In Utrecht opent dinsdag 15 juli het eerste ‘Facebook Museum’ ter wereld. Initiatiefnemer SETUP, een Utrechtse kunstorganisatie, wil bezoekers prikkelen om na te denken over een ‘post-Facebook society’, mocht het populaire platform verdwijnen. “Facebook is meer dan een app – het is ook de geschiedenis van onze samenleving.”
“Facebook heeft in Nederland nog altijd zeven miljoen dagelijkse gebruikers,” vertelt een van de initiatiefnemers, Marissa Memelink van SETUP. “Veel mensen hebben niet door hoeveel dat er nog altijd zijn. Tegelijkertijd zien we dat het platform steeds meer onder vuur ligt; er is veel kritiek op. Met dit museum willen we vooruitlopen op het moment dat Facebook er niet meer is. Wat doen we dan met al die foto’s, berichten en Facebookgroepen. En hoe maken we emotioneel de overgang naar een wereld zonder?”
“Wij willen met het museum een eerste stap in het loslaatproces zetten. We willen steeds meer afscheid nemen van sociale media, maar veel mensen zijn daar emotioneel nog niet klaar voor. Daar is te weinig aandacht voor”, vindt Marissa.
Museum over afscheid nemen
Het tijdelijke museum stelt vragen over onze afhankelijkheid van Amerikaanse techplatforms en de emotionele waarde van wat de samenleving op het online platform met elkaar heeft opgebouwd. Volgens Memelink is er weinig aandacht voor het mentale proces van loslaten. “Nu steeds meer mensen hun Facebookaccount verwijderen, dreigt ook ons gezamenlijke archief te verdwijnen. Facebook is meer dan een app – het is ook de afspiegeling van onze samenleving in de beginperiode van sociale media. We moeten samen met elkaar bepalen wat we daarvan willen bewaren, en wat niet.”
Zien en doen
Bezoekers van het pop-upmuseum worden daarom uitgenodigd om mee te denken over wat er bewaard moet blijven als digitaal erfgoed. Denk bijvoorbeeld aan iconische functies zoals de relatiestatus ‘It’s complicated’. Ook kunnen zij hun eigen Facebookherinneringen achterlaten en is er merchandise verkrijgbaar. Een van de opvallendste items is een USB-stick verpakt in een gegraveerd houten doodskistje – bedoeld om symbolisch afscheid te nemen van je digitale verleden.
In het pop-upmuseum worden zowel de positieve als de schaduwkanten van Facebook belicht. Op sokkels zijn objecten te zien die bijzondere verhalen vertellen die dankzij het platform zijn ontstaan. Zo is er als ‘goed’ voorbeeld een haakwerkje te bewonderen van een van de oprichters van een grote haakcommunity op Facebook.
Ook mogen bezoekers stemmen op de plek waar zij een permanent ‘Facebook Museum’ zouden willen zien. Opties zijn naast de gemeente Utrecht onder andere de gemeente Haren, bekend van het beruchte Project X-feest en Zeewolde, waar Meta plannen had voor een groot datacentrum.
Officiële opening
De officiële opening van het Facebook Museum vindt plaats op dinsdagmiddag 15 juli op Utrecht Centraal Station, tussen spoor 19 en 20. De opening wordt verricht door wethouder van Cultuur Eva Oosters.
7 Reacties
ReagerenFacebook hoort in een museum, weg ermee, net als X.
Noem het geen museum, want het heeft niet de kenmerken ervan. Noem het wat het is: een platform.
Moeilijkheid met een echt Facebook of Meta Museum is onder meer de omgang met de privacy van de gebruikers.
Het lijkt logisch om dit Facebook Platform onder te brengen bij een al bestaan technologisch of wetenschappelijk museum. Zoals NEMO of het HomeComputerMuseum in Helmond.
Ben blij dat ik cold turkey ben gegaan en zowel van FB, Insta en Whatsapp af ben. Jammer dat er op CS weer promotie wordt gedaan voor big tech op deze manier.
Daar word je toch trots van als Utrechter…. 🥴 Mijn hemel, zeg.
tja, sommige mensen hebben onverantwoord veel vrije tijd
‘post-Facebook society’ Laten we niet doen alsof het een nieuwe fenomeen is, misschien voor boomers die onder een steen leven.
Goed plan, om ook een permanent museum te maken over alle social media. De impact pp onze samenleving , voor en nadelen. Dit zou optimaal zijn als educatie centrum en bewust wording proces. Ook is intressant de internationale verschillen. In Taiwan wordt Facebook anders gebruikt dan hier in Mexico.
Uiteraard niet in een of ander provincie oord, maar voor scholen en opleidingen centraal in Nederland, liefst nabij CS zoals Jaarbeurs plein. Utrecht is bovendien een van de steden met de meeste communicatie specialisten, en bureaus.