Drie buurtbewoonsters gingen vanochtend met verkeerswethouder Lintmeijer in gesprek over de verkeerssituatie op de Croeselaan. Vorige week overleed daar een fietser nadat zij in botsing kwam met een bus. De gemeente Utrecht laat weten dat het gesprek goed is verlopen.
De gemeente heeft drie zaken toegezegd: de signalering zal worden aangepast met licht en geluid, er zal worden gecontroleerd of de stoplichten goed op elkaar afgesteld staan en de snelheidscontroles voor bussen zullen eerder plaatsvinden. De bewoners droegen tijdens het gesprek ook ideeën aan. Hen lijkt het een goed plan om een wachttijdindicatie te geven bij stoplichten en om de snelheid van de bussen terug te brengen van 50 naar 30 km/u. De gemeente gaat de ideeën met Bestuursregio Utrecht bespreken.
De gemeente Utrecht laat weten dat er al eerder over de situatie is gesproken met bewoners: “De Croeselaan is een lastige straat: het verbindt het stationsgebied met een woonwijk, daardoor is er veel (bus)verkeer.”
7 Reacties
Reageren“het verbindt het stationsgebied met een woonwijk, daardoor is er veel (bus)verkeer”
Dat is onzin, dat was de OUDE situatie, voor de komst van Busstation West en voor de knip. Toen was het een prima rustige en veilige doorgaande weg met slechts weinig afslaand en kruisend verkeer. In de nieuwe situatie is er belachelijk veel kruisend verkeer, oa twee busbanen en dubbel kruisend verkeer door die belachelijke knip waardoor het doorgaande verkeer de Rabostraat inrijdt, daar draait en vervolgens vrolijk doorrijdt, daarbij TWEE keer de fietsstroom kruisend.
Ik heb het idee dat er weer niets gedaan gaat worden aan de echte oorzaak van de ellende op de Croeselaan maar dat het slechts weer pappen en nathouden is.
Wat schets mijn verbazing word er gezegd Croeselaan is lastige straat,nou ik zit er al 26 jaar als ondernemer 25 jaar met veel plezier en nu bijna 1 jaar met de pest in mijn lijf wat ze hebben gedaan met de Croeselaan voorheen bijna geen stremmingen of ongevallen nu bijna dagelijks of zeker wekelijks,het is heel simpel de knip weer ongedaan maken zodat ieder verkeer weer in zijn eigen baan kan blijven rijden en ook geen gevaar meer vormen voor de voetgangers,fietsers,en bromfietsers,diegene die dit ontwerp heeft goed gekeurd is of nog nooit op de Croeselaan geweest of net afgestudeerd van school,kom gemeente handen uit de mouwen en kom weer met een passende oplossing voor alle deelnemers aan het verkeer op de Croeselaan,en als jullie er niet uitkomen ik ben iedere dag aanwezig bij paulpesselsport ,koffie staat klaar.
Waarom ziet die idiote knip daar?
Ziet=zit
Ook nog wat tips voor de fietsers van Utrecht:
– Negeer geen rode stoplichten. Rood = stoppen.
– Concentreer je op de weg en niet op het scherm van je telefoon.
– Zet je licht aan als het donker is.
Drie simpele acties die zoveel fietsers dagelijks vergeten uit te voeren. Fietsers, leg asjeblieft niet je lot in de handen van automobilisten en buschauffeurs. Ja, de wet staat aan jouw kant maar daar heb je weinig aan als je de rest van je leven in een rolstoel zit of als je je kindje mag begraven. Rij verstandig(er)!
Nielsch heeft gelijk: sterker nog 3 keer!
Maar de anderen ook: een idiote knip waar je als automobilist, wanneer jet voor het eerst meemaakt, helemaal niets van begrijpt. Auto- en busstromen mengen met fietsers: het perfecte recept voor narigheid en vreselijke ongevallen.
Bussen, dubbelgelede nog erger, zouden stapvoets moeten rijden door gebieden met veel fietsers en voetgangers.
Nog wat toevoegingen.
Fietsen is een uiterst ontspannende bezigheid en nog handig ook, want je komt van A naar B. Waarom zoveel haast en stress op de fiets? Ga als fietser gewoon 5 minuten eerder van huis. Het is toch belachelijk dat je als rustige fietser zo’n beetje van de weg of geduwd wordt door mensen met haast. Ik ben zelfs ene keer aan de kant geduwd toen ik voor rood stond te wachten, want ik stond in de weg. Ik snap de overweging niet of een half uur te laat op je werk of in de collegebanken of dood of verlamd. het is maar waar je de prioriteiten legt. En dat omdat je de baas of prof niet onder ogen durft te komen als je te lang in je nest bent blijven liggen.
regels zijn er niet om zelf te interpreteren, een veel gehoorde uitspraak van de huidige generaties. Natuurlijk kan het zo zijn dat een stoplicht verkeerd afgesteld staat of op de verkeerde plek staat, maar meld dat dan gewoon aan de gemeente. Stel een petitie op, maar regels zijn er voor je medemens, zodat er geen ongelukken gebeuren. Het je houden aan de afspraak is handig, omdat iedereen van dezelfde afspraak uit gaat (zo zou het moeten zijn tenminste)/ Dan weet iedereen waar die aan toe is en ontstaan er geen gevaarlijke situaties.
Ik hoop dat iemand van Qbuzz meeleest, want de chauffeurs, gelukkig lang niet allemaal, sjezen met regelmaat door de stad, ook op plekken waar fietsers over dezelfde baan rijden. De verantwoordelijkheid ligt echter niet alleen bij hen, al nemen ze misschien soms iets te lang pauze waardoor ze tijd moeten goed maken, maar misschien zijn de schema’s en dienstregelingen ook wel te strak, wat dat gedrag in de hand werkt. Maar een bus hoort gewoon zich aan te passen aan rijden in een stad. Is ook beter voor het wagenpark wat afgesjeesd wordt, de gevolgen daarvan waren bij het GVU goed te zien. Compleet afgeragde bussen en daar had het rijgedrag en rijstijl toch een hoop mee te maken. Al maakt Qbuzz zijn bussen tenminste ook wel schoon en worden ze veel beter onderhouden. Maar to the point: bussen moet veel langzamer en minder gehaast zich voortbewegen.