Om de zichtbaarheid van Utrecht op het internet verder te verbeteren wordt in Utrecht op zaterdag 1 september een zogenaamde ‘MapUp’ georganiseerd, een workshop waarin vrijwilligers samen de content van Google Adwords gaan verbeteren. Het is de eerste keer dat dit voor een Nederlandse stad gebeurt. De ‘MapUp Utrecht’ is een initiatief van Utrechter Jurjen de Vries en wordt ondersteund door internetbedrijf Google en Utrecht Marketing.
De deelnemers aan de workshop gaan aan de slag met MapMaker, een onlangs geïntroduceerde nieuwe techniek waarmee gebruikers zelf de vindbaarheid van locaties kunnen optimaliseren. Volgens de initiatiefnemer sluit de innoverende toepassing helemaal aan bij deze tijd waarin internet, smartphones en social media gemeengoed zijn geworden. De Vries: ‘Steeds meer mensen plannen met Google Maps hun route en zoeken onontdekte leuke plekjes. Wanneer je dat regelmatig doet, dan merk je dat lang niet alle wegen, routes en locaties goed in kaart zijn gebracht. Daar willen we tijdens de komende workshop wat aan doen. Het leuke is dat je met Google MapMaker zelf kunt bijdragen en je kennis kunt delen. Google Maps, routebeschrijvingen en Street View, het virtueel bekijken van plaatsen op straatniveau, worden wereldwijd gebruikt. Dus als we leuke plekjes, hotels, B&B’s, restaurantjes en wegen goed zichtbaar maken, is dat niet alleen voor bewoners goed maar zal het ook meer bezoekers trekken’, zegt een enthousiaste De Vries.
Daar is Michiel van der Schaaf van Toerisme Utrecht Marketing het van harte mee eens: ‘Zeker sinds de toonaangevende online reisgids Lonely Planet begin dit jaar Utrecht heeft aangewezen als één van de plekken in de wereld die je gezien moet hebben, neemt de interesse van binnen- en buitenlandse bezoekers voor onze stad toe. En is vindbaarheid op Google dus meer dan ooit belangrijk voor de stad en de ondernemers. We zijn daarom heel blij met dit initiatief om in Utrecht als eerste stad van ons land een MapUp te organiseren. Vanuit Utrecht Marketing ondersteunen we de workshop dan ook van harte, onze online marketeer gaat op die dag bijvoorbeeld de belangrijke Utrechtse hotspots beter zichtbaar maken.’
1 Reactie
ReagerenBedankt voor de plaatsing van het artikel over de MapUp Utrecht. Ik help Jurjen de Vries met het opzetten van deze workshop.
De verbeteringen gaan echter om “Google Maps” en niet om “AdWords” (het reclamebureau van google). Wellicht zou u dit kunnen corrigeren. Alvast bedankt!