Gemeente Utrecht maakt zich opnieuw hard voor meer flitspalen in de stad Gemeente Utrecht maakt zich opnieuw hard voor meer flitspalen in de stad

Gemeente Utrecht maakt zich opnieuw hard voor meer flitspalen in de stad

Gemeente Utrecht maakt zich opnieuw hard voor meer flitspalen in de stad
Archieffoto
De gemeente Utrecht is opnieuw in gesprek met het Openbaar Ministerie (OM) over het plaatsen van extra flitspalen in Utrecht. De flitspalen moeten daar komen waar overtredingen van de verkeersregels leiden tot gevaarlijke situaties.

De gemeente Utrecht is opnieuw in gesprek met het Openbaar Ministerie (OM) over het plaatsen van extra flitspalen in Utrecht. De flitspalen moeten daar komen waar overtredingen van de verkeersregels leiden tot gevaarlijke situaties.

Over de locaties van de nieuwe flitspalen is de gemeente nog in gesprek. De gemeente laat weten dat het om plekken gaat waar het rijgedrag van de weggebruikers kan leiden tot gevaar op de weg. Het gaat hier vooral om te hard rijden en door rood rijden. Ze baseren zich hierbij op meldingen van inwoners, ongevallen en eigen waarnemingen.

Die gegevens vult de gemeente vervolgens aan met informatie van de politie, zoals het aantal boetes en invorderingen van het rijbewijs. De plaatsing van flitspalen is een samenwerking tussen gemeente, politie en CVOM. Het CVOM is verantwoordelijk voor het plaatsen van de flitspalen.

De negen bestaande flitspalen op verschillende plekken in Utrecht hebben in de eerste vier maanden van dit jaar al 11.876 verkeersovertredingen geconstateerd. Drie van die palen zijn nog geen jaar geleden nieuw geplaatst; twee daarvan staan in Kanaleneiland en een in Overvecht.

Eerder schreef DUIC al een artikel over waarom er niet veel meer flitspalen in Utrecht staan.

Gekoppelde berichten

25 Reacties

Reageren
  1. Esrin W.

    Wél op de meest effectieve plekken dan he? Als ik nu alweer lees dat men nog in gesprek is over die plekken dan weet ik al waar ze wel en niet komen te staan. Tip: aan het Oude Houtensepad heeft het niet echt veel zin.

  2. Scherpschutter

    Totaal zinloos vanuit een veiligheidsperspectief. Alle locals weten de palen in een dag precies te staan natuurlijk en zullen hun gedrag erop aanpassen. De enigen die je ermee flitst zijn incidentele passanten die niet uit de buurt komen.

    Een hypocriete cashcow voor ambtenaren. Meer is het niet.

  3. Marcel

    Vind het een goed initiatief!
    Utrecht staat wel bekend om z’n gebrek aan handhaven en dat zie je ook wel aan het aantal mensen wat zich niet aan de snelheid houdt. Helemaal op drukke stukken waar eigenlijk maar 30 gereden mag worden zoals de singel valt dat op.

  4. Joris

    De singels kunnen wel enkele camera’s gebruiken.
    Ik meld me bij deze aan om vrijwillig, enkele uren per week, met een radar gun langs de singels te gaan

  5. W

    Prima! En handhaven!

  6. Rob

    Hard nodig op Vleutenseweg, spinozalaan en Kanaalstraat

  7. LvH

    @ Scherpschutter

    Aan de van heuven Goedhartlaan en Beneluxlaan (Ja die record-palen) maakte het echt wel wat verschil. En voor die bestuurders die daar nog steeds te hard rijden mag het lekker wat geld kosten. Mensen rijden daar als idioten en bij groen licht wist je je als fietser niet of auto’s zouden stoppen.

    Maar wellicht ben jij voor meer ambtenaren uurtjes (politiecontrole) of vind je de situatie wel veilig genoeg..

  8. mees kees

    Bijna 12.000 overtredingen in 4 maanden reeds geregistreerd. Of niemand weet dat ze er staan of, indien wél, ze hebben niet het gewenste effect. Ik denk het laatste.
    Een paar erbij lost niks op voor de verkeersveiligheid, wel voor de schatkist.

  9. Frank

    Loevenhoutsedijk graag !!!

  10. Scherpschutter

    @LvH 30/8/2021 – 12:17

    “Mensen rijden daar als idioten en bij groen licht wist je je als fietser niet of auto’s zouden stoppen.”

    Verkeersveiligheid ben je in de eerste plaats zelf. Een fatsoenlijk verkeersdeelnemer calculeert dit in en past het gedrag daar op aan. Alleen totaal incompetente verkeersdeelnemers gaan ervan uit dat anderen zich aan regels houden.

    “Maar wellicht vind je de situatie wel veilig genoeg.”

    Absoluut, maar ik ga dan ook niet gebukt onder de vele irrationele angsten waar zovelen vandaag de dag onder gebukt lijken gaan, en nog in een paniekreflex schieten als iemand een windje laat bij een stoplicht. Ik bedoel; exact wat voor een totale angsthaas moet je wel niet zijn om het hedendaagse verkeer in Nederland als onveilig te ervaren…? Dan zit er eerlijk gezegd gewoon iets niet helemaal lekker tussen de oren. En hoe wereldvreemd moet je wel niet zijn? Wie wel eens deelneemt aan het verkeer in het buitenland begrijpt dat het hier extreem veilig is. Bespottelijk veilig.

    Nederland is verkeerstechnisch een over-gemanaged pretpark voor overspannen kleuters.

  11. Wim Vreeswijk

    Niet alleen meer flitspalen voor nog meer gemeentelijke inkomsten die nu al jaarlijks 1,6 miljard bedragen, maar ook meer camera’s tegen criminelen.

  12. Piet

    Kapteynlaan vorige week weer een ongeluk gebeurd.

  13. Bernhard

    Ik zeg het niet graag, maar eens met Scherpschutter. Waarom geen (onopvallende) mobiele flitspalen op dagelijks wisselende locaties? En ook eens binnen de woonwijken i.p.v. alleen langs doorgaande wegen.

  14. Lombokker

    Het meest effectief zijn mobiele controles die steeds op een andere plek staan.

    Er is ook een oplossing waarbij er voor 1 camera 3 of 4 kasten zijn geplaatst. De camera wordt dan regelmatig verplaatst, maar aan de buitenkant is niet te zijn of er een camera in de flitskast zit. De meeste verkeersdeelnemers kiezen dan eieren voor hun geld, en zullen zich bij alle flitskasten netjes aan de regels houden.

    Het is jammer dat het nodig is, maar kennelijk is bij een deel van de mensen handhaving de enige manier om ervoor te zorgen dat ze zich aan de verkeersregels houden. Wat dat betreft mogen de fietsers ook wel eens worden aangepakt, want daar is dit probleem het grootst. Al is de schade die ze aan kunnen richten gelukkig een stuk kleiner.

  15. De count

    @SS, Bernhard. Is het juist niet de bedoeling dat men het weet en het gedrag aanpast? Netjes aan de snelheid houden, niet door rood rijden? Heb liever veel flitspalen, die nooit flitsen omdat iedereen zich aan de snelheid/rood licht houdt, dan geen flitspalen en ongelukken…Dat ambtenaren een cash cow willen is wel bittere realiteit.

  16. berend

    Wat gebeurd er met geflitste duitse en belgische kentekens?

  17. Utrechtvoorutrecht

    @mees kees Wat denk je dat de situatie zónder flitsers zou zijn? Misschien wordt er wel harder gereden juist doordat de flitsers er staan. Net zoals Limburg deels overstroomd is door de dijken. Zonder die dingen zou iedereen droge voeten hebben gehad.

    @ss Wel handhaven maar niet efficient?

  18. Scherpschutter

    @De count

    Nee. De bedoeling is simpelweg zoveel mogelijk geld van burgers stelen. Niets meer of minder.

  19. Uuutje

    Het feit dat veel mensen zich alleen aan verkeersregels houden als er gehandhaafd wordt, maakt dat deze mensen niet geschikt zijn voor verkeersdeelname (en dat mensen geen rationele wezens zijn). Niet geschikt om een voertuig als een fiets of brommer te besturen en al helemaal niet om een auto, of erger een truck of bus te besturen. Iedereen die het nut van afspraken en regels niet begrijpt, begrijpt ook niet dat risico’s nemen in het verkeer tot het potentieel afnemen van een leven van een ander kan leiden (dier, kind, puber, volwassene).

    Dat is dan de wereld waar de neo-liberale scherpschutters zo vrolijk van worden, Geen regels en na mij de zondvloed.

  20. Lombokker

    @Berend
    Duitse en Belgische (en nog veel meer landen) kentekens krijgen de bekeuring net als de Nederlandse overtreders gewoon thuis in de brievenbus. Vice versa ook als u in het buitenland een verkeersovertreding begaat.

  21. Bernhard

    @De count: De bedoeling is, volgens mij, een gedragsverandering teweeg brengen, zodat men zich altijd en overal aan de maximumsnelheid houdt. Dat bereik je niet door op een aantal plekken, waarvan iedereen binnen een week op de hoogte is, een flitspaal te plaatsen, maar door wegpiraten onverwacht, keihard in hun portemonnee te raken.

  22. Koel Hoofd

    Gelukkig bepaald het OM of en waar er flitspalen komen en niet het autohatende stadsbestuur of de hysterische deugangsthazen op de fiets.
    Want anders zouden handhavende flitspalen feitelijk ordinaire politieke deugpalen zijn: iedereen die niet fietst of loopt wordt bestraft.

    16 maart 2022 mogen we weer stemmen.
    Aangezien er directe een relatie is tussen wat landelijk en lokaal wordt gestemd, konden D66 en GL hier wel eens de exit stage left moeten nemen…

  23. Tim

    Misschien zijn de Cartesiusweg en de Overste den Oudenlaan goede kandidaten. Bij de laatste geldt wel dat ze eerst voor een logische goede afstelling van de stoplichten moeten zorgen, die slaat nu nergens op.

  24. Scherpschutter

    @Bernhard 17:40

    Merk op dat boetes een business model hebben.

    Kijk, als het werkelijk de bedoeling zou zijn van een overheid dat iedereen zich aan de snelheid zou houden, dan schrijft ze wel boetes uit van 10.000 Euro voor 20 km/u te hard of directe invordering rijbewijs. Dan is het in 1 dag klaar.

    In plaats daarvan maakt de overheid boetes goedkoop. De boetes zijn qua hoogte perfect gebalanceerd door de overheid om zo veel mogelijk geld binnen te harken. Zouden ze de boetes met 50% verhogen dan verliezen ze netto inkomen. Zouden ze boetes met 50% verlagen ook. Boetes zijn niets anders dan een business model dat is afgestemd op winstmaximalisatie.

    Bovendien mag u zoveel boetes verzamelen als u wilt. Als ik bijvoorbeeld 100 dagen achter elkaar geflitst wordt met meer dan 30 km/u te hard, dan heeft dat 0(!) verdere consequenties zolang ik mijn bezit maar afsta aan de staat.

    De overheid zal NOOIT automobilisten keihard in de portemonnaie willen treffen. Ze zal de hoogte van boetes altijd afstemmen op hoe ze netto het meeste geld van burgers kan stelen. Dat is waar de overheid op uit is, niet op gedragsverandering of veiligheid.

  25. Uuutje

    @ Koel Hoofd

    Wat gek, eerder nog vond u dat het stadsbestuur te kort schoot, doordat zij niet zelf konden bepalen waar de flitspalen konden komen te staan. U verweet ze daarin incompetentie, terwijl ze daar dus niks aan kunnen doen.

    Maar ik weet het alweer; u wil altijd het stadsbestuur aanvallen, als de politieke kleur u niet aanstaat. Met feiten heeft het dan ook niets van doen. Alleen met uw onderbuik en als u mensen ergens de schuld van kan geven. De waarheid doet er niet tie

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).