De Staat van Utrecht: twee op de vijf fietsritten in de stad zeer vertraagd | De Utrechtse Internet Courant De Staat van Utrecht: twee op de vijf fietsritten in de stad zeer vertraagd | De Utrechtse Internet Courant

De Staat van Utrecht: twee op de vijf fietsritten in de stad zeer vertraagd

De Staat van Utrecht: twee op de vijf fietsritten in de stad zeer vertraagd
Uit het onderzoek De Staat van Utrecht blijkt ongeveer 42 procent van alle fietsritten in Utrecht zeer is vertraagd. De gemeente heeft daarmee het hoogste percentage vertragingen in de provincie.

Uit het onderzoek De Staat van Utrecht blijkt ongeveer 42 procent van alle fietsritten in Utrecht zeer is vertraagd. De gemeente heeft daarmee het hoogste percentage vertragingen in de provincie.

Van de vier grote steden in Nederland, worden er in Utrecht de meeste meters met de fiets afgelegd. Uit een onderzoek van Springlab werd eerder duidelijk dat de verkeerslichten in Utrecht voor de meeste frustraties zorgen. Hierbij kwam naar voren dat fietsers bijvoorbeeld vinden dat er te veel verkeerslichten zijn en dat ze er te lang voor moeten wachten.

In De Staat van Utrecht wordt nu duidelijk dat die frustraties niet uit de lucht komen vallen. Meer dan 2 op de 5 fietsritten in de stad hebben te maken met een ernstige vertraging. Het verbeteren van de fietsinfrastructuur in het stedelijk gebied wordt genoemd als een verbeterpunt door het ontwikkelen van vlotte, veilige en comfortabele fietsroutes.

Gesprek stimuleren

De Staat van Utrecht geeft de kwaliteit aan van onze woon-, werk- en leefomgeving in het gebied van de provincie Utrecht. Het doel van het onderzoek is om het gesprek te stimuleren tussen regionale bedrijven, overheden, instellingen en maatschappelijke organisaties over een duurzame ontwikkeling van de regio.

7 Reacties

Reageren
  1. Ulaan

    Utrecht is de meest verschrikkelijke stad om aan het verkeer deel te nemen die ik ken. Of je er nu fietst, bust, autoot of wandelt, elke kruising is een woud van zwart-wit geblokte palen, (waarom worden die dingen niet in een effen, matte, camouflerende kleur gelakt?) en dan ook nog zo belachelijk veel, dat ik er af en toe gewoon van in de lach schiet, en voor vrijwel elke kruising moet je gewoon eerst stoppen. Utrecht is zo’n stad, waarvan de verantwoordelijken voor de verkeerscirculatie het niet aandurven om de mensen hun eigen weg te laten vinden. In geen andere plaats zijn de tentakels van die afdeling zo duidelijk – en zo lelijk – in het verkeersbeeld merkbaar. Het is waarschijnlijk één van de redenen dat Utrechtse verkeersdeelnemers tot de meest onbeschofte zijn gaan behoren. Ik ken geen andere stad waar zo verschrikkelijk gejakkerd wordt en ik ken geen andere stad waar door alle verkeersdeelnemers juist al die zg veiligheidsmaatregelen zo massaal genegeerd worden. Was Utrecht vroeger mooi ruim opgezet – die ouwe jongens wisten het wel – de huidige policy beoogt het tegenovergestelde. Wegen worden ten koste van vele miljoenen bewust versmald, rotondes zijn onneembare hotsbotsdingen geworden en de (rij)rust voor alle verkeersdeelnemers wordt bewust weggefilterd met drempels, massa’s verf, in de weg liggende eilanden, verstorende stoplichtafstellingen, chicanes, en verengingen zoals op Overvecht, met als resultaat dat de rijsnelheden alleen maar zijn toegenomen, evenals de staat van ergernis als het anderen niet lukt om als eerste door de verengingen te komen. Neem een dagje deel aan het Utrechtse verkeer, en je begrijpt wat ik beschrijf. Nu de verantwoordelijken voor die puinhoop nog.

  2. Arnoldus

    En, lucht het op?

  3. Joop Daalmeijer

    Het is absurd, maar ik ga tegenwoordig eerder naar kantoor (rond half 8) om de fietsspits te mijden. Zo kan ik lekker doorfietsen en vaak een rood stoplichtje meepakken want er staat dan nog niemand te wachten. Als je eenmaal de verkeerslichtafstelling leert kennen, zijn er zoveel dode momenten waarin je je slag kunt slaan!

  4. Ma

    Klopt helemaal Ulaan, ook groene golven zijn bewust uitgezet.
    In nieuwe wijk Leidsche zijn nauwelijks verkeerspleinen,
    alleen stoplichten die voor alle verkeer op rood staan, iedereen die aankomt rijden moet alijd eerst stoppen. Ook als je de enige bent.
    De verkeerslicht automaten met lussen zijn bewust zo afgesteld.
    Ondanks dat (of dankzij) veel gewonden en doden bij busbanen en oversteekplaatsen.
    Het verkeers beleid vind ik wanbeleid en dient verkeerde doelen.

  5. Elwin

    Ik fiets ook regelmatig in Amsterdam. Een weldaad vergeleken bij Utrecht. Natuurlijk heb je in Amsterdam ook weleens rood licht maar dat duurt nooit lang. En ondertussen zie je waarom je staat te wachten.
    Dat laatste begrijp ik vaak niet in Utrecht. Iedereen staat op iedereen te wachten. Erg ongeloofwaardig.
    Misschien eens wat expertise inlenen?

  6. Michel Post

    In Utrecht wordt veel gefietst maar eerder ondanks dan dankzij de gemeente. Me vandaag flink geërgerd aan de extreem lange roodrijden voor fietsers op de oversteek Vleutenseweg / Verlengde Vleutenseweg (de Koffieknoop).

  7. DikkeMiddelVinger@Utrecht.

    Blijkbaar heeft de stad Utrecht een stel achterlijken in dienst, die er niets van begrijpen, maar ik begrijp dat eeuwige gezeur niet, want er is niet een fietser die wacht op groenlicht.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).