Automobilisten die vanuit de richting Amersfoort via de A28 Utrecht binnenrijden worden al twee maanden geconfronteerd met werkzaamheden bij de aansluiting op de Waterlinieweg. Een informatiebord geeft aan dat er wordt gewerkt aan een nieuw geluidsscherm. Zolang dat er nog niet staat is er volop zicht op het parkeerterrein achter revalidatiecentrum De Hoogstraat. Dat doorkijkje bracht de Utrechtse architect Lars Zwart op een idee.
Al vanaf 3 oktober werkt de gemeente Utrecht aan de vervanging van het geluidsscherm langs de Waterlinieweg ter hoogte van de Ridderschapsvaart. Het scherm bevindt zich tussen de aansluiting met de A28 en het viaduct Prins Hendriklaan. De vraag om een nieuw en verhoogd geluidsscherm komt van omwonenden omdat sprake is van geluidshinder. De huidige werkzaamheden bestaan uit het slopen van het huidige scherm, het bouwen van een nieuw scherm, het (zo nodig) verplaatsen van verkeersborden en lichtmasten en het maken van twee vluchtroutes. Voor de aanvoer van een deel van de materialen is achter het oude scherm een werkterrein ingericht. Daarbij is volgens de gemeente de bestaande begroeiing zoveel mogelijk gehandhaafd. Indien nodig is er tussen 9.00 tot 15.00 uur in zuidelijke richting ter hoogte van de werkzaamheden één rijstrook op de Waterlinieweg afgezet. De werkzaamheden worden naar verwachting vóór de kerstdagen afgerond.
Met de plaatsing van dit nieuwe geluidsscherm brengen wij graag een initiatief van de utrechtse architect Lars Zwart in samenwerking met Heijmans Vastgoed onder de aandacht. Hij ontwikkelde een visie om de Waterlinieweg weer gewoon op straatniveau aan te leggen… als een soort Maliebaan: een verkeersluwe laan met grote bomen en smalle rijbanen waaraan monumentale panden worden afgewisseld door parken. Niet meer weggestopt dus achter lelijke geluidsschermen en geen scheiding meer tussen de wijken in Utrecht Oost. De visie van Zwart komt niet geheel uit de lucht vallen. Al in 1920 blijkt architect en stedenbouwkundige Hein Berlage een dergelijke laan al te hebben getekend.
2 Reacties
ReagerenMooi idee en mooi gemaakt.
Ik wil het idee niet de grond in trappen, maar wil wel graag weten wat er met het verkeer op de Waterlinieweg moet gebeuren?
Iemand vertelde mij dat de weg ooit verhoogd is ter hoogte van het Rietveldhuis omdat er te veel ongelukken gebeurde.
Ik neem aan dat Zwart gedacht heeft over de verkeersvolume en -veiligheid.
Initiatieven die maar blijven terugkomen. Kan me de bouwplannen langs de A12 ook nog goed herinneren. Vraag je allereerst af wie met het Walerlinieplan belang hebben. Heijmans en onze archtect zeker. Wie zal dit moeten betalen? Heijmans en onze architect zeker niet. Blijkbaar is dit plan weer opnieuw in studie bij de Provincie, BRU of Rijkswaterstaat. De zoveelste…. en er zullen nog vele volgen.