Utrecht werkt toe naar volwaardige nachtcultuur: ‘Wij concurreren niet, wij werken samen’ Utrecht werkt toe naar volwaardige nachtcultuur: ‘Wij concurreren niet, wij werken samen’

Utrecht werkt toe naar volwaardige nachtcultuur: ‘Wij concurreren niet, wij werken samen’ 

Utrecht werkt toe naar volwaardige nachtcultuur: ‘Wij concurreren niet, wij werken samen’ 
Flo Hollander is de derde coördinator van het Utrechts Nachtoverleg. Als voorzitter van het gezelschap dat zich hard maakt voor de doorontwikkeling van de nachtcultuur in de Domstad, treedt ze op als schakel tussen het nachtleven en de gemeente. Nog geen jaar geleden kwam uit een enquête naar voren dat inwoners de nacht omschrijven als ‘gezellig’, ‘gemoedelijk’, maar ook ‘braaf’ en ‘eentonig’, een herkenbaar punt voor Hollander, hoewel ze ook inziet dat er mede door de komst van de Nachtvisie vanuit de gemeente Utrecht al flinke stappen zijn gemaakt.

Flo Hollander is de derde coördinator van het Utrechts Nachtoverleg. Als voorzitter van het gezelschap dat zich hard maakt voor de doorontwikkeling van de nachtcultuur in de Domstad, treedt ze op als schakel tussen het nachtleven en de gemeente. Nog geen jaar geleden kwam uit een enquête naar voren dat inwoners de nacht omschrijven als ‘gezellig’, ‘gemoedelijk’, maar ook ‘braaf’ en ‘eentonig’, een herkenbaar punt voor Hollander, hoewel ze ook inziet dat er mede door de komst van de Nachtvisie vanuit de gemeente Utrecht al flinke stappen zijn gemaakt.

Gekleed in een voetbalshirt van festival Into The Great Wide Open en omhuld door een sjaal van het online radiostation System Radio, verschijnt Flo Hollander ten tonele. Met het verstrijken van de zondag begint ze aan haar zesde week als coördinator van het Utrechts Nachtoverleg. Ze neemt het stokje over van Shaked Franke, die onlangs afscheid nam van het overleg. Met de Nachtvisie 2030 op zak, weet de 23-jarige Utrechter maar al te goed wat haar te doen staat.

In het document, dat vorig jaar eind februari werd opgeleverd, staan de ambities die de gemeente en betrokken partijen hebben voor de Utrechtse nachtcultuur. Daarin ligt de focus niet zozeer op de (feest)cafés en bars, maar op ‘nachtclubs, muziekpodia en festivals met een eigen nachtelijke en autonome muziekprogrammering en de daarbij behorende dj’s, organisatoren, vormgevers, online radiostations, programmeurs, producenten, technici en bezoekers’.

Maandelijks overleg

Maandelijks spreekt Flo af met clubeigenaren en/of programmeurs van de dertien aangesloten partijen. Met hen onderzoekt zij hoe de samenwerking binnen de nachtsector kan worden verbeterd en de banden met de gemeente en de inwoners kunnen worden versterkt. Binnen het Nachtoverleg wordt kennis gedeeld over onderwerpen die van belang zijn voor de Utrechtse nachtcultuur als geheel en wordt de basis gelegd voor lobby binnen de lokale politiek.

“Veel steden hebben een nachtburgemeester, de Utrechtse kracht zit hem in onze vereniging. Wij concurreren niet, wij werken samen. Dat zie je terug aan de roulerende dj-collectieven langs verschillende nachtgelegenheden. Achter de schermen verwijzen podia initiatieven en organisatoren naar de plek die het beste bij ze past.”

De gemeente heeft ook haar ambities, die zijn vastgelegd in de eerdergenoemde Nachtvisie. Die zijn helder: Een vitale infrastructuur die moet leiden tot meer fysieke locaties, oog voor (sociale) veiligheid, ruimte voor jong talent, experiment en diversiteit. Speerpunten die de Utrechtse nacht een permanent karakter moeten geven.

Flo fungeert als schakel tussen beide partijen en hun belangen. Namens het overleg geeft zij de gemeente (on)gevraagd advies over de realisatie van hun doelen. Via haar draagt ook de gemeente haar steentje bij, dat gaat van mogelijkheden voor subsidies tot gebouwen die dienst zouden kunnen doen als uitgaanslocatie. Zeker het laatste punt vraagt om een creatieve aanpak.

Tekst gaat verder onder afbeelding

Central Studios in Utrecht wordt Kabul a Gogo

Rafelranden

De stad groeit met ruimtegebrek tot gevolg. De rafelranden van de stad bieden soelaas, wat Flo betreft. In het Werkspoorgebied, gelegen tussen het Julianapark en de Gele brug, bevinden zich, naast industrie, onder meer de Werkspoorkathedraal, de clubs WAS. en NAR en creatieve broedplaatsen De Nijverheid en Het Hof van Cartesius. Binnenkort verkast ook het nieuwe onderkomen van dB’s naar het gebied en opent megaclub KABUL à GoGo er zijn deuren. “De afgelopen jaren is het Werkspoorgebied een belangrijke rol gaan spelen in het nachtleven.” Een stuk Utrecht dat slechts gescheiden wordt van het centrum door de Vleutenseweg.

Tekst gaat verder onder afbeelding

De Nijverheid

“Utrecht is niet groot en een fietstocht van 15 minuten voelt al snel als een relatief grote opgave, daarin zijn we wat verwend. In steden als Rotterdam en Amsterdam is het veel gebruikelijker dat niet iedere uitgaansgelegenheid vanzelfsprekend in het hart van de stad te vinden is. Het had wat tijd nodig, maar ondertussen weet ook het grote publiek het Werkspoorkwartier te vinden. Ze hebben bewezen de tijdsinvestering waard te zijn.”

Grenzend aan het gebied wordt momenteel gewerkt aan 2800 nieuwe woningen. De nieuwe stadswijk, beter bekend als Cartesius, moet in 2028 klaar zijn. Een nieuw gebied dat volgens Flo mede door de opkomst van culturele initiatieven, waaronder de nacht, kan rekenen op een aantrekkelijke woonomgeving en aansluiting met de stad.

Pluspunten van de nacht

Het nachtleven in het Werkspoorgebied is volgens Flo voor een groot gedeelte te danken aan mensen als Bob Scherrenberg. “Hij is de eigenaar van de Werkspoorkathedraal en tal van andere panden in het gebied. Er valt snel geld te verdienen met commerciële projecten, maar hij geeft die ruimte aan duurzame culturele initiatieven. Gebiedsontwikkelaars, vastgoedondernemers en aannemers kunnen huiverig zijn voor overlast of het risico dat een (nachtelijk)cultureel concept faalt. Het is daarom belangrijk dat zij de waarde van de nacht inzien.”

Tekst gaat verder onder afbeelding

Die kent Flo als geen ander. In 2022 sloeg ze de handen ineen met Het PUNT, het voormalig loket voor creatieve initiatieven, ontstaan tijdens corona. Namens hen deed ze onderzoek met het uitgangspunt: zoeken naar wegen om de behoefte aan fysieke locaties binnen het Utrechtse nachtleven interessant te maken voor stakeholders. Met als doel dat zij het nachtleven meenemen in ontwikkelingsbeleid. Spoiler over de uitkomsten: wijken krijgen een aantrekkelijker vestigingsklimaat, de mentale gezondheid neemt toe en er vindt een stijging van de werkgelegenheid plaats.

Grote schoenen

Scherrenberg sloot onlangs een overeenkomst met ondernemer Omar Waseq, die eerder zijn strepen verdiende met Het Filmcafé en later Teatro en de Kaasbar opende. In het voormalige pand van Central Studios mag hij zijn eerdergenoemde KABUL à GoGo openen. Met een oppervlakte van 2.000 vierkante meter heeft de Utrechtse ondernemer grote schoenen te vullen. 12 april opent KABUL à GoGo zijn deuren voor bezoekers met een 56 uur durend feest. Voor Utrechtse begrippen een hedonistisch tijdsbestek, dat vooral doet denken aan het Berlijnse nachtleven.

‘Hiermee worden Utrechtse standaarden opgerekt’

Een goed statement volgens Flo: “Hiermee worden Utrechtse standaarden opgerekt.” Een alternatief uitgaansgebied heeft voordelen volgens Flo: “De NAR is bijvoorbeeld volledig opgebouwd uit een circulaire constructie. Een bouwwerk dat in het centrum nooit gerealiseerd had kunnen worden. Daarnaast zijn hier simpelweg veel grotere locaties beschikbaar. Naast het creëren van nieuwe gebieden is het ook belangrijk om het huidige aanbod te onderhouden.” Zo komt er in het nieuw te realiseren Jaarbeurspleingebouw, OOpen, een nachtclub. De bouw van het pand start naar verwachting in 2025.

Safe space

Een andere ambitie uit de Nachtvisie is het creëren van een veilig nachtleven. Vrijwel iedere kroeg of bar heeft huisregels, waarin bijvoorbeeld staat dat fysiek geweld en overlast niet getolereerd worden, maar Utrechtse nachtclubs gaan verder. Zo vermeldt WAS. dat het op prijs gesteld wordt als je goed op de hoogte bent van de programmering of geïnteresseerd bent om je daarin te verdiepen en is het verboden om bij KABUL à GoGo en BASIS te filmen en fotograferen. Ook word je in de rij bij veel nachtclubs geïnformeerd door doorhosts over wat je binnen kunt verwachten en welke gedragsnormen daaraan verbonden zijn.

‘We moeten onze bezoekers opvoeden’

Beleid, voorschriften en regels die volgens Flo bijdragen aan een sociaal veilige en inclusieve nachtcultuur waar ruimte is voor zelfontplooiing. “Veel van deze gelegenheden werken met floorangels, werknemers die op de vloer aanwezig zijn om aan te spreken wanneer een onveilig gevoel de overhand neemt. Dat kan bijvoorbeeld gaan om seksuele intimidatie. De nachtcultuur stelt een voorbeeld, waar de bars en cafés een voorbeeld aan kunnen nemen. We moeten onze bezoekers opvoeden om een sociaal veilige en inclusieve nachtcultuur te waarborgen.”

Volgens Pieter van NAR dienen de reglementen ook om de muziek centraal te stellen: “Het klinkt snobistisch, maar in een museum kom je om schilderijen te kijken en bij ons kom je voor de muziek. Daar zijn gedragsnormen aan verbonden.”

Diverse toekomstmuziek

De huidige clubs hebben een redelijk aanbod, maar nog niet elke organisatie met een ander genre kan zijn plek vinden in Utrecht, hiphop en R&B bijvoorbeeld. “La Cassette organiseerde voorheen vaste avonden in Filmcafé en EKKO, maar ligt voorlopig stil wat betreft clubavonden. Dat gaat in de toekomst weer komen, maar momenteel ligt hun focus op La Classette; een opleidingstraject voor jonge creatieveling om kennis te maken met foto- en videografie, grafisch ontwerp of evenementenproductie. Dat gebeurt door middel van workshops en masterclasses gegeven door professionals. Dit soort trajecten worden mogelijk gemaakt door de (jongeren) impulssubsidie.”

Deze wordt verstrekt door de gemeente, voor ‘initiatieven die artistiek nog kunnen groeien, bijdragen aan de ontwikkeling van talent en/of een bijzondere aanvulling zijn op het aanbod in de stad’. Wethouder Eva Oosters laat aan DUIC weten, dat de impulssubsidie ook dit jaar weer beschikbaar zal zijn voor een maximum van 2.500 euro per aanvraag. Later dit voorjaar wordt bekendgemaakt vanaf welke datum initiatieven aangemeld kunnen worden.

Speeltuin

Poppodium EKKO heeft een soortgelijk opleidingstraject waar beginners leren omgaan met een draaitafel en aan de hand worden genomen in het betreden van de nachtsector. “Dat getuigt van de goede infrastructuur in de stad.”, vertelt Pieter Taubert. Hij is clubmanager bij NAR en komt via zulke wegen in contact met aanstormende namen. Volgens hem spelen online radiostations eveneens een belangrijke rol voor talentontwikkeling.

Utrecht kent twee van deze radiostations; Stranded-FM en Birdcage. In tegenstelling tot wat men verwacht van een radiostation, voorzien zij niet in verkeersinformatie, nieuwsbulletins en telefoongesprekken met luisteraars. Wel zijn via hun kanalen regelmatig livestreams te zien van dj’s die grofweg een uur de tijd krijgen om hun muziek te etaleren.

‘Artiesten die nog niet toe zijn aan grote podia doen hier ervaring op’

Vorig jaar zag ook Studio-T het daglicht, een podium voor livemuziek. De optredens die hier plaatsvinden worden opgenomen en zijn via de website te bekijken. Waardevolle plekken volgens Flo: “Artiesten die nog niet toe zijn aan grote podia doen hier ervaring op en werken aan hun portfolio. Op dit soort plekken komen zij in aanraking met makers die al langer meelopen en maken ze kennis met nieuwe genres.” Daar kan Pieter zich enkel bij aansluiten. “Vroeger maakte je een mixtape op een usb, cassette of cd, nu is deze vereeuwigd op de onlinekanalen van deze stations.”

De komende tijd gaat Flo aan de slag om de gemeente te helpen met het realiseren van de ambities uit de Nachtvisie. Vanuit een kritische houding wil ze naar eigen zeggen: “Dat iedereens stem gehoord wordt en dat we kunnen laten zien wat we in huis hebben. Het zou mooi zijn als Amsterdammers en Rotterdammers in het vervolg de weg naar ons weten te vinden, in plaats van altijd maar andersom.”

25 Reacties

Reageren
  1. Baliekluiver

    Beseft Flo Hollander wel dat veel van wat zij in dit artikel noemt ‘nieuwkomers’ zijn? En volgens de nieuwe richtlijnen dienen nieuwkomers zich aan te passen aan de bestaande omgeving, en mogen daar dus geen overlast veroorzaken. Dus als straks de basdreun van super-nieuwkomer KABUL à GoGo door de stad dendert zal daar direct op gehandhaafd worden, toch?

  2. Gogogo

    PUNK! ⚡️

  3. Pieter

    In Amsterdam is er 700.000 € subsidie tegenaan gegooid,
    Utrecht gaat zich steeds meer spiegelen aan Amsterdam

  4. HenQie

    Yes, knallen maar en open nu echt goedetechnoclubs naar Amsterdams niveau. De tijd van alleen maar eenzijdige Guus Meeuwis kroegjes en bierfestivals is wel achter ons. Hoop dat Utrecht zijn rafelrandjes wel weer te behouden en niet bezwijkt voor het grote investeerdersgeld om er (weer) woningen te bouwen. Utrecht mag geen tweede Nieuwegein of Lopik worden, slapen doe je maar daar.

  5. G.H.

    Go with (the) Flo!
    Heel mooi dat hierop wordt ingezet, succes!

    Kleine opmerking: bij BASIS is het niet verboden te filmen en fotograferen, er wordt wel gevraagd om hiermee terughoudend te zijn, en je flitser wordt afgeplakt (overigens zou ik zo’n totaalverbod, op straffe van verwijdering, van harte toejuichen).

  6. mevrouw Den Besten

    Doe dat maar lekker op een bedrijventerrein in geïsoleerde ruimten tegen herrie WEG MET DE NACHTCULTUUR. De nacht is om te slapen de dag om te leven. Zo heeft de NATUUR dat bedacht !

  7. Prof Eelco Vonkert

    De nacht is om te slapen. Mensen hebben rust en stilte nodig. Ook in een stad.

  8. Paul

    Utrecht verdient niet alleen als een stad van bijna 400.000 inwoners nu een goed gevarieerd nacht leven , maar juist ook als landelijk centrum.
    In het verleden was te zien dat bijvoorbeeld Cartouche & Felini zeer goed instaat waren om bezoekers uit de rest van Nederland, en Amsterdam, Rotterdam aan te trekken.
    Helaas zijn vaak succes formules in het verleden of naar Amsterdam gegaan, of door agressieve bezoekers ten onder gegaan.
    Een unieke kans ligt in het Werkspoor gebied, zoals in Berlijn, Hamburg, New York om een echte concentratie te creëren.
    Als het ook lukt om dit voor Nederlandse normen ongekend divers en veilig te maken dan is succes verzekerd.
    De bereikbaarheid is redelijk goed. Station Zuilen, en Station Leidse Rijn zijn heel dichtbij.
    Leidse Rijn verbinding kan nog beter, en de frequentie van beide is nog te laag.
    Bus verbindingen zijn er, en per fiets is heel kort maar rijden. Wat Utrecht mist is voldoende UBER , GRAB etc online taxi diensten. Zeker voor de nacht is dit zeer handig.
    Goed te horen dat Utrecht ambities ook hierin heeft ! Succes !

  9. Chef Plongeur is blij!

    Ik vind het gewéldig!! Eindelijk ontstaat er wat stedelijk leven in de zo mooi beschreven “rafelranden” van Utrecht, en wordt het vaak conservatieve dagleven uitgebreid naar de nacht, met ruimte voor vreugde, feest, muziek en creativiteit, wat hoort bij iedere stad!
    Indrukwekkend ook hoe deze jonge dame zó’n stevige, belangrijke rol inneemt, samen met ondernemers die hun nek uitsteken. Fantastisch!!!!!

  10. Massegast

    Dansen op de vulkaan! Poetin zal voor een heel ander ‘nachtleven’ gaan zorgen.

  11. Kloek

    @ Henqie

    Goede nachtcultuur ontwikkelt zich van onderop, vanuit mensen zelf. Dat schept gemeenschapszin en gemeenschap. Samen aan 1 doel werken en met 1 iets bezig zijn. Zelf dingen uitvinden en verzinnen. Berlijnse technoscene eind jaren tachtig? Om maar weer met eeen dooddoener te komen. Met weinig middelen door een handjevol mensen uitgevonden, in leegstaande panden en kelders, met nauwelijks middelen. Zelfde geldt voor New York punk, Londonse punk en ska, Manchester scene, etc..

    Wanneer de overheid zaken van bovenaf gaat invoeren of iets aan mensen gaat opleggen en wanneer je copy paste van andere steden gaat doen (hun cultuur en uitgaansleven kopiëren) en niks eigens inbrengt> dat werkt compleet niet. Het zal altijd een slap aftreksel zijn (en blijven), opgewarmde koffie. Zie hier Utrecht de laatste jaren. Dat Kabul a go go is gewoon Berlijntje spelen. Dat scenetje achte Kabul a go go, daar zitten best vervelende mensen in, die al veel tye lang een vervelend stempeltje op Utrecht drukken. Zitten ook wat mensen uit de zogenaamde hipsterscene van 10/ 15 jaar geleden in.

    De enige reden dat Utrecht aan nachtcultuur wil werken, is om het economisch vestigingsklimaat te versterken. Zodat jonge mensen (vooral expats en dergelijke) hier komen en blijven wonen.

    Ook hier denkt Utrecht dat de overheid dit moet regelen, in plaats van dat de mensen, de Utrechters en Utrechtenaren zelf een fijne aangename leefbare stad creëeren., Juist doordat de overheid dit naar zich toetrekt worden mensen lui en gemakzuchtig en zullen niks meer zelf doen. Het levert een soort stadschagerijn op, zeker als dingen niet goed geregeld worden.

    Dat vestigingsklimaat wordt door de overheid gestimuleerd onder druk van VNO/ NCW, Universiteit en bedrijfsleven en om het toekomstig bedrijfsleven te willen huisvesten (lees personeel lokken). Sterker nog. Utrecht mikt op inwoners die in Amsterdam (of de verdere Randstad werken, maar daar niet (meer) terecht kunnen. Utrecht als dependance van Amsterdam en de verdere Randstad. Utrecht mikt op hoogopgeleid, onder druk van eerder genoemde bedrijfsleven. Laag opgeleide banen verdwijnen namelijk in raptempo (robotisering, computerisering, AI). Hoog opgeleide mensen playen zogenaamd hard na het harde werken> dus hedonistische buiten werktijdcultuur.

    Deze nieuwe bewoners zullen misschien wel bewoners die al wat langer in Utrecht wonen de stad uit concurreren. Expats zijn (o.a. door het nauwelijks betalen van belastingen en omdat zij vaak uit “goede tot zeer” goede milieus elders ter wereld komen) bijzonder kapitaalkrachtig en vinden huizen in Nederland/ Utrecht een koopje en drijven de prijzen gigantisch op. Zeker sinds expats zich wat langer in NL willen vestigen en de koopmarkt op zijn gegaan (na eerder de huurmarkt te hebben verpest/ verprutst in de grote steden).

    Die zogenaamde linkse partij in Utrecht voert dus anders wel dik neoliberaal economisch beleid, onder een zachte sluier (nachtcultuur). Er spelen dus echter hele andere belangen.

    Overigens, alsof er niet tienduizend dingen belangrijker voor mensen zijn dan het nachtleven of het uitgaansleven? Uitgaan doen vooral mensen in een bepaalde periode van hun leven en in een vrij kort tijdsbestek van dat leven. Die tienduizend andere dingen, daar hebben mensen in hun héle leven mee te maken. DIngen die Utrecht al jaren niet doet bijvoorbeeld. Ik kan er zo een lijst van maken, binnen no time.

    Getekend door iemand genoten heeft van de uit de mens zelf ontstane cultuur van feestjes in de werfkelders en muziekoptredens in de werfkelders van Utrecht. Toen had Utrecht in ieder geval geen van bovenaf georganiseerde nachtcultuur nodig. In die werfkelders, door jongeren zelf georganiseerd, heb ik mijn vrienden en toenmalige vriendin ontmoet. Een gelukzalige tijd, waarin ik weinig eisen had.

    Ben blij jong te zijn geweest in een niet hedonisctische cultuur waarbij mensen nog noet op hun wenken bediend hoefden te worden door de ander. Ben blij geleerd te hebben van niets iets te maken, door ergens voor te werken. Dat geeft 100.000 keer meer voldoening, dan slechts te consumeren.

  12. Anne Marie.

    Flo is voor een veilige nachtcultuur en de opvoeding van bezoekers om daar blij mee te zijn.
    De woningzoekenden zijn voor woningbouw en de opvoeding van Overheid in Nederland om woningzoekenden blij te maken met een veilige woning

  13. Een uil

    @Eelco en mw. Den:

    Nee, de nacht is niet altijd voor iedereen om te slapen. En de dag is niet voor iedereen bedoeld om zuur te zaniken op internet.

    Goddank is de natuur heel wat diverser dan uw suffe kliek.

  14. Nina

    @ Een uil

    Ieder zijn ding.

    De dieren slapen als het donker is of andersom, zoals een uil bijv. en hebben een bioritme. Dat geldt ook voor de mens.

    Ik hoor soms mensen die al last hebben, als de klok wisselt naar zomer- of wintertijd. Een jetlag is over het algemeen geen pretje en dat geldt ook voor nachtdiensten draaien. Dat laatste is zelfs wetenschappelijk bewezen slecht voor bijv. het hart en kans op diabetes.
    Bron: https://www.rivm.nl/nachtwerk#:~:text=Werken%20tijdens%20de%20nacht%20verstoort,%2C%20en%20hart%2D%20en%20vaatziekten.

    Soms een nacht doorhalen, zal vast wel kunnen, maar mensen die in de stad wonen en nachten achter elkaar gestoord worden in hun nachtrust door geluidsoverlast is van een andere orde.

    Kwestie van rekening met elkaar houden en als je buiten bent na 23.00 uur het geluidsniveau zeer laag houden. Dit staat ook in de APV. Zo moeilijk of teveel gevraagd is dat toch zeker niet?

  15. Jan Willem

    Wat ik mis in dit hele verhaal is het rekening houden met omwonenden. Niet iedereen zit te wachten op het ontluiken van een ‘rafelrand’ naast jou woonwijk of het starten van een nachtclub onder jou woning.
    Worden er bruggen geslagen tussen deze ondernemers en buurtgenoten..? Goede afspraken gemaakt? Goede geluidsisolatie toegepast in feest locaties? Of zetten we vol in op het nachtleven en tja, je woont er naast met jonge kinderen die elk weekend wakker liggen, maarja jammer voor je.
    Dit lijkt dit artikel wel te impliceren.

  16. Een uil

    @Nina:

    “Soms een nacht doorhalen, zal vast wel kunnen”

    INDEED! U begrijpt het. Verder heb ik niet gelezen, dank voor de support <3

  17. Lisa

    Mensen die Utrecht in 1 adem noemen en vergelijken met New York, Hamburg en Berlijn sporen niet helemaal geloof ik.

    Utrecht zou in de VS qua grootte de 46e/ 47e stad zijn, ongeveer zo groot als Minneapolis, Colorado Springs, Wichita of Arlington.

    In Duitsland zou Utrecht te vergelijken zijn met Bochum, Wuppertal, Bielefeld.

    Utrechters lopen naast hun schoenen.

  18. Nina

    @ Een uil

    Voor jou één nacht is prima. Voor omwonenden elke nacht is niet te doen.

  19. Nina

    De empathie is soms ver te zoeken helaas.

    De gemeente moet de APV handhaven en zo inwonenden en bezoekers leren welk gedrag van hen verwacht wordt.

    Daarnaast is de gemeente door niet te handhaven mogelijk mede verantwoordelijk voor de gevolgen. Zeker nu uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat onderbreking van de nachtelijke rust gezondheidsschade toebrengt iets om goed in acht te nemen.

    Bron nogmaals: https://www.rivm.nl/nachtwerk#:~:text=Werken%20tijdens%20de%20nacht%20verstoort,%2C%20en%20hart%2D%20en%20vaatziekten

  20. Wim

    @nina
    En hoe staat het eigenlijk met die 80 mio?

  21. Martijn

    Klinkt goed allemaal. Hoop dat er vooral ook gekeken wordt naar de sterke punten die Utrecht van nature al heeft. Bijvoorbeeld door mensen van het conservatorium te betrekken. Hoe leuk kan het zijn als Utrecht de stad wordt die bruist van de nieuwe, experimentele muziek en open podia.

    Daarnaast zijn er een hoop plekken die er al eeuwen zitten, maar wel eens wat frisse ideeën kunnen gebruiken.

    Zou ook pleiten om zoveel mogelijk de buurt te betrekken in nieuwe initiatieven. Om draagvlak te kweken en het echt Utrechts (Utregs) te laten zijn. Bottom-up en lokaal, in plaats van top down en generiek. Maak het echt van ons Utrechters, maar voor iedereen!

  22. Henny

    Lekker provinciaals gelul

  23. Tjiuk

    @nina waar wonen mensen in het werkspoorkwartier????? Ene kant is een kanaal, andere kant een spoor/park. Rest bedrijven; en na enkele honderden meters woningen.

  24. De Heus

    @tjiuk geluid draagt kilometers ver. Een gewoon bluetooth speakertje, van 2 watt kan ondanks het lage wattage 100 db eruitgooien… sta je mee aan de maliebaan bij de spoorwegovergang met een muziekje, Bij de eerstvolgende kruising (nachtegaal/burg reiger) hoor je datzelfde speakertje dus nog… daarzo op een stille nacht. En dan hebben we het over een telefoontje. Bij dit soort herrie uit enorme boxen dringen de bassen ook nog eens door de wanden van het gebouw en bassen zijn omnidirectionaal en niet rechtlijnig zoals midden en hoge tonen. m.a.w. bassen gaan alle kanten uit. De windrichting bepaalt daarna wie de meeste bassen op dat moment te verduren krijgt. De kunde omtrent geluid (voortplanting) en overbrenging (contactgeluid) is zó slecht de laatste generaties wordt niets meer geleerd op basisscholen over geluid . Natuurkunde en biologie zijn heel belangrijke vakken blijkt maar weer. Door bezuinigingen hierop op de bassischool zitten we nu met heel veel intolerante mensen die niet snappen dat ze over 10 jaar stokdoof zullen zijn vanwege gescheurde zenuwhaartjes in hun oren. Harde muziek is zéér schadelijk. Vroeger had je een piano, en een groepje zangers.. Live zonder versterking en die vulde al een zaal of plein. Het is allemaal té. Het geluidsniveau moet drastisch omlaag, en de basweergave niet harder dan 70 db op 1 meter afstand onder de 200 hz. Zo voorkom je heel veel ellende.

  25. Bart Gratama

    Waarom nachtleven zo schadelijk is, zeker als zij opgedrongen wordt. Kan men lezen in het volgende wetenschappelijk onderzoeksrapport: https://ustg.nl/wp-content/uploads/chronobiologische-effecten-van-geluidhinder-002-1.pdf Feiten en cijfers. I rest my case. Als jij elke dag van de week een feestje wilt hebben? Prima. Maar ik hoef er geen last van te hebben. 1 x per jaar prima.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).