Fietsersbond: ‘Verkeerslichten in Utrecht moeten beter worden afgesteld’ | De Utrechtse Internet Courant Fietsersbond: ‘Verkeerslichten in Utrecht moeten beter worden afgesteld’ | De Utrechtse Internet Courant

Fietsersbond: ‘Verkeerslichten in Utrecht moeten beter worden afgesteld’

Fietsersbond: ‘Verkeerslichten in Utrecht moeten beter worden afgesteld’

Veel verkeerslichten in Utrecht slecht zijn afgesteld. Dat blijkt uit onderzoek van de Fietsersbond. Fietsers moeten langer wachten dan auto’s, wat het fietsgebruik in de stad niet ten goede komt. Bovendien staan fietsers bij veel verkeerslichten onnodig lang stil, waardoor er massaal door rood wordt gefietst. Dat moet anders, vindt de bond. Regelingen moeten geloofwaardiger en eerlijker.

Wachten voor rood licht terwijl er helemaal geen verkeer aankomt: het is een veelvoorkomende ergernis onder fietsers. Bovendien ondermijnen zulke ervaringen de geloofwaardigheid van verkeerslichten. Het gevolg is dat steeds meer mensen door rood fietsen, wat weer een bron van ergernis is voor andere verkeersdeelnemers. De Fietsersbond wil dat beide situaties worden aangepakt: er moet een eind komen aan overbodig wachten én door rood fietsen.

Het onderzoek van de Fietsersbond kwam tot stand na een verzoek van verkeerswethouder Lintmeijer om te inventariseren welke verkeerslichten de grootste problemen geven. Gisteravond presenteerde de bond haar prioriteitenlijst tijdens een gemeenschappelijke bijeenkomst met de Adviesgroep schone lucht en gezondheid. De slechtst afgestelde verkeerslichten in combinatie met de meeste fietsers zijn te vinden langs de Kardinaal de Jongweg; bij de oversteek van de Bilstraat ter hoogte van de F.C. Donderstraat (richting Berekuil) en bij de entrees naar de binnenstad: Lucasbrug, rond Tolsteeg en Ledig Erf, Westplein, Paardenveld en de Vleutenseweg  bij de Damstraat. Daarnaast zijn er talloze verkeerslichten die vlotter kunnen worden  afgesteld en zijn er kruisingen die anders kunnen worden ingericht waardoor een verkeerslicht niet eens nodig is.

De bond heeft verschillende oplossingen. Zo zijn er veel verkeerslichten waar fietsers sneller groen kunnen krijgen. Bij de huidige groene golven is de cyclustijd van een regeling de hele dag gelijk. Bij dynamische groene golven ‘weet’ de regeling wanneer er een golf auto’s aankomt. Een andere oplossing is om fietsers twee keer kort groen te geven in plaats van één keer lang. Dat levert veel kortere wachttijden voor fietser op, landelijke deskundigen raden dat zelfs aan als de luchtkwaliteit er op die kruising slechter van wordt. Als een kleine groep automobilisten daardoor overstapt op de fiets, kan dat al tot een flinke verbetering van de verkeersdoorstroming leiden voor iedereen. De luchtkwaliteit wordt daar weer beter door. Het is ook eerlijker om de fietsers, die tenslotte niet de oorzaak zijn van opstoppingen en luchtvervuiling, er ook niet voor op te laten draaien door lange wachttijden.

1 Reactie

Reageren
  1. S. Mennen

    Wat mij een groot voordeel voor de fietsers lijkt is het volgende. Op het moment dat er geen auto’s in de buurt staan gaat het light voor de fietsers automatisch op groen. Op die manier bevorder je de doorstroom en hoeven fietsers niet te wachten. Groen voor fietsers zou de ‘ruststand’ van de stoplichten moeten zijn, en deze zouden enkel op rood moeten voor overig verkeer op het moment dat die zich aandienen bij het stoplicht.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).