Zonder extra parkeerplaatsen is het waarschijnlijk onmogelijk om het aantal werkplekken op De Uithof in Utrecht te laten groeien. Dat blijkt uit de second opinion op de kosten en baten van de Uithoflijn, uitgevoerd door het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid. De bereikbaarheid van De Uithof is al jaren een probleem.
Vanaf 2018 gaat de Uithoflijn het Centraal Station in Utrecht en universiteitswijk De Uithof met elkaar verbinden. Het tracé van de Uithoflijn strekt zich uit over 7,5 kilometer en krijgt 9 haltes. De aanleg van de tramlijn kost 321 miljoen euro. Daarvan komt 110 miljoen euro voor rekening van het Rijk. Volgens de onderzoekers zijn de te verwachten investeringen reëel. Wel wijzen zij erop, dat de huidige verbinding tussen De Uithof en het Centraal Station niet voldoet. Zeker totdat de nieuwe verbinding klaar is zijn extra parkeerplaatsen nodig, maar ook daarna voldoet het aantal beschikbare parkeerplaatsen mogelijk niet om de te verwachten groei van het aantal werkplekken op de Uithof op te vangen. De bereikbaarheid van De Uithof is al jaren een probleem. Daarom hebben het UMC Utrecht, de Universiteit Utrecht, de Hogeschool Utrecht en de Gemeente Utrecht plannen gemaakt om het openbaar vervoer te verbeteren en De Uithof toegankelijker te maken. Zo komt er een P&R (Park en Ride) en een sneltramverbinding met het Centraal Station. Ook zullen extra rijstroken worden toegevoegd aan de af- en opritten van de A28 en de Universiteitsweg. Het P&R-gebouw krijgt circa 1950 parkeerplaatsen, die op lange termijn voldoende moeten zijn. Ook zal er een fietsenstalling in het P&R-gebouw komen. Patienten kunnen bij het UMC Utrecht blijven parkeren.
Inmiddels is al begonnen, naast sportcentrum Olympos, met een gebouw van Danone Research, waar ongeveer 450 mensen komen te werken en er komt nog een kantoor van de RIVM bij, plus een groot aantal studentenwoningen. Voor extra parkeerplaatsen is in de huidige plannen echter geen ruimte meer.
Bron: www.cobouw.nl
geen Reacties
ReagerenEr zijn nog geen reacties geplaatst.