Retail2020: Het nieuwe winkelen! Hoe nu verder? | De Utrechtse Internet Courant Retail2020: Het nieuwe winkelen! Hoe nu verder? | De Utrechtse Internet Courant

Retail2020: Het nieuwe winkelen! Hoe nu verder?

Retail2020: Het nieuwe winkelen! Hoe nu verder?

Met workshops op het gebied het nieuwe winkelen probeert de Kamer van Koophandel ook Utrechtse retailers te wijzen op de nieuwe mogelijkheden voor klantbeleving, -binding en omzetvergroting. Het winkelgedrag van consumenten verandert razendsnel. Retailers die daar niet op inspelen krijgen het steeds lastiger. Aanpassen van de bedrijfsvoering is een must. De sessies zijn een vervolg op de succesvolle bewustwordingsbijeenkomsten Retail2020: Het nieuwe winkelen, die dit voorjaar overal in het land gehouden zijn.

De toekomst van de retail zit volgens de Kamer van Koophandel in de combinatie van gastvrijheid en klantbeleving en cross channel: de combinatie van winkel, internet en mobiele telefoon. Om die verandering succesvol te realiseren, moeten retailers eerst hun businessplan aanpassen. Tijdens de workshop ‘Retail2020: Van trends naar strategie’ krijgen zij praktische informatie waarmee ze kunnen inspelen op de nieuwe trends in consumentengedrag en bestedingen. Gedurende twee avonden gaan winkeliers onder leiding van een ervaren trainer actief aan de slag met hun eigen businessplan in samenwerking met collega-retailers. Ze profiteren op die manier van elkaars creativiteit, inspireren elkaar en doen zo nieuwe ideeën op om klanten te winnen en blijvend aan hun zaak te binden.

De praktische uitwerking van het nieuwe businessplan in concrete acties wordt aangeboden in een serie vervolgworkshops. Deze gaan over het starten van een webshop naast de winkel, gastvrijheid en klantbeleving, online vindbaarheid van winkels (vestigingen en producten en diensten) en social media voor retailers. Deze workshops behandelen praktijkgericht wat nodig is om de klant via het internet naar een winkel te trekken. Het runnen van een fysieke winkel alleen is immers niet meer voldoende. Consumenten zoeken steeds meer informatie, producten en diensten online. Winkeliers moeten zorgen dat ze daar vindbaar zijn en als klanten eenmaal in hun winkel zijn, zorgen voor gastvrijheid. Dan wordt winkelen een prettige beleving en komen klanten eerder terug.

‘Retail 2020: Het nieuwe winkelen!’ is een ondersteuningsprogramma dat de Kamer van Koophandel, Syntens, Hoofdbedrijfschap Detailhandel, branchevereniging CBW-Mitex (wonen en kledingmode), Innovatiecentrum Syntens en MKB Nederland aanbieden aan winkeliers en winkeliersverenigingen. De bijeenkomsten in Utrecht starten op 22 en 30 oktober en kunnen worden gevolgd door ondernemers individueel. Op de website van de Kamer van Koophandel kvk.nl/retail2020 staat een overzicht van alle workshops en waar en wanneer die plaatsvinden.

geen Reacties

Reageren

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).