Uitstoot stadsbussen vele malen hoger dan aangenomen | De Utrechtse Internet Courant Uitstoot stadsbussen vele malen hoger dan aangenomen | De Utrechtse Internet Courant

Uitstoot stadsbussen vele malen hoger dan aangenomen

Uitstoot stadsbussen vele malen hoger dan aangenomen

De gemeente Utrecht hanteert bij haar luchtkwaliteitsberekeningen een te hoge snelheid voor bussen in de stad. Het Wijk C-Komitee kreeg via een WOB-procedure (Wet Openbaarheid Bestuur) de beschikking over een opgave van werkelijke vertrek- en aankomsttijden van bussen bij de Utrechtse haltes en wist zo de gemiddelde snelheden van bussen te berekenen. Die blijken véél lager te liggen dan de door de gemeente bij haar berekeningen gehanteerde snelheden. Lagere snelheden betekent een hogere uitstoot.

Met betrekking tot de gemiddelde snelheid van stadsbussen houdt de gemeente hardnekkig vol, dat deze in de hele binnenstad 19 kilometer per uur bedraagt. Dat wordt, volgens het Wijk C-Komitee, gedaan op basis van aannames. Er is blijkbaar nooit onderzocht hoeveel de snelheid nu precies bedraagt. Het Komitee had daar in 2009 al wel onderzoek naar gedaan en kwam uit op veel lagere snelheden. Het meetnet luchtkwaliteit, dat nu een jaar aan het meten is, geeft veel hogere waarden NO2 (stikstofdioxide) dan uit de gemeentelijke berekeningen volgt. Uit de recente berekeningen van het Wijk C-Komitee blijkt, dat de gemiddelde snelheid van bussen in Utrecht véél lager ligt dan de 19 kilometer per uur, waar de gemeente mee rekent bij het bepalen van de luchtkwaliteit in de stad. De bijbehorende uitstoot van bussen ligt daardoor tot zes keer hoger dan tot nu toe vastgesteld. Als er met deze hogere emissies gerekend zou worden dan zouden de uitkomsten van de luchtkwaliteitsberekeningen door de gemeente de werkelijkheid dichter benaderen. Op diverse drukke busroutes zou daardoor de grenswaarde zelfs worden overschreden.

Het onderzoek van het Wijk C-Komitee is het eerste empirische onderzoek met betrekking tot snelheid en emissie van bussen in  de binnenstad van Utrecht. Als er met deze emissies in de luchtkwaliteits-berekeningen wordt gerekend dan zal de grenswaarde van 40 microgram NO2 op diverse drukke busroutes in 2015 fors overschreden worden. Bovendien sluiten de uitkomsten van berekeningen dan veel beter aan bij de meetresultaten van het Utrechtse luchtmeetnet. De gemeente utrecht heeft nog niet gereageerd op de uitkomsten van het onderzoek.

1 Reactie

Reageren
  1. Ph. Gerards

    Van iemand die werkzaam is bij de RVD (Rijksdienst Voor het Wegverkeer) vernamen wij enige tijd geleden dat de luchtverontreiniging van één bus overeenkomt met de verontreiniging van 42 (!) personenauto’s.
    Hoeveel bussen rijden er overdag vrijwel leeg hun route?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).