1 april grap ‘valet parking’ voor fietsers niet geheel uit de lucht gegrepen | De Utrechtse Internet Courant 1 april grap ‘valet parking’ voor fietsers niet geheel uit de lucht gegrepen | De Utrechtse Internet Courant

1 april grap ‘valet parking’ voor fietsers niet geheel uit de lucht gegrepen

1 april grap ‘valet parking’ voor fietsers niet geheel uit de lucht gegrepen

‘Gemeente Utrecht, ProRail, NS en Berenschot hebben vandaag bekend gemaakt een nieuw type tijdelijke fietsenstalling te zullen gaan testen: een vorm van valet-parking.’ Dat viel te lezen in een op 1 april geplaatst bericht op bouwpututrecht.nl. Er leek dan ook sprake van een 1 april grap, want sinds wanneer maken instanties op zondag een besluit bekend? Toch blijkt er een kern van waarheid in het bericht te zitten. 

Het bericht op bouwpututrecht.nl maakt melding van gebruikers die hun fiets in de buurt van spoor 18 en de nieuw te bouwen Rabobrug kunnen afgeven waar de fietsen vervolgens worden geparkeerd in omgebouwde dubbeldeks treinstellen waarvan een zijwand is verwijderd. Daarmee kan, volgens het bericht, de parkeerbehoefte van 22.000 plaatsen voor het Utrechtse stationsgebied drastisch naar beneden worden bijgesteld. Het moet niet gekker worden. Toch vond de redactie van DUIC op vogelfietser.nl een vermelding van dergelijke plannen: ‘Aan de westzijde van het station in Utrecht begint de gemeente in 2013 met verplicht betaald parkeren. De gemeente Utrecht gaat ervan uit dat fietsers de beurs wel willen trekken voor aangename stallingen. Maar is dat ook zo? In Arnhem doet NS een proef met luxe stallingen. Met valet parking is er iemand die je fiets aanneemt en parkeert. Bij terugkeer haalt de stallinghouder de fiets voor je uit het rek. Je kunt ook een privilegeplaats krijgen, vlak bij het perron. Of een vast plekje voor twintig euro per maand. Begin juli begon de proef. Na drie maanden durft NS nog geen conclusies te trekken. Maar het loopt niet storm, zegt een woordvoerster. ‘Het is niet bomvol.’ NS kijkt het nog even aan.’ Toch een duidelijke verwijzing naar plannen in die richting dachten wij. Overigens komt ook in een brief uit juni 2009 van de Adviesgroep Fiets de term valet parking (onder Model 3 op bladzijde 15) al voorbij.

Fietsers vinden het steeds normaler dat ze niet hoeven te betalen voor de stalling van hun stalen ros. De bewaakte stallingen van de stations zien hun klandizie daardoor teruglopen. De NS weigert cijfers te verstrekken, maar liet niet voor niets afgelopen december onderzoek verrichten onder de titel ‘Bent u te verleiden betaald de fiets te parkeren?’ De uitkomsten zijn nog geheim, maar het ‘Inspiratieboek fietsparkeren’, dat de gemeente Utrecht al in 2010 door Buro Dolte liet maken, doet al wat suggesties: de fietsparkeerschijf waarmee je maximaal twee uur mag parkeren én…valet parking voor fietsers.

geen Reacties

Reageren

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).