Bouw van de wijk Merwede in Utrecht kan beginnen; gemeenteraad stemt in met bestemmingsplan Bouw van de wijk Merwede in Utrecht kan beginnen; gemeenteraad stemt in met bestemmingsplan

Bouw van de wijk Merwede in Utrecht kan beginnen; gemeenteraad stemt in met bestemmingsplan

Bouw van de wijk Merwede in Utrecht kan beginnen; gemeenteraad stemt in met bestemmingsplan
Bron: marco.broekman en OKRA
De Utrechtse gemeenteraad heeft donderdag ingestemd met het bestemmingsplan voor de wijk Merwede. De bouw van de eerste 4.250 woningen en de bijbehorende gebouwen en infrastructuur kan begin volgend jaar starten. De eerste bewoners moeten er twee jaar later hun huizen betrekken.

De Utrechtse gemeenteraad heeft donderdag ingestemd met het bestemmingsplan voor de wijk Merwede. De bouw van de eerste 4.250 woningen en de bijbehorende gebouwen en infrastructuur kan begin volgend jaar starten. De eerste bewoners moeten er twee jaar later hun huizen betrekken.

Wat nu nog een bedrijventerrein tussen Transwijk en Rivierenwijk is, wordt komende jaren omgebouwd tot de nieuwe wijk Merwede. De wijk, in het midden van de Merwedekanaalzone, moet een autoluwe en duurzame stadswijk worden, met veel groen en ruimte om te wandelen, fietsen, spelen en sporten.

In de wijk komen horeca, een sporthal, meerdere scholen, werkruimtes, een gezondheidscentrum, ouderencentrum, buurthuis en een wijkcultuurhuis. De huizen in de wijk worden een mix: meer dan de helft moet sociale huur, middeldure huur en middeldure koop worden.

Tekst loopt door onder de afbeelding

Twee fases

De aanleg van de wijk gebeurt in twee fases. In de eerste fase, die vanaf begin volgend jaar gebouwd wordt, komen ongeveer 4.250 woningen. Fase twee bestaat uit nog eens 1.750 woningen. Het bestemmingsplan dat nu is vastgesteld geldt voor de eerste fase.

De gemeente Utrecht heeft in 2020 21 miljoen euro van het Rijk gekregen voor de ontwikkeling van de wijk. Wethouder Kees Diepeveen noemde de bijdrage destijds ‘een stevige steun in de rug voor Utrecht’.

Vergunningen

Nu het bestemmingsplan is vastgesteld, wordt de volgende stap gezet. Ontwikkelaars kunnen omgevingsvergunningen aan gaan vragen voor de bouw. “De ontwikkeling van Merwede zal steeds meer merkbaar worden”, zegt wethouder Kees Diepeveen. “De bouw gaat van start, er komen twee bruggen en er komen nieuwe bewoners. We beseffen dat dit ook veel effect heeft op de omliggende buurten.”

De gemeente zegt op verschillende manieren samen te werken met omwonenden, onder meer voor ‘een goede inpassing van de bruggen en de fiets- en wandelroutes in de wijk’.

Wil jij DUIC steunen en een prachtig boek met de beste fotografie en verhalen van Utrecht in 2021 ontvangen? Voor 24,95 euro is DUIC in 2021 te bestellen en daarmee steun je direct onze journalistieke werkzaamheden.

Gekoppelde berichten

12 Reacties

Reageren
  1. Nina

    De Milieu en Effect Rapportage zette eerder een streep door de plannen, omdat de ontsluiting via de bestaande, omliggende wegen onvoldoende was en goede ontsluiting daar ook niet te realiseren was.

    Is dit in de nieuwe plannen opgelost? Anders kan het toch niet doorgaan, volgens mij?

  2. Henk

    Ik lees niets over de aanleg van de voorzieningen voor het openbaar vervoer (OV). voor deze nieuwe stadswijk. Doorgaans nemen die veel tijd in beslag en als er een tramverbinding met andere delen van de stad moet komen (zoals in eerdere ont-werpen aangegeven) zal dat zeker, gelet op de bouwtijd van de Uithoflijn, zo zijn.

  3. Bill

    Mooi nieuws. Succes met de bouw..!

  4. willem

    @nina wat denk je zelf..? of plaats je dit soort reacties alleen maar om te boel een beetje op te kloten?

  5. Nina

    @willem
    Wat denk je zelf, als je dit leest:

    “De ambitie om meer dan 6.000 woningen in de toekomst mogelijk te maken geeft dilemma’s op het gebied van verkeer, geluid en gezonde verstedelijking. Hiervoor zijn aanzienlijke aanvullende maatregelen nodig die enerzijds de bereikbaarheid van de Merwedekanaalzone kunnen waarborgen en anderzijds voorzien in een gezonde stedelijke leefomgeving waar mensen graag willen
    wonen. Dit vraagt om mobiliteitsconcepten en investeringen waar het huidige beleid nog niet of onvoldoende in voorziet. Bijvoorbeeld extra investeringen in hoogwaardig openbaar vervoer of aanpassingen bij de kruispunten en de aansluiting op de A12. Volgens het planMER treden daar de
    meeste knelpunten op. Hiervoor is ook gezamenlijk beleid nodig met belanghebbenden zoals het Ministerie van Infrastructuur en Milieu en de Provincie Utrecht. Om voor dat scenario de juiste mix
    van maatregelen te kunnen treffen is, onder andere, gedetailleerd verkeersonderzoek nodig op het gebied van alternatieve mobiliteitsconcepten en de kruispuntbelasting. Deze ambitie is dan ook niet
    in Omgevingsvisie deel 1 opgenomen; een verdere groei in programma (meer dan 6.000 extra woningen) kan niet worden gerealiseerd op basis van de onderhavige m.e.r.-procedure.”

    Meer dan 6.000 woningen was niet mogelijk volgens de MER en vandaar dat ik benieuwd ben naar de oplossing.

  6. Nina

    @willem

    Je kunt wellicht ook eerst vragen om een bron of zelf op zoek gaan op internet voordat je iemand beschuldigt van “de boel een beetje op te kl..ten”.

  7. Utrechter2

    @willem: in het licht van Urgenda (een heel ander thema waar de overheid haar eigen regels niet volgt) een hele goede vraag van Nina.

  8. Koel Hoofd

    @Willem
    Nina is gewoon scherp en alert.
    Iets wat ze niet kunnen bij onze gemeente bestuur en al helemaal niet bij die prutsers die zogenaamd verkeerskundig onderzoek doen. Er spelen simpelweg te veel politieke belangen mee. Immers, wie met belastinggeld betaald die bepaald. Als Putin of die sukkel in Hongarije dat doet vinden we het corruptie, hier is dat volkomen normaal.

    Maarre, die wijk wordt straks echt wel helemaal af.
    Bewoners hoeven niet eens op hun fietsjes nog de stad in want daar hebben ze niets meer te zoeken wat ze in de eigen enclave niet hebben want ze hebben er alles. Als er straks een hek om die eco-enclave gezet zou worden, dan hebben die ecobubbel bewoners het niet eens door omdat ze toch nooit buiten hun bubbeltje hoeven te komen. Dus die dure fietsbruggen waar woonboten voor moeten wijken, konden wel eens voor de kat zn viool gebouwd worden.

  9. RABE

    Hoe moet het met mijn auto als ik daar wil wonen. Het zou een autovrije wijk worden, maar ik zie ook niets over OV. Is alles nu duidelijk of gaat er weer een bedrag door het afvoer putje??? Lekker Groen Links???

  10. Pee

    Er gaan daar mensen wonen die ook een auto hebben maar die parkeren ze in de omliggende wijken waar de parkeerdruk verder toe zal nemen.
    Wat weer resulteert in betaald parkeren en de kosten die daarmee gepaard gaan.
    Deze nieuwe wijk word het ghetto van de toekomst , let maar op.

  11. Utrechter2

    @Pee: dan zal de gemeente beweren dat ze dat met parkeervergunningen reguleert. Het punt is dat mensen die ergens wonen ook graag vaak bezoek willen ontvangen. Juist starters.. En dat gaat overlast geven, denk ook aan het bruggendossier.

  12. K. Siebe

    Merwede staat voor : zoveel mogelijk huizen + zoveel mensen samenproppen op een te klein stukje grond vlakbij het centrum.
    Want op een gebied dat 10x zo klein is als de wijk Lunetten moeten hier 10x zoveel mensen gaan wonen.
    Een gebied dat eigenlijk een groenbestemming had moeten krijgen voor de omliggende wijken (o.a. Rivierenwijk) dat al veel te weinig groen en speelruimte kent maar nu ook nog eens wordt opgezadeld met onvermijdelijke overlastgevende verkeers- en parkeerellende. Want die gaat er hoe dan ook beslist komen.
    Dit is typisch een project dat gebouwd had moeten worden in Leidsche Rijn, een gebied zo groot als de stad Leeuwarden, dat juist bestemd was om de bestaande woningnood op te lossen.
    In plaats daarvan werden daar op grote schaal veel te dure en ruimte opslokkende eengezins en 2 onder 1 kap woningen gebouwd waarmee men via landelijke advertenties kapitaalkrachtige kopers uit het hele land aantrok. Vandaar dat Merwede nu dient als een “inhaalslag”, maar dan wel eentje op de verkeerde plek en ten koste van de bewoners van de omliggende wijken. Het typeert een falend gemeentelijk woonbeleid.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).