De bouw van de nieuwe stadswijk in de Cartesiusdriehoek in Utrecht gaat in april 2021 van start en moet in 2027 afgerond zijn. Het moet de meest gezonde en OV- en fietsvriendelijke wijk van Nederland worden, met ongeveer 2.800 nieuwe huizen die worden opgedeeld in koop, huur en sociale woningen.
Vandaag presenteerde wethouder Klaas Verschuure samen met de projectontwikkelaars fase 2-6 van het bouwproject. ‘’Utrecht is hard aan het groeien naar de 400.000 inwoners, dus het is belangrijk om te investeren in nieuwe woonwijken in de stad. Met de Cartesiusdriehoek gaan we dat voor het eerst op zo’n groene en een sociaal duurzame manier doen. Er komen daarom veel verschillende woningtypes en ontmoetingsplekken in de wijk’’, aldus Verschuure.
CAB-gebouw
De Cartesiusdriehoek is het gebied rond het monumentale CAB-gebouw. Dat ligt aan de Cartesiusweg en bij het spoor naar Amsterdam en Den Haag én Rotterdam. In 2014 ontstond het idee om hier een woonwijk te bouwen en de verwachting is nu dat die wijk er in 2027 is.
De bouw begint volgend jaar april. Dan wordt eerst het CAB-gebouw verbouwd tot ‘huiskamer’ van de driehoek, met een foodhal, biologische supermarkt en culturele voorzieningen. Ook komen er woningen op het CAB-gebouw die voor een deel uit sociale huur bestaan.
(Tekst loopt door onder afbeelding)
Woningtypen
In de Cartesiusdriehoek komen verschillende type huizen. Van de 2.500 woningen die in fase 2-6 gebouwd gaan worden, wordt 25 procent sociale huur. Daarvan zijn er 500 bedoeld voor mensen die bijvoorbeeld uit de maatschappelijke opvang komen. Daarnaast wordt 39 procent koopwoning, 26 procent huurwoning en 10 procent stadswoning.
De wijk moet een sociale ontmoetingsplaats worden. Daarom worden de woningen zo ontworpen, dat bijvoorbeeld niet te veel voordeuren uitkomen op een portiek. Ook komt er per woongebouw een gezamenlijke ruimte die de bewoners zelf inrichten en er zijn collectieve tuinen.
(Tekst loopt door onder afbeelding)
Groen
Biodiversiteit wordt een belangrijk onderdeel van de nieuwe woonwijk. “Door de coronacrisis lijken dieren en planten in de stad weer te zegevieren. Dat willen we graag zo houden en meenemen naar de cartesiusdriehoek. Ook lijken mensen door de crisis meer op zoek te gaan naar natuur en beweegruimte. Daar hebben we bij de bouw volop aandacht voor”, vertelt Onno Dwars, een van de projectontwikkelaars.
Daarom wordt 30 procent van het gebied binnen de cartesiusdriehoek groen ingericht. Zo wordt 15 procent van de gevels groen, komen er met planten begroeide daken en komen er per woning gemiddeld twaalf zonnepanelen. Verder wordt er volop ingezet op een OV- en fietsvriendelijke wijk, waarbij auto’s niet op straat staan maar in parkeergarages. De bouw van een nieuwe fietstunnel die de wijken Cartesiusdriehoek en Wisselspoor in Utrecht verbindt, begint na de zomer van 2020.
(Tekst loopt door onder afbeelding)
dB’s en Oproer
Biercafé Oproer kan bijna zeker blijven in het CAB-gebouw. Oproer past volgens de initiatiefnemers goed binnen de doelstellingen van het plan. De toekomst van dB’s in het monumentale pand is onzekerder. Met de muziekstudio’s, café en poppodium, is dB’s moeilijker in te passen in de straks druk bewoonde wijk. Er zijn wel gesprekken gaande met dB’s over de mogelijkheden om ze toch een plekje te kunnen geven in de nieuwe driehoek.
(Tekst loopt door onder afbeelding)
Voorbeeld voor Nederland
Het plan van de Cartesiusdriehoek is gebaseerd op een wetenschappelijke theorie over de Blauwe Zones. De Blauwe Zones zijn vijf gebieden in de wereld – Okinawa, Nicoya, Loma Linda, Sardinië en Ikaria – waar veel inwoners uitzonderlijk lang en in goede gezondheid leven.
Met de bouw van deze woonwijk wil de gemeente en partners een voorbeeld van gezonde verstedelijking zijn voor Nederland en misschien zelfs voor heel Europa.
Het bestemmingsplan voor het grootste gedeelte van de Cartesiusdriehoek (fase 2 – 6) is vanaf vrijdag 7 augustus tot en met 17 september 2020 voor iedereen te bekijken. Dan is er ook ruimte om nog op de plannen te reageren. Begin september wordt een informatieavond georganiseerd.
Gekoppelde berichten
De handtekeningen zijn gezet: Cartesiusdriehoek wordt Blue Zone met duizenden woningen
In de Cartesiusdriehoek komen tal van voorzieningen en 2.600 nieuwe woningen. Het gebied wordt een…
Gemeente in gesprek over hergebruik en renovatie monumentaal CAB-gebouw
Er wordt nog gesproken over het plan voor een opbouw bij het monumentale CAB-gebouw waar…
15 Reacties
ReagerenVan de 2.500 woningen wordt 25 procent sociale huur. Van die 625 zijn er 500 voor mensen uit de maatschappelijke opvang. Dus er blijven een schamele 125 echte sociale huurwoningen over voor de minima. Dat schiet lekker op!!
Peperdure groene deugbubbel.
Mijn koffiedik zegt dat er nu al veel te weinig fietsparkeerplaatsen zijn voor die 75% die er 3 fietsen per persoon op na houdt.
Waarom toch niet juist bij station Zuilen meer hoogbouw gepland zodat er ruim 3000 woningen kunnen komen. Of zelfs bouwen boven het station Zuilen ?
Natuurlijk met betaalbare starters appartementen vanaf 1 miljoen euro. En de gemeente had nog zo lief gevraagd aan de ontwikkelaar om de prijzen laag te houden toen de uitbestedingen werden uitgegeven.
Ben benieuwd. Dit moet dus een nog betere wijk worden dan de wijk aan de Merwedekanaalzone. Fijn dat ze direct beginnen met het wegwerken van auto’s uit het straatbeeld, dat scheelt acties achteraf.
Ik lees dat de toekomst van dBs ‘onzeker’ is.
Ze exploiteren al 20 jaar **zonder subsidie** het grootste oefenruimte centrum van de regio met zeer betaalbare oefenruimtes en een alternatief poppodium op de koop toe.
Bizar dat de gemeente niet pal staat voor het voortbestaan van zo’n faciliteit.
En een ieder die er woont wil graag een auto om toch nog lekker naar de natuur te kunnen wat op de fiets niet kan omdat de omgeving al dichtbebouwde is.
Al deze autohaters moeten over 10 jaar maar eens kijken waar zij zijn.
@ Ernst, nu weet je direct waar de gemeente voor staat.
@Wim, intussen krijgen de omliggende wijken een parkeeroverlast waar een blond paard de hik van krijgt.
Hoppa, weer een project dat de beloofd 33% sociale huur niet haalt. En dat terwijl er in Utrecht nog wachtlijsten zijn van meer dan 10(!) jaar.
ingeklemd tussen twee drukbereden spoorverbindingen… een beetje treinliefde bij de nieuwe bewoners zou welkom zijn. dit was niet voor niets een rangeerterrein en werkplaats van ns.
Hoezo…db’s moeilijk in te passen een drukke wijk. Nieuwe bewoners kunnen dat ook gewoon accepteren toch. Accepteer gewoon een groep drinkende en rokende terrasbezoekers en accepteer repeterende bandjes. Nu nog hopen dat Filmcafe of iets vergelijkbaar ook gewoon blijft, maar dat zal wel niet.
Oproer wel. dB’s onzeker. Lijkt me voor de buurt juist prettig dat ze ook nog een gewoon pilsje kunnen drinken om de hoek.
Gemiddeld 12 zonnepanelen per woning is 30.000 zonnepanelen in een klein wijkje met nagenoeg alleen hoogbouw. Dan ook nog groene daken. Ben erg benieuwd waar de zonnepanelen zullen komen. Ik vermoed dat ze straks zijn vergeten.
Het is echt een grote schande als dB’s zou verdwijnen op deze locatie. Dit is dé basis voor bands en muzikanten in de stad en uniek in zijn soort. Het zou een enorme inschattingsfout zijn als deze toegevoegde waarde op deze manier miskend wordt.