Stadspromotie Utrecht krijgt nieuwe impuls | De Utrechtse Internet Courant Stadspromotie Utrecht krijgt nieuwe impuls | De Utrechtse Internet Courant

Stadspromotie Utrecht krijgt nieuwe impuls

Stadspromotie Utrecht krijgt nieuwe impuls

Een breed samenwerkingsverband van partijen, zoals de gemeente Utrecht, Stichting Utrechts Museumkwartier, Stichting Cultuurpromotie Utrecht en Stichting Toerisme Utrecht, zal zich vanaf 2012 gezamenlijk richten op stadspromotie en alle daarmee samenhangende marketingactiviteiten. Er wordt samengewerkt met de Universiteit Utrecht en andere kennisinstellingen in de stad. De tijd is rijp om de promotie van de stad veel meer samen met alle partijen in de stad aan te pakken, vindt het college. 

Dat de gemeente Utrecht nog moet wennen aan de nieuwe manier van stadspromotie blijkt uit de op utrecht.nl gepresenteerde informatie over het onderwerp. Ver weggestopt onder ‘economie en bedrijf – ondernemersloket – stimuleren Utrechtse economie – stadspromotie’ geeft Utrecht aan zich zowel nationaal als internationaal te willen profileren. Daarbij wordt, zo stelt de gemeente,  door middel van intensieve stadspromotie ingezet op het vergroten van de bekendheid van de stad en het optimaal benutten van economische kansen. Voor de programma-aanpak wordt verwezen naar het programma stadspromotie 2008 – 2011 en voor meer informatie over naar een aparte website. De informatie daarop is echter voor het laatst bijgewerkt in mei 2011 en de laatste nieuwsbrief dateert van juli 2011. Blijkbaar moet daar dus nog een inhaalslag gemaakt worden of moet de informatie nog worden geactualiseerd. Uit de Nationale Citymarketing Monitor 2010, een onderzoek van de Erasmus Universiteit onder citymarketeers, blijkt overigens dat citymarketing binnen veel gemeenten verzand in ‘stroperigheid’. Dat zou samenhangen met de besluitvorming, die dikwijls over veel schijven verloopt omdat wordt samengewerkt met veel uiteenlopende partijen.

Al langere tijd was bekend, dat het programmabureau Stadspromotie ophoudt te bestaan. Alle gemeentelijke afdelingen krijgen in de nieuwe opzet de opdracht om een bijdrage te leveren aan het profiel van de stad. Daarbij wordt ingezet op Utrecht als stad van kennis en cultuur met een aantrekkelijk en concurrerend klimaat om te wonen, werken, studeren, leven, bezoeken en investeren. De redactie van DUIC is benieuwd naar de eerste zichtbare inspanningen van het nieuwe samenwerkingsverband.

geen Reacties

Reageren

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).