De Nieuwe Defensie is Utrechts autoluwe wijk van de toekomst, maar bereikbaar met openbaar vervoer is het niet De Nieuwe Defensie is Utrechts autoluwe wijk van de toekomst, maar bereikbaar met openbaar vervoer is het niet

De Nieuwe Defensie is Utrechts autoluwe wijk van de toekomst, maar bereikbaar met openbaar vervoer is het niet

De Nieuwe Defensie is Utrechts autoluwe wijk van de toekomst, maar bereikbaar met openbaar vervoer is het niet
Foto's: Robert Oosterbroek
De Merwedekanaalzone is het paradepaardje van de gemeente Utrecht. In dit autoluwe gebied komen duizenden huizen. In het gedeelte De Nieuwe Defensie worden de huizen al opgeleverd en er wordt al volop gewoond. Alleen, er is helemaal geen openbaar vervoer in de buurt. Hoe kan dat in een wijk die juist wordt gepromoot als autoluw?

De Merwedekanaalzone is het paradepaardje van de gemeente Utrecht. In dit autoluwe gebied komen duizenden huizen. In het gedeelte De Nieuwe Defensie worden de huizen al opgeleverd en er wordt al volop gewoond. Alleen, er is helemaal geen openbaar vervoer in de buurt. Hoe kan dat in een wijk die juist wordt gepromoot als autoluw?

In De Nieuwe Defensie komen zo’n 950 woningen. De eerste huizen zijn vorig jaar al opgeleverd en ondertussen wonen er al een hoop mensen. De buurt is onderdeel van de Merwedekanaalzone waar tienduizend woningen komen. Het hart van de zone wordt de autovrije wijk Merwede. De Nieuwe Defensie ligt aan de rand van de Merwedekanaalzone. Dit deel wordt omschreven als autoluw en is dan ook grotendeels autovrij.

Zowel op de website van De Nieuwe Defensie als in het bestemmingsplan van de gemeente Utrecht wordt gesproken over ‘goede ov-verbindingen’. Zo werd er een nieuwe bushalte toegezegd aan de rand van de buurt waar de busbaan nu ook al loopt. In een bijlage van het bestemmingsplan staat daarover: “Bij de weginrichting is hier qua ruimtereservering al rekening mee gehouden. Zodra de woningen zijn opgeleverd, zal ook de halte in gebruik worden genomen.” Ook op de website van het bouwproject staat dat je in vijf minuten met het openbaar vervoer bij station Utrecht Centraal bent.

Alleen dat blijkt voorlopig niet te kloppen. Een van de nieuwe bewoners, Maarten, trok aan de bel en laat aan DUIC weten: “Al enkele maanden worden de appartementen bij het nieuwbouwproject ‘de Nieuwe Defensie’ (Merwede) bewoond en later dit jaar volgen er nog veel meer. Momenteel is er geen bushalte in de omgeving, maar er ligt wel een busbaan recht voor de deur. De haltes zijn echter zo ver weg dat je sneller te voet bij het station bent.”

Bouwput

De tram is meer dan een kilometer lopen en de bushalte om bijvoorbeeld naar station Utrecht Centraal te gaan is op ruim 800 meter afstand. Algemene richtlijnen gaan uit van een maximale afstand van 400 meter tot een halte. Bewoner Maarten schrijft dan ook: “Momenteel zijn de woningen onbereikbaar met het openbaar vervoer, terwijl het parkeerregime gebaseerd is op een combinatie van HOV en op afstand parkeren.”

‘Het is een bouwput rondom deze nieuwe wijk; er zijn geen voorzieningen in de buurt die op loopafstand zijn’ – Maarten, bewoner

Hoewel zo’n afstand lopen voor veel jonge mensen niet meteen een probleem is, is dit voor sommigen wel anders. Zo schrijft Maarten over zijn hoogzwangere vrouw. “Zij is aangewezen op de voorzieningen die de gemeente verschaft en ons ook heeft beloofd toen wij voor dit project hebben gekozen. Aangezien de gemeente niet levert, is zij gebonden aan huis. Het is een bouwput rondom deze nieuwe wijk; er zijn geen voorzieningen in de buurt die op loopafstand zijn. Met de auto ergens heen gaan kan niet aangezien het niet in de visie van deze nieuwe wijk past. Fietsend is zij te kwetsbaar op dit moment. Een mogelijkheid om met het openbaar vervoer te reizen zou de oplossing zijn, maar er is dus geen openbaar vervoer in de buurt. Zij is ergo gekluisterd aan huis in een ‘wereldstad gebouwd voor de toekomst’.”

Tekst loopt door onder de foto

Onderzoek

De gemeente Utrecht laat aan DUIC weten het probleem te erkennen. Naar aanleiding van de hartenkreet van bewoner Maarten is er ook actie ondernomen. “We zijn op de hoogte van de bewonersbrief en zijn inmiddels als gemeente samen met Qbuzz en de provincie ter plaatse gaan kijken of er een mogelijkheid is voor het aanleggen van een halte. Dat onderzoeken we de komende periode en daarin nemen we de wensen van bewoners mee.”

Maar waarom is de beloofde bushalte bij de wijk er dan nooit gekomen? De gemeente schrijft: “Het klopt dat in eerdere plannen voor de busbaan Dichterswijk (o.a. Van Zijstweg/Van Tellegenlaan) een halte in voorbereiding was op de Van Tellegenlaan. Daarbij zou een deel van de bussen op deze ov-route kunnen stoppen bij de halte. Er is destijds uitgegaan van een halteperron direct naast de HOV-baan. Hierbij stopt de bus dus op de HOV-baan. Tijdens de planvorming werd echter duidelijk dat dit te veel doorgaande bussen zou hinderen. Dit is namelijk een van de drukste ov-corridors in de stedelijke regio Utrecht en zou voor vertraging kunnen zorgen voor het regiovervoer. We gaan nu kijken of het mogelijk is om bijvoorbeeld een haltekom – waarbij de bus stopt naast de rijbaan en dus geen andere bussen zou hinderen – op een andere plek in te passen.”

‘De gemeente roept overal dat bij oplevering er goed ov moet zijn, regel het dan gewoon op tijd’ – Gertjan te Hoonte, VVD

Vragen

De gemeenteraad heeft eerder ingestemd met het bestemmingsplan, waarin een nieuwe bushalte als zodanig ook genoemd werd. VVD-raadslid Gertjan te Hoonte is dan ook van mening dat dit snel moet gebeuren: “Dit had al geregeld moeten zijn en moet nu zo snel mogelijk alsnog geregeld worden. De parkeernormen in deze gebieden zijn extreem laag, daar moet dus fatsoenlijk OV voor terugkomen. Juist voor mensen die niet naar CS kunnen lopen of een andere bestemming. De gemeente roept overal dat bij oplevering er goed ov moet zijn, regel het dan gewoon op tijd.”

‘Voor de leefbaarheid van een autoluwe wijk is het essentieel dat er een goede ov-verbinding is, zoals in de plannen is opgenomen’ – Joost Vasters, D66

Gemeenteraadslid voor D66 Joost Vasters laat weten: “Wij zijn kritisch op het handelen van de gemeente hierin. Voor de leefbaarheid van een autoluwe wijk is het essentieel dat er een goede ov-verbinding is, zoals in de plannen is opgenomen. D66 vindt het onbegrijpelijk dat de gemeente nog steeds op zoek is naar een oplossing, terwijl er al lang mensen in de wijk wonen en al eerder duidelijk was dat de genoemde locatie van de bushalte niet haalbaar was. Daarom gaan we samen met de VVD vragen stellen.”

Gekoppelde berichten

52 Reacties

Reageren
  1. Herman

    Wat een prutsers, soms ga je je wel eens afvragen wat ze wel kunnen….?

  2. Leon

    Joh, zou de wijk daar niet eerst voor moeten worden afgebouwd?

  3. Binnenstadbewoner

    Er is weinig ruimte voor nog meer OV. Bussen staan zelfs op de busbaan in de file. Het wordt tijd om een metro aan te leggen. Ondergronds van bijv. Leidsche Rijn naar de binnenstad naar Utrecht Science Park of Overvecht.

  4. BW

    Ehm ja, als je als één van de eersten in een nog grotendeels te bouwen nieuwbouwwijk gaat wonen, dan is de kans vrij groot dat de buurt nog wel even een bouwput blijft zonder veel voorzieningen. Overigens wel eens dat een (toegezegde) bushalte wel het minste is wat je in een autoluwe wijk mag verwachten, probleem is alleen dat het huidige OV (nog?) helemaal niet is berekend op aantallen reizigers die de komende jaren zó sterk zullen stijgen.

  5. Frederik

    @ Herman

    Er is helemaal niet geprutst. Wat wordt hier stemming gemaakt.

    Je gaat toch geen bus naar Centraal pakken vanuit daar als je goed ter been bent? En voor mensen die slecht ter been zijn, er zijn dus verschillende bushaltes in de buurt op 5-10 minuten afstand. Er zijn plekken in Utrecht waar bushaltes en OV verder weg liggen hoor. Deze wijk ligt bijna naast het stationsgebied nota bene.

  6. Uuu

    O, wacht. Ik zie een quote van een VVD’er die een stok zoekt om mee te slaan.

    Dat is gewoon politieke manipulatie.

  7. Leon

    Het valt me trouwens op dat DUIC ‘kritische vragen’ van VVD/CDA steeds (meer?) als nieuws begint te brengen. Is dit eigenlijk het persbureau van de oppositie? Want de titel van dit artikel is gewoon onzin – de wijk is niet af, dus nogal wiedes dat er niet een vol opgetuigd busschema ligt. Er wordt echter gesuggereerd dat die er ook niet gaat komen, en die suggestie is helemaal nergens op gebaseerd.

    Busschema’s worden sowieso maar eens in de zoveel tijd opgesteld en aangepast – ook hier zou de DUIC samen met VVD/CDA gewoon moeten wachten tot bijvoorbeeld de zomerupdate of de grote decemberrevisie voordat ze gaan bespiegelen over hoe het in de toekomst er wel niet uit zou gaan zien.

    Maar ja, dat trekt geen zure reaguurders die hieronder zuur kunnen doen over hoe graag ze de stad willen verrampeneren met hun autoverslaving.

  8. Aleida

    @Frederik
    Uit je reactie maak ik op dat je totaal geen benul hebt van de problemen, waar gehandicapten mee te maken hebben. Er zijn velen die niet eens 100 meter kunnen lopen. Ga eens vrijwilligerswerk doen in een zorgcomplex en probeer je dan eens in te leven in de problematiek van deze mensen. Ook gehandicapten zijn mensen. Ook de overheid is daar inmiddels achter gekomen en heeft de grondwet hier op aangepast. (Zie https://www.eerstekamer.nl/nieuws/20230117/eerste_kamer_steunt_wijziging)

  9. Uuu

    Mag mijn eerdere reactie geplaatst? Bij voorbaat dank.

  10. Herman

    @Frederik, hoe praat jij dan recht dat oorspronkelijk idee, bushalte, niet kan, dat er paar jaar nadat de boel aangelegd is, er een speciale bushalte aangelegd moet worden.
    Had allemaal meteen voorzien kunnen worden toch, alle plannen en prognoses liggen er al jaren?

  11. Floep

    Hoogzwanger als een van de eersten in een nog niet afgemaakte woonwijk waarvan je vantevoren al weet dat hij autoluw is. En dán gaan klagen…

  12. Utrechter2

    @Frederik: stemmingmakerij niet perse, maar de overheid wordt steeds assertiever en spindocters zeggen nu doodleuk tegen starters dat een gemeente haar beloften niet hoeft na te komen (zelfs niet richting klimaatbewuste huizenbezitters) en dat (dagelijks) 10 minuten lopen voor slecht ter been zijnde mensen prima is.
    Je neemt het trouwens niet op voor de communistische partij maar voor hipsterachtige millinialpartijen die in dit college zitten.

  13. Andrew

    Wat mij vooral verbaasd is de inzet van de tram in Utrecht. Bouwen we als stad en staat voor zoveel geld een mooie tramlijn, wordt deze niet gebruikt in het weekend.. Op zondag gaan er hordes met bussen naar de Galgenwaard terwijl de tram voor het stadion stopt. Het beleid van OV is ondoorgrondelijk in Utrecht.

  14. engel van dienst

    Grappig: een artikeltje over gebrek aan openbaar vervoer, met op de foto een autobus in die wijk.

  15. Marc B

    Los van t feit of mensen wel of niet zich gemakkelijk lopend kunnen verplaatsen, er is een toezegging/belofte gedaan door de gemeente mbt OV voorzieningen. Dat schept verwachtingen en verplichtingen. Eén zo’n verplichting lijkt me dat als je je belofte NIET nakomt je dat op zn minst even meldt. Maar zelfs dat is kennelijk te veel. En dat je dan nu alsnog gaat onderzoeken wat dan wel kan is idd amtelijk gepruts, alsof men niet wist dat die halte er niet mee kwam…..

  16. S

    Als je in fase1 in een nieuwbouwwijk gaat wonen bestaat de kans dat je op voorzieningen moet wachten.(ik was me dat ook bewust toen ik er voor koos om er te gaan wonen).
    Bovendien kan je gewoon op een paar honderd meter van de wijk parkeren. (momenteel zelfs gratis als er plek is, ik wil verzekerd zijn van een plek dus huur een vaste plaats)

  17. Pee

    De problemen beginnen al terwijl die hele wijk nog uit de grond getrokken moet worden.
    Enne autoluw is autoluw dus ook geen bussen.

  18. W

    Dat is het verschil tussen bestuurlijk Utrecht en bestuurlijk Rotterdam!
    Toen in Rotterdam het eiland op zuid waarop het Nieuwe Luxor en hotel New York staan, ontwikkeld werd, hebben zij eerst! het Openbaar Vervoer daar geregeld. Daarna of tegelijk kwam de bebouwing. Dat vertelde een Rotterdamse ambtenaar!
    Utrecht ontwikkelt het Openbaar Vervoer pas als het plan bijna klaar is. Wat een uitdagingen zijn er niet geweest voor de bewoners van Leidsche Rijn. Vandaar dat veel mensen die 2e auto aanschaften. Maar gaf weer problemen met de parkeernorm! Af en toe lees je iets hierover in de column van Marieke in het AD.
    Regeren is vooruit zien…………. toch?

  19. Rob H.

    Als je slecht ter been bent en dus afhankelijk bent auto’s dan wel bussen dichtbij, dan ga je daar niet wonen, lijkt me. Het is een nieuwe wijk, geen bestaande wijk.

    Verder rijden er over de Europalaan vele bussen.

    Het is wel slordig dat de gemeente zich niet aan hun eigen richtlijnen houden, als dit klopt.

  20. Ester

    @W goed punt. Datzelfde is ook met de fietsenstalling in het stationsgebied gebeurt. De plannen waren klaar en toen zei iemand, ‘Waar kunnen de mensen hun fiets parkeren?’ Toen moesten ze weer terug naarde tekentafel….

  21. Peter

    hoeveel enthousiasme is er om voor stevige prijzen te wonen in een autoluwe wijk, staat nog best veel te koop: https://www.nieuwbouw-denieuwedefensie.nl/woningen?route=propertyType&status=Available.InOption

  22. G. de Vries

    Kortom, die nieuwe woonwijk is er alleen voor de ‘happy few’. Dus voor jonge mobiele mensen die goed ter been zijn en niet voor ouderen , gehandicapten of anderen met een ‘medisch mankement’. Ga er niet wonen als je ‘iets’ mankeert !

  23. w

    wat een gribusbuurt, en komende decennia een gigantische bouwput als uitzicht, als beurskwartier wordt gebouwd, ik ben laatst bij iemand op visite geweest in gebouw op foto, 2kmr woning van mitros, woonkamer van 20m2 met keukenblok erin, slpkmr van 10m2, voor €650 pm, en dan ook nog verplicht omkijken naar kwetsbare medebewoners???!

  24. Koel Hoofd

    De eerste pioniers in Leidsche Rijn hebben het jaren (NB!) zonder OV of voorzieningen moeten doen. Dat hoort erbij als je in een nieuwbouwwoning in een nieuwboutput gaat wonen. Daar achteraf over gaan klagen betekend dat er vooraf het huiswerk niet is gedaan maar dat er letterlijk ‘uit de folder’ is gekocht.
    Een truitje wat tegenvalt kan worden geretourneerd, een huis niet.

    Dat gezegd hebbende, onze gemeente lijdt aan een bijzonder extreme vorm van marketing myopie en wil echt dat iedereen gaat fietsen, of dat nou kan of niet. Dus ze kijken wel naar fietsvoorzieningen maar niet of de bushalte wel past, En, nog erger, neemt ook niet eens in overweging dat het noodzakelijk is om OV infrastructuur in een autoloze wijk vanaf het begin te realiseren omdat het anders letterlijk een groene khmer gevangenis is voor die nieuwe bewoners.
    Prutsers is hier een te milde term, dit is echt totale incompetentie op elk niveau.
    Dat is echt volkomen onacceptabel want dit is al het zoveelste hopeloos falend mobiliteitsdossier.

    Off topic, die falende rotondeovonde van t goylaan, het grote ongevalspunt van Utrecht, ligt er nu ook op de Marnixlaan incl. de onoverzichtelijke situaties en het recht van de sterkste. Dat is een leercurve in de vorm van een horizontale lijn, nul komma nul progressie, geen hersens tussen de oren enkel groen gebakken lucht. Beschamende vertoning.

  25. Wim

    Waarom is bij de opzet van de wijk niet eerst het OV plan ingetekend met de tydslijn van invoeren.
    Het is nu een argument van de gemeente dat de polder naast Nieuwegein niet bebouwd kan worden omdat er geen oV is, blijkt dus een wasse neus te zijn.
    Geef die polder terug aan Nieuwegein of IJsselstein dan kunnen zij gaan bouwen en zijn we niet afhankelijk van de hippies in de gemeenteraad van Utrecht.

  26. Uit Overvecht

    Bereikbaarheid met het OV, niet alleen op papier maar vooral ook in de praktijk, verdient veel meer aandacht. Loopafstanden zijn echt makkelijk behoorlijk groot, en dat is een belemmering voor de toegankelijkheid. Ik vind het idee om autogebruik af te bouwen prima, maar de alternatieven moeten er wel echt zijn.

    En het gaat bovendien niet alleen om mensen die daar wonen. Ook voor bezoekers speelt het probleem van slechte bereikbaarheid met het OV.

  27. Erik

    @engel van dienst:
    Er rijden per dag honderden bussen langs maar er stopt er dus geen enkele.

  28. Herman

    Tegenwoordig is het credo dat OV vooral.gebruikt wordt als het meteen beschikbaar is. Voor je het weet hebben de inwoners al alternatieven bedacht en krijg ze dan maar eens terug in het OV.

    Bij deze wijk is sprake van gedwongen winkelnering, er zijn geen parkeerplaatsen, met moet wel gebruik maken van het OV.

  29. Len

    Mooi uitzicht vanaf je nieuwe balkon op de muur van de buren.

  30. w

    @Len
    maar daarentegen wel veel zonuren, vooral die op 1 hoog lol

  31. 'n utrechter

    Ze leren het nooit!
    Nieuwegein in de jaren zeventig bouwen, bouwen, maar geen OV.
    LeidseRijn, bouwen, bouwen, maar te laat OV .
    Je zou denken al doende leert men, maar de utrechtse politiek niet. Welke partij ook maar aan de macht is.!!!!

  32. Utrechter

    Tja bij gebrek aan OV maar een auto gekocht die in rivierenwijk nog gratis geparkeerd kan worden. Ben benieuwd hoe lang dat nog kan.

  33. HenQ

    Hu-ha-ha-ha! Zo zijn er helaas heel veel stadswijken, compleet afgesloten van goed OV. Dit geldt niet alleen voor Utrecht. Wel een typisch dorpse apatische manier van denken door wensdenkende carrierepolitici, die ook niet verder kijken dan hun carriere lang is. Een grootstedelijk metronetwerk in de provincie Utrecht had er 30 jaar geleden al moeten zijn. Helaas, als je slecht ter been bent moet je maar in een dorp gaan wonen waar je de auto voor je deur kan zetten, zo denkt men 🙁

  34. Fvw

    In de beginjaren 60 bij de bouw van overvecht, reed lijn 1 al over de theemdreef terwijl de woningen nog in aanbouw waren. (Dus het kan wel. )

  35. willem

    je wet toch? de gemeente is niet te vertrouwen

  36. Andere S

    Wellicht ten overvloede even wat uitleg over hoe zwangerschap werkt: als je eind 2020 voor een woning tekende en begin 2023 gaat bevallen, was je nog niet zwanger toen je de keuze voor de woning maakte.

    Meer algemeen is het zo dat mensen soms niet-mobiel*worden* nadat ze verhuisd zijn. Aangezien de aanleg van OV jaren kan duren, kan je m.i. niet vroeg genoeg aan de bel trekken.

  37. jan

    In een toren wonen dicht op elkaar zonder mogelijkheden om met fatsoenlijk vervoer ergens te komen. Iedereen op de fiets klinkt leuk tot je een keer slecht ter been bent. Lekker sjouwen met je boodschappen. Altijd met de bus die een stuk lopen is van je huis … en dat voor een zeer voordelige prijs. Als jong gezin is het niet zo handig en wie kan het verder nog betalen? Ouderen die minder goed te been zijn? Gaan die het dan kopen? Expats/buitenlandse investors kopen het ook hier snel want die zijn van nature auto-minded…

  38. Nuchter

    @W,

    In vergelijking met Rotterdam wonen wij inderdaad in een prutsgemeente. Utrecht doet aan Walhalla denken en stelt niet de juiste prioriteiten vast bij het ontwikkelen van woningen. Veel van het beschikbare budget wordt verspild aan het fietsbaar maken van de stad. Daarvoor wordt nog goed werkende auto infrastructuur vernietigd. En dan met droge ogen beweren dat dat duurzaam is.

    Door deze geldverspilling is er geen geld om het OV vooraf aan te leggen. De schuldigen? Onze politieke bestuurders die lak hebben aan de werkelijkheid van onze mede burgers.

    @kletsmajoren Frederik, Floep, S en Rob H.

    U stelt dat mensen die niet goed ter been zijn hier niet moeten gaan wonen. Dat is discriminatie ten voeten uit. U praat recht wat krom is. Het niet aanleggen van de bushalte is volledig in strijd met de Algemene Beginselen van Behoorlijk Bestuur. Hoog tijd dat bestuurders die deze grondbeginselen verkwanselen persoonlijk beboet worden.

    Het is laakbaar dat bestuurders en hun supporters die iedereen in het OV willen krijgen de aanleg daarvan zo minachten.

  39. Realist

    Eigenlijk dus een OV luwe wijk. Het is maar net hoe je het bekijkt.

  40. Nina

    @Peter
    Dank voor de link.

    Wat een hoge prijzen! Een 2-laagse tuinwoning (met twee woonlagen van andere woningen daar bovenop) kost ruim 700.000 euro voor 129m2 en geen parkeerplek of OV in de buurt. Voor dat geld kun je beter slagen in Utrecht.

  41. Bert

    Dus je neemt een beslissing op basis van de belofte van een overheid?

    Das natuurlijk vragen om problemen.

  42. Dirk

    Als nieuwsgierige bewoner van de Dichterswijk was ik al langer op zoek naar de te realiseren bushalte aan de busbaan,in waarbij passagiers dan op een heel smal stukje zouden kunnen wachten/ in/en uitstappen en lopen tussen de busbaan en autorijbaan. Iets meer dan een meter schat ik in.

    Ben benieuwd waar de kommen, die lang zullen zijn ivm lange (harmonica?)bussen, kunnen worden gemaakt, Meeste ruimte lijkt te zitten bij het eerste bewoonde blok op de hoek “De Generaal” een sociaal huurblok, waaromheen ook al wat kleine doch iets grotere betaalbare koopwoningen zijn opgeleverd of binnenkort worden.

    Mooi zou zijn als er óók een halte komt op de Van Zijstweg, dus oostelijk van het Merwedekanaal, aan noordzijde van de Dichterswijk/Veilinghaven, En dus zuidelijk van het Jaarbeursterrein, het toekomstig Beurskwartier (Asfalt van P(arkeerplaats) 3 is afgelopen dagen al verwijderd!). Immers daar komen naast de Galaxy Tower aan het Jaarbeursplein en WOnderwoods tegeover Beatrixgebouw – samen geod voor 700 apprtementen – nog eens 2500 woningen! En de parkeenorm is er – afgezien de eerste gebouwen; va 0,4? – ook erg laag. Wil men een eigen auito aanhouden dan zullen de beoners van de nog te bouwen 2500 woningen voor het mrendeel moeten parkeren op Papendorp zo is de bedoeling (waar in verre toekomst ook per tram vanaf Jaarbeursplein naar toe gegaan kan worden – zove is het echter nog niet)
    REcent datch ik nog: het best zou het zijn geweest tram naar Merwedenaanlozne en met afsplitsing naar Papendorp dwars door Het Beurskwartier te trekken, Ik heb echter niet gereageerd op stedenbouwkundig plan, wat ik misschien beter wel had kunnen doen

    De Utrechtse trams liggen itt tot in Amsterdam en Rotterdam vaak meer geïsoleerd ‘middenin’ het wegprofiel, ‘achter’ rijbanen, zijn naar mijn mening vaak gevoelsmatig moeilijk bereikbaar. En hoe dat nu komt? Ik weet het neet.
    het is in elk gaval niet de ‘streetcar’ die ik zou willen, te vaak is het meer een Sneltram, ondanks dat perron en instap nu verlaagd zijn.

  43. Uuu

    @ Aleida

    Als gehandicapten geen 100 meter kunnen lopen, kunnen ze nooit met het OV, of dan komen ze sowieso nergens; want men zal altijd honderden meters moeten lopen. Van links naar rechts door de stationshal, dan zit je trouwens ook op meer dan 400 meter. Dat wordt hier voor het gemak maar even vergeten.

    Men kan niet de hele samenleving aanpassen op gehandicapten. Het wordt zegt het al; het is een handicap. Men mag al blij zijn dat we in Nederland zo ons best doen. Ooit wel eens in België of andere delen van Europa in een trein proberen te stappen? Daar zijn vaak nog lage perrons en treinen met trappetjes (moet je zomaar een halve meter tot een meter overbruggen, dat is al kut als je gewoonweg wat ouder bent of geblesseerd bent). In Nederland hebben in ieder geval alle sprinters een gelijkvloerse instap en de perrons dus inmiddels ook een gelijkvloerse instap voor die sprinters, dus je kan als je in een rolstoel zit of met een rollator loopt zelfstandig met een sprinter; en zo goed als alle stations hebben bijvoorbeeld liften en grote stations bijna allemaal roltrappen. En die gaan wel eens stuk ja of worden wel eens gevandalleerd en dat is heel erg kut.

    Alle stadsbussen en bijna alle streekbussen zijn ook gelijkvloers en bijna alle bus-perrons aangepast, dus je kan ook in een rolstoel (of rollator/ kinderwagen) met bijna alle bussen. Weet je hoe luxe en weet je hoeveel geld dit de samenleving heeft gekost? En weet je eigenlijk ook hoe weinig (bijna nooit) hier gebruik van gemaakt wordt? Dat hebben we er in Nederland al voor over.

    400 meter- 800 meter. dat is i.p.v. 2 a 3 minuten lopen, 4 a 5 minuten lopen en voor iemand die slechter ter been is 10 minuten. Dat is 2x de afstand. Misschien niet ideaal, maar overkomelijk tot de wijk af is.

    Als ik in die wijk zou wonen zou ik het echt niet erg vinden om 5 minuten te moeten lopen naar een bushalte. Sterker nog. Ik heb wel vaker ergens in Utrecht gewoond waar je 5 minuten moest wandelen. Die norm van iedere 400 meter een bushalte wordt op heel veel plekken in Utrecht niet gehaald.

    Weet je trouwens waarom alle bus-routes er steeds langer over doen tegenwoordig? Door al die belachelijke eisen, waaronder iedere 400 meter een bushalte. Bedenk eens dat op de route Nieuwegein Utrecht bij iedere halte iemand in of uit moet stappen en hoeveel langer een busrit dan duurt.

    Maar goed, stemming makend artikel. De wijk is nog niet af, er komt nog een halte op 400 meter i.p.v. 800 meter (2 minuten extra) en het station is ook lopend (15 minuten) te bereiken en zeker ook met de fiets (5 minuten max.).

  44. Barend

    @ Nuchter

    Bizar ja. Die kletsmajoors stellen feitelijk dat je maar niet zwanger of anderszins gehandicapt moet worden zolang de gemeente de zaak niet op orde heeft. Umwertung aller Werte.

  45. Andere S

    @Uuu de gemiddelde Nederlander loopt met 5 km/h. Een afstand van 800 meter is dus 10 minuten lopen, niet 5. De loopafstand naar de stationshal (waar het busstation onder zit) is 1.5km, dus 18 minuten lopen.

    Dat wordt overigens een stuk korter als de trappen van de Moreelsebrug naar het perron er eindelijk komen in 2026.

    Het is even ver lopen als vanaf de Stadsschouwburg, of het Ledig Erf. Op die routes liggen meerdere tussenhaltes, al is de binnenstad niet echt te vergelijken.

    Maar vergeet niet dat het bestemmingsplan die HOV halte vooral bedoelde als link naar de P&R terreinen Papendorp en Westraven. Het is was dat, vanaf de eerste oplevering, bewoners dáár parkeren en dan de bus pakken naar huis. Dat kan dus niet, met als gevolg parkeeroverlast voor de omliggende buurten.

    De wijk is zeker nog niet af, maar de dienstregeling voor heel 2024 is nu al in de maak. De eerste reëele mogelijkheid voor die halte is dus 1-1-2025. Tegen die tijd wonen er ruim 1000 mensen (pakweg de helft van de woningen, uitgaande van 2p per appartement). Ter vergelijking, het IBB heeft 1300 bewoners.

    Zonder “stemmingmakerij” was de gemeente waarschijnlijk pas in 2025 begonnen met nadenken over het probleem, want duizend klagende bewoners zijn lastig te negeren – net als eindeloze procedures over parkeernormen. Dan was er misschien in 2027 een halte gekomen.

    Dat OV in andere wijken slechter is, is zeker waar. Misschien is dat ook belangrijker. Maar in die wijken mogen mensen een auto hebben. Die mensen hebben niks aan de gemeente, maar ze hebben ook geen last van de gemeente. Het is een keuze van de gemeente om bepaalde wijken autoluw te maken. Daarmee maak je mensen volledig afhankelijk van OV. Daar hoort dus passend openbaar vervoer bij. Da’s niet mijn mening, de HOV halte staat gewoon in het bestemmingsplan. Als de gemeente dat niet wil – omdat het OV in andere wijken al zo slecht is – hadden ze minder woningen moeten toestaan.

  46. Nina

    @ Uuu

    Het kan natuurlijk ook zijn dat je daar gaat wonen en daarna slecht ter been wordt of in een rolstoel terechtkomt.

    We mogen van de overheid en bouwers de morele insteek verwachten dat er duurzaam gebouwd en ontwikkeld met het belang van de nieuwe bewoners voorop.

    Er is ruimte zat om te bouwen in Nederland. Slechts 15% van het grondoppervlak is bebouwd (huizen, bedrijfsgebouwen en infra). Ieder dorp een rand nieuwe woningen erbij langs de huidige dorpsgrenzen en we zijn een heel eind. Dit soort wijken met blokkendozen zijn echt nergens voor nodig.

    Zoals Len al eerder schreef: je kijkt vanaf je nieuwe balkon uit op de muur van de buren. Dat wil toch niemand? Ja, mss nu uit nood omdat er niks anders is. Ik zie niet in wat er te verdedigen valt aan deze autovrije, onmenselijke ophokkerij met hoge koop- en huurprijzen.

  47. StudentinUtrecht

    De victim blaming van sommige reageerders hier is echt beneden alle peil. Mobiliteit is geen luxe maar een basisbehoefte waar tot op heden elke nieuwbouw vanaf dag 1 aan heeft kunnen voldoen. Meestal met de auto, soms gelijk met een goede OV verbinding.

    De gemeente torpedeert de toekomst van de stad. Kwetsbare mensen hebben voortdurend het nakijken.

    Hoe moeilijk is het om een lus met een verhoogde stoep en een haltepaaltje aan te leggen? Ik had vandaag iemand kunnen bellen en dan had het er volgende week gelegen. Dan is de urgentie er af en kunnen de beleidsmedewerkers (over het algemeen Melkertbanen) nog een paar jaar de tijd nemen om definitieve oplossing te bedenken.

  48. Realist

    @Uuu. Kortom, als je bent aangewezen op het OV of de overheid ben je aan de goden overgeleverd..

  49. Wies

    Er is geen geld voor allerlei nieuwe buslijnen. Het is namelijk zo dat het investeren in prestige openbaar vervoer het geld van andere lijnen oppeuzelt. In de toekomst heeft Utrecht mogelijk twee tramlijnen richting Nieuwegein en een richting de Uithof en minder bus/ov anders dan de trein in andere delen van de stad.

  50. Deelauto

    @leon aaaaii vervelend om een tegengeluid te lezen. Helaas is niet alles zonder tegen geluid. Ik zie meer en meer artikelen die duiden op half doordachte maatregelen en vooral onkundige uitvoering van het bejubelde beleid. Ik hoop dat je niet gekwetst bent

  51. Peter

    Wat heeft de gemeente inmiddels gedaan om dit probleem op te lossen en de toezegging na te komen met een OV halte bij de Nieuwe Defensie?

  52. S

    @Peter de gemeente heeft inmiddels zowel een plan als budget, dus die halte lijkt er wel te gaan komen.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).