Studenten communicatie- en mediatechnologie van de Hogeschool Utrecht (HU) gaan vanaf 5 februari de strijd met elkaar aan in de Museumbattle. Daarbij ontwikkelen 80 studenten in 5 werkdagen crossmediaconcepten voor vijf musea, te weten Museum Speelklok en het Catharijneconvent Utrecht, het Bonnefantenmuseum Maastricht, Armando Museum en Amsterdam Museum. Elk museum heeft een actueel en uitdagend vraagstuk neergelegd. Op de finaledag presenteren de studenten hun concepten en kiezen de musea en een deskundigenjury de winnaar van de Museumbattle bokaal.
Nu de nieuwe media, zoals mobiel internet, games, apps, Facebook en Twitter een steeds grotere rol spelen is het voor musea uitdaging om in te spelen op de (nieuwe) wensen van het publiek. Met crossmedia concepten ondersteunen studenten musea om beter toegerust te zijn op de toenemende invloed van digitalisering. ‘De deelnemende musea krijgen tijdens de Museumbattle de kans om gebruik te maken van de expertise van hbo-studenten en docenten’, aldus Karen Hilhorst, projectleider bij Hogeschool Utrecht. ‘Daarnaast is deze Battle voor studenten een goede ervaring, omdat ze in één week een krachtig concept neer moeten zetten voor echte opdrachtgevers.’
De Museumbattle is onderdeel van het onderzoeksproject Het Museumkompas, uitgevoerd door het lectoraat Crossmedia Business van de HU. Het project ondersteunt museumprofessionals in de ontwikkeling van crossmediale diensten. De finale vindt plaats op 10 februari in het Centraal Museum Utrecht.
geen Reacties
ReagerenEr zijn nog geen reacties geplaatst.