Wat betekent TivoliVredenburg voor Utrecht? - De Utrechtse Internet Courant Wat betekent TivoliVredenburg voor Utrecht? - De Utrechtse Internet Courant

Wat betekent TivoliVredenburg voor Utrecht?

Wat betekent TivoliVredenburg voor Utrecht?
TivoliVredenburg. Foto: Robert Oosterbroek
Elke ochtend het laatste nieuws uit Utrecht in de mail? Meld je aan voor onze nieuwsbrief Uw e-mailadres Aanmelden

TivoliVredenburg viert twee verjaardagen deze week: het 5-jarig jubileum van het gehele gebouw én 40 jaar Grote Zaal. De komst van TivoliVredenburg als enorme concert- en evenementenlocatie leverde voor de opening veel scepsis op in Utrecht en ook na de opening was er veel kritiek. Het ging dan ook zeker niet vlekkeloos met de geluidslekken en financiële tekorten.

Tegenwoordig lijkt het podium echter in de armen te zijn gesloten van veel Utrechters en wordt jaarlijks het bezoekersrecord verbroken. Daarom tijdens de viering van vijf jaar muziekpaleis de vraag aan betrokkenen in de muziekwereld: Wat betekent TivoliVredenburg voor Utrecht?


Eric Holtman, directeur Creative College van ROC Midden Nederland

‘Groot in volume, maar oog voor de jonge generatie’

“Ik had er in het begin een hard hoofd in, maar ik vind TivoliVredenburg geweldig. Ik dacht het oude Tivoli aan de Oudegracht te gaan missen, maar ik vind dat TivoliVredenburg heel goed en breed programmeert. Ze zijn er knap in geslaagd om veel verschillende publieksgroepen door elkaar te hosten; dat is logistiek gezien een enorme prestatie. Een stad als Utrecht met zo’n grote muziekscene kan inmiddels niet meer zonder TivoliVredenburg. Daarnaast vind ik het erg toegankelijk: het is een open cultuurtempel geworden. Onder de Creative College vallen onder andere de Nederlandse Pop Academie, Dansopleiding en Theateropleiding en ik ben heel blij dat TivoliVredenburg verantwoordelijkheid neemt voor talentontwikkeling. Ze geven studenten een podium en begeleiden dat ook goed. Ze zijn groot in volume, maar houden oog voor de jonge generatie.”


Atze de Vrieze, popjournalist 3VOOR12 van de VPRO

‘Het moet gonzen en broeien, het moet plakken en stinken’

“Wanneer mag je een monsterproject als TivoliVredenburg geslaagd noemen? Als bands die normaal alleen in Amsterdam willen spelen ook de Domstad aandoen? Zeker! Als muziekliefhebbers hun roltrapvrees overwinnen om die concerten te bezoeken? Ook, natuurlijk! Maar de allerbelangrijkste test voor het muziekpaleis zijn de dagen waarop alle deuren wagenwijd open staan. TivoliVredenburg moet laagdrempelig zijn, het moet gonzen en broeien, het moet plakken en stinken. En dat lukt het best als het podium zich als festivallocatie manifesteert. Laten we wel wezen, in het hele Nederlandse clubcircuit is er geen enkele plek die zich daar zo goed voor laat lenen. Met name Le Guess Who? – het spannendste festival van Nederland – profiteerde daarvan, maar ook wij van de VPRO strijken met ons Song van het Jaar-festival graag neer in TivoliVredenburg.“


Anke Klein, wethouder Cultuur in Utrecht

‘De culturele rijkdom en diversiteit die je ervaart is echt ongeëvenaard’

“TivoliVredenburg is een bruisende plek waar allerlei mensen, muziekstijlen en genres bij elkaar komen. Echt een kloppend hart van de stad. De afgelopen tijd was ik er bijvoorbeeld voor de muziekfestivals Oude Muziek, Gaudeamus en Le Guess Who?, de muziekconferentie No Man’s Land en 3FM Serious Request. De medewerkers en betrokkenen bij TivoliVredenburg trekken alles uit de kast om bijzondere en bekende artiesten naar het muziekpaleis te halen en het publiek gastvrij te onthalen. Als Utrechters mogen we trots zijn op zo’n trekpleister met landelijke en zelfs internationale allure. De meest bijzondere momenten in TivoliVredenburg vind ik ’s avonds, als je uit een concert komt. Nog met je hoofd in de muziek word je overweldigd door het uitzicht op de stad. Niet veel later kom je op de trappen en in Het Gegeven Paard mensen tegen die naar andere optredens zijn geweest of nog gaan. Die culturele rijkdom en diversiteit die je dan ervaart is echt ongeëvenaard.”


Ron van der Meer, directeur De Helling

‘Utrecht is als muziekstad sterker geworden’

“Door TivoliVredenburg heeft Utrecht een veel grotere landelijke aantrekkingskracht gekregen op het gebied van (pop)muziek. Daarnaast kunnen er nu meer én grotere acts optreden. Bovendien kan dat in de perfecte omgeving; voor bijna elk genre is er een passende zaal in TivoliVredenburg. De komst van TivoliVredenburg vijf jaar geleden betekende ook dat andere podia in de stad (van ACU tot dB’s, EKKO en ook De Helling) zich nog duidelijker moesten gaan profileren in het veranderende muzieklandschap. Een positieve ontwikkeling waar Utrecht als muziekstad absoluut sterker uit is gekomen. Waar de aandacht van het publiek (logischerwijs) eerst vooral uit ging naar het gloednieuwe pand van Tivoli, merk je dat dit ondertussen weer breder aan het worden is en men ook juist de andere podia in Utrecht op waarde weet te schatten. Zo hebben we bij De Helling in 2018 ruim 50.000 bezoekers mogen verwelkomen, wat aangeeft dat Utrecht een zeer gezonde muziekstad is waar ruimte is voor een breed scala aan podia.”


Jeroen Boekhorst, programmeur dB’s

‘De Oude Zaal is een sieraad voor de stad’

“Op het moment van schrijven – net terug van The Kik – speelt Boudewijn de Groot in de prachtige Oude Zaal van TivoliVredenburg. Alleen het feit al dat deze zaal met haar magnifieke akoestiek behouden is gebleven, is een sieraad voor de stad. Samen met de zeer goed gelukte zalen de Ronda en de Hertz vind ik TivoliVredenburg een prachtig complex. Voeg daar bij dat met dit aanbod van zalen het nu mogelijk is bepaalde bands ook in Utrecht een podium te bieden en het culturele belang is evident. Hoe vet is het om bijvoorbeeld eind van deze maand een levende legende als Patti Smith drie (!) keer in Utrecht te kunnen zien? Dan neem ik de ietwat kille ambiance buiten de zalen graag voor lief. dB’s onderhoudt een warme relatie met TivoliVredenburg en neemt bij gelegenheid de slechter lopende shows met liefde over. Daarbij kan dB’s zich prima blijven positioneren als klein opstappodium voor bands en als ruimte voor makers om zich in de kijker te spelen en door te groeien naar de grotere podia in de stad, waaronder ook TivoliVredenburg. Deze keten van podia in de stad verdient het gekoesterd te worden. Nu TivoliVredenburg zwarte cijfers kan noteren is het hosanna en dat is verdiend.”

Gekoppelde berichten

32 Reacties

Reageren
  1. paul

    minstens zo interessant zou zijn om te lezen hoe alle voorspellingen van 5 jaar geleden zich verhouden tot de huidige situatie

  2. MichielK

    @Paul: ik denk eerlijk gezegd dat menige criticaster van 5 jaar geleden haar/zijn kritische mening heeft moeten bijstellen. De verwachte bezoekersaantallen worden overtroffen en ik denk niet dat veel (in cultuur geïnteresseerde) Utrechters TivoliVredenburg nog zouden willen missen. Zoals in 1 van de reacties hierboven al werd gezegd: zeker in festivalsetting is TivoliVredenburg op zijn best.

    Persoonlijk kom ik er in ieder geval zeer vaak en graag.

  3. Cas

    Voor de gemeente een enorme financiële en bestuurlijke flop…. Voor de bezoekers een prima uitgaansgelegenheid die misschien wel een tikkie duur is met consumpties.

  4. Rob H.

    Een enorme vooruitgang. Vanaf het begin heb ik de oude Tivoli niet gemist en het wordt eigenlijk steeds beter…

  5. Berend

    Absolute aanwinst! Ik pak vaker een concertje mee.

  6. bee

    een kostenpost.

  7. Peet

    Prachtig,,heel mooi
    Wel een vraagje,,waarom worden de herriefestivals op stadspleinen niet in dat prachtige gebouw gehouden?
    Nu is het grote ellende op de stadspleinen
    Je zult er maar wonen

  8. Scherpschutter

    @Cas

    Voor de Gemeente betekent uiteraard ‘voor de burgers’, want een Gemeente beschikt nog niet over een stuiver aan eigen geld. Ze vordert simpelweg geld van burgers.

    TivoliVredenburg is voor heel veel burgers dan ook niets anders dan een megalomane ambtelijke middelvinger in het gezicht, waar velen dagelijks mee geconfronteerd worden.

    Het is het ultieme vleesgeworden symbool van de spilzieke falende amtelijke kliek die Utrecht al decennia gijzelt.

    Laten we TivoliVredenburg benoemen boor wat ze simpelweg een faal van Bijbelse proporties in vrijwel ieder opzicht, dat geen enkel zelfstandig bestaansrecht heeft. Het is een bloedend monstrum dat voor eeuwig aan het infuus van de belastingbetaler ligt, totdat er eens een verstandige ambtenaar ( i know, iets met contradictio in terminis) langs komt die de stekker eruit trekt…

  9. Elsje Bosch

    Tivoli Vredenburg is mijn hart in Utreg..Trots op! Kende het oude..en de nieuwe maakt mij ook blij.

  10. Elsje Bosch

    Ik ben heel blij met de nieuwe Tivoli Vredenburg.
    Uiteraard ook de ‘oude versie mee gekregen..Vasco Rossi, Ziggy Harley, Herbert Grőhnemeier, Paolo Conte..
    Ik geniet enorm van de nieuwe Tivoli.

  11. JdV

    Een steeds groter wordende subsidiepost op de gemeentelijke begroting. Die betaald kan worden door de werkende utrechter ten gunste van de bakfietselite die het etablisemrnt frequenteert. Of ben ik nou in de war met ‘t Hoogt?

  12. 030

    Leuk zolang het plafond niet naar beneden komt.

  13. Wouter

    Wat mij betreft een hele mooie aanwinst voor de stad met een mooie programmering, zowel qua hedendaagse als klassieke muziek. Ook de lezingen en debatten vind ik vaak erg aansprekend.

  14. Don

    Een megalomaan paleis voor de sociaal culturele maffia die parasiteert op de werkende Utrechtse bevolking

  15. Wim

    @ JdV

    Dat ben je wel vaker, in de war.

  16. Herman

    Tivoli/Vredenburg betekent een enorme lelijke puist op een prominente plek in de stad, daar staat nu een foeilelijk veel te groot gebouw.

    Daarnaast is het een vergiet waar enorm veel belastinggeld wordt verspild. En dat zal altijd zo blijven.

  17. Mark

    Ik betaal graag belasting voor dit soort zaken. Zie ik tenminste ook eens wat terug. Liever dat dan gratis geld, theedrinksessies in Kanaleneiland, kinderbijslag etc.

  18. Utrechtsevogel

    TivoliVredenburg is een permanent feestje in de stad. Mag wat kosten.

  19. Teunis

    Een fantastisch uithangbord voor de Utrecht dat bijdraagt aan de bloei van de stad.

  20. Rob H.

    E|r schuilt een puike stadsdichter in Scherpschutter. Laten we hem als zodanig benoemen. Dan kan hij regelmatig voordragen in Tivoli Vredenburg…

  21. Trees

    Ach gutjes

    Het rechts reahuurvolk is er weer eens als de koppen bij om compleet niet-onderbouwd fake-news te verspreiden, wat weer lekker in hun plaatje/ praatje past. Verrassend.

    De feiten: TiVre trekt veel, veel meer bezoekers dan verwacht en door exploitatie van de eigen horeca stroomt er veel winst terug de organisatie. Dit maakt ze op de korte-/ midden;- en lange termijn minder afhankelijk van gemeentelijke subsidies.

    Overigens gaat er maar een schijntje van die gemeentelijke belastingpot naar cultuur. Het overgrote deel gaat naar compleet andere zaken, zoals ook subsidies voor het (lokale) bedrijfsleven (waarvan je toch mag zeggen dat die hun eigen broek zouden moeten ophouden). Ook gaat er veel geld naar giga-megalomane bouwprojecten en evenementen waar ook weer de grote business-jongen rijk van worden. Die stelen als het ware belastinggeld via allerlei omweggetjes. Typisch neo-liberaal/ VVD-gedrag.

    En dan gaan zeuren over schijntjes die naar cultuur gaan. Cultuur waar een erg groot deel van de bevolking van geniet en leert. Een beschaving zonder cultuur is geen beschaving. Veel cultuur is niet winstgevend. 1+ 1= 2.

  22. Tivreden

    Joep Joep Joep toch, oh sorry, Trees.
    Feiten, feiten, feiten. Kom eens een keer met cijfers. Hoeveel gaat er naar het locale bedrijfsleven. Hoeveel gaat er naar giga-megalomane bouwprojecten. En hoeveel gaat er naar TiVre. Waarvan ik overigens vind dat dat uitstekend besteed geld is. TiVre is een aanwinst voor de stad ook al moet er permanent gemeentesubsidie bij.

  23. Herman

    @Trees,
    Heel politiek correct allemaal!
    Alleen door stijgende bezoekersaantallen en goede horeca wordt het beeld mogelijk rooskleuriger, al betekent extra bezoekers/voorstellingen niet per definitie een betere exploitatie tot gevolg hebben. Maar per saldo blijft dit een subsidie slurper.

    Bij vergelijking subsidies voor kunst en bedrijfsleven vergeet je één belangrijk ding. Subsidies voor bedrijfsleven (neem aan dat je infra/OV/inrichting bedrijfsterreinen e.d. bedoeld) levert de subsidie ook wat op in de vorm van belastinggeld, werkgelegenheid, uitstraling naar toeleveranciers/enz. op. Oftewel economische waarde.
    Subsidie voor cultuur levert vooral “genot” op voor de bezoekers, ook leuk, maar rendement is toch wel stukken lager.

    Wel grappig dat je het over fake news hebt en je eigen reactie ook vol staat met geroeptoeter…..

  24. Scherpschutter

    @Trees 24/1/2019 – 10:16
    De feiten: TiVre trekt veel, veel meer bezoekers dan verwacht en door exploitatie van de eigen horeca stroomt er veel winst terug de organisatie. Dit maakt ze op de korte-/ midden;- en lange termijn minder afhankelijk van gemeentelijke subsidies.
    ——————————————————

    Dat zijn feiten zegt u….? Laat me niet lachen. Hier heeft u de feiten:

    Bedrijfsresultaat 2016: -9.720.000 (prognose was: -9.343.000)
    Bedrijfsresultaat 2017: -8.360.000 (prognose was: -8.262.000)
    Bedrijfsresultaat 2018: -8.510.000 (prognose was: -8.262.000)

    Bron: https://www.tivolivredenburg.nl/wp-content/uploads/2017/11/Jaarplan2018.pdf?x26816

    U ziet: in 2018 is het negatieve bedrijfsresultaat zelfs groter geworden dan in 2017, en zoals u ook ziet is dit negatieve bedrijfsresultaat geheel voldaan door de belastingbetaler. Wat u ook ziet is dat het negatieve bedrijfsresultaat structureel hoger is dan begroot was. Dit ondanks zelfs extra verkapte subsidie die er werd ingepompt, in de vorm van een huurverlaging van 1,8 miljoen per jaar.

    Er is werkelijk geen enkele aanleiding om te denken dat TiVre op korte-, middellange- en/of lange termijn minder afhankelijk van subsidies wordt. Sterker, feit is dat deze subsidies zelfs vast staan tot en met 2020. Staat u dan he, met uw ‘feiten’. LOL!

    Het is gewoon 1 grote geldverbrandingsoven, waar iedere ondernemer al lang en breed de stekker uit had getrokken wegens totaal onrendabel.

  25. Joris

    Fantastisch mooi en functioneel gebouw en wonderschone programmering.

  26. Cas

    @ Trees, heb je begroting van Utrecht al gelezen?? Van het subsidie totaal (200 mln.) gaan een kwart naar cultuur toe. Er is 1 groep waar 1 mln. meer naartoe gaat. Wie heeft het daarmee over een schrijntje?

  27. w

    met het formaat vh gebouw en programmering is niks mis, maar qua architectuur niet heel toegankelijk, geen mooie entree bijv, en de betonnen boog aan straatkant leent zich perfect voor aankondigingen als bijv lichtkrant maar daar is niets mee gedaan vreemd genoeg??

  28. James

    Wat ik erg vervelend vind in het nieuwe gebouw is dat je wanneer je tijdens een feest of concert naar het toilet moet, je zodra je de zaal uitloopt verblind wordt door het felle licht en het gevoel heb ergens in de lobby van een een grote bioscoop te staan. Vooral in bedwelmde toestand is dit erg confronterend! Het hoort wat mij betreft in zo’n ruimte donker te zijn en te ruiken naar bier zweet en rook, het heeft op deze manier totaal geen sfeer.

  29. Trees

    Ah, de standaard rechtse tactiekjes (zoals je ze overal tegenkomt worden weer eens toegepast).

    1. Op de man/ vrouw spelen> Tivreden en Herman

    2. Andere verwijten niet met feiten en cijfers te komen, maar waar is je eigen onderbouwing eigenlijk, ik zie hem niet hoor 😉 De cijfers zijn trouwens terug te vinden in de jaarverslagen van TiVre en de gemeente. Maar ja, internetroeptoeters zijn nogal lui. Bij dezen de oproep aan de neutrale lezer; lees eens en kijk hoe het zit. Dat kan gewoon iedereen doen.

    3.@ scherpschutter, leuk lang betoogde maar je maakt werkelijk geen enkel punt op mijn reactie. Dat de gemeente geld stopt in TiVre mag geen verrassing heten. Het is een gesubsidieerde instelling en de democratisch gekozen gemeenteraad vind dat dit ook zo moet zijn. Het is ook een fusie van 3 grote podia, bedragen worden dus nu op een hoop gegooid. Dat maakt het nog niet minder waar dat er steeds meer eigen geld de organisatie instroomt en dat was mijn punt. Daarnaast, natuurlijk stijgen en dalen bedragen wel eens tussen de jaren door. Dat heeft ook met het programma en de evenementen te maken. Niks raars aan.

    @ Herman> er is meer in het leven en in een beschaving dan economische waarde. Economische waarde houdt meestal in, veel mensen die werken, zodat enkelen er met de winst vandoor gaan. Iedereen die niet tot de top behoort gaat zich dat vroeg of laat realiseren. Hoeveel rechtse propagandashizzle je er ook tegenaan gooit.

  30. Herman

    @Trees, aap komt uit de mouw, je bent aandacht nodig, bij deze.

  31. Neutrale Lezer

    @ Trees

    Ik ben zo’n luie lezer. Jij kennelijk niet. Je zou me kunnen helpen door de cijfermatige onderbouwing van je stellingen aan te leveren.

  32. TiVreden

    Beste Trees/Joep,

    Het is me hier al vaker opgevallen dat retorica niet je sterkste punt is en dat lezen je al helemaal slecht afgaat. Al wat ik deed is je een paar vragen stellen. Die vragen heb je niet beantwoord en in plaats daarvan verwijt je mij geen onderbouwing te geven. Beste Trees/Joep, onderbouwing waarvan? Ik poneerde toch geen stelling?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).