Utrecht zakt naar nummer 14 op ranglijst gezondste steden van Nederland Utrecht zakt naar nummer 14 op ranglijst gezondste steden van Nederland

Utrecht zakt naar nummer 14 op ranglijst gezondste steden van Nederland

Utrecht zakt naar nummer 14 op ranglijst gezondste steden van Nederland
Foto: Robert Oosterbroek
De stad Utrecht is op de 14de plek geëindigd van de ranglijst van de meest gezonde steden van Nederland. Deze ranglijst maakte adviesorganisatie Arcadis op basis van onderzoek. Twee jaar geleden werd dit onderzoek voor het eerst uitgevoerd. Toen stond Utrecht nog op plek 12.

De stad Utrecht is op de 14de plek geëindigd van de ranglijst van de meest gezonde steden van Nederland. Deze ranglijst maakte adviesorganisatie Arcadis op basis van onderzoek. Twee jaar geleden werd dit onderzoek voor het eerst uitgevoerd. Toen stond Utrecht nog op plek 12.

Net zoals de vorige keer kwam Groningen als gezondste stad van Nederland uit de test, gevolgd door Emmen (2) en Apeldoorn (3). De hekkensluiters zijn Amsterdam (18), Zaandam (19) en Rotterdam (20).

Utrecht is tussen 2020, toen de vorige index bekend werd gemaakt, en dit jaar dus twee plekken gezakt. De steden Arnhem (van 14 naar 11) en Eindhoven (van 13 naar 12) hebben de Domstad ingehaald.

Twintig gemeenten

Het is de tweede keer dat Arcadis de Gezonde Stad Index heeft gemaakt. Hierin brengt de organisatie van twintig gemeenten in kaart hoe gezond het stadsleven daar is. Hoe is bijvoorbeeld de luchtkwaliteit in de stad? En wat voor groenbeleid heeft de gemeente? Dit zijn enkele vragen die meespelen.

Utrecht doet het volgens het onderzoek redelijk op de gebieden van een ‘gezonde gebouwde omgeving’ en een ‘gezonde mobiliteit’. Maar op de punten van ‘gezonde buitenruimte’ en ‘gezond milieu’ blijft Utrecht achter. Dit komt overeen met de resultaten van twee jaar geleden.

De hele ranglijst is hier te vinden.


Ken jij de verhalen achter de Utrechtse horeca uit de 20e eeuw? Arjan den Boer en Ton van den Berg hebben samen een boek over de verdwenen horeca uit deze periode gemaakt en dat is nu te bestellen in de DUIC shop! Bestel hier een exemplaar in de voorverkoop.

Gekoppelde berichten

32 Reacties

Reageren
  1. Katja

    Vindt je het gek als er bomen worden gekapt, en iedereen in de hoogbouw bij het centrum wordt gepropt ? Inzetten op minder inwoners, dáár wordt de stad beter en gezonder van. Het land trouwens ook.

  2. Lexus

    Gezonde mobiliteit? LOL, om met Scherpschutter te spreken.

  3. Anne Marie ten Berge

    Geen gezonde politiek? Dan ook geen gezonde stad!

  4. JdV

    Dat kan beter mensen. Volgend jaar trots op plek 20. Gewoon iets meer bouwprojecten, iets meer intensieve menshouderij, iets meer wensdenken en stilstaande auto’s en we gaan het halen. Laten we met zijn allen de schouders er onder zetten, Rotterdam moeten we kunnen verslaan.

  5. Klaasjan

    Je hoeft alleen maar even een blik op het Jaarbeursplein te slaan en je weet het al.

  6. Rutger

    Niet paniekeren van slechts 2 plaatsen zakken en even Apeldoorn bellen wat ze daar beter doen.

  7. Scherpschutter

    Als er een onderzoek zou zijn naar het oeverloos ventileren van fact-free groene bullshit dan was Utrecht beslist 1e geïndigd, maar als 14e van de 20 eindigen in een onderzoek naar feiten is toch wel erg gênant.

    D’66 en GroenLinks hebben zich dood te schamen. Onvoorstelbaar dat deze partijen überhaupt nog stemmers hebben. Ze falen in letterlijk alles.

  8. Nico

    O oh, ik gok dat dit de bewoner weer geld gaat kosten want onze groene gemeente bestuurders zullen deze plek willen inruilen voor een betere.
    Burger zet maar vast geld opzij want links of rechtom dit gaat geld en ellende opleveren………….

  9. Mark

    Grappig, halverwege 2000-2006 reden er vrijwel alleen maar CNG/LPG bussen rond in Utrecht. Later zijn deze verdwenen??? Waarom??
    Het beleid van Utrecht zet dus in zoverre geen zoden aan de dijk, op papier zal het allemaal kloppen? Ben benieuwd…

  10. Lexus

    Waar zou de stad Utrecht staan met JdV’s en Scherpschutters als bestuurders? Eén keer raden.

  11. Binnenstadbewoner

    Leuk zo’n lijstje, maar de verschillen tussen de steden zijn te groot om met elkaar te vergelijken. Zelfs dorp Emmen komt hierin voor en wordt zo ook vergeleken met de 4 grote steden. In steden zijn er ook enorme grote verschillen tussen de wijken, zoals in Utrecht. Per saldo nietszeggend.

  12. Klaasjan

    Denkt u dat de VVD of nog rechtser het veel beter zouden doen, Scherpschutter?
    Of zouden we na de verbreding van de A27 bij Amelisweerd misschien… zomaar nog een paar plaatsen zakken?

  13. Wil

    Dit kan maar een ding betekenen: er moet een tandje bij. Meer bomen en groen, en minder auto’s.

    Kolderiek overigens hoe @ss als niet-stemmer zich altijd zo druk maakt over lokale politiek, en nog wel van een andere gemeente.

  14. Koel Hoofd

    Dom en volkomen onwetenschappelijk onderzoek van Arcadis waarbij op wederom geheel duurzaam inclusieve eco wijze appels met peren en wortels worden vergeleken en prei als beste fruit wordt aangewezen.

    Hebben al die steden die in het lijstje boven Utrecht, Amsterdam en Rotterdam staan meer dan 300.000 inwoners, of de grootste zeehaven van Europa, een grote internationale luchthaven, of worden ze omringd door 3 grote verkeersaders of doorkruist door een drukbevaren waterweg? Nee, maar toch worden de grote steden wel vergeleken met uit de kluiten gewassen provincie dorpen.

    Hamvraag is, hoeveel verdient Arcadis met deze bullshit?
    Want dat onze groene bestuurders het met beide handen zullen aangrijpen om nog meer ellende te veroorzaken moge duidelijk zijn.

  15. JdV

    @lexus: op plek 2, na Groningen. Want er gaat niets boven Groningen.

  16. Jankanerwatvan

    @binnenstadbewoner:

    Haha dorp Emmen. Verschil tussen gemeente Emmen en gemeente Utrecht is 250.000 inwoners. Verschil tussen gemeente Amsterdam en gemeente Utrecht (1 v/d 4 “grote” steden) is 545.000 inwoners. Utrecht lijkt meer op Emmen dan op andere “grote stad” Amsterdam. Jouw beredenering volgend; hoe kan dat Groningen boven Emmen staat?

  17. Utrechter

    @Klaasjan: de verbreding van de A27 bij Amelisweerd gaat tot een verbetering leiden. Minder geluidsoverlast, geluidsschermen, een overkapping, meer oppervlak natuur per saldo, betere doorstroming (minder files = minder uitstoot) en een kans om de Waterlinieweg en andere wegen eens écht af te waarderen. Nu nog die enorme houtkachel van GL/D66 op Lage Weide dicht en het begint ergens op te lijken.

  18. Marko

    Binnenkort stoten we door naar plaats 1, want Healthy Urban Living is het motto van de Gemeente Utrecht…….. Maar zo’n ranglijst is per definitie nogal arbitrair. Misschien helpen de snelwegen waartussen Utrecht ligt ingeklemd ook niet mee. Daar heeft de gemeente niet zoveel invloed op. Hoe dan ook, er is nog werk aan de winkel….

  19. Cico

    We kunnen nu nog maar één ding doen: Arnhem en Eindhoven uitschakelen. Let’s goooo sharon

  20. Nina

    @ Klaasjan

    Filerijdende auto’s stoten meer uit, dan rijdende auto’s. Dus ja, de A27 verbreden levert een verbetering op van de luchtkwaliteit.

    Bron: https://automotive-online.nl/management/laatste-nieuws/politiek/15117-uitstoot-is-hoger-bij-file-dan-bij-130-kmu

    Ondertussen ademt iedereen die woont, werkt of sport langs de A27 al jarenlang teveel slechte lucht in tijdens de filespits.

  21. Klaasjan

    Er spelen meer vragen mee dan alleen luchtkwaliteit.

  22. Lexus

    @Nina: veel minder vaak met vervuilende gemotoriseerde voertuigen de weg op is dé oplossing. Dan hoeft er geen enkele weg meer verbreed te worden, hooguit het fietsennetwerk verbeterd (liever geen elektrische fietsen uiteraard).

  23. Rob

    Wat Koelhoofd zegt! Hoeveel verdient Arcadis hieraan? En in welke mate wordt dit dubieuze onderzoek misbruikt door politici om hun agenda door te drukken?
    Misschien dat DUIC hier in kan DUICen?

  24. Klaasjan

    Verbreding van de A27 verplaatst slechts files een stukje (als ze er al zijn).
    Het neoliberale “beleid” heeft alleen maar geleid tot verloedering.
    Het onderzoek van Arcadis kost alleen maar geld, lost niets op en leidt tot niets.

  25. JdV

    @Nina: En dus idem bij de stadsboulevards waar auto’s minutenlang en soms veel langer stil staan met draaiende motor.
    @Lexus: vervuilende gemotoriseerde voertuigen worden steeds vaker vervangen door elektrische auto’s die de luchtkwaliteit in ieder geval niet direct laten afnemen. Dus wat is het probleem? Ruim baan voor de elektro-auto, ik zeg 3 banen door heel Utrecht heen. Schoon en snel, wat wil je nog meer.

  26. Lexus

    @JdV: zoals inmiddels duidelijk is gebruiken ook elektrische auto’s en fietsen energie, leiden ze tot enorme verdere uitputting van de natuurlijke grondstoffen en tot steeds verder gaande vervuiling. De luchtkwaliteit is daar slechts een onderdeel van. Willen we overleven, dan zullen we allemaal anders moeten gaan leven, in harmonie met de natuur.

  27. HenQ

    Dus: auto’s en bussen (!) lekker laten doorstromen en niet onnodig laten stilstaan, meer subsidies voor bevolking en ondernemers voor de aanschaf van electrische scooters en auto’s, flink meer groen bij kale gebieden zoals Rotsoord en Jaarbeursplein. MIlieuzone doortrekken naar de jaarbeurs, pak de grote vervuiler ipv. de kleine man: vrijstelling voor bijv. campers. En, niet wensdenkend blindstaren op deelvervoer marginaliseren tot alleen maar de electrische fiets.

  28. Lexus

    @HenQ: meer groen is allernoodzakelijkst, maar dat geldt ook voor een sterke afremming van de totaal doorgeslagen mobiliteit in het algemeen en de gemotoriseerde, inclusief de elektrische fietsen, in het bijzonder. Dus met veel wat u wilt kan ik het onmogelijk eens zijn.

  29. JdV

    @lexus: meer in harmonie met de natuur als het gaat om vervoer. Hondenkar? Paard en wagen? Trekschuit? Door de enorme immigratie is dit land binnen de kortste keren 20 miljoen jnwoners rijk. Inwoners die zich allemaal moeten en willen verplaatsen. Inwoners die goederen nodig hebben. De oplossing is niet ander vervoer. De oplossing is minder mensen. Dat is het beste voor de natuur. Minder mensen is minder huizen, scholen, fabrieken, ziekenhuizen, energiecentrales etc etc. Stop met de bevolkingsgroei en natuur en milieu herstellen vanzelf. Begin maar eens met het invoeren van een progressieve kindbelasting, afschaffen van kindertoeslag en gesloten grenzen.

  30. Lexus

    @JdV: voor uw “oplossing” werkt, is het te laat voor de mensheid. Hoe verspillender we leven hoe sneller. Maakt u zich geen illusies.

  31. HenQ

    @Lexus zeg dat maar eens tegen het gemeentebestuur in 1990 toen de metro/lightrailnetwerk er toch niet kwam. Nu zit je met de watermeloen-penarie en is de scooter toch echt het allersnelst om in de stad van A naar B te gaan, op plekken waar de bus er 3x zo lang over doet, batterijvehikel of niet.

  32. Lexus

    @HenQ: als we eens over dat “allersnelst” zouden gaan nadenken. En er vervolgens naar gaan handelen ook.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).