Het nieuwe parkeergebouw voor 620 auto’s aan het Berlijnplein in Utrecht is gereed. Het bouwwerk is ontworpen door het lokale architectenbureau ZECC dat het zelf een ‘parkeerkathedraal’ noemt.
De parkeergarage en P+R bestaat uit acht parkeerlagen en voorziet in 620 parkeerplaatsen, waarvan zestien gehandicaptenparkeerplaatsen. Er zijn 29 laadpalen voor elektrische auto’s, met de mogelijkheid om uit te breiden tot 129 laadpalen.
Tekst gaat verder onder afbeelding
Op de bovenste etage liggen 378 zonnepanelen die stroom leveren aan het net waarmee elektrische auto’s opgeladen kunnen worden. Daarnaast is het dak van de parkeergarage verrijkt met het kunstwerk ‘Weidsheidt’ van het kunstenaarsduo BROOS (Pietertje van Splunter en Zeger Reyers)
ZECC schrijft over het gebouw: “Het gebouw heeft niet de uitstraling gekregen van een parkeergarage, abstract en anoniem, maar is het ontworpen met een duidelijke en aansprekende identiteit. Het doet eerder denken aan een kantoor- of schoolgebouw.”
18 Reacties
ReagerenVoor wie is die “parkeerkathedraal” bedoeld? Bezoekers LR centrum, bewoners, bioscoopbezoekers?
Is dat kunstwerk overigens een grutto? (Mijn ogen zijn zo goed niet meer)
Een gebouw die extra identiteit geeft aan het Berlijn plein, en dat mag zeker bijzonder genoemd worden voor deze functie. Het Station Leidse Rijn daar in tegen heeft heel erg weinig identiteit gezien haar toekomstige rol als gewenste Intercity station / OV Hub.
Waarom geen parkeergarage mét woningen erboven??? Zo’n ruimteverspilling op deze centrale plek, erg jammer dat er nog niet aan het multifunctionele in dit soort ontwerpen wordt gedacht.
In de identiteit van het gebouw moet de functie tot uitdrukking gebracht worden. Dat doe je niet door er zo’n torentje op te knutselen.
@ Bill
Dat is nou het probleem met heel LR. Onmetelijk grote laagbouwvlakte zonder enig hoogteaccent. Dorps suburbia in plaats van stedelijke buitenwijk.
We moeten sowieso meer gaan bouwen waar woningen een parkeergelegenheid op eigen terrein hebben. Zonder rare huurcontracten etc.
Het doet eerder denken aan een kantoor- of schoolgebouw… en uit een bepaalde hoek aan een wachttoren uit de vm DDR.
Vreemd dat na de zeer verontrustende uitzending van kassa van een jaar geleden, waarn zo’n beetje alle experts zeiden: niet doen; er wederom laadpalen IN een pakeergarage geplaats worden.
Hoge voltages stroom en accubranden met zeer hoge temperaturen zijn zeer moeilijk/ nagenoeg niet te blussen. Accu’s kunnen nadat het vuur geblust is spontaan weer ontbranden. Er zijn maar een paar dompelcontainers in heel NL (!!!) voor electrische autobranden.
Levensgevaarlijk dat gemeentes vergunningen hieromtrent goedkeuren, zeker NADAT er uitvoerig aan de bel is getrokken. De gemeenteraad slaapt, net als het college en de ambtenaren. Totdat er een ramp met veel slachtoffers plaats heeft. Dan is het weer makkelijk achteraf praten en kunnen we weer onderzoeken gaan doen om hachjes te gaan redden.
Noot. In brandplannen en vergunningen is de enorme toename van laadpalen en accuauto’s niet meegenomen. Er wordt vooral op voldoende blusmiddelen, rookmelders, ventialatie (moet anders bij accubranden) en nooduitgangen gefocust. Accubranden ontwikkelen zich dermate anders en gevaaarlijker en zijn zo goed als niet uit te krijgen. Constructies zijn vaak niet berekent op dermate hoge temperaturen (hoeft ook niet want zit niet in bouwbesluiten; is simpelweg nog niet (goed) over nagedacht.
Zie: https://www.bnnvara.nl/kassa/videos/538388
Ik roep op gemeenteraadsleden die dit lezen per direct aan de bel te trekken en ook DUIC op hier aandacht aan te bestefen en aan kritische onderzoeksjournalistiek te doen; en zich niet laten sussen door geruststellende woorden van hohe ambtenaren.
Voordat we met een Volendam in het kwadraat zitten. En anders is het: “hate to say I told you so”.
Noot 2. Ik ben zeker niet tegen electrisch rijden. Maar laadpalen moeten in de openlucht. Op ruime afstand van elkaar, op ruime afstand van gebouwen of huizen. Dus liever geen overkappingen en meer dan 2 auto’s bij alkaar in de buurt.
Het is ook nooooit goed; er hadden woningen boven moeten zitten, het had lelijker moeten zijn, zodat de functie beter tot uitdrukking zou worden gebracht… Zucht…!
Het is een schitterend gebouw. Ongekend mooi voor een parkeergarage. Een juweel op die plek. Dank je wel ontwerpers en beleidsmakers!
Misschien wat ongebruikelijk om op duic.nl een positief commentaar te plaatsen, maar ik doe het toch….
Erg geslaagd ontwerp! Fijn dat er dit keer wat meer inspiratie en creativiteit is gebruikt bij het ontwerp van een parkeergarage.
Wat een geslaagd ontwerp, keurig! Wel natte voetjes bij parkeren op het bovendek, zo te zien. 🙂
Ontwerpers en beleidsmakers bedanken voor een parkeergarage. How low can you go…
Wat @ Pieterz aangeeft zijn argumenten waar men echt rekening mee hoort te houden.
Het zijn trouwens geen argumenten maar feiten.
Hoe is het nou mogelijk om tegen de feiten in toch zo’n ”crematorium” te bouwen.
Prachtige titel “Parkeerkathedraal”
Het geeft onze autohatende gemeente een architectonische middelvinger.
@Pieterz
Maak je niet zo druk, het is een open parkeergarage.
Mocht het misgaan, dan zijn alle auto’s verbrand maar geen dodelijke slachtoffers. De gemeente heeft dan wel een groot probleem met aansprakelijkheid voor de schade omdat het de vergunningen heeft afgegeven. Utrecht heeft de hoogst opgeleide bevolking van Nederland, die gaan niet blij zijn als hun dure autootjes zijn verbrand en weten precies hoe en waar ze hun recht moeten halen.
Smaken verschillen, maar ik vind het een mooi gebouw. Jammer dat de parkeergarages in het centrum niet zo’n uitstraling hebben.
@ Koel Hoofd
Misschien eerst daadwerkelijk de aflevering van Kassa kijken ipv een opmerking te maken als “maak je niet druk”.
De beleidsmakers zouden zich hier juist heel erg druk over moeten maken. Maar als zelfs reaguuders als u al met sussende worden komen, dan……
Door de hoge temperaturen bij accubranden en de onmogelijkheid ze uit te krijgen worden bouwconstructies aangetast. Open gebouw of niet. Een gebouw zou uiteindelijk zelfs volledig afgekeurd kunnen worden, doordat de constructie niet meer sterk genoeg is of erger nog, kunnen instorten. Overigens kan een gebouw wel open zijn, dan nog kan de brandweer door hitteontwikkeling er misschien niet bij komen. De openheid van het gebouw betekent ook extra wind en zuurstof trouwens.
Ben trouwens helemaal niet negatiefs over de looks vh ontwerp.
@Peters
Dat klopt wat je zegt, maar het is een parkeergarage.
Er wonen geen mensen in!
Een tijdje geleden heeft de brandweer de media opgezocht met de mededeling dat er bij nieuwe hoogbouw te weinig rekening wordt gehouden met brandveiligheid. En zoals al aangeeft, accubranden zijn gemeen. Maar mensen hebben wel steeds meer accus in hun huizen omdat ‘oplaadbaar’ zo makkelijk is.
Deze vrijstaande parkeergarage kan je gecontroleerd laten uitbranden terwijl de omgeving wordt geevacueerd. Dat ligt bij een flat vol brandbare materialen toch een beetje anders..
@ Koel Hoofd
Accu’s thuis zijn in niets te vergelijken met die in 1 automobiel. Laat staan als het over tientallen auto’s of meer hebben. En verder: wat een dom antwoord. Er zijn natuurlijk geen menselijke gebruikers in een parkeergarage die door de heftige vuur en rook ontwikkeling niet op tijd bij nooduitgangen kunnen komen en giftige accudampen inademen. Ook zijn er geen mensen rondom het gebouw van de parkeergarage aanwezig…..