Gemeente noemt eerste woningprijzen Merwedekanaalzone ‘dure les’ | De Utrechtse Internet Courant Gemeente noemt eerste woningprijzen Merwedekanaalzone ‘dure les’ | De Utrechtse Internet Courant

Gemeente noemt eerste woningprijzen Merwedekanaalzone ‘dure les’

Gemeente noemt eerste woningprijzen Merwedekanaalzone ‘dure les’
Bron: De Nieuwe Defensie
Wethouder Kees Diepeveen noemt de eerste prijzen van de woningen in de Merwedekanaalzone een ‘dure les’. Hij geeft toe dat er in de plannen niet goed genoeg gestuurd is door de gemeente Utrecht.

Wethouder Kees Diepeveen noemt de eerste prijzen van de woningen in de Merwedekanaalzone een ‘dure les’. Hij geeft toe dat er in de plannen niet goed genoeg gestuurd is door de gemeente Utrecht.

De hoge woningprijzen in het deel van de nieuwe Merwedekanaalzone riepen afgelopen week een hoop reacties op. De wethouder gaf zelf ook toe geschrokken te zijn van de prijzen. “We hebben gemerkt dat er veel commotie is. Ik begrijp ook dat iedereen hiervan schrikt, wij zijn er eerlijk gezegd zelf ook van geschrokken.”

Diepeveen zegt dat er bij plannen in het verleden beperkt door de gemeente is gestuurd. “Er is gestuurd op aantallen, er is gestuurd op een variatie in het aantal vierkante meters en er is gestuurd op 20 procent sociaal, maar er is niet specifiek gestuurd op starterswoningen.”

De wethouder zegt wel dat in eerste instantie het idee bestond dat de kleine appartementen betaalbaar zouden zijn voor starters. “Maar daar is geen specifieke afspraak over gemaakt of sturing aan gegeven, zodat we nu zien dat als gevolg van marktprijsontwikkelingen er geen sprake meer is van starterswoningen. Dat moet voor ons allemaal een dure les zijn om daar beter op te letten in de toekomst.”

Gesprekken

Momenteel worden er gesprekken gevoerd met ontwikkelaar BPD om meer betaalbare woningen in de Merwedekanaalzone te bouwen. Inzet van die gesprekken is het opschroeven van het aantal betaalbare woningen. “We willen het percentage ‘betaalbaar’ verdubbelen van 20 naar 40 procent.” De wethouder wil dat er nu 220 sociale huurwoningen worden gebouwd. Dat zijn er 7,5 procent meer dan in het eerdere plan. Daarnaast moeten er 100 midden huurwoningen komen. Dit segment ontbrak eerder.

In de Merwedekanaalzone in Utrecht komen duizenden nieuwe woningen. In het gebied De Nieuwe Defensie komen 600 woningen. De prijzen die deze week bekend werden gemaakt varieerden van 371.000 euro tot 1.400.000 euro.

Gekoppelde berichten

35 Reacties

Reageren
  1. Stuiter

    Afspraken maken met projectontwikkelaars over maximumprijzen van appartementen zijn sympathiek, maar geen structurele oplossing. Als die appartementen onder de marktprijs verkocht gaan worden dan zal daar een enorme vraag naar zijn, dus zal je moeten loten of ‘wie het eerst komt wie het eerst maalt’. Daarnaast mag ik hopen dat de gemeente dan ook bepalingen in het koopcontract zal eisen dat als de koper bij verkoop een paar jaar later grote winst maakt (dat is natuurlijk te verwachten) dat de koper daar ook weer een deel van moet inleveren. En, ook heel belangrijk, eisen dat er niet verhuurd mag worden en wat mij betreft ook geen AirBNB.

    Maar de enige echte oplossing voor de hele stad is een bewoningsplicht (dat dempt de prijzen echt) en natuurlijjk veel meer bouwen.

  2. Leon

    De woningen in de omliggende wijken gaan voor eenzelfde bedrag als die in de Merwedekanaalzone, en die zijn minder onderhoudsvriendelijk en met een minder energielabel. Je kunt de woningen nu eenmaal niet ver onder de marktprijs aanbieden, want dan gaat er vanzelf overheen geboden worden – of je geeft een paar willekeurige geluksvogels een ton cadeau…
    Als starter kun je nu eenmaal niet in een eengezinskoopwoning in Utrecht wonen. Maar misschien wel in Odijk. Of in Maarssen. Of Houten.

  3. JdV

    Graag volledige openheid. Wellicht een WOB verzoek. Hoeveel heeft de gemeente betaald voor de grond?
    Hoeveel kosten zijn er gemaakt?
    Wat was de opbrengst van de grond en dus de winst voor de gemeente?

  4. binnenstadbewoner

    De gemeente en wethouders spelen weer de vermoorde onschuld, maar het was bij iedereen die ik ken al decennia lang bekend dat dit ging gebeuren.
    Die sociale woningen zijn er ook alleen gekomen omdat andere sociale wijken plaats moesten maken voor villawijken, en er toen protest kwam tegen het reduceren van het aantal sociale woningen nabij de stad. Ook toen was er geen oog voor het starters en middensegment van de koopwoningen.

    En het spreekt niet voor de gemeente als ze daar oprecht dachten dat de projectontwikkelaars wel wat in hun eigen winstmarge zou gaan snijden om in betaalbare woningen te voorzien.

    Binnenkort zit heel Utrecht volgeprakt met yuppen en miljoenairs die allemaal voor astronomische bedragen op 40m2 wonen, en de huidige bewoners worden hun eigen huis en buurt uitgeprijsd door de stijgende woonlasten.

    Hopelijk hebben onze wethouders goed verdiend aan de uitverkoop van onze stad aan de projectontwikkelaars, want Utrecht is onherkenbaar veranderd de laatste jaren, en met de huidige woningprijzen in de stad zie ik dat niet meer rechtgetrokken worden.

  5. Gerard Brugmans

    Bewoningsplicht is een simpele, snelle en haalbare maatregel. Niet de oplossing voor alle problemen, wel een belangrijk signaal aan de vastgoedcowboys dat het speelkwartier over is.

  6. isabelle

    “Het idee bestond dat het betaalbaar zou zijn”. Als dat geen pure fictie is, weet ik het ook niet meer.

    Met zulke vage leuterteksten kun je lekker alle kanten opschieten. Zeg dan gewoon dat je als wethouder meer oog hebt voor de gemeentekas dan voor de bewoners van deze stad.

    En waar is het uitgangspunt ‘30% sociaal’ gebleven? Zakt dit wekelijks met 10% terug?

  7. Bert

    @Leon: Als je de prijzen daadwerkelijk had bekeken had je gezien dat het hier niet om onbetaalbare eensgezinswoningen voor startes gaat maar om lullige 2 kamer appartementjes (normaal een starterswoning) die meer dan drie en een halve ton kosten…

  8. Scherpschutter

    Ja hoor. Van Diepeveen wist weer eens van niets…

  9. Ties

    Tja, als de prijzen vh minder dure deel vd MWKZ als eerste naar buiten waren gebracht, was er minder commotie ontstaan natuurlijk.
    Niemand aan gedacht blijkbaar…..

  10. Jvs

    Elke keer blijkt wel weer dat gemeentes geen partij zijn voor de projectontwikkelaars. Ze staan erbij en kijken ernaar. Als makke schapen worden ze naar de slachtbank geleidt.

  11. Marcel 59

    De gemeente is al jarenlang bezig om hoogwaardige werkgelegenheid naar de stad te halen. Dat daar mensen bij horen met een hoog inkomen, die de mogelijkheid hebben om veel geld uit te geven aan een woning komt dan als een complete verassing???

  12. Wim Vreeswijk

    Utrecht staat landelijk inmiddels op een 3e plaats qua vertrekkende jonge gezinnen. Dit feit zou wethouder Diepeveen zich moeten realiseren dat de Utrechtse bevolkingssamenstelling er niet beter op wordt vanwege extreme overbevolking, zo staat Utrecht landelijk qua bevolkingsdichtheid per km2 op een 12e plaats en dat het GL-college steeds meer neigt tot veel lucratievere massa hoogbouw in Kanaleneiland en Overvecht dan zogeheten grondgebonden eengezinswoningen, waar kennelijk veel minder aan te verdienen valt. Ook wil de coalitie er binnen 10 jaar nog eens 100.000 inwoners bij proppen op dezelfde 96 km2. Dit levert immers 160 euro per nieuwe inwoner, dus jaarlijks 16 miljoen extra op uit het gemeentefonds van de Rijksoverheid. Ik heb het dan nog niet over de grote G4 bestaande uit Rotterdam, Amsterdam, Den Haag en Utrecht die in 2022 via een zogeheten ‘herschikking’ernstig bevoordeeld gaan worden ten koste van kleinere gemeenten die dus met dezelfde snelheid flink moeten gaan inleveren. Allemaal niet best zo luiden de plannen.

  13. Johannes

    Populistisch links slaat weer toe: ‘we zijn er zelf ook van geschrokken’ roept de wethouder als reactie op de veronderstelde commotie. Hij had ook voor zijn zaak kunnen staan en kunnen zeggen dat het goed is dat de stad ook voor het midden en hogere segment bouwt. Maar dat scoort niet bij de vox populi.

  14. Utrechter

    Heel aardig gesteld van de gemeente, maar als je je aandeel sociaal omhoog brengt en je verwacht dat BPD niet met verlies gaat ontwikkelen dan is er maar één oplossing en dat is het resultaat op de overige woningen verbeteren. Dat kan door een lagere grondprijs van de gemeente (als het gemeentebezit is); versobering kwaliteit, verdichting en/of verhoging van de prijzen. Waarom denken die socialisten toch altijd dat er iets bestaat als gratis geld?

  15. Nina

    Merwedekanaalzone = Betonbuurt III ?

    Betonbuurt II is Veemarkt. Alleen aan de randen ligt wat gras en staan wat bomen langs een brede sloot.

    Prachtig plaatje weer trouwens met heel veel groen ingekleurd. Je kunt de gebouwen niet eens zien 😂.

  16. Petran

    @ Johannes

    Waar komt dat idee toch steeds vandaan dat de midden-van-het-rechts, VVD-light lberalen van D’66 zo links zouden zijn. Zijn ze niet. Altijd achteraf geschrokken reacties voor de bühne. Kijk eens naar het stemgedrag van D’66, dik neo-liberaal.

  17. Herman

    De toon is gezet. Utrecht wil een wijk voor betere gesitueerden bouwen in het midden van de stad. En dat is goed, deze kapitaalkrachtige mensen hebben we ook nodig. Er zijn al huizen genoeg voor de lagere en midden klasse.

  18. Don

    Wethouder Kees Diepeveen noemt de eerste prijzen van de woningen in de Merwedekanaalzone een ‘dure les’.De wethouder gaf zelf ook toe geschrokken te zijn van de prijzen. wij zijn er eerlijk gezegd zelf ook van geschrokken. De wethouder zegt wel dat in eerste instantie het idee bestond dat de kleine appartementen betaalbaar zouden zijn voor starters. “Maar daar is geen specifieke afspraak over gemaakt of sturing aan gegeven, zodat we nu zien dat als gevolg van marktprijsontwikkelingen er geen sprake meer is van starterswoningen.
    Dit getuigd van een zeldzamen naïviteit aan van de hele gemeente utrecht en geef je zelf aan dat je totaal niet capabel bent voor je taak als wethouder omdat de project ontwikkelaar bepaald wat er gebouwd gaat worden.

  19. Henk

    Grappige reactie Petran/Joas, en een fantastisch voorbeeld van je vooringenomenheid. Wethouder Diepeveen is van GL.

  20. Bill

    Wat een onzin reacties hierboven. De verdeling m.b.t. sociale huur, middenhuur en koop gaat over de héle Merwedekanaalzone. Die loopt nog een paar kilometer verder tot de A12. Nu deze prijzen naar buiten komen begint iedereen te steigeren, zonder erbij na te denken dat in het gebied ernaast een compensatie in het sociale segment voor dit deelgebied komt. Wat dieper in de materie zitten en zelf wat onderzoek doen is voor sommigen lastig, achter de laptop een bepaalde frustratie er vanaf typen des te makkelijker.

    En je wilt ook de wat rijkere Utrechter in de stad houden, dus prima dat hier dure woningen en appartementen worden gebouwd. Al had ik het persoonlijk op die plek tegen het centrum aan liever wat dichter bebouwd gezien.

  21. Karla

    De gemeente is gewoon niet goed in toetsbare (getalsmatige) doelstellingen opleggen. Utrecht Marketing heeft geen goede toetsbare briefing gehad, de Locatieprofielen Evenementenlokaties hebben geen toetsbare doelstellingen, en hier is dus ook geen keiharde getalsmatige afspraak over gemaakt. Leer dat nou toch eens. “Wij willen x % appartementen van y m2 die maximaal z mogen kosten”.

  22. Stadsie

    Nou dat zou dan de 2e keer zijn dat de gemeente heeft zitten slapen.. hetzelfde met de uitverkoop van de flats in Kanaleneiland… gepimpt en voor heel veel verkocht aan een Canadese partij…
    en nu dit.
    Een maximale vierkante meter verkoopprijs lijkt me een goed plan. En daarnaast zelfbewoningsplicht met kettingbeding (dus niet alleen voor de eerste 5 jaar maar forever).
    Zijn ze echt zo naïf geweest? Of is dit schijn.

  23. JdV

    @bill: ja want als beter gesitueerde inwoner is het geen enkel probleem om voor 800k naast een sociale woning bunker te wonen, toch? Kansloos beleid.

  24. Hadek

    Een 2 kamerappartenent voor 820.000 guldens is schappelijk te noemen.

  25. Koel Hoofd

    De eerste woningprijzen Merwedekanaalzone een ‘dure les’??

    Mensen, denk hier heel even na.
    Projectontwikkeling vereist een heldere lange termijn visie en een lange adem.
    GL en D66 domineren al heel lang het college en daarmee welke richting de stad op gaat. Verkiezingsprogramma’s zijn politieke plannen voor de ontwikkeling van de stad en zijn daarmee een grondslag voor projectontwikkeling. Dus wat zeiden D66 en GL in hun verkiezingsprogramma’s 2014 over wonen wat in 2020 zogenaamd ‘verrassend peperduur’ uit de pijplijn komt?
    D66 in 2014:
     Realiseren studenten- en starters woningen via nieuwbouw en transformatie
     Prestatieafspraken maken met woningcorporaties om woningen energiezuiniger te krijgen.
     In Utrecht zijn voldoende sociale huurwoningen en daarom willen we geen verplicht percentage van deze woningen bij nieuwbouwprojecten. Tegelijkertijd is de wachtlijst erg lang. D66 wil dat aanpakken door minimaal 20% van de woningen te verloten, ongeacht de opgebouwde wachttijd.
     Doorstroming stimuleren door het creëren van huurwoningen voor modale inkomens (vrije sector met €710-€1000 huur/mnd)
     Indien voor bestaande grondexploitaties lagere opbrengsten worden verwacht, dan dient wat D66 betreft gekeken worden naar verlaging van het percentage sociale huurwoningen.
     Een faciliterend grondbeleid met duidelijke randvoorwaarden voor de ontwikkeling

    GL in 2014
     Bij plannen tot nieuwbouw of herontwikkeling worden eisen op het gebied van duurzaamheid, biodiversiteit en klimaatadaptatie van meet af aan meegenomen.
     Versterken van handhaving en toezicht op energieprestatie normen bij oplevering van nieuwbouw en renovatie.
     Stimuleren van woningbouwcorporaties om energiebesparing voor huurders te realiseren. Afspraken maken met de corporaties over de aanpak van slechte woningen; daarbij worden bewoners intensief betrokken. We scherpen de afspraken met woningcorporaties over de energieprestatie van huurwoningen aan. Zo kunnen meer woningen worden geïsoleerd en waar mogelijk worden omgezet naar energielabel B of A.
     Verkorten van de wachttijden voor studentenkamers. Dit doen we onder meer door leegstaande kantoren te verbouwen tot woningen voor studenten en starters.
     Alle nieuwe woningen worden zo gebouwd dat ze het politiekeurmerk Veilig Wonen krijgen; bezitters van oude woningen stimuleren met gerichte acties.
     De vraag naar woonruimte in Utrecht blijft groot. Een aantrekkelijke buurt, minder energieverbruik en meer comfort staan daarbij centraal.
     Sloop- en nieuwbouwplannen moeten net als renovatie de steun hebben van minimaal 70% van de bewoners.
     Nieuwe afspraken met de corporaties en ontwikkelaars gaan nieuwbouw in hogere huur- of betaalbare koopsegmenten mogelijk maken.
     Bij zowel nieuwbouw als renovatie is duurzaam gebruik van energie en materialen een belangrijk uitgangspunt.
     Een belangrijke ontwikkeling is de opkomst van ‘collectief particulier opdrachtgeverschap’: bewoners die samen hun eigen woonvorm ontwikkelen, zoals op het Veemarktterrein. GroenLinks wil dergelijke initiatieven stimuleren.
     GroenLinks vindt sommige oude bedrijventerreinen bijvoorbeeld prima geschikt voor tijdelijke of permanente bewoning. We denken aan beide kanten van de Cartesiusweg en het Merwedekanaal.

    Wat staat hier als lange termijnvisie?
    Duurzaam en (peperduur om te realiseren) energieprestaties zijn belangrijker dan betaalbaar, sociale woningbouw moet wijken om ‘tegenvallers’ van grondspeculatie op te vangen. Collectie particulier opdrachtgeverschap is alleen voor de hogere inkomens want grond in Utrecht is duur, net zoals zelf bouwen onder duurzame architectuur met duurzame energieprestaties. En dat 70% van de bewoners renovatie moet steunen is een lachertje, de gemeente wilde recentelijk de crisis- en herstelwet inzetten in ‘proeftuin Overvecht’ bewoners te dwingen om mee te gaan met de peperdure groene waanzin.

    Om dat nu te beweren dat ze ‘er zelf ook van geschrokken zijn’ is niet naïef of gewoon dom, maar ronduit schijnheilig “wir haben es nicht gewusst”.

    Want in 2018 waren er wederom verkiezingen waarvoor dikke dictaten zijn geproduceerd, dus men is al begonnen met dicteren in 2017. Toen was deze Merwedekanaalzone al volop in ontwikkeling, was er al voldoende onderzoek en planning hierover bekend, was er al inzicht in wat de woningmarkt en in de bouwsector speelde (de kranten stonden er bol van), en had men nog kunnen ingrijpen. Toch is dat bewust niet gedaan want er is vol ingezet op nog meer peperdure duurzaamheid en onbereikbaarheid waardoor de stad een groene eco-bubbel wordt voor de happy few. Met dank aan Duic zijn de verkiezingsprogramma’s 2018 makkelijk te vinden via deze link: https://www.duic.nl/gemeenteraadsverkiezingen/verkiezingsprogrammas-van-utrechtse-partijen/
    Een greep uit de verkiezingsprogramma’s van D66 (99 pagina;s) en GL (74 pagina’s) m.b.t. woningen voorzien van commentaar.

     Door duizenden extra woningen bij te bouwen in de bestaande stad, komen er ook meer stenen in de stad. Maar het is wel belangrijk dat er voldoende parken, plantsoenen en speeltuinen voor iedere Utrecht beschikbaar blijven. Dat kan niet want het is kiezen of delen, of bouwen of groen. Bouwen met groen komt neer op hoogbouw met postzegeltjes plastic nepgras er tussen omdat plantjes nu eenmaal zon nodig hebben, zon wat weer wordt geblokkeerd door hoogbouw.
     Autobezit wordt verder ontmoedigt door het alleen beschikbaar te maken voor de happy few, met behulp van laadpalen, autodelen en parkeren aan de rand van de wijk (=in aangrenzende wijken) en elders (=in die aangrenzende wijken) de parkeernorm flink verlagen. Nieuwbouw wijken worden primair ingericht voor fietsgebruik.
     Bij alle nieuwbouw moet duurzaamheid de doorslaggevende factor zijn bij aanbestedingen, projectontwikkelaars worden daarbij geholpen met lagere leges (nu 2,26% bouwkosten). Terwijl de bouwsector juist heel duidelijk aangeeft dat juist duurzaamheid de woningprijzen enorm opdrijft. Oftewel die leges maakt bouwers geen moer uit want de bewoners betalen toch de hoofdprijs.
     Meer aandacht komen voor architectuur, met name plinten moeten aantrekkelijk worden. Dat betekend hogere bouwkosten en dus duurdere woningen.
     Sociale woningen moeten nog steeds wijken voor winst voor de gemeente, en het toewijzen moet 20% sociale woningen moet via loting gebeuren. Daarmee neemt de gemeente niet de verantwoordelijkheid maar laat dat over aan het lot.
     Minimaal 30% van de woningen in een wijk moeten sociale huur zijn (<±€700), maar wel duurzaam. Dat is onmogelijke te realiseren zonder de prijzen voor het midden en hoge segment te laten stijgen.
     Compact en duurzaam bouwen, vaker kleinere kavels aan projectontwikkelaars aanbieden. Dat betekend meer inkomsten voor de gemeente maar ook duurdere woningen.

    Kortom, het resultaat is €370.000 voor een kaal betonnen casco van 66m2 op 3 hoog, een casco voor 145m2 tussenwoning van €760.000, of 271m2 penthouse casco voor €1.4 miljoen. Want dat is waar het beleid op in heeft gezet, duurzaam voor de elite boven betaalbaar voor de massa.

    Willen jullie iets veranderen?
    Lees dan alle verkiezingsprogramma's door bij de volgende gemeenteraadsverkiezingen. Want dat is de enige macht die wij als stemvee hebben: op een eerlijke en zinnige partij stemmen en niet op elitaire bullshit partijtjes voor wie liegen en afschuiven de norm is.

  26. wollie

    waarom zouden op zo’n plek starterswoningen moeten staan? Bouw die lekker in Rijnenburg, een starter kan heus wel 10 kilometer naar een station of stadscentrum fietsen.

  27. Wim Vreeswijk

    Je krijgt met dit soort beleid alleen maar een steeds grotere tweedeling in Utrecht. De ene groep die 7 ton kunnen financieren en de andere Utrechters die niet weg kunnen uit hun no go area en de Utrechtse politie die onderbetaald is, dus steeds minder handhaaft. Zo bleek dat het aantal handhavingen tussen 2017 en 2019 met maar liefst 60% is afgenomen, zo bleek uit schriftelijke vragen.

  28. Katja

    Wat verrassend ! Je verkoopt de grond aan een projectontwikkelaar en is dan verbaasd over de prijzen ? Onder welke steen heeft Kees gelegen ?

  29. Mark

    De verantwoordelijke wethouder zegt dat er in het verleden (….) te weinig is gestuurd. Volgens mij is dit het meest actuele grote woningbouwproject van Utrecht en is de Gemeente daar al jarenlang bij intensief bij betrokken. Dit lijken dus woorden voor de buhne. Er klinkt ook iets door van ‘het ligt aan mijn voorgangers’, ook een bekende smoes. Behoorlijk zwak. Het gemeentebestuur wist dit allang en doet alsof het ze verrast, of geeft toe dat men heeft zitten slapen. Wat is erger?

  30. J

    Dure les? Veel opbrengt voor de gemeente! Als de gemeente Utrecht daar vanaf ziet kan de prijs zo 50-75.000 naar beneden. Dit noem je nu krokodillentranen

  31. Scherpschutter

    @Koel Hoofd 17:27

    Een uitstekende comment. Niets aan toe te voegen, anders dan dat het wellicht bij de volgende verkiezingen eens tijd is om thuis te blijven.

    De overheid is altijd het probleem. Nooit de oplossing… Het is tijd voor een werkelijk sociale en eerlijke wind: afschaffing van de overheid en totale privatisering van onze samenleving. Tijd om te bedanken…voor peperdure niet geleverde diensten.

  32. E Westerhoff beekink

    Helemaal mee eens met koel hoofd zeker voor de oudere bevolking ( echte utrechters) wordt helemaal niets gebouwd of is soms de bedoeling dat deze mensen allemaal er eerdaags niet meer zijn dat scheelt weer voor de partijen D66 en groen links die bouwen voor de hogere inkomens en dan hoeven ze zich daar niet druk om te maken qua stemgedrag want die stemmen toch niet op deze partijen

  33. Koel Hoofd

    @Scherpschutter
    Dank

    Je kan straks beter even de moeite nemen om die 13 dictaten door te nemen en dan pas een verantwoorde keuze maken of thuisblijven beter is dan een stem uitbrengen voor diegene met het meest gezonde verstand.
    Want hele sectoren zijn spontaan hun inkomen kwijt en keihard weer op aarde beland, en het politieke speelveld is dankzij corona dramatisch verandert.
    We live in interesting times…

  34. Anne Marie ten Berge

    Stante pede de bouwvergunning intrekken. Want hier is iets NIET goed gegaan. Of zelf de hele wijk opkopen, en de macht overnemen. Bijvoorbeeld: een gemeentelijke DIENST woningbouw oprichten zoals het vóór 1986 was.

  35. Esrin W.

    Iemand al een keer in Dichterswijk geweest?
    Een foeilelijk stukje Vinex Bouwput Leidsche Rijn midden in Utrecht.
    Over 5 jaar herkent de Utrechter zijn stad niet meer terug.
    En dit gaat maar door.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).