Waar onze redactie in een artikel op 22 november nog aangaf, dat het wat stil was in Raadwijk in de Dichterswijk, blijkt inmiddels dat er wel degelijk van alles gebeurt. De wijk kwam eerder in opstand tegen plannen van de gemeente Utrecht om een busbaan pal langs de woonwijk aan te leggen. Inmiddels heeft de gemeente aangegeven het besluitvormingsproces over de Kruisvaartbusbaan ‘zorgvuldig en objectief’ voort te willen zetten. En dat betekende dat vanaf nu ook het bewonersalternatief serieus wordt onderzocht.
Raadwijk dankt zijn naam aan het in 1937 aldaar afgebroken huis Raadwijk, dat plaats moest maken voor de aanleg van het spoor destijds. Volgens de gemeenteplannen komt de nieuwe busbaan pal langs het huidige Raadwijk te liggen en dat gaat ten koste van tientallen bomen en circa 500 vierkante meter groen. Ook vrezen bewoners de nog veel grotere verkeersdrukte, die zal ontstaan op de Vondellaan als die ter hoogte van het huidige Texaco-tankstation gekruist gaat worden door de busbaan. De gemeente heeft inmiddels een onderzoeksbureau ingeschakeld om de ideeën van de bewonersgroep Busvandebaan te onderzoeken. De actiegroep weet dat er haken en ogen aan hun plannen kunnen zitten en heeft de gemeente duidelijk gemaakt dat de ideeën gezien moeten worden als een denkrichting. Het rapport van het onderzoeksbureau moet in januari klaar zijn.
De 20 miljoen euro kostende busbaan moet er komen om het nieuw te bouwen busstation aan de Jaarbeurskant van Utrecht Centraal ontsluiten. Dit is noodzakelijk omdat aan de oostkant van het station, op de plek van het huidige stadsbusstation, een nieuwe zijtak van Hoog Catharijne gebouwd gaat worden. Ook komt daar een (verhoogd) stationsplein met een fietsenstalling eronder en. De overblijvende ruimte is nodig is voor de perrons van de tramlijn naar De Uithof en, in de toekomst, voor de trams die gaan rijden door de binnenstad naar De Uithof en naar Zuilen en/of Overvecht.
geen Reacties
ReagerenEr zijn nog geen reacties geplaatst.