Minister Schultz van Infrastructuur houdt niet langer vast aan de koppeling van de Uithoflijn en de verbreding van de A27. Dat meldt RTV Utrecht in een bericht naar aanleiding van de commissievergadering van de Tweede Kamer gisteren over de verbreding van de A27 bij Utrecht. In juni dit jaar gaf Schultz in een brief aan de Tweede Kamer aan ook de aanleg van de Uithoflijn te willen vertragen nadat haar door de Kamer was verzocht om geen onomkeerbare besluiten te nemen over de verbreding van de A27. Gisteren kwam zij daarop terug.
Zowel de verbreding van de A27, als de opwaardering van de Noordelijke Randweg Utrecht (NRU) en de aanleg van de Uithoflijn maken deel uit van één pakket van maatregelen om Utrecht beter bereikbaar te maken. Nadat Schultz afgelopen juni nog aangaf dat de subsidie van de Uithoflijn er niet zou komen als de verbreding van de A27 niet zou doorgaan gaf zij tijdens de commissievergadering gisteren aan niet tot in de eeuwigheid te willen vasthouden aan die koppeling. Daarmee lijkt de weg vrij voor het nog voor het eind van dit jaar beschikbaar stellen van de 110 miljoen euro subsidie voor de Uithoflijn.
In een reactie destijds gaf D66 woordvoeder Bram Fokke te kennen: ‘Er is geen enkele inhoudelijke samenhang tussen de Uithoflijn en de Ring Utrecht. Als de minister de Uithoflijn vertraagt, dan is dat een keuze vanuit politieke wrok, en niet vanuit de inhoud’. Nadat Schultz tijdens de commissievergadering gisteren akkoord ging met het alsnog instellen van een onafhankelijk onderzoek naar de verbreding van de A27 gaf zij ook te kennen niet langer te willen vasthouden aan de koppeling tussen de aanleg van de Uithoflijn en de verbreding van de A27, zo meldt RTV Utrecht.
Begin deze maand werd inmiddels bekend dat advies- en ingenieursbureau Movares vanuit het Bestuur Regio Utrecht (BRU) de opdracht heeft gekregen om het definitief ontwerp van de Uithoflijn te maken. De realisatie van de onderbaan is inmiddels al in uitvoering. In 2014 wordt begonnen met de aanleg van de bovenbouw zoals onder meer rails, bovenleiding en haltes. De aanbesteding van het trammaterieel begint in 2013. Naar verwachting wordt in 2017 begonnen met het testen van de trams en de trambaan. De Uithoflijn wordt naar verwachting begin 2018 in gebruik genomen.
geen Reacties
ReagerenEr zijn nog geen reacties geplaatst.