De initiatiefgroep Inclusief Sinterklaasfeest roept Utrecht op hun Utrecht Pieten Pact te tekenen. De organisatie wil dat er gekozen wordt voor een nieuwe Piet zonder de kenmerkende zwart geschminkte huid, rood geverfde lippen, zwarte kroespruik en gouden oorbellen.
Art. 1 Midden Nederland, een van de initiatiefnemers, stelt voor de Piet 2.0 te gebruiken: een Piet die niet als kwetsend wordt ervaren. Volgens de organisatie kwam uit de Utrechtse stadsdialogen naar voren dat het hulpje van Sinterklaas een onherkenbaar figuur moet blijven met een theatrale rol. Ook moet Piet een kindervriend blijven. Daarom wordt het gebruik van gekleurde Pieten en Roetveegpieten voorgesteld.
Inclusief Sinterklaasfeest roept schoolbesturen, kinderopvangorganisaties, midden- en kleinbedrijven, maatschappelijke organisaties en de Utrechtse intochtorganisatie op om te kiezen voor een naar eigen zeggen waardevol, respectvol, creatief en inclusief Sinterklaasfeest. Ze zeggen met hun pact te pleiten voor respect en diversiteit in de stad.
Ieder jaar rond deze tijd laait de discussie weer op – wel of geen Zwarte Piet? Laat DUIC weten wat jij ervan vindt in onze poll.
Wat denk jij?
Welke Pieten zie jij het liefst in Utrecht?
- Roetveegpieten (41%, 544 Votes)
- Zwarte Pieten (38%, 508 Votes)
- Een combinatie van verschillende Pieten (14%, 182 Votes)
- Gekleurde Pieten (7%, 99 Votes)
Total Voters: 1,333
38 Reacties
ReagerenGoed initiatief, mijn stem hebben jullie!
Please, kunnen we deze jaarlijks terugkerende discussie voorlopig nog even niet voeren? Het is verdorie pas 19 oktober.
Doodziek wordt ik reeds van de pietendiscussie en, nu ik toch bezig ben, de kerstsfeer waarop sommige ondernemers ons al menen te moeten vergasten. Nogmaals: het is 19 oktober!!
Onbegrijpelijk dat er nog altijd zo veel mensen voor Zwarte Piet zijn.
Zwarte Piet is bedacht in 1850, precies toen er in Nederland een discussie heerste over de afschaffing van slavernij. Met het personage maakte de bedenker Jan Schenkman duidelijk een politiek statement.
Piet moet worden bevrijd van de racistische kenmerken, zodat hij weer de originele helper van Sinterklaas kan worden. Sinterklaas wordt in vele Europese landen gevierd, maar enkel in Nederland en Vlaanderen heeft hij een zwart slaafje gekregen. Nederland was het laatste Europese land dat slavernij afschafte. Het is jammer dat deze misdaden ons nog zo lang blijven achtervolen en zelfs ons belangijkste kinderfeest hebben gecorrumpeerd.
Een kleine bijdrage aan de discussie. Gekleurde bonte zwarte pieten zijn “fake”. De moderne zwarte pieten hebben het helemaal overgenomen en proberen nu met moeite de witte vergeetachtige “ouwe zak” in goede banen te leiden.
Ze doen het goed zo en zijn allang geen knecht meer: goed zo ‘jongens’. Alles overschilderen is geen oplossing.
Het standpunt wat jij uitdraagt zorgt voor de vermoeing hoor.
Hoe kan je nu tegen een INclusive Sinterklaasfeest zij, waar zo goed als alle kinderen en ouders blij van worden (de grote gemene deler dan)?
Daarnaast, de intocht is over een maand, de plannen worden nu gemaakt.
Times are changing en de geest is uit de fles, wen dus maar vooral. Dan kom je er ook achter dar kleine veranderingen niks wezenlijks aan het feest veranderen. Zeker voor de kinderen niet.
Worden we dan eindelijk verstandig met z’n allen?
Citaat: ´een Piet die niet als kwetsend wordt ervaren´.
Dit heeft Art. 1 Midden Nederland uitstekend geformuleerd. Het gaat om de ervaring van de ontvanger en niet over de boodschap van de zender.
Laten we deze benadering eens los op de grootste groep zich onderscheidende Nederlanders ´Marokkanen´. Keer op keer blijkt dat zij zich veel vaker gediscrimineerd voelen, dan anderen aangeven dat te bedoelen. Neem de achterstand op de arbeidsmarkt. Dat is een beroemd discriminatiethema.
Ik had er laatst een boeiend gesprek over met een 6 tal jongeren bij Taofik, mijn kapper. Ik werd er heel stevig op bevraagd, ´Heb jij zelf wel eens gediscrimineerd?´ Ik heb uitgelegd hoe ik voor elkaar kreeg dat ook de sollicitatiegesprekken met jongeren, met deels een andere cultuur, open en gelijkwaardig gevoerd werden. Het is immers belangrijk dat je je veilig voelt tijdens zo´n gesprek.
Ook ging ik in op de voorsprong die wij, hoog opgeleide ouders, in de opvoeding aan onze eigen kinderen mee hebben kunnen geven. Bij elke maaltijd ging het ergens over. Dat verschil in achtergrond speelt bij iedere sollicitatie een rol. Het is de werkelijkheid en de werkelijkheid discrimineert niet.
We hebben uitgebreid met elkaar gepraat, er werd, na mijn knipbeurt, een stoel voor me aangeschoven om het gesprek voort te kunnen zetten. Helaas had ik kookbeurt, anders was ik nog lang gebleven.
Ik verwacht van Art. 1 dat zij dat ook onder ogen ziet. Sinterklaas en Zwarte Piet zijn een werkelijkheid. Een werkelijkheid die bestaat naast de werkelijkheid dat zoveel mensen afkomstig uit andere landen er in Nederland volledig bij horen. Dat is de kern van onze grondrechten.
“Ieder jaar rond deze tijd laait de discussie weer op – wel of geen Zwarte Piet?”
Was het maar waar… dat gezeur gaat het hele jaar rond.
Ach ja, er zullen altijd mensen zijn die eisen dat wij ons cultureel erfgoed overboord gooien omdat ze zich daardoor beledigd of gediscrimineerd voelen.
Jammer dan, gewoon zwarte pieten inzetten.
Opzouten. Volstrekt onbespreekbaar. Tradities en cultuur gooi je niet overboord omdat enkele ijlende dwaallichtjes zich gekwetst voelen doordat ze lading fabuleren over een feestje dat in werkelijkheid nul andere lading heeft dan het zijn van een traditioneel kinderfeestje…
Het gaat niet om kleur. Of racisme. Het gaat om gezond rationeel verstand vs. doldwaze emotionele culturele oorlogsvoering. Iedere samenleving die gehoor geeft aan de roep van zwakzinnige agressors zal ten onder gaan.
Zwarte Piet is here to stay. No if’s, but’s or maybe’s. Respectvol? Bestaande culturen en tradities respecteren. Dat is respectvol.
Hoewel ik nog steeds vóór een ‘zwarte’ Piet ben, en het mij ook beslist niet aan slavernij doet denken, ben ik van mening dat we er toch maar eens mee moeten stoppen. Als je weet dat je er iemand mee pijn doet, dan is dat niet meer dan logisch. Als ik weet dat ik iemand op bezoek krijg die geen erwtensoep lust, ga ik ‘m dat toch ook niet voorzetten, traditie of niet…?
Jos Stellling, Scherpschutter, Toine Goossens. Lees het boek ‘Hallo Witte Mensen’ van Anousha Nzume eens. Benieuwd hoe jullie dan over bovenstaande reacties denken.
Moge duidelijk zijn: ik ben er voor om vandaag nog zwarte piet aan te passen naar een kleurenpiet of evt. roetveeg piet.
@scherpschutter: waarom bedient iemand die hoog opgeeft van zijn eigen cultuur zich van een andere taal..?
@Chantal 19/10/2017 – 13:10
Ik heb helemaal nergens hoog opgegeven van mijn eigen cultuur. U ziet spoken.
Verder begrijp ik in algemene zin niet waarom iemand die hoog opgeeft van de eigen cultuur niet tegelijk een andere taal zou mogen gebruiken, wat u lijkt te suggereren…Wat is uw punt?
Wie zijn die mensen van het Utrechts Pieten Pact die historie verloochenen en niet intern diep in zichzelf schoon schip willen maken maar vinden dat anderen zich aan hen moeten aanpassen?
Dat is omgekeerde wereld!!
Het punt is dat de jaarlijkse discussie totaal geen zin heeft.
Met de intocht kan er wel een gekleurde piet zijn maar de mensen die thuis sinterklaas ontvangen die nemen er een zwarte Piet bij.
In al die jaren dat deze discussie loopt blijft er vraag naar een zwarte Piet onverminderd groot bij de leveranciers van Sinterklaas en zwarte Piet.
Het is schijnheilig om in de openbare ruimte een andere Piet te tonen dan de Piet die de mensen thuis bestellen.
Sommige mensen noemen zwarte Piet racisme en wijzen op een verleden van slavernij, maar wat hebben wij daar nou eigenlijk mee te maken.
Ik voel me helemaal niet verantwoordelijk voor het slavernij verleden en zie zwarte Piet absoluut niet als racisme.
Mensen die zwarte Piet zien als racisme, zijn ziek in hun hoofd en hebben een heel ander probleem.
GeeWee: lees mijn reactie nog eens. De moderne zwarte piet is die over het paard getilde ‘bisschop’ (ouwe vergeetachtige zak) links en rechts allang trots gepasseerd (zwart is mooi). That’s the spirit. De tijd doet zijn werk 🙂
Ik zeg prima, als het zou verwijzen naar het slavernij verleden (Wat juist de grootste onzekerheid is) stoppen, maar dan ook Keti koti verbieden en alle feesten die naar de slavernij verwijzen.
Als je de geschiedenis wil uitwassen moet je het ook goed doen.
Wat is er nog over van onze cultuur en tradities na het afschaffen van brandstapels, kruistochten, slavernij en zwarte piet? Alleen wat borrelnootjes, een kwakkelwinter en boterhammen met jong belegen kaas? We gaan ten onder. We zijn verloren. We hebben geen bestaansrecht meer.
@Cas: Richt je slavernij klachten vooral daar waar ze thuishoren, in de Arabische landen en de landen rondom de middellandse zee waar de lokale heersers eeuwenlang slaven hebben verhandeld. Vraag daar vooral om herstelbetalingen en smartengeld. Ik zou als ik jou was zelf afreizen naar Ryaad of Algiers en daar eens even flink de plaatselijke politiek onder handen nemen. Ze hebben tenslotte zich eeuwenlang een slag in de rondte verdiend aan de slavenhandel, daar kun jij vast wel wat aan doen.
Kleurenpieten zijn belachelijk! Gewoon stom figuur.
Roetveeg of zwart is prima.
Eigenlijk te belachelijk voor woorden dat het de onwetenden nog uitgelegd moet worden: zwarte Piet is zwart als roet omdat schoorstenen roet afgeven. Schoentjes zetten de kinderen bij de schoorsteen en zwarte Piet klimt er doorheen om er snoep of een klein cadeautje in te stoppen. U heeft geen schorsteen? andere mensen wel en daar is zwarte Piet zo zwart van geworden. Wie in zwarte Piet een karikatuur van een neger meent te zien heeft last van racisme in het hoofd. En nou ogenblikkelijk ophouden met die regenboog pieten en andere flauwekul!
Gelukkig spreken wij in Nederland over ons slavernij-VERLEDEN.
Die walgelijke barbarij waar Nederland al generaties geleden afscheid van heeft genomen.
En dat kunnen tot de dag van vandaag lang niet alle (religieuze) culturen ons nazeggen. Slavernij is nog dagelijkse praktijk.
Neem uzelf en de wereld serieus en protesteer dáár tegen. Zwarte Piet is slechts onschuldig cultuurgoed.
Het buitenland begrijpt niks van onze rare vertoning, maar goed, NL’ers trekken zich meestal niks aan van wat anderen vinden. Ik zou zeggen, roetveegpeitjes van maken, maar waarschijnlijk zullen we moeten wachten tot deze oude, slecht geïnformeerde generatie uitgestorven is. Zou er verder ook geen punt van maken want elk land heeft zo zijn belachelijke traditie…
Als je voor 100% bestaat van subsidie http://www.art1middennederland.nl/wp-content/uploads/2013/06/Jaarrekening-2016-Art1-MN.pdf vind ik het niet zo netjes om dat geld te gebruiken om politiek te bedrijven.
Ik weet niet beter dan Piet is eigenlijk een schoorsteen knecht die onder met roet vegen in het gezicht Sinterklaas hielp met cadeautjes door de schoorsteen te brengen.
Van daar ook de oer Hollandse naam Piet, best wel logisch want een donker gekleurde persoon zou waarschijnlijk een exotische naam hebben gehad.
Maar deze discussie word nu wel een beetje uitgemolken hoor, beetje huilie huilie.
@ Jan Maarten Dalmeijer
Yeah right.
Daarom loopt zwarte piet in een pagepakje met gouden oorringen
Daarom is zwarte piet bedacht en ontstaan in een tijd (rond 1850) waarin er in Nederland een hevige discussie over afschaffing van slavernij woede (NL is 1 van de laatste koloniale mogendheden/ landen geweest die slavernij heeft afgeschaft, eind 19e eeuw pas, dus slechts 4 generaties geleden.)
Daarom is hij bruin en niet zwart? Daarom heeft hij rode lippen?
Daarom hebben alle omliggende landen, op NL en Vlaanderen na, duivels en andere sprookjesachtige helpers van de Sint (landen waar Sinterklaas gevierd wordt).
Ken je feiten en loop hier niet de zaak in je voordeel te beslechten.
@ Jan Marten Dalmeijer
Des te meer reden, om volgens jouw theorie, Zwarte Piet roetgeven te geven ipv een uiterlijk van een stereotype Afrikaan, nietwaar?
Dan klopt het verhaaltje pas helemaal.
Ik heb er zelf natuurlijk ook nooit iets racistisch in gezien, zeker als kind niet, het ging gewoon om een hand vol pepernoten en in lantaarnpalen klimmen en dergelijke, maar als een niet blanke toeschouwer zich in de zeik gezet voelt, dan kunnen wij zeggen: ‘welnee joh, hoe kom je daar nou bij?’, maar heel vreemd is het dan niet als die toeschouwer toch nog wel iets van een zwartgeschminkte grapjas rond ziet springen.
Nog even over cultuur, erfgoed en tradities, vroeger was het hier de gewoonte om mensen te vierendelen, zelfs zonder bewijslast. Gelukkig doen we dat ook niet meer, omdat we wijzer zijn geworden. Laten we die ” traditie” van minderwaardige knecht, want dat is het, maar ook achter ons laten en de rest van NL tonen, dat wij inwoners van Utrecht in ieder geval proberen, dat wij hier wijzer zijn geworden en dat iedereen zich hier welkom voelt.
WITTE PIET
@Kees,
Ook het Carnaval heeft slechts in lokale gemeenschappen de tand des tijds overleeft. Ook maar afschaffen dan?
Er hoeft niks afgeschaft te worden. Cultuur en ook het carnaval, verandert voortdurend, dat heet de tijdsgeest. Het carnaval van nu, ik kom uit het zuiden, uit Limburg zelfs, is een ander carnaval dan dat van 10, 15, 25, 50, etc.. jaar geleden. Het verschil is dat veel mensen in het zuiden dat wel accepteren; en niet tegen die ‘verandering’ gaan protesteren. Hoe zielig wil je het eigenlijk hebben?
Juist Kees, cultuur verandert continue. Laat de tijd dan zijn werk doen en wacht hoe de verandering zich ontwikkelt.
De anti Piet activisten hebben niet zwarte piet, maar het slavernij verleden aan de orde gesteld. Ik neem aan dat ook jij Kees in jouw familie mensen hebt die in slavernij in Duitsland hebben gewerkt. In mijn familie is dat breed aan de orde geweest. Dat is geschiedenis die mensen die zich druk over zwarte piet maken niet hebben meegemaakt.
Inderdaad, hoe zielig wil je het hebben om stennis te maken over de datum van de afschaffing van de slavernij in Suriname, terwijl op dat moment al 75% van de gekleurde Surinamers vrij was. Verdiep je eens in de opkomst van de gegoede Surinaamse burgerij.
62% van de stemmers stemt dus voor aanpassingen aan zwarte piet. Lijkt me duidelijk. Een ruime meerderheid.
Mensen die niet tegen verandering kunnen: zielig.
Toine.
Je verhaaltjes worden steeds warriger om te volgen. Slaan daarnaast volledig de plank mis.
Hoezo zijn mensen die de slavernij (u bedoelt waarschijnlijk dwangarbeid in WO II, overduidelijk iets anders dan slavernij overigens, misschien moet u eens nodig wat definities gaan opzoeken) in Duitsland niet hebben meegemaakt,de mensen die zich druk maken over zwarte piet? Wilt u mij dat eens duidelijk maken?
Volgens mij is er, en de onderzoeksresultaten worden ieder jaar weer opnieuw gepubliceerd, een steeds groter worden groep Nederlanders die geen enkele moeite heeft met aanpassingen aan zwarte piet. Daar gaat dit artikels overigens ook over.
Zoals de poll hier overduidelijk aangeeft lijkt dat ook in Utrecht het geval. Vandaar dat heel legitiem is om in Utrecht geleidelijk aan te beginnen zwarte piet te veranderen. Cultuur is aan verandering onderhevig en die verandering begint bij de mensen zelf, precies zoals hier gebeurt dus. De tijd doet zijn werk, echter zijn er een hoop conservatieven die de tijd stil willen zetten en andere mensen DWINGEN (“zwarte piet MAG NOOIT VERANDEREN”) hun wil op te leggen. Dat heet DWANG. Dat is en daar zit het probleem. Niet bij de mensen die geleidelijke verandering geen probleem vinden. Dat zijn namelijk de mensen die doorhebben dat cultuur toch wel verandert en die voor consensus en vrede zijn. De drammers zijn toch echt de mensen die koste wat kost aan zwarte piet willen blijven vasthouden. Zoals gezegd. Te zielig voor woorden. Dat zijn ook de mensen die geloven dat vroeger alles beter was en die het liefst in hun verleden willen leven.
Juist @Kees,
Dwang. Dat betekent dat je de beheersing over het eigen leven verloren hebt. Dat je leven geen cent waard is. Dat is slavernij, en dat is van alle, zelfs, recente tijden.
Zwarte Piet heeft niets met slavernij te maken. Die associatie is alleen maar bedoeld om de doorsnee Nederlander een schuldcomplex aan te praten.
He, Jansen, wat heb je nog steeds veel woorden nodig om je punt te maken.
@ Ihsan,
lees je even in op https://www.wildgeraasdefilm.nl/
Wat je beweert is begrijpelijk, maar feitelijk incorrect.
Ik ben persoonlijk geen fan van het sinterklaasfeest, maar ben ook zeker geen voorstander van het “witwassen” van de geschiedenis.