Voor het eerst in de geschiedenis van Nederland betalen zowel publieke als private partijen voor de aanleg van een tramlijn. De grondeigenaren van Rijnenburg, een plek in Utrecht waar straks duizenden woningen moeten verrijzen, investeren 200 miljoen euro voor de bouw van de Merwedelijn. Ondanks deze investering is er nog steeds een gat in de begroting dat alleen met hulp van Den Haag overbrugd kan worden.
In Rijnenburg, maar ook in Groot Merwede, dat onder andere uit de Merwedekanaalzone, Westraven en de Galecopperzoom bestaat, worden zo’n 75.000 woningen gebouwd. Met zulke grote aantallen huizen moet er goed nagedacht worden over de bereikbaarheid, want zonder investeringen in infrastructuur kunnen de woningen er niet komen.
Daardoor ontstond het idee voor de Merwedelijn, een tram- en metroverbinding tussen Nieuwegein en Rijnenburg. De kosten voor de aanleg worden nu geschat op 2,4 miljard euro. De helft, dus 1,2 miljard euro, is al toegezegd door het Rijk en de regio. De grondeigenaren van Rijnenburg – verenigd in het Consortium Grondeigenaren Rijnenburg – zeggen nu 200 miljoen euro te willen investeren in de aanleg van de verbinding. “Daarmee resteert een gat dat alleen met hulp van het Rijk kan worden overbrugd”, schrijft de gemeente Utrecht.
Reacties
“Deze investering toont lef en doorzettingsvermogen”, zegt wethouder Eelco Eerenberg. “Alleen zo kunnen we deze grootschalige ontwikkeling mogelijk maken. […] Met deze niet eerder in Nederland vertoonde samenwerking laten we als regio en private partijen zien: wij zijn er klaar voor.”
Gedeputeerde André van Schie, provincie Utrecht: “Voor de bereikbaarheid van de toekomstige bewoners en werknemers in Groot Merwede en Rijnenburg, maar ook voor bestaande inwoners en forensen van Utrecht en Nieuwegein, is de Merwedelijn essentieel gezien de grote verkeersdruk die nu al bestaat op de A12 en A2. De snelwegen zijn vol en kunnen vrijwel geen extra auto’s aan.”
Ondergronds
De provincie Utrecht heeft onlangs vier varianten van de Merwedelijn aan de inwoners van de regio voorgelegd: een metro die onder de grond loopt, een tram in een verdiepte ligging, het spoor op een viaduct of een nieuwe route in Nieuwegein. Uit die enquête bleek dat Utrechters en Nieuwegeiners willen dat de Merwedelijn zoveel mogelijk ondergronds wordt aangelegd.
De VVD presenteerde begin dit jaar ook een alternatief voor de Merwedelijn, de zogenaamde Rijnenburglijn. Het college van B&W was destijds echter niet overtuigd.
De komende maanden worden de plannen verder uitgewerkt. Tot dusver valt geen van de varianten binnen het beschikbare budget.
Gekoppelde berichten

Overheden en marktpartijen tekenen voor 75.000 extra woningen in Utrecht; waar gaan die komen?
Overheden, woningcorporaties en ontwikkelaars hebben een akkoord bereikt over de bouw van 75.000 woningen in…

500 miljoen van het Rijk nodig voor ‘onmisbare’ Merwedelijn in Utrecht
De gemeente Utrecht en provincie Utrecht hebben met de Rijksoverheid om tafel gezeten over de…

Met welke tram moeten bewoners straks naar de 75.000 nieuwe woningen in Utrecht?
Er ligt een wens om 75.000 extra woningen te bouwen in Utrecht, een enorm aantal,…
19 Reacties
ReagerenIk zeg: extra halte (van reguliere tram) achter de Munt en een watersnelbus tot aan PR Hoograven. Hoef je niet te boren of te graven. (En dat rijmt nog ook). Scheelt weer een miljard. 😉
Moet er niet staan, grondeigenaren schieten 200 miljoen voor omdat vervolgens weer te halen bij verkoop van de woningen?? Ik weet namelijk dat deze lui nooit niks voor niks doen en zeker geen geld afstaan dat ze niet kunnen verhalen op de nieuwe gebruiker!!!
Kansloos. De aanlegkosten zijn enorm hoog en je weet nu al dat budget zal nooit toereikend zijn. Vastgoedboeren die zogenaamd 200 mln “schenken” zijn geen filantropen, dit geld wordt links en rechts alsnog bijeengeharkt.
Laat Rijnenburg lekker leeg, is een laaggelegen polder..
Timmermans heeft net als dat kakelkipje akkoord gegeven voor 19 miljard aan bommen en granaten om ‘ongehoorzame’ buitenlanders mee te vermoorden, maar die verder helemaal niets van waarde toevoegen aan onze economie.
Daarnaast gaat met die Eurobonds de credit ratings omlaag en de rente omhoog, dat moet ook worden betaald.
Er is ook al een geleend corona herstelfonds (waar geen bonnetjes van zijn, en een klimaatfonds (wat niet effectief blijkt te zijn),.. Die rente voor die politieke spielerei moet wel allemaal betaald worden…
Merwedelijn valt niet onder die 1.5% voor oorlogsinfra, dus dankzij Timmermans & kakelkipje is er geen geld voor.
Hebben ze in dat stadskantoor zeker nog niet over nagedacht.
.
Waarom moet er een tram komen deze is star en in de omgeving en moeilijk te wijzigen een trolleybus is veel flexibeler en makkelijker in te passen en bij een tijdelijke wijziging goed mogelijk zeker is het in de bestaande stad beter in te passen en zeker als alle lijnen omgezet worden in een trolleybus systeem. Ook zijn de exploitatiekosten op de langere tijd goedkoper
Dat denk ik ook van Puffelen
Dat het keihard nodig is, had ik al 10 jaar geleden durven te zeggen met de oplevering van Campus Max aan het Europaplein. Dat was het startpunt van de bouw in dat gebied, en toen had er eigenlijk al infrastructuur moeten liggen (bouwen zoals dat in Japan en China gebruikelijk is).
Mooiste is als die Merwedelijn als spoorlijn gewoon doorgetrokken zou worden tot aan Vianen of zelfs Breda ipv halfbakken lijntje tot net voor de zuidelijke stadsgrens.. Als je mensen echt de auto uit wilt krijgen, los je het zo op.
Nederland, ga innoveren en laat dat dorpse denken los!
Alweer boven de begroting. Wanneer leren ze dat in Utrecht nou eens. Eerst sparen en dan kopen. Hier gaat het met ieder project weer fout. Is er geen rekenkamer die kan helpen.
Hoge flats in een polder ver van de stad. Omgeven door snelwegen, waar de bewoner niets mee kan want auto’s zijn verboden. Wel is er een tramlijntje. Waar doet me dit aan denken? Och ja, aan de totaal mislukte Bijlmer. Niemand wil hier wonen, maar uit pure armoe zullen mensen er moeten wonen. Met alle problemen van dien. In De Meern en Nieuwegein kunnen ze hun borst nat maken. Bouw gewoon een mooie gezinsvriendelijke Vinex-wijk. En gun mensen een tuin en een auto voor de deur. Het zijn mensen, geen kippen.
Grondeigenaren betalen mee aan Merwedelijn in Utrecht ????
Ik heb gewoon ERG veel moeite dit te geloven.
Ik vermoed dat met de juiste bewoording, het bericht er ineens heel anders uit zien.
@Van Puffelen
Het zeg denk ik genoeg (zo niet werkelijk alles) dat er hier met bombarie gerept wordt over een ‘nooit eerder vertoonde samenwerking’, waarbij tegelijk met letterlijk geen letter uitgelegd wordt wat dan exact de constructie is…LOL
Goede stap. Een optie die niet is onderzocht is bovengronds in rijnenburg/ papendorp en dan overbouwen. Zodat deze effectief in een tunnel rijdt. Dit bespaart veel boor kosten en levert bijna evenveel grond gebruik op voor woningbouw. Vreemd genoog wordt dit in Nederland zelde gedaan bij mijn weten, maar onze slappe bodem is het een goed optie.
In India en Colombia is de metro gewoon heel handig op palen snel te bouwen.
hoe veel heipalen passen er in 1 metro?
Ik heb de kosten van het andere stukje tram nog heel goed in mijn geheugen zitten en iedereen weet dat die 2,4 miljard een hele positieve schatting is en er zeker nog wel 1,5 miljard bij moet komen voor allen onvoorziene kosten. Is de conclusie niet gewoon dat het stukje rails veel te duur is?
Goede plannen.
En wat blijkt na eerdere berichtgevingen van voorlopig niet? Er gaat gebouwd worden in Polder Rijnenburg.
De geplande windmolens door onze ex-wethouder kunnen niet aangesloten worden op het overbelaste elektriciteitsnet, dus het wordt er fijn wonen zonder overlast van windmolens.
Weten we nu ook alvast vrij zeker dat de verbreding van de A27 bij Amelisweerd doorgaat, omdat dat noodzakelijk is voor de toename van het verkeer vanuit Polder Rijnenburg.
“Deze investering toont lef en doorzettingsvermogen”, zegt wethouder Eelco Eerenberg. “Alleen zo kunnen we deze grootschalige ontwikkeling mogelijk maken. […] Met deze niet eerder in Nederland vertoonde samenwerking laten we als regio en private partijen zien: wij zijn er klaar voor.”
Dat word dus gewoon weer een constructie waar alle ‘ investeerders ‘ uiteindelijk vruchten kunnen gaan plukken.
Voor niets gaat de zon op , nog wel.
@Van Puffelen
Zo werkt de economie al 5000 jaar o.i.d.
Alleen voor niks gaat de zon op.
Dus je punt is?
@Van Puffelen, dat is dus 0,5% van de aankoopsom van een van die woningen. Denk niet dat dit bedrag meer is dan een afronding in dat geval.
@Koel Hoofd: interessant dat een oppositieleider dit land volgens jou leidt. Of de coalitiepartijen zijn echt de zwakste partijen ooit, of je bent de verkeerde persoon credits aan het geven.
@KH . Timmermans? Kakelkipje? Vermoorden? Eurobonds? Corona? Lezen wij hetzelfde stuk?