Let op: zaterdag mars door Utrechtse binnenstad tegen verbreding van snelweg A27 Let op: zaterdag mars door Utrechtse binnenstad tegen verbreding van snelweg A27

Let op: zaterdag mars door Utrechtse binnenstad tegen verbreding van snelweg A27

Let op: zaterdag mars door Utrechtse binnenstad tegen verbreding van snelweg A27
Het protest in november 2024. Foto: Bas van Setten
In de Utrechtse binnenstad wordt zaterdag gedemonstreerd tegen de verbreding van de A27 en de daarvoor benodigde kap van ruim 800 bomen op landgoed Amelisweerd. Vanaf het Domplein lopen de deelnemers vanaf 13.45 uur een mars van ongeveer 2,5 kilometer door het centrum.

In de Utrechtse binnenstad wordt zaterdag gedemonstreerd tegen de verbreding van de A27 en de daarvoor benodigde kap van ruim 800 bomen op landgoed Amelisweerd. Vanaf het Domplein lopen de deelnemers vanaf 13.45 uur een mars van ongeveer 2,5 kilometer door het centrum.

Voorafgaand aan de mars start om 13.00 uur een programma op het Domplein, waar onder anderen cabaretier Claudia de Breij zal spreken.

Dit is de route van de mars:

De demonstratie is een initiatief van Amelisweerd Niet Geasfalteerd, Kerngroep Ring Utrecht, Vrienden van Amelisweerd en Extinction Rebellion Utrecht. Aanleiding voor de Utrechtse organisaties om de mars juist nu te organiseren, zijn de aankomende Tweede Kamerverkiezingen. Ze willen dat de nieuwe Tweede Kamer en het volgende kabinet de plannen voor de verbreding van de A27 schrappen.

De Utrechtse organisaties roepen met de demonstratie kiezers op te stemmen op een partij die de natuur beschermt. Tegelijkertijd doen ze een oproep aan politieke partijen om het alternatieve plan van de gemeente en provincie Utrecht te omarmen, een plan waarbij geen bomenkap nodig is.

Raad van State

De plannen voor de verbreding van de A27 bij Utrecht bestaan al lange tijd, maar stuiten op veel weerstand. Veel bewoners, politieke partijen en de gemeente Utrecht zijn tegen, omdat een deel van Amelisweerd zou moeten verdwijnen.

In maart deed de Raad van State uitspraak in een zaak die was aangespannen door tegenstanders van de verbreding. De Raad oordeelde dat de minister de plannen beter moet motiveren. Het is momenteel nog onduidelijk of de A27 daadwerkelijk mag worden verbreed.

Het laatste grote protest tegen de verbreding vond plaats in november. Daar kwamen duizenden mensen op af. Ook was begin dit jaar een kleine nieuwsjaarsduik in de Kromme Rijn om te demonstreren tegen de verbreding.


Ken jij de verhalen achter Catharijne? Gerard Aaftink brengt een boek uit over het onderbelichte stadsdeel en is – in samenwerking met DUIC – een crowdfunding gestart om de productie van het boek te realiseren. Ben je nieuwsgierig naar de rijke geschiedenis van Catharijne en wil je een nieuw beeld van Utrecht? Steun dan de crowdfunding en reserveer ‘Catharijne op een kantelpunt’.

Gekoppelde berichten

23 Reacties

Reageren
  1. Margriet

    Heb het alternatief bekeken, ziet er goed uit: https://www.alternatiefringutrecht.nl/alternatief-ring-utrecht/alternatief-om-regio-utrecht-duurzaam-en-voor-iedereen-bereikbaar-te-houden

  2. Ron

    Dit gaat niet alleen over zinloze bomenkap, maar ook om het weg gooien van 2 miljard euro. Hoe zit dit:
    – Verlagen we de snelheid naar 80km/u dan passen er meer rijstroken in de huidige bak. Kosten : tientallen miljoenen, een paar maand doorlooptijd aan werkzaamheden. Tijdwinst : 52 seconden.
    – Verbreden we de bak, dan heb je ook extra rijstroken. Kosten : minimaal 2 miljard, minimaal 10 jaar bouw ellende en grote vertragingen in de spits. Tijdwinst : 6 seconden EXTRA ten opzichte van de bovenstaande optie.
    Geen enkel adviesorgaan of ingenieursbureau is voor het verbreden van de bak. Alleen de asfaltminister wil dit graag. Voor 2 miljard euro kunnen we ook van de NRU een volwaardige ongelijksvloerse stuk rondweg maken. En Polder Rijnenburg bereikbaar maken zodat er gebouwd kan worden. En dan heb je nog steeds veel geld over voor andere projecten waar we als stad wél wat aan hebben.

    Stop deze kapitaalvernietiging, spendeer het geld waar het Utrecht wél helpt.

  3. Wim

    800 struiken,slechts.

  4. woutvr

    Ja ! Zie je daar!

  5. Wim Vreeswijk

    Niemand heeft last van die 800 bomen. Deze massakap is alleen maar bedoeld om Nederland voller te maken met alle toenemende onleefbaarheid van dien! Nederland is al jaren het meest overvolle/onleefbare landje van Europa. Het wordt tijd dat daar eens grenzen aan gesteld gaat worden. Mensen, mensen ! gebruik Uw verstanden kom daar tegen in opstand !

  6. Herman

    Er staat iedere dag 2 keer een lange mars auto’s in de file.
    Dat zegt genoeg, heel snel kappen, herplanten, beton en asfalt storten!

  7. Realist

    Extreemlinks dus, hopelijk valt de agressie deze keer mee.

  8. Rutger

    2 miljard is beter te besteden, die NRU goed maken maakt de cirkel om Utrecht rond, scheelt veel verkeer in de bak en maakt het leven in Overvecht veel beter. #nobrainer

  9. Scherpschutter

    Leuk voor al die oudjes dat ze er weer even een dagje op uit kunnen samen met wat betaalde beroepsdemonstranten, maar de verbreding komt er. Gewoon een fact of life.

  10. J

    Lieve mensen alleen al de bouw van de Merwedekanaalzone en later Rijnenburg maken verbreding noodzakelijk ook al zijn die wijken autoluw. Dit is dus wederom een pak boter op t hoofd van links want voor bouwen maar tegen verbreding zijn kan niet.

  11. Don

    De Utrechtse organisaties roepen met de demonstratie kiezers op te stemmen op een partij die de natuur beschermt. En dus kiezen voor partijen die voor de verbreding zijn betere doorstroming dus minder uitstoot betere verkeersveiligheid dus minder ongelukken en dus minder file en minder uitstoot. En leuk dat de gemeente utrecht ook meedoet. Hoeveel bomen heeft de gemeente utrecht gekapt voor al die onnozele verkeersaanpassingen in de stad.

  12. Nina

    Er komt jaarlijks alleen al 6 miljard euro aan motorrijtuigenbelasting binnen bij de rijksoverheid. Dan nog bijtelling leaseauto’s, btw op onderhoud/verzekering, winst- en loonbelasting van bedrijven/mensen werkzaam in de auto industrie, accijns op brandstof, btw op elektriciteit voor EV’s, BPM, enzovoorts. Deze 2 miljard euro is geheel zelf opgebracht door autobezitters.

  13. Koel Hoofd

    Auto’s worden steeds groter, maar toch blijven vasthouden aan smallere rijstroken.
    Dat is een recept voor nodeloze ongevallen welke voorkomen kunnen worden.
    Er gebeuren nu al veel ongevallen omdat het de aansluiting is van de Uithof op A27, grote egos in grote auto’s.

    De uitbreiding A27 is ook nodig voor de bouw in de rijnenburgpolder, welke alleen volgens GLp/D66 een autloze stad wordt.

    De realiteit is namelijk anders: het aantal auto’s groeit met het aantal inwoners (nieuwkomers) in Nederland. Maar GLp/D66 willen kosten wat het kost onze grenzen wagenwijd openhouden en daarmee het aantal auto’s laten groeien met het aantal nieuwkomers.

    En dan toch willen dat die A27 niet wordt aangepast aan de progressie van de 21e eeuw? Dat is streven naar een dictatuur.

  14. Erwin

    2 miljard gemeenschapsgeld omdat men een half uurtje per dag ff vaststaat…
    Daar kunnen we met z’n allen leukere dingen mee doen. Met z’n allen bowlen ofzo.

  15. Abel

    ik vindt het eigenaardig dat er niet serieus gekeken wordt naar een meerlaagse autoweg oplossing.

    in Maastricht hebben ze daarvoor gekozen bij de A2 die dwars door de stad loopt. een tweelaagse tunnel met natuur en parken op de bovenkant.

    zelfs in het alternatieve plan wordt dat niet als optie benoemd..

    het “officiële” alternatief: https://www.alternatiefringutrecht.nl/alternatief-ring-utrecht/alternatief-om-regio-utrecht-duurzaam-en-voor-iedereen-bereikbaar-te-houden

    en als bovenstaande echt geen optie is:
    snap ik nog steeds niet waarom er gekozen wordt voor uitbereiding richting de natuur:
    aan de westzijde van de snelweg die verbreed dient te worden liggen een paar sportvelden. sportvelden kunnen prima verplaatst worden.
    natuur kan je niet verplaatsen, enkel verwijderen.

  16. Boogschutter

    @ Wim
    In mijn ogen is het een vorm van ernstig onbenul als je zo overduidelijk een boom niet van een struik kunt onderscheiden.

  17. Derk van Dorth, kandidaat gemeenteraadslid

    Wat gaan die automobilisten eigenlijk doen met die 6 dan wel 52 seconden tijdwinst? Uitrusten van hun gejakker? Hoe vaak staan er trouwens files, of alleen op dinsdag en donderdagochtend? Kan DUIC dat (laten) uitzoeken? Wees wijs, ga toch fietsen of neem het OV.

  18. Wies

    Ron verwoordt het goed!

  19. Willem

    Ik denk dat het alternatieve plan vooral terzijde geschoven is vanwege dat 80kmpu puntje.
    Serieus: enkel dat deel van de SNELWEG, waar net als de andere snelwegen 100 geld, terugschroeven naar 80?
    Het juiste recept voor nog meer opstoppingen (en daarbij komende kop-staart botsingen) i.p.v. doorstroming, en juist dát is er nu ook al niet.

    Bomen kappen is ook geen fijn idee, maar een beetje realiteitszin lijkt afwezig…

  20. Claire Obscur

    Gewoon verbreden die hap. Ik stond vanmiddag alweer in de file ter hoogte van Rijnsweerd. Kan écht niet dit.

  21. Vak J

    Claudia de Brij? Pfffff…..

  22. Tom

    Nieuw bomen planten en verbreden die A27. De impact op het milieu blijft dan neutraal en door de betere doorstroming minder uitstoot van auto’s.
    Je kan niet eeuwig bakkeleien dus wacht niet langer en verbreed die boel.

  23. Nina

    @ Derk van Dorth, kandidaat gemeenteraadslid 26/9/2025 – 22:46

    Wij mogen toch aannemen dat jij deze vragen als volksvertegenwoordiger allang helder hebt. Hoe kun je anders als gemeenteraad(slid) een standpunt innemen?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).