De binnenhaven van Lage Weide is een opvallend belangrijke, maar onbekende economische motor van Utrecht. Dat blijkt uit het afgelopen vrijdag door de Nederlandse Vereniging van Binnenhavens (NVB) gepresenteerde onderzoeksrapport ‘Blueports’. Al in 2004 toonde onderzoek door TNO in opdracht van de NVB de economische waarde van binnenhavens voor Nederland onomstotelijk aan. Het vergelijkbare onderzoek van de Erasmus Universiteit laat zien dat deze waarde van de ‘Blue Ports’ sindsdien is toegenomen.
Als grote multifunctionele binnenhaven met een sterke strategische ligging aan het Amsterdam Rijnkanaal is Lage Weide, de vijfde grootste binnenhaven van Nederland, goed bereikbaar voor schepen met een ruime diepgang. Met een container overslag van 70.000 TEU, de standaardmaat voor een container, in 2011 (65.000 TEU in 2006) biedt Lage Weide direct haven gebonden werkgelegenheid aan 800 werkzame personen en een totale economische toegevoegde waarde van 192 miljoen euro. Dat blijkt uit het onderzoeksrapport ‘Blueports’ van de Erasmus Universiteit in opdracht van de NVB. Doelstelling van het onderzoek was om het economisch belang voor de Nederlandse binnenhavens te bepalen voor 2011 en een vergelijking te maken met het economisch belang in 2003. Dat gebeurde aan de hand van onderzoek naar 16 case studies, waaronder die van de Utrechtse binnenhaven Lage Weide, en economische kengetallen met betrekking tot de Nederlandse binnenhavens.
De binnenvaart staat de laatste jaren hoog op de politieke agenda omdat het een essentiële schakel in de logistieke keten is. Binnenhavens vormen, als economisch belangrijke knooppunten, een wezenlijk onderdeel van de achterlandverbindingen. De groeiende containeroverslag en het toenemende aandeel van de binnenvaart zorgen voor nieuwe uitdagingen in het achterlandtransport. Sinds 2004 vond een aantal veranderingen plaats met betrekking tot de ontwikkeling van de Nederlandse binnenhavens. Met het in 2008 door het Rijk gelanceerde programma ‘quick wins binnenhavens’ bijvoorbeeld, wordt in totaal een bedrag van 100 miljoen euro geïnvesteerd voor verbetering van de binnenhavens: voor alle projecten geldt dat door de regio (gemeenten en provincies) ook 100 miljoen Euro wordt geïnvesteerd. Het Rijk draagt bij aan kwaliteitsverbetering en betere bereikbaarheid van binnenhavens. De NVB zet zich in voor het behoud en de ontwikkeling van de binnenhavens.
De haven op Lage Weide heeft deze grootscheepse en langdurige renovatie inmiddels achter de rug. Alle havenarmen zijn uitgediept tot een constante diepte van vijf meter over de gehele breedte van de kanalen. Dat maakt het mogelijk om ook de grootste binnenvaartschepen met een diepgang van vier meter aan de kade te laten laden en lossen. De kades zijn ook vernieuwd of gerenoveerd in samenwerking met de bedrijven die er aan liggen en met subsidie van verschillende ministeries, provincie Utrecht, Bestuur Regio Utrecht, Europese Unie (EFRO) en project Verder. Afgelopen zaterdag werd de afsluiting van de renovatie gevierd met een boottocht en een symbolische onthulling van de betonnen kunstwerken van kunstenaar Ruud Kuijer.

geen Reacties
ReagerenEr zijn nog geen reacties geplaatst.