Zo maakt de gemeente Utrecht de stad toegankelijker Zo maakt de gemeente Utrecht de stad toegankelijker

Zo maakt de gemeente Utrecht de stad toegankelijker

Zo maakt de gemeente Utrecht de stad toegankelijker
De gemeente Utrecht heeft de afgelopen jaren op meerdere plekken in de stad de toegankelijkheid van plekken en diensten verbeterd. Hiervoor is aan dertien partijen in totaal 145.000 euro subsidie uitgekeerd. Het geld komt uit een budget dat in 2018 beschikbaar werd gesteld om knelpunten in zowel fysieke als sociale toegankelijkheid op te lossen. In samenwerking met het Stedelijk Overleg Lichamelijk Gehandicapten Utrecht (Solgu) is ook infrastructuur van de gemeente zelf onderhanden genomen.

De gemeente Utrecht heeft de afgelopen jaren op meerdere plekken in de stad de toegankelijkheid van plekken en diensten verbeterd. Hiervoor is aan dertien partijen in totaal 145.000 euro subsidie uitgekeerd. Het geld komt uit een budget dat in 2018 beschikbaar werd gesteld om knelpunten in zowel fysieke als sociale toegankelijkheid op te lossen. In samenwerking met het Stedelijk Overleg Lichamelijk Gehandicapten Utrecht (Solgu) is ook infrastructuur van de gemeente zelf onderhanden genomen.

De subsidies zijn aan een breed scala aan aanpassingen besteed. Er zijn op meerdere plekken deuren, toiletten of toegangshellingen gebouwd en verbouwd, maar ook de toegankelijkheid van bijvoorbeeld websites is verbeterd. Cultuur19, een cultuurhuis in Vleuterweide heeft van het geld een infrarood installatie gekocht waarmee slechthorenden voorstellingen kunnen volgen. Spellenwinkel Subcultures heeft er onder andere een cursus gebarentaal voor hun personeel mee bekostigd.

Openbare ruimte

In samenwerking met het Solgu zijn op de wandelroute van Neude naar Utrecht Centraal de blindengeleidelijnen verbeterd, nadat er signalen kwamen dat deze niet goed op elkaar aansloten. Ook zijn er blindengeleidelijnen aangelegd van de hoofdingang van het Diaconessenziekenhuis naar de nabijgelegen bushalte.

In de omgeving van de kleine treinstations heeft de gemeente in samenwerking met de NS en de provincie meerdere verbeteringen doorgevoerd die door het Solgu zijn aangewezen. Ook hier zijn blindengeleidelijnen verlegd. Verder zijn er borden opgehangen met een looproute naar het ziekenhuis, hebben borden stootranden gekregen en is er een fietspomp verplaatst.

Sociale toegankelijkheid

In de agenda ‘Utrecht voor iedereen toegankelijk’ is naast fysieke toegankelijkheid ook sociale toegankelijkheid opgenomen. Hiermee moeten niet-fysieke barrières aangepakt worden. Voor inwoners met een beperking is het volgens de gemeente belangrijk dat medewerkers een vriendelijke en actieve houding hebben. Ook veiligheid is een belangrijk onderwerp, omdat inwoners met een beperking zich extra kwetsbaar kunnen voelen.

Diensten en activiteiten van de gemeente moeten betaalbaar zijn, en diensten als OV-informatie moet ook offline goed te vinden zijn. Bij de Tweede Kamerverkiezingen van 2021 richtte de gemeente een stembureau in waar alle medewerkers in gebarentaal konden communiceren. Een enquête waarin bewoners gevraagd worden hoe het met ze gaat, is begrijpelijker gemaakt en inmiddels door bijna driehonderd mensen met een verstandelijke beperking of psychische kwetsbaarheid ingevuld.

Samen met de stad

In 2022 gaat de gemeente zich samen met zeventien partijen verder inzetten om de stad toegankelijker te maken. In oktober vorig jaar ondertekende zij het Stadsakkoord Toegankelijkheid.

Alle grote vervoersorganisaties hebben zich hiervoor verenigd in een projectgroep die reizigersinformatie beter beschikbaar en begrijpelijk moet maken.

Meerdere culturele instellingen zetten zich samen in voor talentontwikkeling voor kinderen en jongeren met een beperking. Ze willen jeugd van verschillende niveaus en leeftijden, zowel tijdens schooltijd en daarbuiten, betrekken bij culturele activiteiten.

Voor studenten met een beperking moet de overgang naar de arbeidsmarkt versoepeld worden. De verhalen die hiervoor de basis vormen zijn volgens de gemeente vaak ontroerend. De versoepeling gebeurt in samenwerking met onderwijsinstellingen en bijvoorbeeld het UWV.

Wil jij DUIC steunen en een prachtig boek met de beste fotografie en verhalen van Utrecht in 2021 ontvangen? Voor 24,95 euro is DUIC in 2021 te bestellen en daarmee steun je direct onze journalistieke werkzaamheden.

22 Reacties

Reageren
  1. De count

    Verschrikkelijk ontoegankelijke stad voor gehandicapten, mensen met kinderwagens, etc. Zelfs bij nieuwe stadsdelen, bv zijdebalen, geen fatsoenlijk aflopend troittoir, lantaarnpalen + fietsnietjes die doorgang blokkeren en reclameborden op de stoep

  2. Bromsnor

    Bromsnor denkt dat een strak fietsparkeerbeleid de stad ook een stuk toegangkelijker zou maken. De blinden lopen hier op de rijweg omdat de stoep onbegaanbaar is.

  3. Lexus

    Behalve ‘fietsbeleid’ zou er inderdaad nodig ook ‘voetgangerbeleid’ moeten komen. De situatie voor voetgangers is in de stad Utrecht verschrikkelijk, zelfs voor gezonde lopers, laat staan voor mensen met een handicap. En het aantal beroerde situaties neemt met de dag toe, niet alleen door onverantwoordelijk handelen van particulieren, maar met name ook door het plaatsen van steeds meer obstakels door of vanwege de gemeente. Je voelt je vaak meer een slalommer dan een voetganger.

  4. Nina

    Belasting op fietsbezit invoeren of fietsparkeervergunningen invoeren, zodat we niet eindeloos voor onnodige tweede, derde en vierde fietsen hoeven te faciliteren.

  5. Moniek

    @ Nina, wilt u het fietsplaatje terug? Voor de werkelozen een gratis exemplaar met een gat er in?

  6. TJA…

    @Moniek: waarom een speciaal herkenbaar plaatje voor werkelozen? Het gaat er toch om dat je weet van wie de fiets is.

  7. Lexus

    @Nina en Moniek: er is een andere mogelijkheid: nummerborden, geregistreerd en gekoppeld aan een bankrekeningnummer. Dan kan er bij overtreding door middel van camera’s gelijk geïncasseerd worden. Waar ik ook voor zou zijn, zijn voetgangersroutes met een bepaalde kleur, net zoals de fietspaden, zodat meteen duidelijk is welke routes vrijgehouden moeten worden. En uiteraard bij overtreding onmiddellijk bekeuren. Het verdient zichzelf terug.

  8. Joris

    De toegankelijkheid voor voetgangers en gehandicapten ten opzichte van fietsers en auto’s is bedroevend slecht in Utrecht. Asociaal geparkeerde fietsen direct verwijderen en a.u.b. meer zebrapaden

  9. Pee

    Iedere fiets voorzien van een kenteken wat op naam moet staan zodat altijd te achterhalen valt wie de eigenaar is van die fiets.
    Wegenbelasting voor fietsen invoeren want ze maken ook gebruik van de wegen.
    Racefietsen verbieden want die horen gewoon niet op de openbare weg en voldoen niet de gestelde eisen om op de openbare weg te mogen.

  10. Moniek

    @ Lexus en TJA,
    Kijk nog maar even terug in de geschiedenis van het gehate fietsplaatje.
    Als werkeloze kreeg je een plaatje met een gat er in. Nu zouden we dat niet meer accepteren want behoorlijk discriminerend.

  11. JdV

    @Moniek: Ja, nu krijg je een u-pas als armoedzaaier, das heel wat anders

  12. Moniek

    Iets minder zichtbaar voor iedereen, JdV. Toch ook behoorlijk stigmatiserend.

  13. Lexus

    @Moniek: ik pleit absoluut niet voor een fietsplaatje met een gat erin, maar voor de registratie van fietsen, verplichte nummerborden zoals bij andere voertuigen en automatische afschrijving van boeten bij geconstateerde overtredingen. Overigens ben ik voor voldoende inkomen voor iedereen, zodat toeslagen en discriminerende toestanden niet nodig zijn.

  14. Liza

    @ JdV andere mensen zien niet dat je een Upas hebt, op de verkoper na af en toe. Dat is een verschil. Ook was het zo dat iedereen in het verleden een Upas aan kon schaffen, en alleen de minst vermogenden er eentje kregen. Daarmee weet je niet snel of iemand er één aangeschaft of gekregen heeft.

    Mensen die minder geld hebben zijn trouwens niet per sé armoezaaiers. Begrip en respect voor je medemens zou een basishouding moeten zijn (bij jou ver te zoeken). En respect hoef je niet per sé te verdienen, je kan ook met respect beginnen.

  15. Koel Hoofd

    Nou die fietsen nog van de stoep af, de ondergrondsecontainers die voetgangerskruispunten blokkeren verwijderen, vergroende troittoirs voor onkruid en bijtjes weer terugbrengen in orginele staat van stoep voor voetgangers en, last but not least, een fietskenteken invoeren.

    De stad is een regelerechte hel voor voetgangers geworden vanwege dat totaal ontspoorde ‘fietsen in het policor groen beleid’.

  16. Lexus

    @Koel Hoofd: yep! Overigens zijn er ook met het bestaan van goede, voldoende brede doorgaande voetgangersroutes nog genoeg mogelijkheden voor groen, mits men in de binnenstad de terrassen letterlijk binnen de perken weet te houden.

  17. Moniek

    Eerst maar eens gewoon een beetje handhaven, Lexus, voordat we weer een nieuw systeem optuigen? Aan handhaving t.a.v. fietsen ontbreekt het nl. schromelijk in Utrecht.
    En Nina, ik heb welgeteld twee fietsen keurig geparkeerd in mijn eigen berghok staan. Parkeren doe ik nergens in de stad op gemeenteterrein want ik wil geen van beide kwijt. Die fietsen hoeven niet te worden geregistreerd, noch “gefaciliteerd”, lijkt me.

  18. Anne Marie ten Berge

    Waar gaat het hier nu om? Over instanties die armoede zaaien of over de subsidie voor het ‘Stadsakkoord Toegakelijkheid’ afgesloten in OKT. 2021 waarin 17 ondernemende instanties (welke?) subsidie krijgen (hoeveel?)
    Van B&W tot de gemeenteraad vindt men mij wantrouwig gestoord en kwetsbaar in de war. Tja, als je als burger pas 4 maanden later ná het Stadsakkoord besluit en 4 dagen vóór de raadsverkiezingen via DUIC geïnformeerd wordt wat er speelt, dan is het toch een kwestie van: ‘Wee degene die daar slecht van denken’?

  19. Lexus

    @Moniek: de twee voorstellen die ik doe maken het handhaven stukken gemakkelijker.

  20. Katja

    Op de ASW, veel brommertjes en scooters dwars op het toch al smalle trottoir gepleurd, evenals al die irritante bezorgfietsers en reclameborden. Om over proberen over te steken nog maar te zwijgen…

  21. Jolanda

    Het zijn maar druppels op een gloeiende plaat natuurlijk. Die blinde geleidestrook, als er niet gehandhaafd wordt staat die strook zo weer vol. Er zijn 2 tegels neergelegd met blindegeleidelijn. Meer niet hoor. Zo fantastisch is het allemaal niet. Dring horeca terug, hele stoepen die vol staan met stoelen, banken, potten, reclameborden, en dan heb ik het nog niet over de fietsterreur, maar handhaven, ho maar. Dus dat duic nu zo’n fijn promotieartikeltje plaatst hoe Utrecht de stad toegankelijker maakt, dat valt erg tegen.

  22. Martijn van Andel

    Er is nog een hoop te doen, is duidelijk te lezen!

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).