Klassieke uittips: Nieuw maar als Bach (ergens) | De Utrechtse Internet Courant Klassieke uittips: Nieuw maar als Bach (ergens) | De Utrechtse Internet Courant

Klassieke uittips: Nieuw maar als Bach (ergens)

Klassieke uittips: Nieuw maar als Bach (ergens)

Nog maar net bekomen van de wereldpremière afgelopen woensdag in het Muziekgebouw aan ’t IJ van Rob Zuidam’s (eerste?) strijkkwartet – wat een fas-ci-ne-ren-de, mooie, naar de strot grijpende muziek! – dient zich komende zaterdag wéér iets Zeer Bijzonders aan. En nu – ‘kost’ slechts een fietstochtje in plaats van de trein – in ’s lands mooiste, aantrekkelijkste en ook vriendelijkste stad – midden in de roos lezer – Utrecht dus.

Daar treedt een pianoduo op, bestaande uit Daan Vandewalle en Keiko Shichijo, dat in het 16de eeuwse gebouw Leeuwenbergh (de plaatsvervangende Kleine Zaal van het volop in verbouwing en uitbreiding verkerende Muziekcentrum Vredenburg) een programma brengt met werk van Eric Satie (1866-1925): dat is inmiddels oude Nieuwe Muziek, maar nog steeds betoverend door zijn raadselachtige, laat-romantische inslag) en van Frederic Rzewski (maker van écht nieuwe Nieuwe Muziek).

Over laatstgenoemde ronkt Vredenburg: ‘De bevlogen en geëngageerde Frederic Rzewski ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Frederic_Rzewski ) trekt als weinig andere hedendaagse componisten een breed publiek. In de Cotton Mill Blues lijken de piano’s te veranderen in een stampende katoenmolen’.

Kijk, zo’n aankondiging prikkelt nou.

En dus even op youtube gezocht naar iets klinkends dienaangaande, want alle kaartaankoop-stimulerende uitingen van zo’n concertorganisator ten spijt: Who The Hack Is Frederic Rzewski? En waar staat de beste man voor?

Kiest u even uit het youtube-aanbod dienaangaande en dan weet u meer dan daarvoor http://tinyurl.com/bzegew6Geen kwáád woord dus over Nieuwe Media!.

DYNAMISCH

Het bijzondere van Rzewski’s Winnsboro Cotton Mill Blues heet een legendarisch voorbeeld te zijn van diens fysieke, dynamische stijl. Opmerkelijk: Rzweski spiegelt zich in deze compositie aan de koraalpreludes van J.S.Bach. Zoals Bach bewerkingen maakte van kerkliederen, zo gebruikte Rzewski Amerikaanse songs voor zijn ‘Ballads’. De verwerkte ‘tune’ in Winnsboro Cotton Mill Blues stamt vermoedelijk uit de jaren 1930. De originele tekst onthult beroerde arbeidsomstandigheden in de textielmolens van North Carolina.  Vredenburg: ‘De werkers moeten elke dialoog tegen elkaar gillen om boven de stampende machinerie van de katoenmolen uit te komen. Zo weren Rzewski’s ‘tunes’ zich manhaftig tegen de stampende bassen. Het resultaat is een zinderend stuk dat terecht is uitgegroeid tot een moderne klassieker’.

Grappig: Bach en Rzewski die op een lijn worden gesteld. Nogal prikkelend, op zijn zachtst gesteld.

Frederic Rzewski
Frederic Rzewski

Veel plezier!

 

ZATERDAG 27 APRIL 2013, MUZIEKCENTRUM VREDENBURG LEEUWENBERGH, 20 UUR.

Pianoduo VandeWalle & Shichijo in werk van Eric Satie en Frederic Rzewski.

Kaarten via www.vredenburg.nl

geen Reacties

Reageren

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).