Doodsverwensing aan wethouder Van Hooijdonk op Facebook | De Utrechtse Internet Courant Doodsverwensing aan wethouder Van Hooijdonk op Facebook | De Utrechtse Internet Courant

Doodsverwensing aan wethouder Van Hooijdonk op Facebook

Doodsverwensing aan wethouder Van Hooijdonk op Facebook
Lot van Hooijdonk. Archiefbeeld DUIC / Robert Oosterbroek
Een discussie op een besloten Facebook-pagina over de herinrichting van de Westelijke Stadsboulevard in Utrecht is gestopt na een doodsverwensing aan het adres van de wethouder. Op de besloten pagina Je bent Utrechter (geweest) als… is de betreffende tekst inmiddels verwijderd door de beheerders. Dat meldt het AD.

Een discussie op een besloten Facebook-pagina over de herinrichting van de Westelijke Stadsboulevard in Utrecht is gestopt na een doodsverwensing aan het adres van de wethouder. Op de besloten pagina Je bent Utrechter (geweest) als… is de betreffende tekst inmiddels verwijderd door de beheerders. Dat meldt het AD.

Wethouder Lot van Hooijdonk van Verkeer presenteerde vorige week de plannen voor de herinrichting en dat schoot bij een aantal leden van de groep in het verkeerde keelgat. Welke uitspraak precies is gedaan is niet bekend gemaakt. De beheerders sloten de discussie nadat de tekst was verwijderd. Er werden ook twee beledigende reacties weggehaald.

Een woordvoerder van de gemeente zei tegen het dagblad geen aangifte te doen omdat niet precies duidelijk was ‘wat de uitspraken zijn geweest’. De groepsbeheerder Trudie de Jong zegt dat de volgende keer mogelijk aangifte volgt bij de politie.

De pagina Je bent Utrechter (geweest) als… telt bijna 30.000 leden.

25 Reacties

Reageren
  1. Toine Goossens

    Te gek om los te lopen. Ik lees dat 1% van de 30.000 Facebook leden is geblokkeerd wegens soortgelijk grensoverschrijdend gedrag.
    Het is hard nodig dat dat de standaard wordt op internet. We accepteren niet dat iemand bedreigend over straat loopt, dus is het ook niet acceptabel om dat op internet te doen.

    Wat mij betreft gaan we een stap verder en dient iedereen op internet zich te legitimeren. Het aantal lezers van DUIC dat met naam en toenaam reageert groeit. Dat is een goed teken.

  2. Bernard Tomlow

    Wethouder van Hooijdonk is niet mijn favoriet . Utrecht is de intelligentste stad van Nederland. Wij bestrijden elkaar niet met platvloerse bedreigingen, maar met argumenten. Kennelijk is een dom iemand buiten Utrecht boos geworden.We begrijpen het wel. Niet iedereen begrijpt, dat iemand bedreigen iets van vroeger is. De echte vraag is, zinken we allemaal als ijsberen op de smeltende ijsschots, als we niet iets aan het klimaat doen. De wethouder doet vol overtuiging haar best. Soms doet ze dat iets te ongenuanceerd, maar wel integer . Iemand die die boodschap van noodzakelijke klimaatverandering wil stoppen, bedreigt zichzelf is dus gewoon dom.

  3. Stephanie

    Je bent Utrechter geweest als je niet uit de stad komt en jezelf Utrechter noemt op een FB pagina?

  4. C. Veld

    U allen mag het er niet mee eens zijn maar…..
    Schandelijke vertoning. Een (besloten!) pagina. Schande schande en nog eens schande… meer kan ik niet zeggen…

    Lot mijn steun heb je, al ben ik niet eens met jullie zienswijze.

    Een lievelijke groet vanuit Lunetten.

  5. Jeroen

    Walgelijk. Ben het ook vaker niet dan wel eens met haar beleid, maar dit kan echt niet. Jammer dat sommige mensen niet op een normale manier kunnen blijven discussieren..

  6. JdV

    Als je wilt afrekenen met politici doe je dat op democratische wijze, tijdens verkiezingen. En niet anders.

  7. herman

    Zielig en belachelijk!
    Via het toetsenbord is zoiets makkelijk gezegd, blijkbaar vangen hoge bomen veel wind.
    Lot is heel moedig bezig Utrecht de 21e eeuw in te loodsen en dat valt voor sommigen dus niet mee om dat te accepteren…

  8. cynthia

    Ik ben absoluut geen fan van deze wethouder maar dit is belachelijk! Ik ben zelf fel tegen de plannen die zij keer op keer doorvoert en dat mag ik zeggen maar wel met respect voor de ander. Doodsbedreigingen, serieus hoe kansloos ben je dan.

  9. Hans Versnel

    Waarom moet dit in het ‘nieuws’ komen. Gewoon negeren!

  10. Rob Huibers

    Wonderlijk dat hier in reacties over de wethouder en haar beleid wordt geschreven. Wat doet dat ertoe?
    Zinnetjes als “Ik ben absoluut geen fan van deze wethouder” en “Wethouder van Hooijdonk is niet mijn favoriet” geven een griezelige draai aan deze zaak.
    Ze doen me denken aan de vraag hoe het slachtoffer gekleed was bij een verkrachting.
    Van Hooijdonk is een dienaar van de publieke zaak die absolute bescherming verdient tegen geweld en dat heeft helemaal niets met haar beleid te maken.
    Ik heb ook een vraag: waarom wordt deze bedreiging opgeruimd voordat er is beslist of er aangifte nodig is?

  11. Geenstijl@Utrecht

    Aaaaaaaaa die Toine Goossens, zelfbenoemde van alles en nog wat hatsefrats, vind dat reaguren onder een pseudoniem niet meer mag, omdat dat nou eenmaal niet in zijn straatje past.
    Maar inderdaad, bedreigingen zijn inderdaad platvloers, zeker aan het adres van Lot, leuke meid maar niet mijn partij, maar dan nog geen bedreigingen vind ik.
    Maar we moeten ons wel realiseren dat er inderdaad iets met het klimaat moet gebeuren, alleen de boodschap van Groenlinks heeft een valse ondertoon, kijk maar een naar de discussie windmolens en de winning van de magneten in China.

  12. cas

    Als je “lotje getikt” als belediging ziet…. dan ben je wel een echte zeurpiet. Bedreig je iemand met de dood, oke blokkeren zou ik zeggen.
    Maar toch is dit wel weer een leuk bericht, dus de beheerder heeft de reactie gelijk verwijderd in een besloten groep…. Hoe komt het dan naar buiten? En er dus ook niet bekend wat de precieze reactie was….. dus geen bewijs, maar suggestief geroep op dit moment.

  13. Jacques Reckers

    Respect voor de beheerders van deze FB groep.

  14. P. Klaasens

    Het is wel de sfeer van vooral rechtse reaguurders, die vaak van toeten nog blazen weten, die een sfeer creëren, waarin dit soort doodsbedreigingen mogelijk gemaakt worden.

    De met name rechtse reaguurders hebben vaak geen idee waar ze over praten en jutten elkaar gigantisch op; het lijkt wel een soldaten-macht die door rechts erop uit gestuurd wordt om even korte metten met de “vijand” te maken.

    Dan even iets over de vele misvattingen omtrent het (zogenaamde) beleid van wethouder van Hooidonk.

    Dit beleid wordt van harte gesteund door zowel D’66, SP,
    maar zeker ook de VVD.

    Het rare is dat de anti-Groen Links colonne waarschijnlijk massaal op deze partij gestemd heeft,

    maar de VVD heeft al zo vaak in woord en schrift gesteld volledig achter het huidige auto-ontmoedigingsbeleid in de stad te staan.

    Het is dus met name je eigen-VVD-stem die in dit geval het auto-ontmoedigingsbeleid mede rechtvaardigt. Het is dus bijzonder dom on hier een beetje op GL te gaan schelden.

    Utrecht kent namelijk een college en dit is college-beleid. Utrecht heeft ook geen andere keus. De stad groeit gigantisch en de huidige structuren in de stad zijn niet afgestemd op het afwikkelen van gigantische verkeersstromen (of op grootschalig autobezit onder haar inwoners). Je kan dan twee dingen doen, of de halve stad afbreken voor stadssnelwegen (pf parkeerplekken) , dus ook waarschijnlijk je eigen huis (waarmee je dus ook naast een stadssnelweg komt te wonen, hetgeen de komende twintig jaar nog desastreus is voor je gezondheid) iets wat in Utrecht in de zestiger jaren al geprobeerd is en op enorme weerstand stuitte. Of je kan een ontmoedigingsbeleid kiezen, waarbij zeker voor verkeer binnen de stad alternatieven buiten de auto voorrang krijgen. Ook om parkeerproblemen in de stad op te kunnen vangen. Daar is het centrum en aangrenzende wijken, ook niet op gebouwd, op grootschalig autobezit.

    Dan iets over de werking van de gemeentepolitiek. We hebben een gemeenteraad, democratisch gekozen door u als inwoner. Dan hebben we het college, samen gesteld door de grootste of winnende partijen bij de verkiezingen (of gevraagd door 1 vd winnende partijen). En we hebben het stadskantoor, de ambtenaren.

    Het beleid dat nu door wethouder van Hooidonk gevoerd wordt, was al jaren in ontwikkeling op het stadskantoor, ook onder de vele vorige colleges, je denkt toch niet dat deze grootschalige verkeersplannen zo even in een nachtje ontwikkeld worden toch? Denk alleen al aan het toetsen van de plannen. Daar zijn vele jaren werk en studies voor nodig (met name dit inzicht ontbeert het vaak bij de rechtse reaguurder). Het enige dat van Hooijdonk doet is de plannen, onder wat meer druk, sneller invoeren. Daar blijkt haar politieke kleur uit, maar verder voert ze datgene uit wat al jaren in de pijplijn zit. Het is dus dermate dom om op de wethouder te gaan schelden. En ja ik zeg het voluit. Dom, dom, dommer, domst.

    De gemeenteraad, die controleert het college en het beleid dat de ambtenaren dagelijks uitvoeren. Dat is haar taak dan weer. Het is dan weer goed om te weten dat deze raad, samengesteld op basis van de verkiezingsuitslag en door u en mij gekozen, de plannen van het college nu steunt en in het verleden heeft gesteund op een zeer kleine oppositie na. Het is dus best wel de moeite waard om je misschien te realiseren dat het auto-ontmoedingingsbeleid best wel hout snijdt en dat doet het. En wel vanwege het volgende:

    Uit jaren en decennia van onderzoek is gebleken dat het centrum van Utrecht dichtslibt, niet door bestemmingsverkeer, maar door doorgaand verkeer. De gemeente heeft een keus gemaakt een eind te willen maken aan dit doorgaand verkeer. Daar zijn studies voor gemaakt, velen. Daar zijn de stadsboulevards uit voortgekomen. In die studies is meegenomen hoeveel autobezitters een wijk, die door de stasbouelvard verbonden wordt, kent. Daar is in de verkeersprognoses rekening mee gehouden en die stadsboulevards kunnen dat verkeer aan en afwikkelen. De reden dat Utrecht dichtslibt ziet hem juist in mensen die op plekken autorijden waar ze niet hoeven te zijn en ze kiezen daarvoor routes die daar (niet meer) voor bestemd zijn. Je moet een andere route nemen als je doorgaand verkeer bent. Of de Waterlinieweg of de ring rondom Utrecht. Dat is het idee en ja, daar staat het soms vast. Dat is inherent aan de grote hoeveelheden verkeer die allemaal tegelijk van dezelfde weg gebruik willen maken. Je kan er dan banen bij leggen, maar het gaat mis bij het in- en uitvoegen, dus het probleem zal blijven bestaan, zolang het verkeer niet gespreid wordt over verschillende tijdstippen.

    Dan nog iets. Het is goedkoop en komt niet bijster intelligent over door grapjes te maken over ene wethouder in de trant van: “van Lotje getikt: of in de trant van “Groen Slinks”. Dat het beleid wel degelijk hout snijdt blijkt al een beetje op wat ik hierboven heb getypt. daarnaast zijn klimaat en gezondheidsproblemen voortkomend uit milieu en verkeersvraagstukken de problemen van vandaag en morgen. Grote problemen voor u en mij. Niks doen is geen optie. Om dan goedkoop op personen en partijen te jagen, die wel op een aanpak broeden, is dan te goedkoop voor woorden.

    Ga het democratische gesprek, de discussie, aan waarin je beschaafd blijft en met argumenten komt. Dat mis ik volledig in de rechtse tendens van de afgelopen jaren, al dan niet bewust aangejaagd door bepaalde “journalisten” en “politici”.

  15. Wim Vreeswijk

    Als je kritisch wilt zijn, prima, maar doe dat dan met open vizier, dus ook onder eigen naam en verschuil je niet achter allerlei nicknames zou ik zeggen.

  16. Toine Goossens

    @Klaasens,

    Ik vind uw reactie werkelijk zeer ongepast. Uw naam zal wel Jansen zijn.

    Het probleem is dat het centrum van Utrecht enorme mobiliteit aantrekt. Mobiliteit die zo intens is dat de stad dat nog nimmer heeft beleefd. Dat onder ogen zien zou het gesprek heel wat makkelijker maken.

  17. Frederique

    @P. Klaasens
    Voorbeelden te over van linkse onredelijkheid.
    Heb je de kritiek op Pim Fortuyn meegemaakt?

    Voor de rest mag het wel wat bondiger hoor, sjees.

  18. Willem van Hooijdonk

    Wat een belachelijk opruiende reactie van Klaasens. Hier wordt elke tegenstander van de wethouder weggezet als ‘dom’ en een VVD-er als een idioot. Wie is hier nou aan het opruien. Doe eens een beetje fatsoenlijk zeg.

  19. Jacques Reckers

    De heer of mevrouw P. Klaasens.
    Mag ik u hartelijk danken voor deze duidelijke uiteenzetting.

  20. Cico

    P.Klaasens slaat de spijker op z’n kop. Lot is niet in d’r eentje verantwoordelijk voor gemeentelijk beleid. Ik heb haar ontmoet ivm een infrastructureel project, dat helpt al veel om inzicht te krijgen in de complexiteit van infrastructuur.

    Maar vooral dat nare sfeertje dat steeds ontstaat op internet! ‘Het ligt aan Lot, het ligt aan links, Groenlinks, de PvdA, de gutmensch, babyboomers, hipsters, vrouwen, vluchtelingen en Feyenoord.’ Okay, die laatste niet dan. Maar dit is dus zondebok-denken. Het past in de negatieve sfeer die op verschillende internetmedia aanwezig is bij mensen die zichzelf ‘rechts’ noemen. Wat gewoon neer komt op dom te brallen, agressief op de man spelen, feiten verdraaien of negeren of ronduit racistische en seksistische teksten uitbraken als mening. Dat is niet ‘rechts denken’, dat klinkt aardig maar zo wordt asociaal en egoïstisch wangedrag gelegitimeerd als ‘ik zit in een ander politiek spectrum’. Ammehoela, je gedraagt je normaal met je opruiende praatjes. Een grens is zo overschreden, dat komt meestal neer op doodsverwensingen die ‘als grap zijn bedoeld’.

  21. Barend

    @ Jacques Reckers

    Bijzonder, dat u dat warrige betoog van Jansen een duidelijke uiteenzetting noemt. Of bent u een ander alter ego van onze veelschrijver?

  22. P. Klaasens

    Meneer Goosens.

    Zoals gezegd, de stad heeft geen structuur om grootschalige mobiliteit op te vangen.

    De enige optie is om of volledig voor de auto te kiezen (om de groei op te vangen), waardoor er toch echt brede stadssnelwegen a la LA moeten komen, of je gaat radicaal anders besturen (auto ontmoedigen). Zelfs een stad als London heeft de auto in het centrum en aanverwante wijken in de ban gedaan/ ontmoedigd, door met rekening rijden te komen/ digitale tolpoortjes te plaatsen.

    Natuurlijk zijn er in dat radicaal anders besturen vele opties te kiezen om de auto te ontmoedigen, niemand weet nog wat de beste gaat zijn. Utrecht kiest in ieder geval en kiest al vast voor de beste van de twee opties; en natuurlijk is daar discussie over mogelijk.

    Echter, de stijl van discussiëren van met neme de rechtse reaguurders zorgt er juist voor dat dit uiteindelijk niet meer op basis van (onderbouwde en getoetste) argumenten geschied en de sfeer waarin dat gebeurd is er vaak één van verharding. Precies in die sfeer zijn de doodsbedreigingen geplaatst.

    Overigens wijs ik u er op dat het in de jaren vijftig en zestig vele malen drukker was met autoverkeer in het centrum van Utrecht en aanverwante wijken. Dit, omdat toen dus nog al het doorgaande verkeer daar doorheen gestuurd werd.

    Door mijn reactie ongepast te noemen; wat is er dan wel ongepast aan (?); en zogenaamd op de man te spelen: ik ben Piet Klaasens, draagt u zelf bij aan precies datgene wat ik probeer aan te tonen.

    Piet Klaasens. Al 45 jaar geboren en getogen Utrechter.

  23. Toine Goossens

    @Klaasens,

    Opnieuw is uw reactie bijzonder ongepast. We hebben het hier over de veiligheid van onze wethouder, niet over het doordrammen van standpunten.

  24. Marjanne

    Hij moet weer het laatste woord hebben hoor. Sjongejongejonge.

    Ik lees niets, maar dan ook niets ongepasts aan de reactie van Piet Klaasens.

    Juist het ongefundeerd wegzetten van van Hooijdonk en de ongenuanceerde rechtse reacties op het beleid van de gemeente zijn rechtstreeks verwant aan de doodsbedreigingen van van Hooijdonk. Zeer ontopic dus.

    Daarnaast bepaald Toine Goosens niet wat gepast en ongepast is, ook niet voor een tweede maal. Daarnaast volgt er geen antwoord op de vraag waarom het dan ongepast zou zijn. Typisch voor iemand die alleen maar steeds het laatste woord wil hebben, zonder echt iets te zeggen.

  25. Rocky

    Dat bedreigen van personen is tegenwoordig zowat een modetrend geworden.
    Als je ergens voor of tegen bent word je bedreigd in deze tijd.
    Hoewel Lot v Hooijdonk totaal ongeschikt is als Wethouder Verkeer, moet je deze vrouw niet bedreigen, je moet niemand bedreigen.
    Dit ondanks dat deze vrouw de stad ONBEREIKBAAR maakt ipv bereikbaar.
    Humor voert de boventoon in mails en folders vd gemeente Utrecht waarin staat dat er gewerkt word aan bereikbaarheid.
    Zeker als je voor je dagelijkse job minimaal 8 uur per dag in Utrecht rijd.
    Compleet incompetent deze vrouw als wethouder, maar bedreigen gaat veel te ver.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).