Eerste iPadschool in Utrecht van start | De Utrechtse Internet Courant Eerste iPadschool in Utrecht van start | De Utrechtse Internet Courant

Eerste iPadschool in Utrecht van start

Eerste iPadschool in Utrecht van start

De Parkschool in Lombok start in het nieuwe schooljaar met de eerste iPad-basisschool van Utrecht. De komende weken wordt er proefgedraaid met een groot aantal iPads. En daar blijft het niet bij: samen met de educatieve mediaspecialist van ThiemeMeulenhoff wordt vanaf het nieuwe schooljaar een volledig voor de iPad samen te ontwikkelen rekenmethode getest. De papieren-versie kan dan in de kast blijven. Zowel de Parkschool als ThiemeMeulenhoff kijken met spanning uit naar de resultaten van deze test. 

Het afgelopen jaar heeft het docententeam van de Parkschool kennis gemaakt met het gebruik van iPads in de klas. Inmiddels is een uitgebreid aanbod educatieve-apps geselecteerd voor de installatie op een groot aantal nieuwe iPads. Sinds vorige week testen leerlingen van alle groepen het gebruik van de iPads onder andere voor taal, rekenen, geschiedenis, muziek en zelfs gym. Schooldirecteur Annet Baart: ‘Het docententeam van de Parkschool is gespecialiseerd in het geven van gedifferentieerd onderwijs waarmee bij alle leerlingen het onderste uit de kan wordt gehaald. De iPads bieden hierin ongekende nieuwe mogelijkheden, omdat steeds meer leermiddelen voor de iPad zich automatisch aanpassen aan het niveau van de leerling. Maakt een leerling een fout dan wordt een oefening automatisch herhaald, gaat het goed dan gaat de oefening direct naar een hoger niveau. Bovendien zien we dat leerlingen zeer gemotiveerd leren op de iPad wat direct tot hogere leerresultaten leidt.’ 

Na het testen de komende weken wordt de iPadschool in het nieuwe schooljaar een feit. De Parkschool wordt daarbij onder andere begeleid door iCentre, Seegenius en ThiemeMeulenhoff. Ook de voorzieningen zijn in orde. De Parkschool is de enige basisschool in Utrecht met een glasvezelinternetaansluiting en de komende weken wordt er een dekkend draadloos netwerk aangelegd in de hele school. Bovendien zijn alle lokalen voorzien van een digitaal schoolbord. Daarmee kunnen docenten plenaire instructie geven en de leerlingen het werk vanaf de iPad klassikaal presenteren. Baart: ‘Afhankelijk van de resultaten met de iPadschool zullen we besluiten om het gebruik van de iPads verder uit te breiden. Dagelijks komen er nieuwe apps beschikbaar. Samen met ouders en docenten zullen we de iPadschool verder vorm gaan geven.’

3 Reacties

Reageren
  1. Q

    Grappig om te lezen dat ze hier in de VS weer van terugkomen. Weer een zogenaamde onderwijsvernieuwing die tot mislukken is gedoemd.

  2. Marije

    heel erg interessant! ben erg benieuwd of ook de ontwikkeling van die hersentjes, midden in de groei, in de gaten worden gehouden. ontwikkelen zich deze anders, is dit negatief of positief?

  3. HH

    Alles gereduceerd tot een abstact item. Hoe zit het met de tactiele vaardigheden en herkenningen, hoe voelt hout (potlood), papier? Ben wel benieuwd naar deze ontwikkeling.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).