definitie ongezond
Heel interessant om te zien of en hoe dit gaat werken.
Mocht je een vervelende schoonvader of -moeder hebben die slecht ter been is, dan is dit dus een prima woonwijk, want je hoeft ze nooit meer te ontvangen. Briljant plan!
Ook lekker sociaal om je camper in een andere wijk te zetten. Bedankt voor de permanent niet meer beschikbare plaats namens die wijk. Maar goed, iedereen had al voorspeld dat andere wijken de klos worden.
Ik vind het een beetje eng hoe de gemeente zich meent te moeten bemoeien met de levensstijl van de bewoners.
Dus als je in Cartesius gaat wonen betekent dat automatisch dat je gezondheid en levensgeluk regelmatig worden gecontroleerd en gerapporteerd?
En wtf “Interventies”? Word je straks ook de wijk uit gezet als je patat eet en af en toe een peukie rookt? Of als je toch te vaak de auto pakt ipv de fiets?
Mijn haren gaan ervan overeind staan.
De gecontroleerde, maakbare mens in een 15 minute city. Die héél gelukkig moet worden door ‘interventies’. Voorlopig nog vrijwillig…
@Uuu:
De luchtkwaliteit in Utrecht is goed tot zeer goed, volgens alle metrieken die je er over kan vinden. Het geluid is ook geen enkel probleem, tenzij je stadsgeluid-intolerant bent.
Anders dan dat is het natuurlijk gewoon een kulverhaal, want “De gezondste wijk” is nauwelijks een meetbaar iets te noemen. Bij het rapport komen 28 bijlages met daarin alle voorwaardes en exclusies die van toepassing zijn voor de geldigheid van het rapport.
“Lindsey noemt het een ‘privilege’ dat zij geen auto nodig heeft en dat het daardoor voor haar makkelijker is in deze wijk te wonen. “Wel betekent het dat ik mijn camper in een andere wijk moet parkeren en dat mijn schoonmoeder die in een rolstoel zit minder makkelijk langs kan komen.””
– Als iedereen zijn camper voor zijn deur wil kunnen parkeren, daar is de stad ook gewoon te klein voor.
– En je schoonmoeder (wil je natuurlijk ook niet te vaak op bezoek hebben ;-)), daar bestaan toch (rolstoel)taxi’s voor?
Gelegen in een driehoek tussen een doorgaande weg en twee drukke treintrajecten lijkt het mij vrij ambitieus, zeker als je kijkt naar de locatie van de andere Blue Zones, waar dit gebied aan wordt gespiegeld.
Volgens mij bleek uit eerder onderzoek al, dat de meeste vervuiling van de wegen rondom Utrecht kwam. Je zag dat New York ook last had van bosbranden die 800km verderop in Canada woedden.
Ze kunnen beter een koepel over Cartesius plaatsen.
Tussen sporen, snelweg en kanaal gezond leven? Ik hoor ze in de Achterhoek nu al lachen. Benieuwd wat ze gaan doen met de koopwoningen die na maanden nog steeds niet verkocht zijn.
In een punt tussen 2 sporen, nabij een industriegebied, naast doorgaande wegen…. Ik weet niet wat gezondheid moet voorstellen, maar dit gaat het zeker niet worden…..
Ik wil de stemming niet bederven, maar wat te denken van de afvalgassen van de A2, de Cartesiusweg, de biomassacentrale op de Lage Weide en de scheepvaart op het Amsterdam-Rijnkanaal? Die met de heersende Westenwind over het Cartesiusgebied uitwaaien, vermengd met de ongevaarlijke koffiegeur van de DE.
“Lindsey noemt het een ‘privilege’ dat zij geen auto nodig heeft en dat het daardoor voor haar makkelijker is in deze wijk te wonen. “Wel betekent het dat ik mijn camper in een andere wijk moet parkeren”
Autoluw betekent dus gewoon net zoveel auto’s, maar dan bij iemand anders in de straat.
Er wordt veel ingezet op gezondheidsbevordering (o.a. ontmoeten & bewegen) Echter is gezondheidsbescherming (o.a. geluid & luchtkwaliteit) lastig in dit gebied. Te lezen is dat er veel wordt ingezet op geluid door een grote geluidswal en geluidswerende gevels (super!). Luchtkwaliteit is een lastiger verhaal.. Ik ben in ieder geval benieuwd naar de uitslagen en de verschillen tussen andere plekken in Utrecht!
“interventies”. Zonder ook maar enig voorbeeld te noemen. Braaktaal.
@ WvR
Compleet onjuist.
Luchtkwaliteit Utrecht. Klik voor de lol eens op de afbeelding: https://images.ctfassets.net/30gqjjm1a9mg/pB20Eq5U2/0dec0568008674bf6022eac0a8b9e1a4/c2d92318-no2.png
Misschien niet DE VIESTE lucht, maar het komt erg close.
Een Utrecht kent met alle snelwegen dicht op woonwijken echt een meer dan behoorlijke geluidsoverlast, + onder aanvliegroutes Schiphol.
Daarnaast zie je in het dagelijks straatbeeld veel invloeden van een behoorlijk hoog stressniveau terug onder de inwoners van Utrecht. Je hoeft geen psycholoog te zijn om te constateren dat de Utrechter heel onaardig tegen zijn medeburgers kan doen. Veel meer kortaf dan in de andere grote steden in het land. En dat zeg ik als decennia lang inwoner van Utrecht, die ook elders gewoond heeft. Een ervaringsdeskundige dus. Maar geloof het maar gewoon niet.
Geen beste plek zo midden in de stad tussen vele wegen en sporen.
Wellicht komen er allemaal jonge frisse mensen.te wonen en dan weet je maar nooit……
Ben benieuwd of het verplaatsen van vervuiling (lees: het in een andere wijk parkeren) ook wordt meegenomen in het onderzoek. Daarop inhakend; wellicht kunnen er aan de randen van Cartesius enorme ventilatoren worden geplaatst zodat de uitstoot vanaf de sporen/wegen richting de omliggende wijken wordt geblazen
@Camper
Sterker nog: volgens mij mag je een camper uberhaupt niet (permanent) op straat parkeren. Hooguit één à twee dagen voor je ermee op vakantie gaat. Afgezien daarvan is het natuurlijk vooral hilarisch dat Lindsey denkt dat een camper geen auto is.
“Interventies” waarbij o.a. gezondheid wordt “gemonitord”.
Waar bemoeit men zich mee? Het lijkt wel 1984!
@Uuu:
Of je kijkt op deze kaart (waar de RIVM ook naar doorlinkt):
https://www.atlasleefomgeving.nl/kaarten
Selecteer “Lucht” / “Actuele fijnstof concentratie”.
Valt reuze mee.
Ik vroeg me trouwens al jaren af wie toch die ene inwoner van stad Utrecht is, die al decennia in Utrecht woont, maar ook elders gewoond heeft. Ik wist dat er één moest zijn. Maar dat ben jij dus. Tenminste: De kans dat iemand anders dat ook kan zeggen lijkt me nagenoeg nul.
Dit doet denken aan het verhaal uit de Bijbel over de Toren van Babel. Ook zo’n uiting van menselijke hoogmoed.
Camper in een ander wijk parkeren ? Kan aardig prijzig worden als in de hele stad betaald parkeren komt.
Wat een prachtig artikel wat vraagt om een kritische analyse. Zeker gezien de kritische reacties.
Stakeholders:
– Overheid: Gemeente Utrecht, ministerie Binnenlandse Zaken en NS, WHO (machtshebbers en staatsvervoer)
– Hoger onderwijs Utrecht, (uitvoerend orgaan wetenschappelijk onderzoek naar socialistische planetaire en klimatologische VN idealen)
– Zorg en zorgverzekeraars, (de zorg kraakt en piept door wanbeleid overheid)
– Projectontwikkelaar en commercieel vastgoedadvies, (die verdienen aan deze idealen)
– Bouwer en woningbouwvereniging. (moeten het bouwen uitvoeren)
Het is dus een top down elitaire affaire waar veel geld, status en macht mee is gemoeid.
Blauwgroene bubbel:
– Een slordige 5.000 mensen op grofweg 163.000m2 (ongeveer 33 vierkante meter per inwoner) proppen in een gebiedje ingeklemd tussen de sporen, kanaal, A2 (met vaak file voor de tunnel) in een stad die omringd is door snelwegen. Hoe vaak er file op de nieuwe westelijke boulevard voor hun deur komt is nog even afwachten. Bewegen, sociale interactie, en overige niet nader gespecificeerde “gezonde keuzes” worden van hogerhand gestimuleerd, betaald parkeren in de omliggende wijken.
Echter, de “blue zone ideologie” , waar e.e.a. hier op is gebaseerd, is al lang geleden vanuit diverse wetenschappelijke disciplines getorpedeerd als zijnde pure immorele fictie om op de wereld toe te gaan passen.
Proefkonijntjes:
– Woningzoekenden in tijd van woningnood.
– Volkomen diverse groep ‘vrijwilligers’ (woningnood is wel een dingetje), enkel voorgeselecteerd naar sociaal economische status (sociaal, midden, hoog) en de bereidheid om tijdelijk (ook 10 jaar is tijdelijk op een heel mensenleven) in de blauwgroene bubbel van Utrecht openlucht museum en pretpark te wonen.
Doelstellingen:
– De gezondste plek van Utrecht door top down inrichting omgeving + stimulering conformeren naar top down opgelegde (fysieke & mentale) gezondheidsidealen = 5 jaar langer dan gemiddeld leven + heel gelukkig zijn.
– Testen van wetenschappelijke theorieën over hoe gezond en gelukkig te leven.
– WHO haakt aan = pilot voor de rest van de wereld = VN 17 Sustainable Development Goals = WHO ‘Health in the Well-Being Economy’ & ‘WHO Healthy Cities’.
Hmm…
Wat een opmerkelijk merkwaardig onderzoek.
Indien je echt wilt weten of mensen door deze planologische setting en gedragsinterventies ipv (huidige gemiddelde leeftijd) 81,6 jaar oud inderdaad gemiddeld 86,6 jaar worden, dan moeten de bewoners:
A) er hun hele leven lang blijven wonen, en
B) letterlijk vanaf het moment dat ze er gaan wonen hun hele leven lang worden gevolgd.
Van beide factoren is geen sprake, dus is dat deel van het onderzoek kan linea recta de prullenbak in.
De onderzoeksperiode is ook opmerkelijk kort:
1) de onderzoeksperiode slechts 5-10 jaar is, en
2) deze komende periode (i.e. vanaf nu) begint.
Dus wat onderzoekt men hier nou werkelijk?
Hoe blij de nieuwe bewoners van deze onaantrekkelijke bouwput worden wanneer opgroeit tot een normale woonwijk met voorzieningen? Open deur intrappen en de eerste pioniers (1998-2002) van LR kunnen dat zo vertellen: ze werden er heel blij door.
Echter, deze inwoners worden ‘gestimuleerd’ om via ‘gedrags interventies’ nudging ( psychosociale manipulatie) en dwang (autoloze wijk dwingt tot fiets/ov) niet nader gespecificeerde maar wel top down bedachte ‘gezonde keuzes’ te maken.
Daarom is die onderzoeksperiode ook zo kort, er wordt namelijk alleen gekeken welke interventies voor ‘gezonde keuzes’ (in relatie tot die top down 17 SDG van VN en wetenschap) tijdelijk het beste werken.
Kan er niets aan doen, maar e.e.a. klinkt me akelig bekend in de oren:
de paternalistische sociaal economische experimenten van de socialistische heilstaat en het communisme. De beloofde hemel op aarde die zo vies tegenviel dat de hele wereld (behalve China en Pyongyang) het vierde toen het eindelijk implodeerde. Dat wereldfeestje is HET ultieme argument om het vooral niet als versie 3.0 nog eens in te voeren…
Maar goed, mensen zullen er ongetwijfeld blij zijn dat ze er kunnen wonen en laten die interventies voor wat ze zijn, dwangneuroses van de elitaire wereldverbeteraars. Want parkeren kan gewoon in de omliggende wijken en die verboden vrucht van de “ongezonde snelle hap” wordt lekker anoniem thuisbezorgd door oranje fietskoeriers. Als bonus, de schoonouders komen niet op bezoek….
Als experiment een loofwaardig streven, is het mogelijk een nieuwbouw wijk te creëren die Blue Zones kan benaderen. ?
Of hadden de reageerder liever gezien dat de project ontwikkeling had gezegd, zoals elders in Nederland, en andere plekken: het interesseert ons niet hoe mensen gezonder kunnen wonen !
Feit blijft dat er per etmaal een kleine miljoen voertuigen nog op de Utrechtse ring per etmaal rijden, maar straks elektrische.
Uit reacties lijkt het ook of mensen zich bedreigt voelen door gezonde keuzes !
Goed zo gemeente Utrecht, een ambitie waar andere steden van kunnen leren hoe het echt anders kan. Innovatie geeft nooit garanties, maar getuigd van gedrevenheid en moed !
Bravo !!
Misschien moeten de mensen in deze wijk ook een verbod krijgen om ook maar een motorvoertuig op hun naam te kunnen zetten. Geen scooter, auto, camper of wat dan ook. Beetje idyllisch doen maar hun zooi bij een ander voor de deur zetten….
@koel hoofd
kansloos, niemand leest dergelijke lappen tekst, je reactie omvat meer woorden als het artikel lol
Of je erkent dat ongeacht de windrichting er sowieso snelweglucht over de stad Utrecht waait.
Dat je daarom beter de snelwegen kunt verbreden en de doorstroming van gemotoriseerd verkeer in de stad moet verbeteren, omdat filerijdend verkeer nog meer uitstoot.
“Opvallend is dat moderne auto’s die aan de Euro 6-norm voldoen fors meer afwijking vertonen: zij stoten in de file maar liefst 36,9 procent meer NOx en 46,7 procent meer CO2 uit.”
Bron: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/tno-onderzoekt-uitstoot-bij-120-130-en-file/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F
Dit is bij onze burgemeester al bekend sinds 2016 (zie bron). Handig om ook de wethouders in Utrecht deelgenoot te maken van deze onderzoeken..
laat je niets wijs maken de uitlaat gassen stoppen echt niet bij het begin van je wijk
dat hoef je dus niet uit te zoeken!!!!
zo seniel als je hier nog een onderzoek op los laat
@Trots op lef en ambitie!:
geen moed of gedrevenheid. Een bestaand concept omgezet in een pilot. Inclusief checks en evaluties. Waar andere projecten en steden lering uit kunnen trekken. Utrecht leent zich graag als proefstation.
@Koel Hoofd:
Heel leesbaar, voor een essay misschien wat aan de korte kant?
Met vriendelijke groet,
PeterH
@buurtbewoner
Ik heb wel eens de moeite genomen om een paar van zijn bijdragen wel te lezen en daar wordt het alleen maar kanslozer van. Ondertussen wel geinig hoe serieus zo’n gast zichzelf neemt.
Trots op lef en ambitie
Veel andere steden in Europa en de wereld zijn al veel en veel verder (velen doen het uiteraard ook slechter).
Die steden die het goed doen pakken ook de oorzaken van de ongezondheid aan. Daar wordt in Utrecht helemaal niets aan gedaan. Zo’n wijkje is slechts greenwashing, hoef je geen inspanning te leveren in andere delen van de stad.
Autoluw is een belangrijke eerste stap. Di scheelt zoveel.
Er hebben daar jarenlang treinen gereden voor onderhoud e.d.
Is de grond wel gereinigd van te voren?
Ik maak dat nergens uit op.
Een zeer onbezonnen, ongezond en potentieel conflictueus onderzoek. @Koel Hoofd laat goed zien welke wetenschappelijke vraagtekens er bij gezet dienen te worden.
Gezondheid en levensverwachting is zeer afhankelijk van leef- en consumptiegewoontes. Ook morele opvattingen, zie actieve levensbeëindiging of het stoppen van een behandeling, spelen een belangrijke rol.
Het gevolg is dat de onderzoekers een waslijst met gezondheid beïnvloedende factoren in kaart dienen te brengen. Dat gebeurt met allerlei algoritmes, AI waar, terecht, zoveel commotie over is. Onderzoekers kunnen data en rekenregels aan hun doelen aanpassen. De WHO is daar zelfs een kei in. Periodiek brengen zij persberichten over de luchtkwaliteit uit die niet stroken met de onderliggende wetenschappelijke cijfers. Bovendien zijn de gegevens waar de WHO zich op baseert bij publicatie 20 jaar oud.
(Ca. 8 jaar geleden heeft DUIC 2 keer een persbericht van een Utrechtse luchtonderzoeker gepubliceerd die dezelfde waarheids verdraaiende werkwijze gebruikte. Ik heb dat vervolgens 2 keer aangetoond). Achterdocht tegen dit soort onderzoek is daarom erg belangrijk.
Leef- en consumptiegewoontes zijn erg bepalend voor de gezondheid. In de GGD gezondheidsmonitor 2020 staan voor Utrecht de volgende cijfers: Overgewicht (BMI>30) 11,4%, Roker 19,4% voldoet niet aan de alcoholrichtlijn 59,7%, waarvan 6,4% Overmatig drinker.
Gaan de onderzoekers dwang gebruiken om deze percentages omlaag te krijgen? Dat is erg verleidelijk, daarmee brengen zij de succeskans van de 5 jaar levenswinst sterk omhoog.
Meer en meer dringt het besef door dat extreme weersomstandigheden én infectie ziektes de oorzaak van vroege overlijdens zijn. Cijfers van het CBS laten zien dat de toename van de levensverwachting sinds 2013, 0,72%, sinds 2020 ongedaan is gemaakt. We worden weer net zo oud als 10 jaar geleden.
5 jaar levenswinst in de wijk Cartesius is een toonbeeld van extreem walhalla denken.
Toch is het werk dat wordt gedaan niet nutteloos. Het zal/kan stadsbreed leiden tot maatregelen die het woongenot verbeteren. Dat is gezondheidsbeleving, ook niet verkeerd.
P.s. Ik las ergens dat de leeftijd zou toenemen van 81,3 naar 86,3 jaar, maar weet de vindplaats niet meer. Wie kan mij helpen?
@buurtbewoner
klopt…
Daarom is dat onderzoek ook zo van de pot gepleurde pseudowetenschap.
Op veel te hoge snelheid veel te kort door de bocht op een onverharde weg vol gaten en hobbels naast een diep ravijn resulteert enkel in ongevallen .
Maar het gaat er bij de laaggeletterde gelovigen in als zoete koek…
zie de vooral korte juichende reacties..
Gaan we nu echt geld steken in het controleren van fe claims uit een reclamefolder? Natuurlijk is deze wijk niet gezonder dan andere wijken. Want ook in die andere wijken is groen en ligt er riolering. En de luchtkwaliteit is een stedelijk fenomeen en geen wijkfenomeen. Door de hoge huren zullen mensen misschien wel minder geld overhouden voor gezond voedsel of voor sport. Dit valt onmogelijk te onderzoeken. Ook omdat er iedere 20 jaar weer andere mensen wonen.