Versmalde Utrechtse Marnixlaan (nog) niet het gewenste effect: files en hulpdiensten langer onderweg Versmalde Utrechtse Marnixlaan (nog) niet het gewenste effect: files en hulpdiensten langer onderweg

Versmalde Utrechtse Marnixlaan (nog) niet het gewenste effect: files en hulpdiensten langer onderweg

Versmalde Utrechtse Marnixlaan (nog) niet het gewenste effect: files en hulpdiensten langer onderweg
De Marnixlaan tijdens de werkzaamheden. Foto: Robert Oosterbroek
De versmalling van de Marnixlaan functioneert nog niet naar behoren. Dat gaf wethouder Linda Voortman, die Van Hooijdonk verving, toe toen ze donderdag in de gemeenteraad reageerde op vragen van verschillende Utrechtse fracties hierover. DENK, CDA, Utrecht Solidair en UtrechtNu! vroegen onder meer wat het college van B&W vindt van de gevolgen van de versmalling op dit deel van de Westelijke Stadsboulevard.

De versmalling van de Marnixlaan functioneert nog niet naar behoren. Dat gaf wethouder Linda Voortman, die Van Hooijdonk verving, toe toen ze donderdag in de gemeenteraad reageerde op vragen van verschillende Utrechtse fracties hierover. DENK, CDA, Utrecht Solidair en UtrechtNu! vroegen onder meer wat het college van B&W vindt van de gevolgen van de versmalling op dit deel van de Westelijke Stadsboulevard.

De werkzaamheden aan de Marnixlaan waren klaar in mei. Het idee van de versmalling van de weg, en dus minder rijbanen, op dit deel van de Westelijke Stadsboulevard was dat automobilisten minder vaak voor deze route zouden kiezen. De herinrichting van de stadsboulevard is onderdeel van de plannen van de gemeente om bestuurders in de toekomst zoveel mogelijk via de ring naar hun bestemming te laten rijden en meer ruimte te maken voor voetgangers, fietsers en groen.

In de praktijk blijkt nu dat dit op de Marnixlaan nog niet het geval is. Er staan vaak files en nood- en hulpdiensten doen er nu langer over om op hun bestemming te komen, dat erkent ook wethouder Voortman.

Opstoppingen

“We zien dat de situatie nog niet altijd functioneert zoals bedacht”, zegt de wethouder. “Een deel van de automobilisten past hun gedrag niet aan, zoals we hadden verwacht. Zo ontstaan er op sommige momenten opstoppingen bij de Amsterdamsestraatweg.”

Ze zegt dat de situatie in de gaten wordt gehouden en dat de gemeente kijkt of het verkeer met dynamisch verkeersmanagement beter kan worden verdeeld. Dat houdt in dat bijvoorbeeld de stoplichten in de omgeving op elkaar worden afgestemd.

Zwaailichten op het fietspad

De wethouder erkent dat doordat er minder asfalt ligt, inhalen lastiger is voor hulpdiensten. Dat heeft op zijn beurt invloed op de aanrijtijden. Voor het ontwerp van de versmalde Marnixlaan is van tevoren wel overlegd met hulpdiensten, zegt Voortman.

“Op basis van de inbreng van nood- en hulpdiensten zijn de fietspaden op de Marnixlaan zo ingericht dat ze kunnen worden gebruikt als het druk is”, luidt de uitleg. “En de hulpdiensten toch hun bestemming kunnen bereiken.”

Maar in de praktijk werkt dat niet zo. “Hoewel dat zo bedacht is, snappen we wel dat medewerkers van nood- en hulpdiensten graag nog gemakkelijker snel op hun bestemming komen of dat ze het fietspad niet ideaal vinden om met zwaailichten overheen te rijden. We hebben dus wel met de diensten afgestemd dat het acceptabel is, maar we snappen wel dat dat wennen is.”

Frustratie bij hulpdiensten

Een agent zei eerder deze week anoniem tegen RTV Utrecht zich zorgen te maken, wat ook geldt voor zijn collega’s van de brandweer en ambulance. “Wij kunnen er met spoed niet door en dat levert enorm veel frustratie op.” Ook de brandweer zegt tegen de regionale omroep de Marnixlaan te vermijden als het druk is. “De wettelijke tijden halen we, maar het zorgt wel voor tijden die langer zijn dan voor de aanpassingen.”

De wethouder zegt dat de bereikbaarheid voor nood- en hulpdiensten ‘absoluut een belangrijk onderdeel is bij de herinrichtingen’. Ze geeft toe dat minder ruimte voor autoverkeer invloed heeft om de aanrijtijd, maar zegt ook dat de aanrijtijden in heel Utrecht voldoen aan de normen.

Ze benadrukt dat de gemeente in gesprek is met de hulpdiensten over de Marnixlaan. Ook zegt ze dat een herinrichting ‘niet meteen leidt tot de beoogde veranderingen’. “We verwachten wel dat dat gebeurt. Het kost wel tijd.”

Gekoppelde berichten

89 Reacties

Reageren
  1. Yoshua

    Natuurlijk passen automobilisten het gedrag niet aan, ze gaan vanzelfsprekend niet van Overvecht via de snelweg naar Kanaleneiland.
    De stad groeit, er komen jaarlijks meer auto’s bij in de stad.
    Begin eerst maar eens betaald parkeren in Overvecht en omliggende wijken.
    Parkeren moet € 10.- per uur kosten, parkeervergunningen € 150.- per maand in alle wijken.
    Tweede auto op een adres € 250.- per maand, derde auto geen vergunning
    Doe je dit niet, dan is iedere aanpassing een mislukking.
    Auto gebruik moet onbetaalbaar worden, dan gaan de mensen wel fietsen, lopen en OV gebruiken.

  2. Jan

    Waarom verbaasd mij dit niet. Ik sta in Utrecht -zuid afrit Lunetten waterlinieweg al in de file sinds dat mevrouw van Hooijdonk hier op de goylaan er een puinhoop van heeft gemaakt. Mijn reistijd is verdubbeld met 20min op nog geen 2km van mijn huis. Dus voor de mensen op de marnixlaan heel veel sterkte ook voor de toekomst.

  3. Aniwe

    Echt???? Een kleuter had je dat van tevoren al kunnen vertellen….. ik heb steeds meer het idee dat dit soort knulligheden uitgedacht worden door mensen die de omgeving totaal niet kennen! Als je van twee banen één baan maakt en dit aan beide zijden voorziet van een hoge stoeprand hoef je echt niet zo lang te wachten op een eerste dode omdat hulpdiensten niet bij een slachtoffer kunnen komen. Weer zo’n typisch groen-links bedenksel…

  4. Robbert

    Kenmerkend voor de wethouder verkeer, het ligt niet aan verkeerde aannames en verkeersmodellen die niet deugen (ook al aangetoond in de praktijk met de t Goylaan). En daarom gaan we vrolijk verder met Ledig Erf, Maliebaan etc. etc. Bij aanpassing Ledig Erf en Vondellaan ook nog eens door meer verkeer naar de t Goylaan te sturen.

    En de illusie dat je verkeer naar de NRU kunt sturen zonder dat die eerst goed is aanpakt.

    Je zou nu, ook met de nieuwe financiele tekorten, verwachten dat de gemeente eerst eens goed gaat nadenken, zich beraden op de aannames en modellen en het gezond verstand gaat gebruiken door inbreng en zorgen van inwoners serieus te nemen.

  5. Wim

    De mantra “voetgangers, fietsen en groen”
    Tsjonge jonge wat kost dat veel onnodig poen
    In de woestijn tref je menig roeper:
    “Gemeente hoedt je voor de zoveelste blooper”
    Nu is het weer de bewierookte stadsboulevard
    Die de deze groene hobby-uitwas toont als l’art pour l’art
    En we zijn er nog niet
    De volgende misser ligt in het verschiet
    Een aparte busbaan Beneluxlaan-Europlein
    Gemeentelijke “weg-wijzen”: “dát zou toch mooi zijn”
    “Promoot de bus” daar doe je het voor
    Alleen … die bus, die bus kan er nu niet meer door
    Evenals de ambulance, brandweer en politie
    En heeeeel veel filerijders: kijk en zie
    ze allen balen
    Huiver voor zoveel gemeentelijk falen

  6. eemke

    En voor overstekende fietsers is de getoonde kruising helemaal een ramp! Nu de stoplichten weg zijn En er zijn wel weer stoplichten geplaatst op de Marnixlaan, maar zodra die op rood staan gaan de auto’s die ook al lang staan te wachten, rijden en rechtsaf slaan, waardoor je als fietser weer niet aan de beurt komt, en dan staan de stoplichten weer op groen en ja, jammer dan…Het is echt heel gevaarlijk daar !

  7. Henk

    Wat gek joh!

  8. Statler

    Ik zeg maar zo, ik zeg maar niets.

  9. Peter

    Op een zondagmiddag: reistijd Overvecht naar Oog in Al : 43 minuten ! ( hoop fijnstof dus).

  10. Eelco

    En het zelfde gaan ze toepassen op de Goylaan! Versmalling en stoplichten weg. Oversteken is nu al probleem, laat staan bij de nieuwe situatie. Het is mij een raatsel wie dat verzint. Gemeente Utrecht moet eens luisteren naar de burgers, dan hadden ze geweten dat het mislukken zou en op de Goylaan gaat mislukken.

  11. JdV

    Links wensdenken. Iedereen aan de zonnepanelen. O jee, het stroomnet kan het niet aan.
    Iedereen aan de electrische auto. O jee, minder inkomsten en veel schade door zwaardere auto’s. Wegen versmallen om de doorstroming te verbeteren en het millieu te redeen. O jee, lange files en extra millieuverontreiniging.
    Kunnen we links niet gewoon verbieden? Dat zou zoveel oplossen

  12. WvR

    “…voor het ontwerp van de versmalde Marnixlaan is van tevoren wel overlegd met hulpdiensten, zegt Voortman…”

    Heb ze ook iets met de input van de hulpdiensten gedaan, of hebben ze, zoals in vrijwel alle meedenk- en participatieprojecten, de input genegeerd en gewoon toch hun eigen ding gedaan?

  13. Michiel

    @Yoshua
    Van Overvecht naar Kanaleneiland via de ring snap ik nog wel. Van het ene winkelcentrum naar het andere is ongeveer even snel via de oostelijke ring als via de Marnixlaan-Joseph Haydenlaan. De afstand is wel meer dan dubbel.

  14. Wies

    Ben niet tegen de versmalling. Sterker nog, uit de wetenschap blijkt dat verkeer dan vaak afneemt als de alternatieven sneller zijn/worden. Maar een paar punten vallen op en hadden m.i. anders gemoeten.
    – de fietspaden zijn in de bochten van de rotonde echt smal en onoverzichtelijk
    – de fietsoversteken zijn matig
    – de middenberm had beter ingezet kunnen worden voor bussen en hulpdiensten, echt debiel om daar ”’groen”” te maken.

    Maar dat is zeker niet het enige probleem. Er zijn ook echt veel automobilisten die prima de fiets kunnen pakken in deze buurt voor bepaalde ritjes. En dan denk ik ook aan de achterban van Denk. 🙂

  15. Pee

    De auto’s die de nieuwlichtstraat in willen rijden kunnen niet goed zien of er fietsers aankomen dat stuk tussen de weg en het fietspad is te kort om stil te gaan staan waardoor iedereen ie met de auto op de weg rijd moet stoppen om dat er door de afslaande auto geremd moet worden om fietsers er door te kunnen laten gaan.
    Hulpdiensten die over het fietspad moeten en de brug over steken zien niet wat er voor hun op het fietspad rijd door de bolling van de brug ”maar we snappen wel dat dat wennen is.” Dat heeft niets met wennen te maken maar met de veiligheid .
    Het lijkt me niet de bedoeling dat er per ongeluk een fietsend gezin met kinderen overhoop word gereden .
    ”Een deel van de automobilisten past hun gedrag niet aan, zoals we hadden verwacht.”
    Het is niet de automobilist die zich moet aanpassen want die volgt gewoon de weg en is op weg naar huis of werk.
    Lot straalt weer door afwezigheid zoals gewoonlijk.
    @Yoshua
    100 euro in de maand aan wegenbelasting voor fietsers late betalen .
    flitspalen bij ieder stoplicht om door rood rijdende fietsers aan te kunnen pakken .
    Verplichte verzekering inclusief kentekenplaatje voor fietsers
    Apk keuring voor fietsers 1 keer per jaar.
    En de zekerheid voor jou, als je een ambulance nodig heb , dat ze dan met een bakfiets komen om je op te halen .
    Met de komst van duizenden nieuwe bewoners voor Utrecht kan je er niet vanuit gaan dat ze allemaal geen auto bezitten .
    Wen er maar aan dat de auto er nou eenmaal is en dat die niet weggaat.

  16. Rob H.

    Je weet dat het er druk kan zijn, toch ga je daar rijden. Bewijst maar weer eens: de file, dat ben je zelf.

    Het grootste deel van het verkeer dat daar rijdt hoeft er niet te zijn en kan makkelijk een andere route nemen.

  17. Bakfiets

    Ik denk dat er simpelweg te weinig ovaaltondes zijn

  18. Roel

    Lekker Groen Links blijven stemmen. Utrecht krijgt wat het verdient!

  19. MarcUtr

    En nu nog extra druk doordat de Gemeente het verzint om gelijktijdig de Acaciastraat en het Berlageplein dicht te gooien. Goed over nagedacht!

  20. Paul

    Ik vind het naast alle ellende voor de auto’s heel apart dat het voor mij als fietser ook geen prettigere route is geworden.
    Veel meer gevoel van onveilige kruisingen en bijna aanrijdingen met auto’s.
    Dus om het nou alle auto ellende goed te praten met het ooo het is nu zoveel beter voor de rest geworden .. nee.

  21. BW

    “Het idee… …was dat automobilisten minder vaak voor deze route zouden kiezen”.

    Assumption is the mother of all fck-ups

  22. Peter

    Op een zondagmiddag van Overvecht naar Oog in Al . Reistijd : 42 minuten.

  23. Wim van Dijk

    Omrijden ( meer auto kilometers ) via de snelweg of stationair in de file van marnixlaan , dwars door oog in al , je zal in zo,n vervuilende stad wonen zeg , dank je wel Groen Links , oooo en vergeet die verlengde rood licht situatie rond de weerdsingel niet ook het veroorzaken van meer uitstoot door minutenlange stil staande auto,s deze wethouder denkt niet over de gevolgen na

  24. Jeroen

    @Yoshua, u is een wereldvreemde luchtfietser? Je kan zonder auto als je misschien met je lunchpakketje achterop de fiets naar he werk kan. Sommige mensen moeten nu eenmaal afstanden rijden die met OV niet haalbaar zijn.

    Wat betreft de aanpak van de gemeen: Dit zag een blinde nog aankomen. Wat een gepruts. Ik ga voor geen goud met dat griebus OV. Buiten dat het duur & onhandig is, is het ook nog eens oncomfortabel, guur en onaantrekkelijk. Gelukkig kan ik overal gratis parkeren met een GPK.

  25. Uuu

    @ Peter

    Dan kan je dus net zo goed lopen, fietsen of als dat niet kan de bus pakken.

  26. Bert

    Er staan soms file van de andere kant van de marnixbrug tot aan de straatweg. Het is onveiliger geworden. Bussen zitten vast of blokkeren de kruisingen hulpdiensten staan vast.

    Maar dat ligt dus wederom aan de burger, niet aan de absurde luchtfietserij en idealistisch wensdenken van mevrouw.

  27. De Utregter

    Dat dit project zou falen is voor niemand een verrassing, buiten de betrokken partijen om dan.

    Dat een (hoofd-)verantwoordelijke wethouder afwezig is bij deze vergaderingen, zegt meer dan eens hoe ze haar verantwoordelijken op zich neemt; gewoonweg niet.

  28. Rob

    Wat een enorme verkwisting van miljoenen belastinggeld is dit weer. Alsof we vooraf niet wisten dat het een enorme puinhoop wordt als je van 4 naar 2 rijbanen gaat op dit drukke traject! Je zou verwachten dat er wat geleerd was van “het opknappen” van ‘t Goylaan. En dan te bedenken dat de volgende plannen voor de Straatweg al klaar staan… Zorg gewoon voor een goede doorstroming. GroenLinks verziekt op deze manier de hele stad.

  29. JdV

    @robh: je weet dat het er druk kan zijn. Toch ga je daar rijden.
    Uuuh. Omdat dit je bestemming is wellicht?

  30. Marcel

    Het blijft een leuk tijdverdrijf om reacties te lezen. Zelfs de meest onzinnige van o.a. Yosua , met humor natuurlijk, laten zien dat het bestuur van Utrecht er een zooitje van kan maken zoveel als dat ze zin hebben. Als je niet afgerekend wordt na een bestuursperiode van 4 jaar met alle onkunde van dien, o.a. De Marniksss, dan verbazen mij die 17 reaguurders niks. Inhoudelijk echt iets voorstellen kan alleen bij de bestuurders om het anders te doen. Nou, dat doet niemand. Ik heb geen1 keer gehoord dat er via de interruptie microfoon in de raadsvergadering iets zinnigs is gezegd. Dus ga gewoon door met allerlei onzin, Yoshua, en veel lachen dan nog.

  31. Yoshua

    @pee,
    Ik ben het helemaal met je eens, fietsers moeten ook maar mee gaan betalen.
    Fietsen is slecht voor het milieu, ze verspreiden fijnstof.
    Als voetganger en OV-gebruiker, ervaar ik meer overlast van fietsers.
    Wat de ambulance betreft, maakt niet uit hoe ik word vervoerd naar het ziekenhuis, bakfiets, brancard, helikopter, alles is gewenst wanneer de nood aan de man is.

    Maar het onderwerp gaat over de files veroorzaakt door de auto.
    De auto verdwijnt pas wanneer je het parkeren extreem duur maakt.
    Kijk maar naar het roken, maak je het duurder, stoppen meer mensen met roken.
    Er zullen altijd mensen zijn die stug de auto blijven parkeren in de stad.
    Maar veel mensen zullen het niet meer willen gebruiken wanneer de parkeerkosten een forse aanslag wordt op het budget.

  32. Carlo

    Als je mensen uit de auto wilt hebben moet je eerst een goed alternatief creëren, het OV in Utrecht is dat absoluut niet.

  33. Maria

    Blijkbaar is er voor ouderen geen plaats in Utrecht om te mogen mantelzorgen voor mijn moeder van 98 jaar zelf dus ook op leeftijd betaal ik me blauw aan parkeerkosten met die vreselijk app waardoor mijn moeder minder bezoek krijgt
    Geen bus door Kanaalstraat en maar blijven auto pesten Iedereen moet maar op de fiets levensgevaarlijk in binnenstad er zijn ook mensen afhankelijk van auto

  34. Statler

    @Pee:
    inderdaad, fietste onlangs FC Donders straat. Verkeerslicht Biltstraat al op groen. Fietser voor me moest een paar ontwijkende slingers uitvoeren om niet te botsen met een paar roodlicht negerende pedaalproleten op volle snelheid. Als daar ook eens wat meer controle was, kon het gat in de rijksbegroting deels gedempt worden.

  35. Rob H.

    @JdV: Het grootste deel dat daar rijdt hoeft er niet te zijn en gebruikt het alleen als doorvoer. (Ja, daar is onderzoek naar gedaan). Dan kan je dus andere routes nemen, waar het wel doorrijdt.

    De Marnixlaan / Josephlaan was al een verkeersriool en een van de smerigste plekken, wat luchtverontreiniging betreft. Het autoverkeer MOET daar dus teruggedrongen worden.

  36. W

    @jan: 2 km? Pak je daar je auto voor?! Pak de fiets eens jongen, dan kost dat stukkie je nog geen 10 minuten.

    Je staat niet vast in de file, je bént de file

  37. Diederik

    Herinrichting weg heeft alleen maar meer verkeer in straten opgeleverd die daar niet op berekend zijn. Graag even ophouden met van wegen boulevards maken, wegen afsluiten (Maliebaan) en allemaal knippen maken in de stad.

  38. W

    @peter: overvecht – oog en al 42 minuten?
    Hahahaha da’s 10 minuten fietsen.
    Sterkte man!

  39. W

    @carlo: wat schort er dan aan het ov in utrecht?!

  40. Katja

    Komt omdat op twee plaatsen de rijbaan van 2 naar 1 gaat, even verderop van 1 naar 2 (dus auto’s naast elkaar die weer tussen moeten voegen als het weer van 2 naar 1 gaat). Dan krijg je opstoppingen en rijdt het niet door, gewoon één baan maken. En een “calamiteitenbaan” voor hulpverleners en bussen. Simpel.

  41. Bart van Dam

    Je versmald overal de wegen, van 2 baans naar 1 baans, hoge middenbermen en stiepen, geen aparte bushalte meer maar, bus stopt nu op straat. en nu kunnen de hulpdiensten er nier meer goed doorheen? Wie had dat nou aan zien komen

  42. HenQ

    Hehehe.. waarom zet het politbureau niet een mooi enorm beeld van mevrouw Hooijdonk neer…? Zodat het een keer van zijn sokkel getrokken kan worden bij een revolutie 😁

  43. Barend

    Zucht. Elke weldenkend mens voorspelde dit. Ons wensenkend bestuur zet niettemin ijzerheimih door. Volgend dystopisch project is alweer in aantocht. Ledig Erf en wijde omgeving.

  44. Wim

    Dit is echt heel erg #utrechtonbereikbaar. En het einde van de verelendung is nog lang niet in zicht. De wethouder van onbereikbaarheid is nog lang niet uitgespeeld.

  45. Johan

    @ RobH
    Zucht man blijf jij toch fietsen en probeer je in de frisse lucht eens in te leven in Overvechters die in een onbereikbare, van de rest van de stad afgesneden, wijk leven. Met dank aan ons autocratische eendimensionale bestuur.

  46. Tamara

    Laten we liever wat meer investeren in het OV.

  47. Len

    Ga toch fietsen

  48. Martin

    Ik was een paar jaar geleden op een informatieavond over de stadsboulevard. Ik zei tegen de ambtenaar die voorlichting gaf, dat ik me niet kon voorstellen dat door de weg te versmallen de drukte zou oplossen. De man zei hautain tegen me: “tja als u de wetenschappelijke rekenmodellen niet gelooft, ….. ” Helaas waren de modellen dus niet zo betrouwbaar.

  49. Carlo

    @W misschien een groot personeelstekort waardoor er heel veel bussen uitvallen.

    En voor alle groenlinks stemmende studenten die zeggen dat je maar de fiets moet pakken: veel mensen kunnen dat niet om lichamelijke redenen of moeten spullen vervoeren wat niet op een fiets past. Stop eens met alleen naar jullie eigen situatie te kijken.

  50. Alex

    Mijn vriendin kan helaas geen gebruik maken van een fiets. We wonen niet samen, maar beiden in Utrecht.
    En als ze met het OV van mijn huis naar haar woning reist, dan duurt de reis van deur tot deur voor haar 40 minuten. Met de auto zonder file is dat 15 minuten.
    Als ze vervolgens ook nog geregeld door personeelstekorten bij het OV 45 minuten moet wachten op een bus die wel rijd dan mag breng ik haar graag naar huis, ook al moet ik daarvoor in de file staan.
    Dus als de gemeente verwacht dat mensen hun gedrag aanpassen, dan hoort daar meer bij dan alleen het verhogen van de onbereikbaar in de stad.
    Denk dat het beoogde gedrag wat ze willen bereiken is dat mensen met auto’s en bedrijven die aangewezen zijn op werknemers/klanten die met de auto komen de stad Utrecht verlaten. En inderdaad dat kost tijd totdat deze verandering plaatsvindt, zeker bij de huidige krapte in de huizenmarkt.

  51. Nina

    Soms krijg ik het idee dat geldverslindende ideologieën over onze stad worden uitgestrooid i.p.v. goed doordacht beleid.

    De luchtkwaliteit is het meest gebaat bij doorstroming van het verkeer, alsdus TNO 🤨

  52. Statler

    @Tamara:
    helemaal mee eens. Probleem is alleen dat met de infrastructuur-aanpassingen onder de huidige wethouder van verkeer die kans alleen maar kleiner wordt. Er wordt volledig ingezet op de fietsstad, met hoop op een rijksbijdrage voor een metro-net. Het mag duidelijk zijn dat deze wethouder en dit college ook aan luchtfietserij doen. Utrecht wordt een verkeerstechnische monocultuur.

  53. Voetganger

    In het bedrijfsleven word je afgerekend op dit soort inschattingsfouten. Je moet je probleem oplossen, of je krijgt een functie elders.

    Bij de gemeente werkt dat anders.

    Jammer!

  54. Knalband

    En het faalbeleid gaat maar door zonder (fiets)rem. Vraag mij wel eens af of er mensen met praktijkkennis en visie zijn in de gemeenteraad.

    Trouwens,het OV loopt ook overal vast.

    Utrecht krijgt helaas wat het verdiend.

  55. W

    Laat ze maar in de file staan, dan gaat het lonen om een andere route te kiezen wat precies de bedoeling is.

  56. Wim Vreeswijk

    Als je de wegen gaat versmallen in een overvolle stad krijg je vanzelf verkeersproblemen. Daar hoef je geen wethouder verkeer van Hooydonk voor te heten. Dat snapt iedere Utrechter wel.

  57. Inez

    Is het concept echt dat hulpdiensten over het fietspad moeten? Je zult daar met 2 kleine kinderen fietsen en er komt een ambulance aan ….

  58. Bas

    Ik woon in een van de zijstraten van de ASW en ik lijk de enige te zijn die blij is met de gewijzigde verkeerssituatie 🙂 ja! Op zaterdagmiddag en op dinsdag/donderdag in de spits is het druk en vervelend, maar buiten dat loopt het mijn inziens prima door.

    De drukte lijkt vooral te komen door het kruispunt waar veel auto’s/fietsers gebruik maken en na 5 tellen alweer op rood staat.

  59. W

    Carlo: interessant man dat je de hele tijd zware spullen moet vervoeren. En dat moet uiteraard op dat tijdstip en over die weg? Nou dan blijf je toch lekker vaststaan?
    Overigens ben ik geen student hoor…

  60. de Roeptoeter

    Tijd voor km heffing en kastje in de auto.
    Als je elke keer de stad doorkruist terwijl je er niet moet zijn krijg je gewoon een prent.

    Stop eens om de stad te doorkruisen, kan me niet indenken dat het allemaal bestemmingsverkeer is.

    We gaan komend jaar wel weer evalueren, hopelijk komen mensen tot inkeer.

  61. Sj

    @wim: wat is je alternatief? Wegen verbreden? Singel dempen? Of heb je zoals gewoonlijk geen alternatief en sta je aan de zijlijn te roeptoeteren?

  62. Pee

    Nog niet het gewenste effect.
    Als ze de boel niet veranderen komt dat gewenste effect er nooit.
    Ze hebben de boel alleen maar erger gemaakt en leggen de schuld bij de automobilist.

  63. Statler

    Vrijwel de enige keer dat ik de Marnixlaan gebruikte is om spullen naar het afvalscheidingsstation Tractieweg te brengen. Ga nu maar naar afvalscheiding Lunetten. Is weliswaar 3,5 km verder, dus 7,0 km retour maar soit….
    En dan gebruik ik de Waterlinieweg, waar een zekere wethouder ook al ideen voor schijnt te hebben.
    Vindt overigens dat termen als “doorgaand verkeer” en “bestemmingsverkeer” nogal lukraak gebruikt worden.

  64. Maria

    Misschien eens aan ouderen denken zoals moeder van 98 wonend in Lombok waar buslijn is opgeheven en voor goud geld de straat heringericht is omdat handhaven driedubbel parkeren niet lukt Bus en tram opstapplaatsen te ver Betaalbare bejaardenhuis terug komt er woning vrij hoef ik niet te mantelzorgen met auto woon 150 km ver weg en me blauw te betalen met vreselijke parkeerapp bezoek krijgt ze niet meer hierdoor
    Lekker bezig Utrecht Thuiszorg komt ook met auto

  65. Blaag

    @ Alex

    Niet samenwonen is een keuze (waardoor je trouwens 2 huizen bezet houdt ipv 1, en dat in tijden van grote woningnood. Hebben die huizen van jullie ook nog meerdere kamers, naast 1 slaapkamer, ben je best wel egoïstisch bezig). Niet 40 minuten met een bus reizen is een keuze. Geen taxi pakken is een keuze. Jij, die haar met de auto gaat brengen en halen is een keuze. Dat je daardoor mede oorzaak van te veel verkeer bent en dus niet last hebt van de file, maar de file mede verzoorzaakt komt door keuzes. JOUW keuzes.

    Vraag. Je vriendin kan niet fietsen. Kan ze wel een electrische deelscooter rijden?

  66. W

    @martin: die modellen zijn wel degelijk betrouwbaar hoor. Jij verwacht nu al resultaat, maar over een jaar of 3 is het voorbij. Gedragsverandering duurt even.

  67. D uit U

    Misschien wordt het tijd om het OV in de stad ook een stevige upgrade te geven (ja, ik ben mij bewust van de personeelstekorten)? Het is waanzin dat je van Overvecht naar Leidsche Rijn maar 2x/uur met een minibusje kan, dat meestal uitpuilt.

    Of wat te denken van Overvecht/Zuilen naar de omgeving van de Galgenwaard of Hoograven? Je bent 45 minuten tot een uur bezig voor een ritje dat je met de auto in tien minuten maakt.

    Natuurlijk pak je de auto als je deze rit moet maken. Het OV doet er namelijk nóg langer over dan in de file staan. Ik zou liever met de bus gaan (geen gedoe met het zoeken naar een parkeerplek), maar het wordt ook gewoon zeer onaantrekkelijk gemaakt. Nog los van de torenhoge kosten voor een enkeltje met de bus.

  68. Ben

    Het duurt even voordat dit soort veranderingen leiden tot minder verkeer. Veel mensen passen niet direct hun gewoonten en gedrag aan. Dat leidt tot ongemak en zo te lezen boosheid. Maar ik ben er blij mee. De stad wordt beter zo. In de hele binnenstad zijn er nog maar weinig auto’s en het is er daardoor leefbaarder dan het er was in de tijd van de heerschappij van de auto. Het is goed om dit stap voor stap breder te trekken, naar de wijken er omheen.

  69. Utrechter2

    @Carlo: je denkt in de goede richting. Studenten vormen een grote populatie en die mogen gratis reizen met het OV. Verder heb je in Utrecht ook veel (semi)overheidsinstellingen. Dus vaak (semi)ambtenaren die relatief veel mogen thuiswerken. Vandaar dat je in Utrecht zulke afwijkende ideeen hebt.

    In elke andere stad die moet vechten om economisch te overleven zou dit beleid economisch allang afgestraft zijn. Maar Utrecht zit zeer centraal en daarom kunnen politiek, (ex-)studenten en (semi-)ambtenaren een heleboel stunts uithalen zonder dat dat economisch meteen afgestraft wordt.

  70. M Scholten

    Ze zijn gediplomeerd, maar zo zie je maar dat opleiding niet te koppelen is aan intelligentie, want iemand met een diploma voor een hoge opleiding, kan nog steeds een volslagen idioot zijn. Er zijn naast de Marnixlaan en ”t Gotlaan, nog veel meer aanpassingen gedaan die absoluut slecht of niet werken. Bijvoorbeeld de knip en knijp bij de Oudenoord. Het moet zorgen, zoals de gemeente Utrecht zegt, voor minder verkeer en een schonere lucht. Dat gaat wel lukken met al die ronkende motoren. Omrijden of ergens keren omdat je niet meer linksaf mag maar vanaf de andere kant wel rechtsaf (Nachtegaalstraat). Het betaald parkeren en het ophogen van parkeertarieven zorgt alleen maar tot ergenis, want de automobilist is een makkelijke melkkoe en het zal, als de stad moeilijk bereikbaar wordt, toeristen verjagen. Wie is er zo gek om je blauw te betalen aan parkeergeld of dure OV? Ga maar lekker zo door en degene die zeggen dat ze autorijden onbetaalbaar moeten maken, moeten ook afzien van hulpdiensten met motorvoertuigen.

  71. Pierre

    Pierre staat nooit in de file op de Marnixlaan. Hij rijdt lekker binnendoor door Ondiep, pakt de rode brug en vervolgt zijn weg binnendoor door Overvecht of via de Kardinaal de Jongweg.

    En moet Pierre naar Amsterdam, dan rijdt ie lekker binnendoor via de Straatweg en Maarssen en soms zelfs helemaal tot Breukelen.

    Filerijden is een keuze.

  72. Peter

    De t Goylaan laat zien dat de modellen zelfs na 3 jaar nog niet werken

  73. Wil

    wil staat nooit in de file op de Marnixlaan. Zij rijdt lekker binnendoor door Ondiep, pakt de rode brug en vervolgt haar weg binnendoor door Overvecht of via de Kardinaal de Jongweg. Alles lekker op de fiets.

    En moet Wil naar Amsterdam, dan rijdt ze lekker met de trein.

    Filerijden is een keuze.

  74. Nina

    @ Ben
    “Veel mensen passen niet direct hun gewoonten en gedrag aan”

    Moeten ze soms stoppen met hun werk? Of denk je misschien dat iedereen op loop/fietsafstand van werk woont of thuis kan werken?

    Auto’s verdwijnen niet door wens- of onrealistisch denken.

  75. S

    Nina zit vast in oud denken. Kom op meid, probeer alternatieven te verzinnen

  76. Statler

    @S:
    op een gegeven moment zijn mensen het verzinnen van alternatieven zo beu dat ze een auto kopen.

  77. Wim

    @ Sj

    Ik heb een prima alternatief joh.
    Terug naar af.

  78. W

    @statler: om vervolgens ergens vast te staan in een file met andere slimpies die precies hetzelfde dachten en daarover te gaan klagen. De logica van de individuele autorijder. 🤭

  79. Statler

    @W:
    dat stilstaan is dan ingecalculeerd; de files zijn geen verassing en toch neemt het aantal auto,s in Nederland nog steeds toe. Blijkbaar zijn de alternatieven toch niet voldoende toereikend.

  80. JR

    Het is onze titatovenaar van verkeer niet gelukt de auto’s wegbrengen toveren. Wat dus geen mens verbaast.

  81. Nina

    @S

    Oud denken of realisme…

    Er worden vooral utopische plannen over onze stad uitgestrooid, lijkt het.

    Zoals de doorstroming van autoverkeer verminderen en dan hopen dat de auto’s verdwijnen en niet nadenken over de bereikbaarheid voor hulpdiensten.

    Of het idee van een milieuzone om de luchtkwaliteit te verbeteren, terwijl TNO vooral doorstroming adviseert om de luchtkwaliteit te verbeteren.

    Of woonwijken bouwen zonder parkeervoorzieningen, terwijl het autobezit groter is dan ooit in Nederland.

    Wel heeft de gemeente het parkeergeld heel hard nodig, maar auto’s faciliteren doet men vervolgens niet. Het volgende debacle dient zich daarom aan, want in de gemeentelijke begroting wordt rekening gehouden met jaarlijks flink stijgende parkeerinkomsten.

    Nu ja, men kan altijd nog overstappen op het belasten van bezit en parkeren van de fiets. Lijkt mij ook wel terecht, want de fiets wordt nu nl. nog gefaciliteerd met de auto-opbrengsten. Dat zal dan bedoeld worden met “nieuw denken”, vermoed ik.

  82. Dirk

    Straks als de andere stukken binnenring (Socrateslaan, Beneluxlaan, Thomas à Kempisweg, Einsteindreef, Brailledreef, Kardinaal de Jongweg, Sartreweg, Waterlinieweg ook mooie groene stadsboulevards zijn geworden, zal alles op zijn plek vallen en zal niemand meer vast staan met de auto in Utrecht. Ik kan niet wachten tot het zover is.

  83. Utrechter2

    @Alex, je wordt voor egoïst uitgemaakt op dit forum. Ik hoop dat mijn reactie ook wordt geplaatst. Gewoon stemmen op partijen die wel begrip hebben voor je situatie, er zijn er sinds 2005 de nodige bijgekomen die snappen dat als je bijvoorbeeld je vriendin een jaar kent je nog niet meteen gaat samenwonen. Zeker als je beiden al kinderen hebt uit een eerdere relatie. Ik ben bang dat discussieren met Blaag weinig zin heeft. Die zal alleen het beleid van de gemeente, het college verdedigen met de methode “aanval is de beste verdediging”.

  84. n Utrechter

    Iedereen via de ring naar de andere kant van de stad. Dat was de bedoeling, maar aanpassing van de N230 zou al in 2012 worden gedaan. Moet nog steeds gebeuren. Maar we jagen de mensen er wel naar toe.
    Kom op Lot, pak je shovel en begin aan die N230.

  85. Diederik

    @Dirk als je dat wil kun je beter nu al naar Emmen verhuizen

  86. WV

    @ Dirk

    Inderdaad. Mooi man, niemand staat meer vast want alles staat stil.
    De dystopische maatschappij van onze wethouder van luchtfietsen.

  87. Johan

    Jaaaa. Dat is het. De modellen zijn goed hoor, lees ik hierboven van types als W etc. Daar ligt het helemaaal niet aan. Het is de gekke mens die zich niet aan de modellen houdt. Foei foei.

  88. Inez

    wel grappig om de aannames van de wethouder hier nog eens terug te lezen: https://www.duic.nl/algemeen/nu-de-werkzaamheden-starten-legt-wethouder-van-hooijdonk-uit-waarom-de-westelijke-stadsboulevard-er-komt/

  89. Jac

    @ Inez

    Hilarisch, om terug te lezen.
    En dramatisch; als je beseft hoe de raad als kritiekloos klapvee elke keer mee gaat in het dystopisch wensdenken van onze wethouder van fietsen. Titatovenaar las ik; die heeft gefaald.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).