Bedrijfsnaam
Fanminds
Naam van de ondernemer
Guido Cramer en Rutger Teunissen
Motivatie start van het bedrijf
We merkten allebei dat bedrijven en marketeers altijd hard bezig zijn om nieuwe klanten te werven en vervolgens de klachten te ‘managen’. Trouwe klanten vallen daardoor letterlijk tussen wal en schip. Een gemiste kans, want trouwe klanten (of fans) zijn de ambassadeurs van je merk. Wij geloven in die kracht van fans. Als je je fans erkent en actief bij je merk betrekt, zorgt dat voor meer klantinzicht, een grotere loyaliteit, een golf van enthousiasme en niet onbelangrijk: meer opbrengsten. Daarnaast waren wij allebei geboeid door de mogelijkheden van gamification – het toepassen van spelmechanismen en game-denken in een niet-game gerelateerde omgeving. Wij zien gamification, mits goed toegepast, als een denkwijze die heel goed bij kan dragen aan de activatie van klanten en medewerkers.
Product
Wij helpen bedrijven om fans te creëren, met ze in contact te komen en ze vervolgens te activeren en belonen. Dat doen we met drie producten. Met fan consultancy helpen we bedrijven stapsgewijs op weg naar fans. Met (Facebook) fan engagement creëren we waardevolle communities, een actieve fanbase die met je meedenkt en haar enthousiasme verspreidt.Business gamification zetten wij in de praktijk in om op een nieuwe, leuke manier gedrag van klanten en medewerkers te stimuleren.
Hoe kom je aan klanten?
Uiteraard spreken we ons directe netwerk aan en zorgen we ervoor dat iedereen om ons heen goed weet wat onze toegevoegde waarde is. Daarnaast hebben we als introductiecampagne persoonlijke ‘fanmail’ gestuurd naar bedrijven met wie wij graag willen werken. Die campagne verliep boven verwachting, waardoor we direct een aantal opdrachten hebben binnengehaald. Via blogs, artikelen, congressen, cases en sociale media weten steeds meer mensen wie we zijn. Maar onze belangrijkste bron van leads en klanten zijn onze bestaande opdrachtgevers. Dat laatste is natuurlijk helemaal in lijn met onze gedachte: enthousiasme verspreidt zich! We doen er dan ook alles aan om van onze opdrachtgevers actieve fans te maken.
Hoe heeft heb je je investering voor elkaar gekregen?
Wij hebben nauwelijks investeringen hoeven doen. De cashflow die we nodig hadden om het bedrijf draaiende te krijgen hebben we uit eigen zak geïnvesteerd.
Welke tegenslagen ben je al tegengekomen?
Grote tegenslagen zijn we gelukkig nog niet tegengekomen. Het is wel zo dat je zo nu en dan veel tijd en energie in een potentieel project stopt dat vervolgens toch niet doorgaat. Dat is even frustrerend, maar gelukkig zijn er altijd weer nieuwe kansen om op te duiken.
Welk advies zou je een (door)starter geven?
Blijf niet te lang in jezelf nadenken, maar ga met je ideeën naar buiten. Daar wordt het altijd beter van. Bovendien is dat de enige manier om te toetsen of er überhaupt wel iemand zit te wachten op je product of dienst. En vooral: maak het leuk, voor jezelf en voor je klanten!
Waar staat het bedrijf over 5 jaar?
5 jaar vooruitkijken is lastig, maar aan ambitie en dromen geen gebrek! Fanminds is over 5 jaar de bewezen eerste keus voor fan engagement en gamification in Europa. Naast de diensten die we aanbieden, hebben we in eigen beheer een aantal serious games en technische hulpmiddelen gelanceerd die direct bijdragen aan engagement en activatie van klanten en medewerkers. En we werken nog steeds met de opdrachtgevers met wie we nu werken.
Waarom in Utrecht?
Wij wonen allebei in Utrecht, dus Utrecht was al een logische keuze. Bovendien ligt Utrecht centraal, de ideale uitvalsbasis om klanten in het hele land te bezoeken.
geen Reacties
ReagerenEr zijn nog geen reacties geplaatst.