In een reactie op vragen van de ChristenUnie over de veiligheid van kwetsbare verkeersdeelnemers bij grootschalige bouwprojecten in Utrecht, stelt het college van burgemeester en wethouders dat veiligheid het belangrijkste criterium is. Dat keuzes bij omleidingen soms echter ten koste gaan van ‘het comfort’ van fietsers en voetgangers is iets wat het college erkent. Informeren doet de gemeente echter volop. Zo ligt er een communicatieplan rond de afsluiting van het Catharijneviaduct binnenkort.
Het Catharijneviaduct, dé verbinding tussen Vredenburg en het Smakkelaarsveld, wordt komend voorjaar voor lange tijd afgesloten wegens sloop. Dit betekent flinke omleidingsroutes voor de dagelijkse 22.000 fietsers. Gevraagd naar wat de gemeente doet om de overlast voor fietsers én voetgangers te bepreken blijkt dat de gemeente hen op diverse manieren zal informeren over de omleidingsroute. Daarvoor is zelfs een communicatieplan opgesteld. Zo komt er een persoonsgerichte en een stadsgerichte benadering, waarbij een scala van middelen wordt ingezet:
– op straat: spandoeken, borden, flyers, verkeersregelaars en toezichthouders, bewegwijzering – aan huis: brieven huis-aan-huis, wijkberichten/ kranten, uitnodigingen voor informatieavonden, werkbezoeken, informatiecentrum – via media: advertenties, websites, twitter, persartikelen. Het college verwacht, dat bedrijven en belangenverenigingen zelf ook actief zijn in de informatievoorziening naar hun doelgroepen. Zo zal de studentenbelangenvereniging Vidius haar leden via social media informeren over de tijdelijke voorzieningen.
De afgelopen jaren is er, volgens het college, in toenemende mate aangestuurd op het voorkomen van afsluiten van fietsroutes. Dat is één van de uitgangspunten bij omleidingen. Er zijn momenteel echter veel belangrijke knooppunten in uitvoering. Bij die knooppunten is de ruimte meestal zeer beperkt en moeten er vanwege de veiligheid voor alle verkeersdeelnemers keuzes worden gemaakt. Die keuzes gaan helaas soms ook ten koste van het comfort van de fietser en voetgangers, waarbij veiligheid voor de gemeente het belangrijkste criterium blijft. Daarbij wordt geprobeerd om de omleidingen zo fietsvriendelijk mogelijk te maken, met duidelijke verwijzingen.
geen Reacties
ReagerenEr zijn nog geen reacties geplaatst.