Het Rijk, de gemeenten Utrecht, Amsterdam en Rotterdam en het bedrijfsleven willen een landelijk convenant sluiten over de invoering van zogenoemde milieuzones rond binnensteden. Dat zegt het georganiseerde bedrijfsleven in een reactie op het plan van het Utrechtse stadsbestuur om al in 2013 bestelbusjes die op diesel rijden te gaan weren uit het centrum. In september moet duidelijk worden of dit gaat lukken.
Voor het verbeteren van de luchtkwaliteit in steden waar deze niet voldoet aan de norm, zijn maatregelen noodzakelijk. Eén van die mogelijke maatregelen is de invoering van een milieuzone. Naast de invloed op de luchtkwaliteit heeft een milieuzone ook gevolgen voor het bedrijfsleven. Om ervoor te zorgen dat een milieuzone breed geaccepteerd wordt hebben de overheid en het bedrijfsleven afspraken gemaakt die zijn vastgelegd in het convenant ‘Stimulering schone vrachtauto’s en milieuzonering’. In 2006 hebben de overheid (het Ministerie van VROM, het Ministerie van V&W en een aantal gemeenten, waaronder Utrecht) en het bedrijfsleven (EVO, TLN en KNV) het convenant ondertekend. In het convenant is bepaald wat een milieuzone is; dat deze alleen geldt voor vrachtauto’s zwaarder dan 3500 kg; wat de toegangscriteria zijn; welke ontheffingsmogelijkheden er zijn; welke stappen moeten worden doorlopen om te beslissen of een milieuzone zinvol is; hoe de convenantspartijen zaken met elkaar afstemmen; dat er een stuurgroep, een werkgroep en een geschillenregeling is. Ook is bepaald dat de convenantspartners gezamenlijk streven naar uitvoering van aanvullende lokale maatregelen zoals verschoning van het gemeentelijk wagenpark, schoon openbaar vervoer en stimuleren van efficiënte stedelijke bevoorrading.
In hun gezamenlijke reactie op de plannen in Utrecht lieten verladersorganisatie EVO, Transport en Logistiek Nederland, VNO-NCW en MKB Nederland afgelopen donderdag
al weten ‘onaangenaam verras’ te zijn door de Utrechtse plannen. Volgens het bedrijfsleven is Utrecht veel te voorbarig met haar plannen. Zo zou het nog niet eens duidelijk zijn voor welke bestelbussen precies beperkingen zouden moeten gaan gelden. Bovendien wijzen de organisaties erop dat er compensatie moet komen voor ondernemers die gedwongen zijn nieuwe bestelbussen aan te schaffen. In tijden van crisis is het vernieuwen van het bestelwagenpark voor veel ondernemers een onmogelijke opgave.
geen Reacties
ReagerenEr zijn nog geen reacties geplaatst.