Harrie of geen Harrie? | De Utrechtse Internet Courant Harrie of geen Harrie? | De Utrechtse Internet Courant

Harrie of geen Harrie?

Harrie of geen Harrie?

Vandaag beslist de Utrechtse gemeenteraad over het in behandeling nemen van het burgerinitiatief ‘Utrecht wil elke zondag open’. Dit initiatief van een aantal grote ondernemers en winkelcentrum Hoog Catharijne, verenigd onder het getekende, koopgrage figuurtje ‘Harrie’, stuit echter op veel weerstand van de Utrechtse bevolking en zelfstandige winkeliers. 

Vooruitlopend op de beslissing van de gemeenteraad vandaag, stuurden tegenstanders, verenigd in ‘Utrecht is geen Harrie’ een persbericht rond om de resultaten van hun tegenactie nog eens uit de doeken te doen. ‘Tegenstanders zien geen burgerinitiatief, maar een groots opgezette, misleidende marketingcampagne, die met veel geld inwoners en gemeente probeert te overtuigen van een breed gedragen behoefte aan een wekelijkse koopzondag’, stellen de initiatiefnemers van ‘Utrecht is geen Harrie’. Zij verwijzen nogmaals naar het in 2005 gehouden referendum, waarin 65 procent van de Utrechtse bevolking zich uitsprak tegen uitbreiding van de koopzondagen. De door twee inwoners gestarte tegenactie heeft inmiddels ruim 2.300 handtekeningen verzameld van Utrechters die om uiteenlopende redenen bezwaar hebben tegen een wekelijkse koopzondag. Daaronder vallen zowel burgers als (ruim 100) Utrechtse zelfstandige ondernemers. Zij menen dat een wekelijkse koopzondag slechts tot omzetspreiding en een onevenredig hoge werkdruk leidt, maar voelen zich genoodzaakt toch hun deuren te openen om hun concurrentiepositie te handhaven.

De initiatiefnemers achter ‘Utrecht wil elke zondag open’ stellen echter, dat uit het Koopstromenonderzoek 2011 blijkt dat Utrechtse winkeliers veel omzet mislopen door wekelijkse koopzondagen in Amsterdam en andere grote steden. I&O Research, dat het Koopstromenonderzoek uitvoerde, benadrukte echter al in het AD/Utrechts Nieuwsblad van 12 juni 2012 dat dit niet het geval is en dat mensen uit Utrecht en omgeving juist zeer trouw aan Utrecht zijn voor hun inkopen. Daarnaast blijkt uit diverse onderzoeken, bijvoorbeeld ‘Economische gevolgen beoogde aanpassing Winkeltijdenwet’ van het CPB uit 2006, dat wekelijkse koopzondagen slechts een gering economisch voordeel opleveren en over het algemeen zelfs nadelig zijn voor zelfstandige winkeliers. Uitbreiding van het aantal koopzondagen werkt verdere schaalvergroting in de hand en zal op termijn zorgen voor meer filialisering en een verschraling van het winkelaanbod.

‘Utrecht is geen Harrie’ blijft de komende tijd dan ook handtekeningen inzamelen van Utrechtse inwoners en winkeliers tegen wekelijkse koopzondagen en zal deze in november, wanneer het burgerinitiatief naar verwachting inhoudelijk door de gemeenteraad wordt behandeld, aan de raad aanbieden.

geen Reacties

Reageren

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).