Mogelijk nooit trappen vanaf Rabobrug | De Utrechtse Internet Courant Mogelijk nooit trappen vanaf Rabobrug | De Utrechtse Internet Courant

Mogelijk nooit trappen vanaf Rabobrug

Mogelijk nooit trappen vanaf Rabobrug

Het college van burgemeester en wethouders kan niet garanderen dat er ooit trappen komen die de Rabobrug verbinden met de perrons van Utrecht Centraal. Dat blijkt uit de beantwoording van raadsvragen van de SP. De oppositiepartij stelde haar vragen begin december naar aanleiding van een artikel op DNU over het verzet van vastgoedonderneming Corio tegen aanleg van de trappen. Deze trappen zouden van de brug een bypass maken van de winkels in Hoog Catharijne, en dat zou indruisen tegen eerder met Corio gemaakte afspraken.

Naast Corio is ook de Rabobank mede belanghebbende. Omdat de Rabobank een nieuw hoofdkantoor mocht bouwen aan de Croeselaan kreeg de gemeente 20 miljoen gulden (2001) voor ‘investeringen in de kwaliteit van de inrichting van de omgeving’. In overleg met de Rabobank (en na een raadsmotie) werd het bedrag in 2006 bestemd voor ‘het bouwen van een voetgangers- en/of fietsverbinding over het spoor’. De Rabobank wil wel trappen om daarmee de perrons beter toegankelijk te maken voor haar personeel.

De SP vroeg de gemeente om te garanderen dat de trappen worden aangelegd, maar daaraan kan het college geen gehoor geven. Wel bevestigen B e W, dat Corio zich terecht op het standpunt stelt dat trappen aan de brug in strijd zijn met eerder gemaakte afspraken. In een eerder tot stand gekomen ontwikkelovereenkomst hebben Corio – ‘partner van de gemeente’ – en de gemeente Utrecht garanties vastgelegd met betrekking tot de loopstromen tussen Hoog Catharijne en de nieuwe openbaar vervoer terminal. De raad is daarover tot dusver niet geïnformeerd, geeft het college toe, omdat de discussie met Corio erover ‘prematuur’ zou zijn. In de huidige situatie is de beslissing over de bouw van de trappen op de lange baan geschoven.

1 Reactie

Reageren
  1. Kees Cornelder

    Rabo Nederland zou wel een erg aan een ernstige vorm van aderverkalking lijden indien het die brug zou laten bouwen.
    Overigens, blijkbaar is iedereen vergeten dat Corio ooit HoogCatharijne ‘s nachts wilde afsluiten voor het voetgangersverkeer tussen de beide stadshelften die door het enorme NSstation van elkaar gescheiden worden. Met slechts het verschil van één stem,wees de gemeenteraad een voorstel dienaangaande van B&W af.
    Oftewel, Corio is wel de laatste die zijn mond mag open doen waar het gaat om praktische en veilige bereikbaarheid en toegankelijkheid van de stad.
    Wat een hufters..

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).