Zo gaat de omgeving van de Galgenwaard eruitzien: 1100 woningen en groen stadionplein Zo gaat de omgeving van de Galgenwaard eruitzien: 1100 woningen en groen stadionplein

Zo gaat de omgeving van de Galgenwaard eruitzien: 1100 woningen en groen stadionplein

Zo gaat de omgeving van de Galgenwaard eruitzien: 1100 woningen en groen stadionplein
Impressies van de nieuwbouw bij Galgenwaard door MVSA Architects.
De plannen voor de Galgenwaard gaan een volgende fase in. Samen met gemeente Utrecht presenteert Galgenwaard Development en Herculestoren Utrecht de plannen voor de omgeving rond het stadion. Ook is er binnenkort een informatiemarkt, waar omwonenden en geïnteresseerden hun vragen kunnen stellen en reageren op de plannen.

De plannen voor de Galgenwaard gaan een volgende fase in. Samen met gemeente Utrecht presenteert Galgenwaard Development en Herculestoren Utrecht de plannen voor de omgeving rond het stadion. Ook is er binnenkort een informatiemarkt, waar omwonenden en geïnteresseerden hun vragen kunnen stellen en reageren op de plannen.

Er wordt al een aantal jaar gesproken over de manier waarop het stadion en het omliggende terrein ingericht moet worden. Nu gaat de stadionontwikkeling “een volgende fase in”, zegt Edo Keuning, algemeen directeur van FC Utrecht.

“Deze stap biedt veel kansen voor de regio, de stad, diverse partijen én FC Utrecht.” Keuning zegt het belangrijk te vinden om “nauw contact te houden met alle belanghebbenden”.

Op 7 oktober is er een informatiemarkt in de Galgenwaard. Daar kan iedereen terecht met vragen en hun reactie geven op de plannen. Aanmelden is niet nodig.

Start bouw

Eind dit jaar beslist de gemeenteraad over de plannen. De bouw start in 2027. Dat gebeurt in fases, zodat de voetbalwedstrijden door kunnen gaan.

De gemeente, de eigenaar van het stadion en de eigenaar van de Herculestoren vernieuwen de omgeving rond de Galgenwaard. Het was al duidelijk dat er woningen komen verdeeld over meerdere woontorens, in totaal zo’n 1100, maar ook meer ruimte voor sport. Verder komen alle parkeerplaatsen onder de grond en is er daardoor meer ruimte voor groen.

Autoluw

De nieuwbouw komt op de vier hoeken van het stadion en op de plek van het huidige BP-tankstation. Daar komt een nieuw gebouw te staan: ‘Het Stadsblok’. Ook komt er ruimte voor zogenoemde short stay-units voor internationale studenten, maatschappelijke voorzieningen, horeca en werkplekken. De Herculestoren, het tankstation en de stadionhoeken worden hiervoor gesloopt.

Tekst loopt door onder de foto

Het gebied rond het stadion wordt groener en autoluw. Daarnaast worden de hoeken van het stadion dicht gemaakt. Dat is volgens de gemeente een wens van veel supporters van FC Utrecht. Mogelijk komen er daardoor ook extra plekken in het stadion.

Er komen nieuwe wandel- en fietspaden, de afrit van de Waterlinieweg wordt aangepast en de Herculeslaan wordt verlegd.

“Galgenwaard is nu een plek van sport en beleving, maar de directe omgeving is nog te stenig en onaantrekkelijk”, zegt wethouder Eelco Eerenberg. “Met deze plannen maken we van het stadion en zijn omgeving een levendige en groene plek waar wonen, werken en bewegen centraal staan. Straks bruist het hier niet alleen op wedstrijddagen, maar elke dag van de week. En we dragen ook nog bij aan enorme woningbouwopgave van de stad en het land.”


Ken jij de verhalen achter Catharijne? Gerard Aaftink brengt een boek uit over het onderbelichte stadsdeel en is – in samenwerking met DUIC – een crowdfunding gestart om de productie van het boek te realiseren. Ben je nieuwsgierig naar de rijke geschiedenis van Catharijne en wil je een nieuw beeld van Utrecht? Steun dan de crowdfunding en reserveer ‘Catharijne op een kantelpunt’.

Gekoppelde berichten

20 Reacties

Reageren
  1. M.

    Het is mij onduidelijk wat er bedoeld wordt met de Herculestoren. Is dit Galghenwert (Conclusion)? Dan zou die kantoortoeter met die rare spriet erop na een kort bestaan weer gesloopt worden. Of gaat het om het voormalig kantoorgebouw waar nu Oekraïners gehuisvest zijn?

  2. Bill

    Dat laatste. Conclusion gebouw staat er nog, links op het plaatje.

  3. Nina

    Ze zijn vergeten om de grote parkeeroverlast die dit gaat opleveren in de omgeving Galgenwaard in te tekenen op de impressie plaatjes.

  4. De beun

    Lekker volplempen met heel veel bewoners. Laar me raden, geen auto’s toegestaan en als dat wel mogelijk is, loopt het vast op de Waterlinie weg. Sluipverkeer richting Bunnik, hoera

  5. Ramon

    @M , de Herculestoren is het voormalige bankgebouw op de hoek Citysite/Eretribune

    @ Nina , er komen 1350 ondergrondse parkeerplaatsen

  6. Margriet

    Mooi plan, gas erop.

  7. Willem

    Oerlelijk zeg! En wie wil er nou pal op zo’n herriestadion wonen?

  8. Utrechter

    Het dichtzetten van de hoeken en de verdere ontwikkeling van het gebied is heel goed. De ontwikkeling van woningen in de hoeken van het stadion is echt een heel slecht idee. Alle flexibiliteit ben je hierdoor kwijt in de toekomst. Wat als je toch wat wilt veranderen of vergroten ergens in de toekomst? Dat kan dan veel moeilijker. Zet de woontorens op enige afstand van het stadion zelf en je hebt dit probleem niet.

  9. Binnenstadbewoner

    Die verdichting van nog veel meer inwoners op al zeer drukke plekken, gaat uiteraard ten koste van de leefbaarheid. Daarom veel meer in het groen bouwen. Bouw het landelijk gebied tussen Utrecht en Woerden vol.

  10. Alain

    @Willem Ken genoeg omwonenden van het stadion om te zeggen dat het wel meevalt, om de week heb je een paar uurtjes geluid/parkeeroverlast, dat is vrij overzichtelijk, hoor. Minder overlast dan pak-em-beet een basisschool.

    Uiteraard heb je ook dat je zo nu en dan vanuit het comfort van je huis naar een mooie ME-inzet kunt kijken, dat heb je dan weer niet bij een basisschool.

    Wel vraag ik me af of bij deze “woonzee’ wel voldoende gedacht wordt aan voorzieningen. Het is allemaal niet heel ver naar de rest van de stad, maar het is wel een beetje een “dooie hoek” op dit moment.

  11. Le coq sportif

    Mooie plannen, stadion wordt tof met die dichte hoeken

  12. De Beun

    Autoluw? Grootste denkfout. 1100 mensen waar wonen, werken en bewegen samenkomen. 1100 mensen daar werken, waar dan? We kunnen echt wel spreken van OV luw. Mensen hebben vandaag de dag gewoon een auto nodig om te werken!

  13. Herman

    Ome Frans gaat cashen!

  14. Realist

    Houd er rekening mee dat je mobiliteit flink achteruitgaat als je daar gaat wonen.

  15. jopie

    Top, snel uitvoeren

  16. Koel Hoofd

    1100 woningen verdeeld over 6 woontorens, dat worden geen betaalbare konijnenhokjes.
    Maar voetbal als hobby en FC Utrecht als passie is wel een vereiste om daar beetje leuk te wonen.

  17. Léon

    Ziet er fancy uit, wel beeldbepalende gebouwen. Ben wel benieuwd hoe je thuiskomt met thuiswedstrijden van de FC. Maar daar zullen ze in de wijken eromheen wel ervaring mee hebben, die wonen er ook nog steeds.

    Ik zeg doen, vast genoeg mensen die er willen wonen. Skybox voor onbepaalde tijd 🙂

  18. W

    Men vindt t nogal ‘stenig’ rondom het stadion. Ik zie nog niet hoe met 1100 woningen dat minder gaat worden. Er zal waarschijnlijk nog veel meer steen en asfalt komen. En hoe moet de tramlijn al deze bewoners gaan verwerken in de spits? De tram puilt nu al uit.

  19. M.

    @Léon: nu al worden delen van de omliggende wijken afgesloten voor en tijdens de wedstrijden. Het lijkt wel te werken.

    Maar ik voorzie ook veel grotere problemen na de nieuwbouw, of komen er aan de onderzijde van de torens grote parkeergarages? Dat de verstening eerder erger dan minder gaat worden dan die nu al met die steen- en betonklomp van een stadion, bedrijven en sportzaal is, lijkt me ook wel duidelijk. Het is de prijs die de meeste mensen voor de grootschaligheid en groei moeten betalen. Alleen de welgestelden in omliggende plaatsen als Bilthoven, Zeist, Bosch en Duin, Bunnik, kunnen zich hier nog enigszins aan onttrekken.

  20. Peter

    Altijd moet alles maar weer autoluw worden, dat is het hoofddogma van alle ambtenaren die zelf meestal niet in de stad wonen. Anders zouden ze al lang zien dat Utrecht al enorm autoluw is; als ik s ochtends door de stad fiets lijkt het nu al een provinciedorp.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).